Pagina 1 van 1
Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 14:05
door Nijhuis
Dag medeprikkers,
Voor mijn projectauto ben ik bezig een draadboom te maken. De keuze voor een nieuwe draadboom is een bewuste. Naast dat ik het erg leuk vind om te doen (ja die mensen zijn er ) krijg ik op die manier ook (veel) meer kennis over het electrische systeem in mijn auto.
In de nieuwe draadboom worden zaken verwerkt die niet in de standaard draadboom zitten en bestaande zaken worden (iets) anders aangestuurd. Ik heb deze draadboom in zijn geheel uitgetekend op papier en momenteel ben ik bezig deze in MS Visio te digitaliseren. Ik moet nu kleurcodes gaan kiezen voor de draden.
Voor het kiezen van kleurcode heb ik drie opties:
1: Voor de functies zoveel mogelijk bijpassende kleuren kiezen. Groen-wit, Groen-Geel, Groen-Blauw, etc.
2: Voor de functies zoveel mogelijk afwijkende kleuren kiezen. Geel-rood, Oranje-zwart, Groen-Paars, etc
3: Zoveel mogelijk de originele kleurcodes aanhouden.
Mijn vraag is nu wat jullie ervaringen zijn met het kiezen van kleurcodes en wat jullie het handigste lijkt (en waarom). Optie 3 wil ik eigenlijk niet gebruiken, omdat ik bewust de keuze maak om geen gebruik te maken van de originele draadboom. Optie 1 heeft als voordeel dat je weet dat alle oranje-xxxx draadjes bij de knipperlichten horen, alle blauw-xxx bij de koplampen, etc. Je komt daar alleen niet helemaal mee weg door de beperkte kleurcodes, waardoor het wellicht weer inconsistent wordt. Optie twee heeft als voordeel dat je je minder snel vergist met het aannemen van iets. Alles wordt immers kris-kras door elkaar gebruikt.
Om vast een ellelange discussie in de kiem te smoren: ik zit niet te wachten op goed bedoelde adviezen in de geest van 'niet doen te moeilijk', 'je kan beter kopen', 'ik raad aan een originele draadboom te gebruiken'. Dit is een wel overwogen besluit.
Alvast bedankt.
Groetjes Bas
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 14:17
door sjeroens
Bas,
Mooie klus!
Ik zou zo veel mogelijk de originele kleurcodes gebruiken. Volgens mij zit daar ergens wel wat logica in (al heb ik die nog niet kunnen ontdekken )
De orginele kleurcodes zijn volgens mij internationaal... (aanname)
De afwijkende dingen die je gaat doen kleuren naar eigen inzicht/ vervolg logica van de originele kleuren.
Wat denk ik belangrijk is, (maar ik heb het idee dat dat wel oke zit) is het archiveren van alles.
Iik heb vaag de indruk dat je voor 1 gaat kiezen
sccs,
Jeroen
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 14:28
door fenix2
http://www.expeditionlandrover.info/Lucaswirecode.htm
hier staan ze uitgewerkt op kleurcode zoals die op de (series) landrover gebruikt zouden zijn.
Zelf heb ik mijn eigen kleurcodes gebruikt (en gedocumenteerd), maar een volgende keer val ik zeker terug op de originele kleuren.
groetjes, Fenna
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 14:38
door Nijhuis
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik nijg inderdaad naar optie 1, maar ik wil dan wel consistent kunnen blijven. Ben bang dat je bij wat grotere schakelingen kleuren te kort gaat komen.
Documentatie zit inderdaad wel goed.

Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 14:51
door Rob S
Inderdaad !! Zelf maken.
Auto bouwers zijn geen zwakstroom monteurs.
Ik heb al zo veel kromme bedrading gezien in de loop der jaren.
Soms zelfs is een extra draadje voor de logica een stuk beter !!!!
Zelf denk ik aan optie 1, voor continue voeding een egale kleur, nul één kleur en geschakelde voeding(en) anders, eventueel per zekeringgroep of een beisje op de ader.
.
Maar denk ook eens aan de kleuren die ze aangeven voor een steker voor een aanhanger.
Deze zijn redelijk "universeel" en aan de hand hiervan kan je de kleuren van je deel-boom naar achteren al heel goed bepalen.
Dit kan je ook weer gedeeltelijk gerbuiken voor naar de voorlichten. Lijkt mij wel een goede basis om te beginnen.
Klik hier voor een voorbeeld
De "gewone" kleueren zijn vermoedelijk beter voor handen en daardoor ook in verschillende diktes te krijgen.
Gebruik voor je massa naar achter gewoon ook een zware draad ondanks dat je een aard punt gebruikt.
Als alles nieuw is lijkt het wel leuk, tot je corrosie krijgt.
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 15:43
door Marijn & Simba
De kleuren en nummers zijn geüniformiseerd.
Zelfs bij Land Rover.
Ik zou zoveel mogelijk de originele kleurcodes aanhouden en de originele nummers voor de verbindingen.
Je kan via Autosparks alle kleurcombinaties in verschillende diktes kopen. dus je hoeft je niet te laten belemmeren daardoor.
Voordeel is dat als je hulp krijgt of iemand anders aan je auto wat laat doen, deze kan afgaan op de bekende kleurcodes.
Extra draden is nooit verkeerd, elk lampje eigen draad is ook makkelijk storingzoeken.
Een Series heeft beperkt hoeveelheid kleurcombi's maar als je extra mistlicht wilt plaatsen, kan je de kleurcodes van bijvoorbeeld een Disco gebruiken.
Die gaat in de basis uit van dezelfde kleuren, maar heb je toch weer een andere kleurcombi voor de juiste toepassing.
Ik zou dus juist wel voor optie 3 gaan.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('594aa7a3320d35a1ec72efe25ee86ba2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17245569, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 20:36
door G-men (Gargamel)
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het eigenlijk niets uitmaakt, als e.e.a. maar goed gedocumenteerd is; zodat het ook voor latere eigenaren weer te traceren is. Hooguit dat het voor jezelf makkelijker is om te werken.
Als je het netjes en met de goede materialen doet; heb je er de komende jaren (zelfs bij een landrover) geen omkijken naar en is de vraag dus of je het zelf ooit nog aanraakt.
Als de wagen 95% standaard is, zou ik de originele kleuren aanhouden; dan is het originele schema gewoon bruikbaar (minder werk). Doe je echter veel zaken anders qua bekabeling en uitrusting; dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar optie 1.
Bezuinig niet op draaddikte, zekeringen en gebruik een goede kabelkrimptang (met ratelmechanisme) en stekkers; dan is het beter als af fabriek.....
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 21:32
door RobSLaro
Dat is wat ik zeg (en denk)
Rob S
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 21:44
door Mayalaro
Marijn, bij die Autosparks kan je ook thin walled kabels kopen. Kan je dat ook gebruiken voor een nieuwe kabelboom of kan je beter voor die PVC gaan?
En altijd een "maatje grotere" kabel nemen voor je kabelboom of kan je redelijk afgaan op de standaard maten die ze aangeven voor bijv koplampen, achterlampen etc?
Zit zelf ook te kijken om een nieuwe te maken, maar neig zelf naar de orginele codes te behouden. Je kan dan altijd op internet makkelijk terugvinden wat voor kleur je moet hebben, je kan naar mijn idee sneller accessoires aansluiten aangezien je alleen dezelfde kleur nodig hebt en niet in je documentatie hoeft te zoeken naar wat jezelf voor code had bedacht.
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: do 24 jul 2014, 22:15
door fenix2
met zo'n soort tabel heb ik de kabeldiktes gekozen destijds.
Fenna
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: vr 25 jul 2014, 00:20
door G-men (Gargamel)
Voor gebruik in de auto hanteer ikzelf als vuistregel 6-8 Ampere per mm2. Met een minimum van 1mm2.
Meerptijs tov 0,75 is marginaal, is mechanisch toch een stuk sterker en je hebt wat meer reserve voor eventuele uitbreiding en igv kortsluiting.
(als er weer es iemand een 16A instopt waar eigenlijk 5A in hoort... .
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: vr 25 jul 2014, 02:26
door Nijhuis
Hoop bruikbare tips en goede ideeen/inzichten.
Momenteel neig ik het meeste naar zoveel mogelijk de originele kleuren behouden, waar niet mogelijk een totaal afwijkende kleur kiezen.
Om de vraag van Mayalaro nog even te herhalen: gebruiken jullie PVC of thinwall? Mij lijkt het laatste wel mooi materiaal.
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: vr 25 jul 2014, 14:06
door Marijn & Simba
Thin wall heeft minder isolatie, is daardoor dunner en beter te verwerken.
Hier staan de uitgangspunten voor de thin wall bedrading.
http://www.autosparks.co.uk/index.php?content_page=42
Je kan ervoor kiezen de passende draaddiktes te nemen.
Ik hou zelf altijd als stelregel aan dat "net genoeg" te weinig is.
Reken de stroom uit die door de kabel gaat (stroom = vermogen / spanning (meestal 12 of 24) ofwel I = P/U )
Kijk welke draaddikte daar volgens de tabel bij hoort. Bij bijvoorbeeld minder als 30% reserve neem je dan 1 maat dikker.
Het voordeel van de reserve zit er in dat je bedrading nooit overbelast wordt bij normaal gebruik en de spanningsval minder is door de lagere weerstand.
Als je alles uitrekent op 12V is het voor 24V overbemeten en dus altijd goed, voor het geval er nog wat omgebouwd gaat worden...
Je moet voor elk stuk kabel de dikte aanpassen. Als je aftakkingen maakt, moet de kabel waarvan je aftakt voor die extra stroom wel geschikt zijn.
Zorg dat elke kabel vanaf een zekering wordt aangelegd die er sneller uitspringt dan de maximale stroom.
Dus een 2,00mm² die 25A mag hebben, afzekeren met 15A of 20A.
Dus niet 2 kabels die 14A mogen achter 1 zekering van 25A zetten! Dat gaat mis. Die zeker je dan af met 10A. Beter 10 zekeringen meer dan 1 te weinig.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4cb1d36329b35dbb20d172c6b17567fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17246350, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: vr 25 jul 2014, 14:12
door Sander van Beek
Ik heb voor de kabelboom van mn 110 thinwall gebruikt. Ga liever voor een modern alternatief als dat beschikbaar is
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: vr 25 jul 2014, 20:34
door Hybrid In France
Zelfbouw kan goed en is soms noodzakelijk als je het eens anders wilt doen.
Ik ben net klaar met een 110 op te bouwen voor de keuring en die auto had geen centimeter electra toen hij kwam.
Begonnen als een RHD Td5 HCPU en via een 2.8 naar een LHS 300 Tdi Hard Top gegroeid om in de toekomst op een extreem HD chassis (dank aan gepantserde LR) te worden overgezet.
21 relais, 90 zekeringen en meer dan 300 mtr. kabel is even doorwerken maar dan heb je ook wat..
s178.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('de56f24468364527b1e06b7623cbc905', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2F2014-06-03Zekeringenboordspanning.jpg', 'http://i178.photobucket.com/albums/w262/wilderbrook/Series%20Hybrid%20Conversion/2014-06-03Zekeringenboordspanning.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2F2014-06-03Zekeringenboordspanning.jpg', 'http://s178.photobucket.com/user/wilderbrook/media/Series%20Hybrid%20Conversion/2014-06-03Zekeringenboordspanning.jpg.html', 17246728, 600, 600, 'Loading image ...', false);
s178.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('e8d0652ff3ac7a5ee34e616a334cc7ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2F2014-02-23Rechtervoorzijde.jpg', 'http://i178.photobucket.com/albums/w262/wilderbrook/Series%20Hybrid%20Conversion/2014-02-23Rechtervoorzijde.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2F2014-02-23Rechtervoorzijde.jpg', 'http://s178.photobucket.com/user/wilderbrook/media/Series%20Hybrid%20Conversion/2014-02-23Rechtervoorzijde.jpg.html', 17246728, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De logica is geheel voor de bouwer en als je goed nadenkt en een beetje netjes werkt kom je een heel eind.
Succes !
Re: Kleurcodes bepalen draadboom
Geplaatst: wo 30 jul 2014, 02:35
door Nijhuis
Nou, ik heb gekozen om zoveel mogelijk de originele kleurcodes aan te houden. Dat gaat niet overal lukken, maar ik documenteer alles erg goed. Elk kabeltje krijgt naast een eigen kleurcode ook een nummer, die nummers zijn op het schema en op een genummerde lijst terug te vinden. Op die lijst staat de draadkleur, diameter, lengte en maximale amperage en wat het kabeltje verbind. Waarschijnlijk zal ik de documentatie niet veel gebruiken, ken het wel zo'n beetje uit mijn hoofd, maar voor een volgende eigenaar wel handig.
Binnenkort alle kabels, connectors, schakelaars, etc bestellen en dan kan de spaghetti klaargemaakt worden.
