Pagina 1 van 1

schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogrammere

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:14
door Rangie
is er een vervolg op dit topic van eind mei 2014?

Ook mijn D2 schakelt zoals het hoort, en er zit nieuwe olie in volgens voorschrift.
Wanneer de motor koud is, schakelt ie iets later als dat ie warm is. gaat me door merg en been....

Mijn oude 300TDI automaat schakelde een stuk rustiger, en was beter te 'regelen' met de voet.
Ben benieuwd of er door iemand al een oplossing is gevonden?

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:15
door Rangie
Draadje: [landrover.startpagina.nl]

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: do 12 feb 2015, 00:23
door Paul Voortman
Er zijn 2 mogelijkheden:

Compushift van ashcroft

Ombouwen van electronisch naar mechanisch gestuurd.

Peter de Koning heeft vorige week mijn automaat versterkt dmv ZF HP24 delen uit een RR P38 en een mechanisch ventielenblok uit een ZF HP22.
Met het carter van de HP22 komt er ook weer een peilstok in.
Vlg Peter zijn de schakelmomenten goed aan te passen dmv het langer of korter afstellen van de kickdownkabel.
Langer is eerder opschakelen.
Opschakelen bij 1500 toeren zou mogelijk moeten zijn.
Bak moet nog gemonteerd worden met hulp van Andrew

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: do 12 feb 2015, 21:19
door De Defender
Het schakelgedrag is temperatuur afhankelijk bij een D2
Wanneer je een standkachel inbouwt dan is het al een stuk beter.

Ook een andere (grotere) koppelomvormer zou verbetering moeten brengen.

Het eerste is bewezen en voor het tweede moeten we de omvormer nog wisselen.

Succes.

Groet,
Sybolt

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: do 12 feb 2015, 23:13
door Bart van Dessel
Het schakelgedrag zit in de ecu van de automaat, helaas is de ecu niet te manipuleren of te herprogrammeren, ook een grotere koppelomvormer zorgt niet voor andere schakelmomenten, ik ben er volop mee bezig geweest en heel het www afgestruint maar er is geen (electronische) oplossing voor, alleen wat Paul nu heeft gedaan is natuurlijk perfect. Je moet alleen het electronische gaspedaal aan gaan passen, daar moet je de kickdown kabel aan vast maken. Maar dat zal Paul/Andrew zeker lukken. Ik heb mijn Disco omgebouwd naar hand geschakelt (op advies van Andrew) en ben er heel tevreden mee. Het is best een hele klus maar zoals bij een Disco II kom je niet voor verrassingen te staan, het is plug en play, mits je een donor Disco hebt waar je alles vanaf kunt halen wat je nodig hebt. Het heeft niets gekost, alleen de uren en heb de 5-bak laten reviseren. Heb ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tussenbak te voorzien van difflock bediening.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: do 12 feb 2015, 23:22
door Rangie
Tussenbak ga ik idd ook aanpassen zoals je weet. Kan ik een 1.4 tussenbak ook eenvoudig ombouwen naar een 1.2? deze hebben we nog liggen van een defender TD5, vandaar.
Verder heb ik van het [www.thed2boysclub.co.uk] wél hele goede berichten over de HD torque converter gelezen. Het toerental zal dan zo'n 500 rpm zakken!

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 00:13
door Paul Voortman
Ashcroft adviseert in alle gevallen een HD koppelomvormer.

Peter de Koning zeker niet !
In mijn geval, dwz prive gebruik zonder wekelijks erg zware aanhangers te moeten trekken, geeft de standaard koppelomvormer een soepel rij- en schakelgedrag.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 05:13
door Bart van Dessel
Een HD koppelomvormer voorkomt een heel stuk het speedboat gedrag, namelijk het vrij hoge toerental dat de motor draait bij vlot optrekken, dat is het toerental waarbij de koppelomvormer z'n werk moet doen, waarbij hij dus slipt zeg maar. Maar dat toerental is gewoon niet lekker, veel te hoog voor een moderne diesel. Ik rij nu met de 5 bak tussen de 1200 en 1700 toeren in koude toestand en daarbij heeft de motor al een fijn koppel, mede dankzij een fase II getunede ecu Als trucker vind ik dat heerlijk. Ik snap wel dat Peter de Koning liever geen HD koppelomvormer ziet, de bak krijgt meer op z'n donder en de oliecirculatie is minder.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 05:14
door Bart van Dessel
Ik zou dus, tegen het advies van P de K in, wél voor de HD koppelomvormer gaan, vooral als er niet echt mee gewerkt wordt.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 10:01
door Rangie
Wanneer je dus wél de HD koppelomvormer gebruikt, en zo af en toe een zware aanhanger of caravan moet trekken, kun je toch ook de 'sport stand' gebruiken.
trekt ie ook langer door in de versnellingen

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 12:07
door Frank 110V8
Ron,

Als jij de 1.2 en de 1.4 tussenbak naast elkaar hebt liggen bouw je het diff of de tandwielen zo om. Eventueel heb ik een 1.2 bak onder de auto met schakelbaar difflock en ik heb liever een 1.4 dus wij kunnen zo wisselen.

groet Frank

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 14:25
door Rangie
mooi Frank, maar jij hebt niet het juiste type tussenbak voor mij. er zit geen hoog/laag schakelaar op voor mijn ecu.
denk idd dat ik de 'neus' maar ombouw naar de originele, of de tandwielen van de originele naar de 1.4

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 14:37
door Marc-my-Words
En wat doet de ECU met dat hoog-laag-signaal ?

En als je geen hoog-laag-signaal aan de ECU geeft ?
Ik meen dat er sprake was van een andere throttle-response, maar ook ... dat men op een gegeven moment het signaal maar had omgekeerd omdat de originele setting geen voordeel bracht. In hoog was oorspronkelijk de response directer en in low moest je wat dieper trappen, omgekeerd is dus omgekeerd, en wat als je de ECU gewoon een van de twee meegeeft, naar wat je zelf het leukst vindt ?? In ieder geval was in mijn oude Td5 het verschil in response sowieso niet echt opvallend - vlgs het boekje zou ik de eerste setting gehad moeten hebben (in een Defender en dus met een hand-bak).
O ja, naar ik begrepen heb wil een eventuele originele cruise-control wel een "juiste" tussenbak hebben om goed te werken, maar dat staat los van High-Low.

Marc

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 14:51
door Rangie
Geeft idd een andere throttle response, en geeft minder power door. Je kunt hem niet aansluiten, maar dan moet je de 2 overgebleven draden wel aan elkaar solderen om het std vermogen te geven in high gear.
Ook geeft het difflock lampje een signaal aan de ecu van de tractioncontrole en abs, wat dat betreft kun je die beter niet aansluiten. schijnt een procedure voor te zijn, maar deze schakelt eea (gedeeltelijk) uit. moet me nog even beter inlezen

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 15:08
door Frank 110V8
Ron,

heb hier trouwens wel een tussenbak in onderdelen liggen dus als jij alleen een "neus"nodig hebt....

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 18:01
door Bart van Dessel
De sport stand zorgt ervoor dat de motor verder doortrekt in de versnellingen. En een TD5 is een diesel, geen benzine..... dus sportstand zou ik niet doen, je moet op je koppel rijden en niet op je vermogen. Maar als je nog een standaard, niet gechipte, ecu hebt dan ben je soms echt genoodzaakt om toeren te draaien. Dus, snel tunen die handel, ik draai nooit meer dan 2500 toeren, ook niet met aanhanger, en ik heb bergen met koppel.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 23:05
door Rangie
@Bart, de Disco is gechipt
@Frank, we (Roland en ik) waren van plan om 2 van onze eigen tussenbakken ombouwen, tenzij ik een complete 1.2 TD5 bak kan vinden. Maar als we eenvoudig alleen de 'neus' kunnen overzetten, zou dat geweldig zijn.
Moet alleen nog even uitzoeken hoe dat zit. Schijnt dat je dan e.e.a. moet uitshimmen

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: vr 13 feb 2015, 23:31
door De Defender
Er staat volgens mij in de LRO van deze of van de vorige maand staat een stuk over hoe je een tussenbak uit / in elkaar zet.

Succes.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: za 14 feb 2015, 08:08
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Je kan natuurlijk ook een gewoon standaard handbediend schakelaartje er voor in de plaats zetten, kan je zelf kiezen..

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: za 14 feb 2015, 08:11
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb trouwens nog een Disco TD5 tussenbak liggen, heb ik misschien al wel bijna tien jaar bewaard om ooit in mijn Defender te zetten. Kwam ut een schade auto met 60.000 km. Ik heb de bijbehorende automaat ook nog als iemand nog een reserve nodig heeft.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: za 14 feb 2015, 21:23
door Rangie
Hey Paul, wat wil je hebben voor de tussenbak?

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: zo 15 feb 2015, 21:44
door Rangie
Volgens de ´kenners´ op het D2 forum in GB is de HD torque converter ´the best money ever spent´ en dat is niet 1 die dat zegt, maar echt allemaal!
Denk dat we daar dan ook voor gaan in de toekomst.
Idd Paul, kan ook gewoon een schakelaartje tussen hoog-laag zetten, of de verbinding constant op hoog zetten door de draadjes door te verbinden. Had ik bij de 90 ook.

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 00:15
door Bart van Dessel
Wat doet de ecu met het motorgedrag als ie in laag staat? Mijn TD5 reageert een beetje traag op het gaspedaal in H, als het vermogen er eenmaal is dan gaat ie wel als de brandweer maar de reactietijd is vrij lang.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 10:47
door Marc-my-Words
Bart,

Er was bij de eerste lichting Td5 sprake van een "tragere" response op het fly-by-wire gaspedaal in Low.
Dat beviel niet, en op een gegeven moment hebben ze toen een en ander omgewisseld.
(Die omwisseling is ook zo gek nog niet: als je in Low ook nog eens een trage response krijgt dan ga je alleen maar snel diep trappen, misschien is het nog beter om gewoon altijd de vlotte response te kiezen - of het schakelaartje, zodat je bijv. als het heel erg hobbelt de trage response kan kiezen).

Marc

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 11:19
door Bart van Dessel
Waar zit dit schakelaartje ergens? Is het ook zo dat ie in Low gear lang niet z'n volle vermogen levert? Dat doet ie bij mij dus wel, alleen het ddduuuurrtttt effe. Ik zit te denken, ik heb zo'n imitatie Safari snorkel d'r op, en ook de onderste aanzuiging in het luchtfilterhuis heb ik dicht gemaakt, want bij de eerste de beste doorwading kreeg ik een plons water binnen. Luchtfilter was kletsnat. Die aanzuiging doet ie vanaf het binnenscherm, nét achter het ruitesproeier reservoir. Dus nee, ik breng er niet alleen de kids mee naar school........

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 11:20
door Bart van Dessel
Kan me herinneren dat Bas4cars bij een zwaar getunede Defender TD5 2 snorkels heeft geplaatst omdat ie niet aan z'n vermogen kwam.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 19:09
door Rangie
Klopt idd Bart. Heb die wagen ook even bekeken. Wanneer je een TD5 met een 'paddestoel' snorkeltop hebt, moet je de lamellen openbuigen om meer lucht te krijgen in de motor. Heb je hem flink gechipt, ben je beter af met een snorkeltop van safari o.i.d. (ram air)

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 19:11
door Rangie
schakelaartje zit gewoon bovenop de tussenbak Bart

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 19:12
door Rangie
bedoel eigenlijk het stekkertje...zit bovenop de tussenbak. je kunt deze gewoon doorlussen, geeft dan continu door dat ie in de hoog staat

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 19:21
door Bart van Dessel
Aha weer wat geleerd doosje met bediening is onderweg

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 23:14
door Rangie
top! dan je wel

Gr Rangie
Fun car: Discovery II TD5 HSE
Daily: Peugeot 106

"per aspera ad astra"

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:39
door 90_V8_CSW
Goedenavond,

Hebben er inmiddels meer mensen ervaring met de hd omvormer van ashcroft? Paul Voortman? Sybolt?

Bedankt alvast !

Mvg, Maurice
-------------------------------------------
90 V8 CSW 1986 (verkocht)
109 V8 Stage One 1982
110 V8 1983 (restauratieobject)
Discovery td5 automaat 2002

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:43
door 90_V8_CSW
Umm mij reactie is ergens tussen gevallen, nog maar een x onderaan voor de duidelijkheid...

Goedenavond,

Hebben er inmiddels meer mensen ervaring met de hd omvormer van ashcroft? Paul Voortman? Sybolt?

Bedankt alvast !

edit: deze dus ook, gaat niet helemaal goed op de tablet... excuses

Mvg, Maurice
-------------------------------------------
90 V8 CSW 1986 (verkocht)
109 V8 Stage One 1982
110 V8 1983 (restauratieobject)
Discovery td5 automaat 2002



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2015 20:44 door 90_V8_CSW.

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 23:30
door Paul Voortman
Hallo Maurice,

In onze defender zit inmiddels de 2e gereviseerde koppelomvormer.
De 1e hield de olie niet vast na stopzetten waardoor er bij de volgende rit eerst een tijdje stationair olie gepompt moest worden voordat er aandrijving was.
"Terugslagballetje" in koppelomvormer sloot niet goed af.
Ik had bij de 2e kunnen kiezen voor een HD omvormer maar met de ervaring van de 1e heb ik er niet eens over gedacht.
Auto rijdt nu soepel en voor die keren dat er een zware kar achter hangt ga ik wel naar de 3e ( price direct ) versnelling.
Toerental is dan nog steeds correct ivm de 1.2 tussenbak.

Groeten Paul

Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram

Geplaatst: do 26 mar 2015, 21:02
door De Defender
De koppelomvormer ligt nog steeds in de doos / op de plank.
(De D2 waar dit over gaat is niet van mij )

(Ik schreef in mijn posting dat het schakel gedrag temperatuur afhankelijk is, ik bedoelde daarmee het moment dat de lockup z'n werk gaat doen.)

Groet,
Sybolt