Pagina 1 van 1

110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 17:45
door Alex aka Grizzly
Vraag kan ik een 110 Stawag als particulier nog ombouwen naar grijs kenteken en accepteerd de RDW dit of moet je perse een ondernemer zijn?
Ja ik weet dat ik nooit volledig grijs ga rijden maar het verschil tussen geel of grijs particulier is toch +/- €650,- p/j.

Als het antwoord positief is dan is er iemand die de inrichtingseisen afmetingen heeft voor mij?

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 18:54
door Erik One-ten+LW op 't werk
Geen probleem, er is laatst (weekje terug ofzo) al een draadje over geweest.
Tegenwoordig is een verhoogd dak zelfs niet meer altijd nodig. Hoge/zware veren aan achterkant schijnt ook te kunnen.

Grtz. Erik


Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 11:17
door Huub
> Hoge/zware veren aan achterkant
> schijnt ook te kunnen.

Yep of lage ver aan de voorkant.....

Been there done that more then once.

Huub

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 11:42
door dormos
Ben niet gerust op de het feit dat we nog iets van de eerste kamer kunnen verwachten, dus ga waarschijnlijk ook ombouwen naar grijs.
Heeft iemand nog een paar slappe/lage voorveren liggen, bij voorkeur in de buurt van Leerdam, Gorinchem of Woerden?

Groet,

hans

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 11:47
door Marc-my-Words
Misschien lukt het ook al met lucht-hulpveren achter ?

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 14:02
door Alex aka Grizzly
Heb de RDW gemaild maar als er iemand is die me de voorwaardes/afmetingen ect kan vertellen dan kan ik een begin maken.

mvg

Alex / Grizzly

Landrover Defender 110

[www.lr-discovery.nl]

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 18:50
door Crazy-G
Zo van de belastingdienst site:

==========================================================================================================
Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)

Een bestelauto met verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

Eisen bestelauto met verhoogd dak

Dak laadruimte:

ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats over een breedte van minimaal 20 cm

Zijruiten:

1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan

Laadruimte (blok *):

ten minste 125 cm lang
ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm
Tussenschot:

direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine
==========================================================================================================

Gert-Jan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2013 17:51 door Crazy-G.

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 19:25
door Marc-my-Words
Crazy-G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo van de belastingdienst site:
>
> ==================================================
>
> Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
>
> Eisen bestelauto met verhoogd dak
>
> Dak laadruimte:
> ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte
> van de portieropening van de bestuurderszitplaats
> over een breedte van minimaal 20 cm
>
> Zijruiten:
> 1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is
> toegestaan ongeacht de grootte ervan
>
> Laadruimte (blok *): ten minste 125 cm lang
> ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten
> minste 20 cm
>
> Tussenschot:
> direct achter de bestuurderszitplaats en ten
> minste 30 cm hoog over de volle breedte van de
> cabine
> ==================================================
>
> Gert-Jan.

En dan zijn er nog wat nuances:
Zo mag het 30cm tussenschot ook een |__| vorm hebben in aansluiting op de wielkasten, en ...
is "direct achter de bestuurdersplaats" ook niet per se zo "direct" ... daar is nl een max maat. tov het stuur voor.
Je hebt dus te maken met die max maat tov het stuur en de minimum maat van 125 cm van het fiscaal blok.

Die 25 cm voor het dak wordt overigens gemeten in de "lichte" opening van de deur en het hoogste punt van het dak en dat tov de vlakke ondergrond bij een onbeladen auto.
In geval van twijfel gebruiken ze wel de verticale rol-deur: daarmee kan je makkelijk het hoogste punt vaststellen en dan de auto terugrollen tot de deuropening ... en daar dan meten of er 25 cm of meer verschil is.
Je mag dus ook de "lichte deuropening" een beetje verkleinen, bijv door een bredere rubber-tocht-strook. 't In en uitstappen wordt lastiger als je lang bent. De deurkozijnen zijn zo dik dat je bij de eerste centimeters nog steeds door het raam kijkt, en de deuren tochten minder .

Marc

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 21:32
door megamannen
Beste Alex,

Ombouwen naar grijs mag altijd maar daardoor heb je niet automatisch het laagste tarief.
Als particulier met een grijs kenteken vervalt alleen de provinciale opcenten.

Je komt alleen in aanmerking voor het lage tarief als:

u ondernemer bent voor de omzetbelasting en een btw-nummer hebt;
de bestelauto op uw naam of op naam van uw bedrijf staat;
u de bestelauto jaarlijks voor meer dan 10% van de verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.


Bron: belastingdienst

Daarnaast heb je een bijtelling als je de auto ook voor privégebruik gaat gebruiken.
25% over de nieuwwaarde als de auto jonger is dan 15 jaar of 35 % over de dagwaarde bij leeftijd van 15 jaar of ouder.

Als je gaat ombouwen eerst even advies vragen bij de RDW want ze controleren goed.
Heb dit namelijk onlangs meegemaakt maar als je even overlegd zijn het gewoon schappelijke lui.

Dus gewoon even ombouwen , keuren en laag tarief is een beetje kort door de bocht.

Groet Laurens

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 22:37
door Crazy-G
Alex aka Grizzly Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ja ik weet dat ik nooit volledig grijs ga rijden
> maar het verschil tussen geel of grijs particulier
> is toch +/- €650,- p/j.

Laurens,

lijkt me duidelijk dat Alex dat al wel weet, € 650 per jaar is ook wel een hoop geld nog hoor, ruim € 50 per maand, is toch nog serieus minder.

Gert-Jan

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 23:00
door Crazy-G
Marc,

over afstand vanaf het stuur wordt overal waar ik maar kan vinden alleen en echt alleen gesproken wanneer er sprake is van een wagen met een enkele cabine (115 cm vanaf stuur) of dubbele cabine (alleen om lengte cabine te bepalen) met laadbak en niet bij een ombouw met verhoogd dak zoals een wat La Ro zou worden.

En wat bedoel je precies met die tussenschot vorm |__| in aansluiting op de wielkasten? Die zie ik nog niet helemaal voor me.

Zelfs niet met deze post van jouw van 11 Nov:


Dan een 30 cm schot om de laadruimte te begrenzen (max en min maten vind je bij de belasting) dit schot mag een |__|-vorm hebben waarbij deze |__| met zijn twee | | danaansluit op de wielkasten.

Plaatje gevonden grijs kenteken schot:

0237809431004.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f75c74a688a89a105de0962f0ed68452', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.korsa.nl%2FImages%2F0237809431004.jpg', 'http://www.korsa.nl/Images/0237809431004.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.korsa.nl%2FImages%2F0237809431004.jpg', '', 16879858, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gert-Jan.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2013 22:29 door Crazy-G.

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: vr 29 nov 2013, 23:35
door Marc-my-Words
Gert-Jan,

Kijk in een "grijze" 110 CSW of volg even de omschrijving hierna.

Trek de verticale kant van de wielkast naar voren door tot de gewenste maat van de laadruimte (dat zijn de | | van de |__| ), maak daar een 90º bocht (dat is de __ van de |__| ) en je hebt een grijs 30cm schot. 't Is een beetje beknopt maar vlgs mij navolgbaar.
Vlgs mij moet je mbt de plek van het schot uitgaan van een "enkel-cabine". Het schot hoeft dus niet strak achter de voorstoelen te zitten (zoals ook bij de nieuw geleverde 110 CSW op grijs kenteken).

Het "belang" van de plek van dit schot zit in een paar dingen: 1º je wilt "grijs" worden, 2º de laadvloer moet vlak zijn, 3º je eigen wensen voor de laadruimte (maar minimaal 125 cm lengte) & 4º vanaf het schot moet de laadruimte dicht zijn (geen ramen), althans links, rechts is er meer mogelijk.

Marc

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: za 30 nov 2013, 13:06
door Crazy-G
Ah, die |__| is bovenaanzicht, dan is het duidelijk.

Gert-Jan.

Re: 110 stawag ombouwen naar grijskenteken

Geplaatst: za 30 nov 2013, 13:10
door Marc-my-Words
Crazy-G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ah, die |__| is bovenaanzicht, dan is het
> duidelijk.
>

Precies ... mooi dat het duidelijk is, weet je ook waar je naar moet kijken als je er een in het wild ziet.

Marc