Pagina 1 van 1

110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 12:55
door de Rode Baron
De V8 1985 carb start goed, loopt goed en stationair toerental bij koude motor is ook okay, MAAR bij een warme motor is het stationaire toerental te hoog.
Door bij een warme motor in stilstand de koppeling even op te laten komen daalt het toerental, maar loopt daarna snel weer naar te hoog op.

Omdat de V8 verder als een zonnetje loop heb ik enige angst om de zaak te ontregelen, maar waarmee is het warme stationaire toerental te regelen?

Bij voorbaat dank.
De Rode Baron

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 13:04
door Ivo Cox
Yes!!
Ik ben een keer de eerste en hoop te kunnen helpen.

Zoek eens op solderen en gasklep.

Tip: doe het in Google met de volgende zoekterm "landrover.startpagina.nl/prikbord gasklep solderen" (werkt beter dan de zoekfunctie van het prikbord).
Je krijgt dan voldoende info.

Groet

Ivo Cox
[picasaweb.google.com]

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 14:15
door Michel WaZ
Als je Stromberg carb,s hebt zijn deze denk ik wel uitgevoerd met een TC ( temperature control) , zijn die schuine balkjes op je carb kan je zo losdraaien en het plastic plaatje losdraaien, het inwendige bi-metalen plaatje drukt op een kunststof palletje ( weet ik hoe dat heet ) en deze kan vast zitten......

Succes Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 18:33
door de Rode Baron
Ivo,

Bedankt voor de snelle reactie!

Is dat de butterfly die vastgesoldeerd wordt?
Ik neem aan dan op beide carburateurs?

Opmerking van Michel pak ik als eerste even op. Er zit inderdaad een "temperature compensator assembly" op de carbs.
Is iets makkelijker te bereiken.

Hou jullie op de hoogte!

Groet,

de Rode Baron

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 18:40
door 90_V8_CSW
Wat Ivo aangeeft is meestal het euvel. Gewoon effe de carbs eraf halen, gaskleppen deraf en solderen.
Wel afgezaagd sleuteltje 13 maken, anders krijg je de strombergs er niet af.

Die dingetjes aan de zijkant zijn best duur trouwens.

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 22:29
door Michel WaZ
Idd, ze zijn echt knap aan de prijs. Als je de carb,s demonteerd en je gaat de vlinderkleppen solderen kijk dan eerst even hoe de 2 schroefjes zitten duw voorzichtig even de klep open en inspecteer de achterzijde van de schroefjes er kunnen schroefjes inzitten die als borging een beetje gespleten zijn..........breken af als je ze loshaald. Dus let op waar het stukje schroef blijft........

RRC '86 V8

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 22:53
door Rene
Voordat je aan het slopen en solderen gaat, check even het olienivo in je carbs. Bij mij (RRC/V8-1984) loste
het alle vervelende problemen op met het verhoogde toerental. Heb het wel een keer of 2 - 3 moeten bijvullen,
maar sindsdien nooit meer problemen gehad. Gewone motorolie werkte bij mij prima.

Groet Rene.

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 22:56
door de Rode Baron
Rene,

Bedankt voor de tip, maar het olie niveau in de carbs is gecheckt en okay.

Groet,
de Rode Baron

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: do 21 nov 2013, 00:21
door Jos Daalmans
Hoi,

Kijk eens naar deze discussie (weet niet of het die is wat Ivo bedoelt)
[landrover.startpagina.nl]

Laat wel de benzine uit de carburateur lopen als je de boel met een vlam soldeert. Gebruik het ouderwetse soldeervet en tinsoldeer met harskern.

De TC's, er af halen, uit elkaar halen, het bimetaal plat kloppen, weer monteren en in een heteluchtoven leggen. Laat de oven een half uur op 45 graden draaien en draai de stelschroefjes zo dat de pennetjes net vrij komen in het gaatje waar ze doorheen prikken.

Neem de warme TC's uit de oven en druk de puntjes van beide TC's voorzichtig tegen elkaar. Als ze evenveel en gelijktijdig worden ingedrukt, lopen de TC's synchroon en wat belangrijk is, ze beginnen (samen) open te gaan bij 45 graden.

Succes en sleutel ze,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dfaa81b56ccfe384e3ccde53626bded6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16863976, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 00:53
door de Rode Baron
Jos,

Vandaag met de TC's begonnen.
Ik ben de 2e eigenaar van de 110, maar de 1e eigenaar, brandweer uit Trins - Oostenrijk, had al van een van de TC's het bi-metaal vervangen.

Na het schoonmaken had ik, ondanks de instructie van Jos toch een probleem met het calibreren.
Ik heb daarom deze instructie gebruikt: [www.reopusignition.com]
Geen apart slangetje gebruikt, zuigen aan het tuitje kan ook, maar wel het systeem met warm en koud water want het bi-metaal reageert verdomd snel op temperatuursverschillen.
Na onderdompeling in warm water van 40C even aan het tuitje zuigen om te zien of de plunjer net goed het gat afsluit.

Voorlopig resultaat is dat het stationair toerental bij warme motor naar beneden is gegaan. Morgen een mooie rit naar de Veluwe, dus dan kan de 110 pas echt lekker warm worden. Ben benieuwd of ik na het weekend toch nog de butterfly's moet aanpassen.

Voorlopig allen bedankt!

de Rode Baron

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 09:43
door Michel WaZ
Rest je nog 1 ding............Genieten!

RRC '86 V8

Re: 110 V8 1985 carb hoog stationair toerental bij warme motor

Geplaatst: di 03 dec 2013, 15:55
door de Rode Baron
Even een update.

Geen probleem meer: toerental bij een warme motor zakt mooi terug.
Het schoonmaken en kalibreren van de TC's op de carburateurs heeft het hem gedaan!

Kalibreren: Ik heb daarbij deze instructie gebruikt: [www.reopusignition.com]
Geen apart slangetje gebruikt, zuigen aan het tuitje kan ook, maar wel het systeem met warm en koud water want het bi-metaal reageert verdomd snel op temperatuursverschillen. Na onderdompeling in warm water van 40C even aan het tuitje zuigen om te zien of de plunjer net goed het gat afsluit.

Dank aan allen!

P.S. rit over de Veluwe was schitterend!