Pagina 1 van 1

Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 10:13
door Nijhuis
Dag allemaal,

Zoals bij sommigen wellicht bekend ben ik al een tijdje bezig met het bouwen van een 130 met BMW motor. Deze motor ligt netjes op zijn steunen en loopt prima, de auto rijdt inmiddels ook weer. Nu de aandrijflijn compleet is ben ik aan het kijken welke opties ik met de uitlaat heb. Het BMW blok heeft (net als de Puma) het uitlaatspruitstuk en de turbo aan de rechterkant van het blok zitten. Direct aan de turbo zit de katalysator gemonteerd. Omdat aan de rechterkant natuurlijk ook de voorste aandrijfas loopt, wordt dat allemaal erg krap.

Nu kan ik -koste wat het kost- proberen om de originele kat te behouden, maar dat is eigenlijk geen doen, het is zo krap.

Een tweede optie is om de kat gewoon te verwijderen en ergens halverwege een middendemper te monteren. Dit is de meest makkelijke en goedkoopste oplossing. Ik weet alleen niet wat de RDW daar van zegt. De auto komt uit 1985, dus op zich gaat dat wel goed denk ik.

Als derde optie kan ik ook nog voor een aftermarket kat kiezen. Deze zou, gezien de ruimte, dan iets verderop in het systeem geplaatst moeten worden, met daarachter dan de middendemper.

Wat zijn jullie ervaringen en hierover?

Alvast bedankt.

Groetjes Bas

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 10:35
door jamaar
ligt er aan hoe je de auto ook gebruikt
zijn het meestal korte ritjes dan heeft een kat helemaal geen zin, die moet flink warm worden wil hij zijn werk doen, dus te ver naar achteren kan ook niet
dan is er nog de overweging, is een kat niet veel gevaarlijker doordat er nano stof uit komt, die heel diep in de longen dringt en is misschien de grovere roet te prefereren
rdw zie ik ook niet als een probleem zonder kat

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8720449ebc4749f7fc762ac49233a4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17252649, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 10:45
door Nijhuis
Auto gaat zowel op (erg) lange als op korte stukken gebruikt worden. Te ver naar achter werkt inderdaad niet nee, daar ben ik me van bewust, gaat er met name om dat ik de aandrijfas niet raak. Daarnaast wil ik vanaf de turbo de uitlaat het eerste stuk sowieso inpakken met isolatie. Dat houdt de warmte zoveel mogelijk in de uitlaat en niet in de motorruimte/cabine. Dat is het idee in ieder geval.

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 12:01
door Michel WaZ
APK eis qua uitstoot is een stuk strenger............ook al is je auto uit 85 , kijk maar even op de RDW site .

RRC '86 V8

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 14:17
door Mrah
Is de bmw motor een benzine of een diesel?

Een diesel met kathalisator?

Zal dus wel een benzine zijn. Dan is het roetverhaal van Jamaar niet echt van toepassing: een benzinemotor stoot geen roet uit behalve de moderne tfsi's van VW e.d. oftewel de direct ingespoten benzinemotoren.

Ik zou de kathalisator zeker monteren. Kom je altijd met gemak door de co-meting. Dat ie wat verderop in de uitlaat gemonteerd zit was vroeger gebruikelijk. Dus gewoon doen op de plek waar ie het beste past maar hij zal natuurlijk niet werken als ie ergens onder de achterbumper zit. Zo ver mogelijk naar voren is het beste.

Ik heb op mijn V8 EFI ook de kat's laten zitten en rij op LPG. Ze staan met de apk altijd weer verbaast dat er geen CO uit de uitlaat komt. In ieder geval nauwelijks meetbaar.

Het is een turbomotor zeg je. Volgens mij kun je de middendemper dan ook vervangen door de katalisator. Ik heb wel eens gemerkt dat de turbo een goede dempende werking heeft en dat je makkelijk een knalpot kan weglaten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2014 12:20 door Mrah.

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 17:54
door jamaar
er zijn echt katalysators voor diesel maar die werken vanaf 350 graden
roetfilters zijn er natuurlijk ook
zoek maar eens op google
weet eigenlijk niet waarom ik er van uit ging dat het om een diesel ging en ja met benzine gaat het roet verhaal niet op
ook bij benzine heb je nano deeltjes uitstoot en die zijn ook zeer gevaarlijk
het beste is gewoon helemaal niet rijden

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51a0dd272214150231eabbd18d5b5bd7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17253163, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 18:20
door Nijhuis
Het gaat inderdaad om een Diesel en het gaat inderdaad om een kat, BMW Rmfd primary catalytic converter om exact te zijn.

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:25
door Mrah
Dan heeft het niet veel nut om hem te monteren halverwege de auto denk ik. Teveel temperatuurverlies.

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:32
door berrys2a
zo veel mogelijk de originele kat proberen te houden, deze heeft direct invloed op de werking van jou turbo. als je hem weghaalt zul je merken dat de motor minder mooi gaat lopen. als je de kat iets zou verplaatsen heb ik geen idee van. maar de kat is van invloed op jou drukvulling.

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: do 31 jul 2014, 22:35
door Nijhuis
Nou dat weet ik zo net nog niet. Er zijn voor de auto's waar deze motor in heeft gezeten kant en klare setjes te koop welke de downpipe en kat vervangen voor een kat-loos exemplaar. Er zijn zelfs diverse berichten over dat de motor er zuiniger van gaat lopen. Nou geloof ik daar niet zo in, maar ik geloof ook niet dat de motor er slechter van gaat lopen, anders waren deze setjes niet zo populair.

Zo'n set heb ik overigens niets aan, omdat daarmee de uitlaat nog steeds via dezelfde route loopt. :-)

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 11:25
door Lucas van Lierop
Geen verstand van kat's behalve dat ik er ook een heb op mijn 300Tdi, wat ik wel weet is dat het blok idd (ik gok vanwege de turbo) weinig herrie maakt met alleen een einddemper.

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 14:24
door Marcelkorendijk@gmail.com
Hoi,

Zelf heb ik een P38 met 2.5 diesel motor van BMW, een 6 cylinder welke in diverse andere auto's gebruikt werd (oa BMW 3&5 serie, Opel Omega en dus de Range Rover)
Mijn kat is "doorgeslagen" door de vorige eigenaar, maw de buitenkant is nog aanwezig, de binnenkant is hol.
Mijn einddempers (links en rechts een demper en pijp) heb ik vervangen door 1 enkele pijp zonder demper bij EPS.
Qua demping heb ik dus alleen nog een tussendemper, waarvan ik denk dat deze in de toekomst vervangen wordt door RVS pijp, wellicht zonder demper.

Ik merk geen significante toename in geluid, vermogen of andere zaken. De turbo komt goed op gang en bouwt adequaat druk op. Bij de APK voldoet de auto aan de gestelde eisen.


Veel succes met uw afweging.


Groet Marcel

Re: Nieuwe motor in oude auto: To kat, or not to kat? :-)

Geplaatst: ma 04 aug 2014, 13:32
door Tom_RRC
Roetdeeltjes en Co zijn 2 verschillende dingen .