V8 nokhoogte nokkenas of hoe anders toestand nokkenas bepalen
Geplaatst: ma 09 dec 2013, 15:18
Afgelopen weekend moest het inlaatspruitstuk eraf ivm een waterlekkage, dus ook direct maar even kijken hoe de nokkenas en stoters eruit zagen. Ondanks de vele berichten op de diverse fora is er geen vuil oid te zien. Ook geen enkel spoor van slijtage/grofheid te zien op de nokkenas. Gelukkig maar
Het blok heeft een door een dealer afgestempeld boekje tot 155.000 Km (2007), dat goed en regelmatig onderhoud echt loont heb ik nu wel gezien.
Daar het blok nu (waarschijnlijk) zo'n 185.000 km erop zitten en ik lees dat de V8 een gemiddelde "levensduur" heeft van rond de 200k Km zou ik wel eens willen weten of/hoe ver de nokken eventueel afgesleten zijn. Want om nu bij een optisch perfect uitziend blok domweg alles te gaan vervangen "omdat men zegt dat" vind ik wat overdreven. Voor hetzelfde geld is de nokkenas in het verleden al eens vervangen en dus niet aan vervanging toe.
Dus daarom mijn vraag of er nieuwwaarde en afkeurcriteria maten zijn voor de nokkenas en wat de ervaringen vanuit het veld zijn mbt afslijten van nokken icm goede smering/smeerolie
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Het blok heeft een door een dealer afgestempeld boekje tot 155.000 Km (2007), dat goed en regelmatig onderhoud echt loont heb ik nu wel gezien.
Daar het blok nu (waarschijnlijk) zo'n 185.000 km erop zitten en ik lees dat de V8 een gemiddelde "levensduur" heeft van rond de 200k Km zou ik wel eens willen weten of/hoe ver de nokken eventueel afgesleten zijn. Want om nu bij een optisch perfect uitziend blok domweg alles te gaan vervangen "omdat men zegt dat" vind ik wat overdreven. Voor hetzelfde geld is de nokkenas in het verleden al eens vervangen en dus niet aan vervanging toe.
Dus daarom mijn vraag of er nieuwwaarde en afkeurcriteria maten zijn voor de nokkenas en wat de ervaringen vanuit het veld zijn mbt afslijten van nokken icm goede smering/smeerolie
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD