Pagina 1 van 1

Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschakeld

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 19:50
door Tata-D2
Beste mensen,

De laatste tijd nogal wat meegemaakt met de Disco.
Bij 329.000km ging de versnellingsbak kaduuk. Sjappoo voor Landrover dat een bak zo lang meegaat!

Laten reviseren bij Autrans. Bij montage toen ook gelijk complete koppeling + vliegwiel laten vervangen. Alles originele onderdelen.

Al na 6000km, op de laatse vakantiedag in de UK, begon de versnellingsbak ernstig lawaai te maken. Ook werd de boel zeer heet voorin de auto bij console nabij motor, en bij koude motor trok de auto schokkerig op. Bij extra veel gas en slippende koppeling kon je wel zonder schokken wegrijden.
Het schokken was zo ernstig dat ik het idee had dat alles aan de motor en versnellingsbak aan het schudden was.

Nu is inmiddels de versnellingsbak, onder garantie, vervangen voor een ander gereviseerd exemplaar en die schakelt weer prima.
Alleen het schokkerige optrekken, alleen bij koude motor, is er nog.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Graag jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Willem

Tata-D2.

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 23:14
door Rag Rover
Die ken ik, maar niet van de Land Rover.
Ik heb ook nog een Jaguar XJ 6 series 1 uit '68 met handbak en mijn story is exact de zelfde.
Bij de Jag zaten er te heet geworden 'spots' op het vliegwiel waar de koppelingsplaat aangrijpt.
Vliegwiel laten afdraaien, maar dat bood geen soelaas, de verbrandde spots waren harder dan wat er afgedraaid was, het vliegwiel was niet meer te gebruiken, hetzelfde met de drukgroep overigens....
Door warmte is de drukgroep en/of vliegwiel beschadigd denk ik.
Ik heb de hele boel vervangen en toen reed ze weer als een zijdje

Succes Willem.

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: do 21 aug 2014, 23:20
door Tata-D2
Hoi RagRover,

Bedankt voor het meedenken.

Lijkt een logische verhaal. Bovendien heeft de Td5 een dual mass vliegwiel, waarin dacht ik rubber is verwerkt. Kan wellicht slecht tegen oververhitting.
Maar heb je enig idee waarom het schokken alleen bij koude motor optreedt, en als de boel warm gedraaid is, wel normaal met de auto weg te rijden is?
Die link heb ik nog niet gelegd.

Groet, Willem

Tata-D2.

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: za 23 aug 2014, 12:55
door Andrew Colville
Bij een koude motor wil een Td5 nog wel eens overslaan, alsof deze op 4 cillinders loopt, veelal komt dit door een met olie verzadigde injectorharnas, of een vervuilde injector.

Een vetgeslagen koppeling kan ook voor een happende koppeling zorgen, en dat zou best eens kunnen aangezien je ruilbak is stuk gelopen, mogelijk is er een olie lekage geweest aan de voorste keering die zou je koppeling vet kunnen maken.

Ik ga er echter van uit dat je garage hier goed naar gekeken heeft bij het vervangen van de stukgelopen ruilbak???

Hotspots op het vliegwiel of de druk groep kan ook een happende koppeling opleveren, die hotspots krijg je door de koppeling veel vuldig te laten slippen, het zou kunnen dat je het vliegwel of de drukgroep alweer hebt beschadigd.

Toch zou ik eerst en kijken of de motor niet overslaat voral omdat je aan geeft dat het metname bij en koude motor gebeurt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: za 23 aug 2014, 14:30
door Apke
Hoi Willem,

Het haperige optrekken doet mij ook denken aan een vet injectorharnas. Door de olie ontstaat er sluiting en krijgen de injectoren geen of niet op tijd een signaal door. Het harnas is heel eenvoudig (en relatief goedkoop) zelf te vervangen.
Ik heb nog een oud injectorharnas hier liggen die al wel vol is, maar het probleem nog niet had. Deze gaat trouw mee op vakantie om een nood reparatie mee uit te voeren.

Als je de connector bij het blok los haalt (als je er voor staat links bij de cilinderkop), zie je dan olie / vet of is ie daar droog? Meestal is dit het eerste punt waar olie in het injectorharnas zichtbaar wordt. Het andere / volgende punt is bij de ECU (bij de accu). Even goed vetvrij maken met remmenreiniger en een nieuw injectorharnas monteren.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d1011f9508eb37922dfb969d791baa89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17276150, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 15:10
door Tata-D2
Hoi Andrew en Apke,

Dank voor het meedenken!
Heb zojuist de stekker van harnas nagekeken. Is vrijwel droog. Met keukenpapier erop zit er heel iets olie op.
Ga ik deze week vervangen, want dit harnas zit er al +/- 150.000km in.

Ik houd jullie op de hoogte van de uiteindelijke oorzaak van het schokken.

Groet, Willem

Tata-D2.

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: ma 25 aug 2014, 13:04
door Victor
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij een koude motor wil een Td5 nog wel eens
> overslaan, alsof deze op 4 cillinders loopt,
> veelal komt dit door een met olie verzadigde
> injectorharnas, of een vervuilde injector.
>
> Een vetgeslagen koppeling kan ook voor een
> happende koppeling zorgen, en dat zou best eens
> kunnen aangezien je ruilbak is stuk gelopen,
> mogelijk is er een olie lekage geweest aan de
> voorste keering die zou je koppeling vet kunnen
> maken.
>
> Ik ga er echter van uit dat je garage hier goed
> naar gekeken heeft bij het vervangen van de
> stukgelopen ruilbak???
>
> Hotspots op het vliegwiel of de druk groep kan ook
> een happende koppeling opleveren, die hotspots
> krijg je door de koppeling veel vuldig te laten
> slippen, het zou kunnen dat je het vliegwel of de
> drukgroep alweer hebt beschadigd.
>
> Toch zou ik eerst en kijken of de motor niet
> overslaat voral omdat je aan geeft dat het metname
> bij en koude motor

Dus injectors eruit draaien en schoonmaken met remreiniger?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2014 11:05 door Victor.

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: di 26 aug 2014, 14:45
door Andrew Colville
Nee Victor, je moet je injectorharnas nakijken, zelden zullen de injectoren problemen geven

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: di 26 aug 2014, 15:01
door Marc-my-Words
En als je twijfelt aan de injectoren kan je beter eerst de auto eens uitlezen, je krijgt dan in ieder vooraf geval info over de injectoren.

Marc

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 03:46
door Andrew Colville
Yep de balance waardes van de injectoren kunnen een slecht reagerende of evt slecht in spuitende injector kenbaar maken.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 13:28
door Tata-D2
Hoi Andrew,

Injectorharnas vervangen.
Happende koppeling bij koude motor is misschien iets minder dramatisch geworden, maar nog lang niet zoals het ooit was.

Zou het dan een vetgeslagen koppeling, of beschadigde koppeling/vliegwiel moeten zijn, of kan het ook iets met een injector zijn?

Injectoren doormeten handig voordat de koppeling losgaat?
Wat zou jij doen?

Groet, Willem

Tata-D2.

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: za 30 aug 2014, 15:23
door Andrew Colville
Hoe zijn de injector balance waardes? Dit kun je uitlezen met een nanocom oid.

Als die netjes zijn dan zou ik pas gaan denken aan de koppeling/vliegwiel, ik neem aan dat buurtjes netjes gedaan worden, en je brandstof filter ook tijdig wordt vervangen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Schokkerig wegrijden bij koude motor Disco 2 Td5 handgeschak

Geplaatst: di 02 sep 2014, 19:55
door Tata-D2
Beste Larogenoten,

Inmiddels hapt de koppeling iets minder bij koude motor, nadat injectorharnas is vervangen.
Vandaag ook injectoren laten doormeten. Niets mis met de motor/injectoren gelukkig!

Dan blijft nog over vetgeslagen koppeling, dus slordige montage door Autrans (van de 2de gereviseerde V-bak), of beschadigd vliegwiel/koppeling door kapotlopen van (eerste) gereviseerde V-bak.

Voor de duidelijkheid: De originele V-bak is uitgebouwd door dealer, gereviseerd door Autrans, en ingebouwd door dealer = eerste gereviseerde V-bak. De tweede gereviseerde bak is uit- en ingebouwd door Autrans.

We wachten 3-4 weken af of de koppeling zijn vest verliest en het schokken verder afneemt.

Ben weer uitstekend geholpen door de dealer trouwens (geen aandelen ).
Mocht de boel toch losmoeten voor de koppeling/vliegwiel dan meld ik mij weer.

Allen hartelijk dank voor het meedenken!

Groet, Willem

Tata-D2.