Pagina 1 van 1

Discovery

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 18:08
door Lex van de Poll
Hallo allemaal.

Mijn P4 heb ik verkocht.
Als vervanging wil ik een Discovery kopen.
Ik denk aan een auto met max. 200.000 km, TD5 en een jaar of 7 - 8 oud.

Hebben jullie tips en aanwijzigingen waar speciaal op moet worden gelet?

Zijn er bekende zwakke punten?

Ik zoek een auto op geel kenteken.

Bedankt alvast.

Lex

Re: Discovery

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 20:39
door Henk Alblas
Hallo Lex, ik heb mijn disco2 te koop staan en maar weer eens op de lr markt gezet, misschien moet je eens komen kijken in rdam? Is iets ouder dan wat je vraagt (2001) maar nieuwe motor heeft pas 135000 gelopen. Bellen gaat sneller op vijfdrievierachtnegennegenzeventwee met nulzes ervoor.
mvrgr Henk A.

Re: Discovery

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 22:43
door Lex van de Poll
Hoi Henk,
bedankt voor het aanbod.
Ik zoek een iets jongere auto.

Voor mij van belang waar ik bij aankoop op moet letten, zwakke punten etc.

Lex

Re: Discovery

Geplaatst: wo 11 dec 2013, 23:14
door Andrew Colville
Daar is het eenander over geschreven, mogelijk vindt je aanvullende informatie via de zoek functie.

# kijk niet te nauw naar de KM stand, minder KM beteken niet per definitie beter.

# Het omslag punt van een reeks kostbare reparaties ( brandstof pomp, drukregelaar, lucht veren achter, schokdempers, pakkingen en keeringen etc) ligt ronde de 250.000 tot 300.00 KM, (Net ingelopen dus ) dit kan betekenen dat je bij een auto met weinig Km nog een hoop kosten kunt verwachten, terwijl eentje met 250000 of 300000 alles net achter de rug heeft.

#Kijk goed naar het achterste deel van het chassis rond de tank, hier kunnnen de chassis heel slecht zijn.

# Kijk hoeveel lekages de auto heeft, en probeer facturen in te zien van gedaane reparaties.

# alle toeters en bellen moeten werken, geen rare geluiden of rammeltjes.

# alle vloei stoffen staan voor en na een goede profrit op pijl


De Td5? van 2002 en nieuwer hebben een verbeterde motor manage ment, en zijn eenvoudiger te Chippen voor wat extra vermogen.
Een automaat moet vrijwel naadloos schakelen en boven de 85 - 90 naar zijn lock up gaan ( 2700 RPM @ 120 Kmh ) doet hij dat niet dan ga je veel diesel nodig hebben of de automaat heeft een kostbare reparatie nodig.

De electra en carroserie zijn vrijwel altijd probleemloos, geen tot weinig roest, en zelden electra problemen.

Dure reparatie die voor komen

# Brandstof pomp (10 jaar 200.000 Km soms later soms eerder )
# positie schakelaar automaat (gaat willekeurig kapot )
# brandstof druk regelaar ( willekeurig )
# dubbelmassa vliegwiel Hand bak ( om de 10 jaar en 250.000 km gemiddeld )
# Lucht veren achter ( ouderdom 10 jaar gemiddeld )

# injector harnas, deze gaan geregeld lekken waardoor olie in een ernstig geval de ECU kan bereiken
# kleppendeksel pakking en Nokken as keering voor zijde ( na 10 jaar zijn deze wat moe en krijg je lekages )


Dat zijn de belangerijkste standaard dingen, maar er komen er nog meer kleine dingetjes voor .

Ga in elk geval met meerdere D2 's rijden, zo kun je een beetje oordelen hoe de gemiddelde D2 eruit zien en rijdt.

Als je twijfelt of extra kennis en ogen nodig hebt ben ik beschikbaar om mee te gaan.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Discovery

Geplaatst: do 12 dec 2013, 23:59
door Lex van de Poll
Andrew bedankt voor de uitgebreide informatie.

Ga ik allemaal eens goed bestuderen.

Mijn eerste conclusie dat je mogelijk tussen de 2 en 3 ton voor flinke kosten kunt komen te staan.

Hoe verhoudt de motor in de nieuwere typen zich ten opzichte van de TD5?

Vriendelijke groet,

Lex

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 07:52
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Na de TD5 komt de 2.7 TDV6. Een supermotor, nergens meer te vergelijken met een TD5, stil, soepel, erg snel, iets zuiniger. Na het rijden in een Discovery 3 lijkt een Discovery 2 opeens als een Defender te rijden.

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 08:50
door Lucas van Lierop
Goed maar beresaai toch?, al zal dat voor sneweggebruik juist fijn zijn.

Maar goed ik heb ook maar een keer in een D3 gereden.

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 09:34
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ach een D2 is toch ook al wel een beetje saai? Ik vind mijn D3 de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Ik heb hem te koop staan, maar eigenlijk wil ik hem misschien wel houden want ondanks dat hij al wat ouder is en veel kilometers heeft is hij nog steeds super. Als hij toch verkocht wordt koop ik denk ik een D4. Ik rij hem op grijs kenteken want geel is niet te betalen. Helaas kan ik hem daarom niet als gezinsauto gebruiken..

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 12:09
door G-men (Gargamel)
Ben het wel met Paul eens eigenlijk D3 en D2 is een wereld van verschil, en persoonlijk vind ik de D1, D2 en D3 niet anders qua uitstraling. Het zijn gewoon luxere terreinwagens.
Natuurlijk heeft ie veel meer electronica en is hij duurder en misschien voor sommige mensen saaier; maar als dagelijkse auto is ie echt super.
Als pakezel is ie perfect dankzij de luchtvering en zeer handige manier van het wegklappen van de stoelen; en tijden de LRCH ritjes kom ik met mijn wegbandjes nog heel erg ver met het terrain response. (soms zelfs verder als sommige defenders...., series ligt dan ineens weer een stuk lastiger.) En met geel kenteken krijg je er ook nog 7 personen in zonder laadruimte in te leveren.
En de eerste D3's zijn er vanaf 2005; en dat valt prima in de 7-8 jaar oud waarin Lex zoekt. Ik zou ze dus zeker even in beide proefrijden, en het verschil in wegenbelasting verdien je met het lagere verbuik ook wel weer terug.

Ga je voor onsaai, dan is de defender de meest logische keuze..... maar als gezinsauto en wil je iets meer luxe....
Ikzelf ben in elk geval erg tevreden met de D3, wel een stuk minder sleutelwerk als met de defender.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 13:09
door Lex van de Poll
Dan ga ik ook naar een nieuw type naar kijken.

Het voordeel voor mij is dat ik hier geen wegenbelasting betaal.
Ik wil de aankoop in Nederland doen en meenemen naar Frankrijk.

Echt grof terreinrijden zal ik niet doen. Alleen wat pistes rijden maar die kunnen af en toe knap veranderen in glibberige baggerwegen na een flinke regenperiode.

Ik ben inmiddels verhuisd van Corsica naar de Alpes Maritimes, het hebben van een 4 x 4 is voor mij een must, maar dan wel een Landrover.
Mijn P4 was wel een enorm fijne auto in terrein zoals ook zijn voorganger, een Series III diesel.

Die laatste heb ik helaas moeten wegdoen i.v.m. rugklachten.

Super al jullie info, bedankt allemaal.

Lex

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 14:11
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Je kan hem beter in FR kopen, daar zit geen BPM in de auto en zijn ze dus een stuk voordeliger... Anders moet je ook nog een conformiteitsverklaring kopen van Land Rover om hem in fr op kenteken te mogen zetten.

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 14:31
door Lex van de Poll
Gebruikt zijn ze in Nederland veel voordeliger.

En Franse auto's zijn meestal afgejakkerd, en slecht onderhouden.
Als je vraagt of er in gerookt is kijken ze je aan of je helemaal van lotje getikt bent.

De conformiteitsverklaring is al lang niet meer nodig voor auto's met een EG goedkeuring.

Hoewel op Corsica had de Drire, die de EG verklaring moet goedkeuren daar enorme problemen mee. En dat was in 2007.
In Nice, al 10 jaar geleden, ging het zonder problemen.

Lex

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 15:23
door Marc-my-Words
Die Fransen hebben soms rare ideeën -- ze zijn soms net zulke isolationisten als die lieden op dat grote eiland voor de Europese kust.
Zo wilden ze bij een herimport het land van herkomst weten van een overduidelijk in Frankrijk geproduceerde R25.

Marc

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 15:44
door Bart van Dessel
Paul, je weet dat je een goed sluitende kilometer registratie moet bijhouden als je de Disco3 (of 4 als je die koopt) alleen zakelijk rijdt? De bijtelling als je die moet betalen is veel hoger dan de wegenbelasting op geel kenteken. Laatste tijd zijn er geregeld controles hier in de buurt. Mijn Disco is van '98 dus bijtellingsvriendelijk (15 jaar en ouder) en zeker niet saai!!

Gr, Bart

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:04
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb mijn D3 privé...
Ik heb alleen auto's ouder dan 15 jaar op de balans. En één fiat ducato met blackbox voor de kilometers..
Bijtelling voor de D3 is inderdaad niet leuk!

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:05
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb de mijn in Brussel (bijna Frankrijk :-) ) gekocht voor een fractie van de NL prijs. Geen BPM bij invoer in NL want grijs kenteken.

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:35
door Bart van Dessel
Mag je wel profiteren van lage wegenbelasting als je 'm privé hebt staan? Ik heb begin van het jaar de belastingdienst op bezoek gehad en die ontkende dit. Ik neem aan dat je een goede boekhouder hebt. Een goeie weet het vaak beter dan de belastinginspecteur zelf....

Gr, Bart

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:57
door Lex van de Poll
Ik weet niet hoe het gaat met aankoop in b.v. België.
Nederland is redelijk simpel denk ik zo.

Normaal een auto kopen in Nederland kan ik niet, overschrijven kan alleen als je in Nederland woonachtig bent.
Maar met een exportkenteken moet dat lukken.

Leve de EEG.

Lex

Re: Discovery

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 17:59
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ja hoor, mits je hem 10% zakelijk gebruikt... Vorig jaar nog een boekenonderzoek gehad door de belastingdienst met de nadruk op privégebruik. Ik viel namelijk op door een nogal groot wagenpark voor een eenmanszaakje. Een paar weken later ontving ik een net rapport waarin stond dat alles in orde was. Ik had tot die tijd best wat in spanning gezeten, want je weet maar nooit of de inspecteur er net zo over denkt als jij zelf...