Pagina 1 van 1

Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 22:47
door Remy D90 Almelo
Beste prikkers,

Begin van deze maand lekker aan het touren geweest met mijn D90. Tijdens het rijden die dag merkte ik op dat de koppeling steeds verder ingetrapt moest worden om
te koppelen. In Almelo aangekomen de Defender even tot de volgende dag maar weggezet.

Toen ik de volgende ochtend de koppeling wilde testen, bleek dat ik deze zonder weerstand of druk kon intrappen. In eerste instantie dacht ik meteen dat de drukgroep erdoor was.
Om toch contraexpertise erbij te halen, de ANWB gebeld. Deze stond met een kwartier op de stoep (lekker snel).

Vervolgens heb ik de beste ANWB techneut, welke zelf in het verleden ook een fanatieke LARO Defender liefhebber was, het verhaal uitgelegd. Het eerste wat hij deed was checken,
of het reservoir voor de koppelingbekrachtiger leeg was, dit legde hij mij uit. En inderderdaad hij kon zijn wijsvinger er helemaal instoppen, leeg dus.

Nadat hij dit had bijgevuld, is de Defender naar de garage gesleept, waar ik de onderhoud voor mijn auto's altijd laat uitvoeren. Volgens de ANWB techneut hoefde de koppelingbekrachtiger
alleen ontlucht te worden.

Nu kreeg ik 2 dagen later ineens telefoon van de monteur ter plaatse, dat toch de drukgroep erdoor was en het niet de koppelingbekrachtiger was (reservoir was leeg)

Mijn vraag aan jullie deskundigen.... Is er een manier of methode om te kunnen testen wat er nu daadwerkelijk gerepareerd moet worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

mvg Remy

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:07
door Bart van Dessel
Ik vermoed dat je koppelingsvork doorgebroken is (clutch release fork), daardoor heeft de koppelingscylinder geen weerstand meer en wordt die helemaal naar buiten gedrukt incl. je koppelingsvloeistof (remvloeistof). Dan is het "plop" en weg is alle vloeistof. Op google is daar zat over te vinden. Maar als de garagehouder het juist heeft dan moet de bak/tussenbak eraf en dan bekijken wat er allemaal vervangen moet worden. Misschien ben je gered met alleen een nieuwe vork/gaffel maar als alles toch open ligt dan zou ik overwegen om alles te vernieuwen (toplager, druklager, drukgroep, koppelingsplaten, heavy duty fork)

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:10
door Bart van Dessel
[www.youtube.com] Vanaf 2.35 min.

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:10
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Wat ik niet helemaal begrijp in dit verhaal is als de man van de ANWB het reservoir vult, dan kan hij hem net zo makkelijk ontluchten, dat is geen rocketsience bij een Landrover.
Als dat het probleem was had je ook niet naar de garage gemoeten.
Het probleem heeft ergens anders gezeten, je vloeistof raak je alleen maar kwijt als er ergens een lek is, of in je mastercylinder of je slave cylinder of het slangetje tussen de leiding en de slave cylinder.
De vloeistof is niet zomaar verdwenen.
Als hij nog wel ontkoppeld, moet het systeem werken.

Bart zijn conclusie klinkt veel aannemelijker.

Ook zijn advies, als je het uit elkaar heb, gelijk alles vervangen.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb2bd3485f8fbd61852dacd73361dffa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17250336, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2014 21:12 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:12
door Bart van Dessel
Als ik het zo lees dan ontkoppelt ie niet meer. Kan het zuigertje niet uit de slave springen?

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:16
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik het zo lees dan ontkoppelt ie niet meer.
> Kan het zuigertje niet uit de slave springen?

Als de vork gebroken is zou het theoretisch moeten kunnen of in ieder geval de zuiger te ver gedrukt.

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:27
door Bart van Dessel
Wat in dit geval het belangrijkste is dat is of het betreffende autobedrijf kennis heeft van Defenders. Soms wordt de diagnose gesteld "versleten koppeling" terwijl er iets veel minder ernstigs aan de hand is.

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:32
door Marc vd K
Het zou in theorie ook de slave kunnen zijn....Die zou ik sowieso vervangen, als je daar meer begint weet je voor 25 euro of dat het probleem is...Al vermoed ik nu ook de vork....

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:33
door Anton (Rumble)
Ik zou eerst de slave is los schroeven. Zit de cilinder er nog in, en belangrijker zit het stangetje nog tegen de vork aan, of istie weggekukeld. Je kan tevens voelen of de vork doorgesleten is. (Spelingsvrij is.)

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:45
door Bart van Dessel

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 23:45
door Bart van Dessel

Re: Drukgroep of koppelingbekrachtiger??

Geplaatst: di 29 jul 2014, 00:00
door Anton (Rumble)
Waar blijft je vloeistof? Lekt het uit je koppelings huis!