Pagina 1 van 1
start problemen bij lange ritten
Geplaatst: ma 02 dec 2013, 22:59
door bakkie69
Hallo,
ik loop tegen een probleempje aan waar ik niet zo goed weet waar te gaan zoeken.
Hoop dus ook dat er (weer) wat hulp of goede ideeën van jullie kan komen
Bij onze 90 met 200tdi disco komt soms het probleem naar voren dat starten problematisch is bij situaties waar er reeds een flinke afstand met de laro is gereden.
Start motor komt wel rond maar heeft moeite en na 3 of 4 keer rond te zijn gekomen loopt de bedrading ( aarde denk ik ) redelijk warm te worden. motor slaat in dat geval ook niet aan daar het wel lijkt dat de startmotor niet voldoende prik krijgt.
Dit terwijl hij normaal gesproken altijd loopt ( zelfs bij koudweer ).
ik heb al accu hoofd aarde nagelopen en ook de polen en klemmen opgeschoont etc
accu is vervangen voor een zwaarder model ½ geleden
maar probleem deet zich afgelopen weekeind weer voor na uurtje rijden op snelweg bij een benzine station ( knap lullig )
tijdje laten staan en wat gemurmeld aan de aarde draad van accu naar chassis , toen gelukkig naar moeizaam rond komen van een keer startmotor wel aanslaan..
enig idee of suggestie ?
bvd
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:46
door sjorsboomschors/aka/PP
Contactslot??
Kunt ook direct via startmotor proberen met draadje vanaf accu & stopsolenoid shortcutten
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: ma 02 dec 2013, 23:52
door VeeTee
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> Contactslot??
> Kunt ook direct via startmotor proberen met
> draadje vanaf accu & stopsolenoid shortcutten
Startmotor draait toch (weliswaar moeizaam) rond? Dus contact en relais werken.
Het zou te maken kunnen hebben met oververhitting van de startmotor, zit er een hitteschild tussen uitlaatspruitstuk en startmotor? Als de startmotor te heet wordt bij een lange rit kunnen de lagers aanlopen. Ook kan het relais blijven kleven, maar in dit geval draait ie wel rond dus het relais werkt.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f1d3e4beb69b4449bee593c2c65b4a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16884245, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 00:18
door sjorsboomschors/aka/PP
Ja, maar startslot richting startmotor kan qua bekabeling issues geven gezien de leeftijd
( been there....)
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 00:45
door VeeTee
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, maar startslot richting startmotor kan qua
> bekabeling issues geven gezien de leeftijd
> ( been there....)
Dat begrijp ik niet, als de startmotor draait....
Bekabeling contactslot - startmotor betekent: via contactslot wordt het relais op de starmotor bekrachtigd. De startmotor zelf krijgt (via dit relais) de stroom rechtstreeks van de accu. Als de startmotor draait, werkt dus het contactslot en dus ook het relais. Er kan iets electrisch zijn met de spanning op de startmotor zelf (slechte verbindingen, overgangsweerstanden, slechte aarde), of iets mechanisch, bijv. aanlopend lager als het het smeervet in de lagers door hitte te dun wordt. Maar m.i. is het dus niet het contactslot als de boel toch draait, sorry Sjors...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf546bc5000831c04b73bc4f223ca571', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16884316, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 05:15
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Ik heb een soortgelijk probleem, 110, ex-Mariniers met 200TDi uit Disco, 24 volt.
Auto start koud altijd meteen.
Soms na een lange rit wil de startmotor niet rond draaien. Wacht enige tijd, 15 minuten tot langer, en de auto start meteen weer. Schijnt te zitten in vuil in de startmotor, waarbij een aantal onderdelen bij warme motor blijkbaar zo uitzetten dat de startmotor bij mij niet meer rond wil draaien. Oplossing schijnt te zijn demonteren en schoon maken. Ik heb er nog niet zo veel last van gehad dat ik die klus wil beginnen, maar staat wel ergens op mijn "to-do".
Als bij jou de bedrading warm wordt, en dan vermoedelijk de spanning en niet de aarde, dan ben je in feite bezig een overbelasting te veroorzaken omdat de starter niet wil draaien, denk ik.
Succes,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('924dd7f5b4627ade2cadab410f57c988', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16884465, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 09:42
door disco ronl
als de aard draad warm wordt betekend dat dat er veel stroom doorheen gaat.
dit kan betekenen dat de aarddraad zelf teveel weerstand geeft / te dun? maar dat lijkt mij niet.
dus moet het wel de start motor zelf zijn.
schoonmaken of vervangen.
ERR5009G - Starter Motor - smaller Defender TD type. - BoschNOW £145.00 (excl VAT) bij paddock
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 09:49
door elheffe
Had zelf het probleem bij een andere auto van mij.
Als die van de zomer in de zon stond raakte het start relais oververhit.
Relais vervangen en en sindsdien geen problemen meer.
De groeten,
Michèl
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 12:02
door forbert 90-200Tdi
Het zijn beide later ingebouwde Tdi's, dus daar kan de kneep goed zitten.
Hitteschildje lijkt me dus niet onwaarschijnlijk.
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 15:42
door de Rode Baron
Ik ben op deze draad gekomen omdat ik eenzelfde probleem heb met een 110 3.5 V8 met alles origineel uit 1985.
Startmotor lijkt bij het herstarten met een warme motor moeizamer rond te gaan. Zelfs zo moeizaam dat de accu snel vermogen kwijtraakt.
Lijkt mij dus geen type of elektrisch probleem, maar eerder mechanisch.
Ben benieuwd naar oplossing.
Groet,
de Rode Baron
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 16:12
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Forbert, interessant van dat hitteschildje, zeker minder werk dan uitbouwen en schoonmaken, als het werkt. Waar denk je aan als materiaal en denk je dat een schild voldoende is ten opzichte van contactwarmte?
Vriendelijke groet,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f396ee1a7d614dc77f8c7ad0bb45edb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16885397, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 17:00
door de Rode Baron
Na wat Googelen lijkt mij dit een logische verklaring:
"Na een aantal jaren hoopt slijpsel van de koolborstels zich op in de startmotor.
Bij een warm blok zet het metaal van de startmotor uit en is er wat minder speling in de lagers van de rotor.
Door het stof komen die lagers wat vaster te zitten en draait de startmotor steeds moeilijker rond.
Als je te lang wacht met het schoonmaken van de startmotor brandt ie op een gegeven moment door."
Dat wordt schoonmaken dus!
Groet,
De Rode Baron.
Re: start problemen bij lange ritten
Geplaatst: di 03 dec 2013, 19:29
door defendertje90
Doe even een simpele test. Als je massa warm word en je daar aan twijfelt, neem dan een startkabel en leg vanaf de massa vanaf de accu naar de massa van de startmotor. Doet hij het dan wel dan weet je waar je moet gaan zoeken.