Pagina 1 van 1

B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: za 07 dec 2013, 18:16
door peterelst@hotmail.com
Welke zuiger staat er helemaal bovenin bij B.D.P.
Vanuit waar wordt het gezien bij landrover

Alvast bedankt Peter Elst

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: za 07 dec 2013, 19:25
door piet
maak niks uit

er staan altijd 2 zuigers boven ( bij 4 cilinder)

als cilinder 1 bovenstaat , staat cilinder 4 ook boven
2 en 3 ook samen

mvg

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: za 07 dec 2013, 19:35
door defendertje90
BDP word aangegeven gemeten van de eerste cilinder. Deze bevind zich tegen de radiateur

Maar zoals piet al aangeeft staan cilinder 1 en 4 beide samen boven.

Nu is er nog een andere manier om je bdp te bepalen. Bij een handbak (lt77) haal je de doorwadingsplug eruit en met een borg tooltje kun je het vliegwiel dan borgen op het bdp punt (zit een uitsparing op die positie)
Automaatbak kun je ook borgen maar niet bi de doorwadingsplug maar er zit nog een plug is speciaal voor het borgtooltje

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: za 07 dec 2013, 19:40
door piet
klopt helemaal defendertje

Ik had het niet beter kunnen omschrijven.

mvg piet

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: za 07 dec 2013, 21:05
door Wim Janssen
Normaal gesproken zoek je het bovenste dode punt voor de onsteking bij een benzinemotor of voor de inspuiting bij een dieselmotor. Hierbij moet je dus wel het bovenste dode punt van de compressieslag hebben en niet die van de uitlaatslag.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 01:18
door peterelst@hotmail.com
ja klopt hogedrukpomp was defect en heb deze nu vervangen
Liep voorheen ook altijd al slecht nu al stukken beter alleen loopt hij nu nog
op 3-3,5 cilinder.
Waarschijnlijk klopt er iets van de timing niet.
Ben bang dat het vliegwiel er ook niet goed op zit.
Als de blokkeerpen in het vliegwiel zit staat zuiger 1 helemaal niet op B.D.P.
Moet dus nog eens even verder gaan kijken wat het probleem is
Wie weet wat ze in de loop der jaren allemaal gewisseld hebben van onderdelen
bijvoorbeeld een verkeerde nokkenas of pomppoelie waardoor de timing niet klopt

Iedergeval bedankt voor de info

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 10:05
door defendertje90
Als de markerimgs tekens van distributie tandwielen goed staan en je de pomp goed op tijd zet (colgens mij kon je die pompen ook borgen) dan moet hij het doen. Vergis je niet een halve tand verkeerd en hij loopt niet goed.

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 12:28
door Wim Janssen
Normaal gesproken heeft de krukas een paspen waar het vliegwiel in valt zodat het vliegwiel dus nooit verkeerd gemonteerd kan worden. Dit heeft ook met balancering te maken.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 14:48
door peterelst@hotmail.com
Vanmorgen de krukas en nokkenas timing ten opzichte van elkaar gecontrolleerd
Cilinder 1 op B.D.P. en de nokkenas cilinder 1 op tuimelen. Dit klopte precies.
Alleen de paspen in het vliegwiel kan er dan niet in vliegwiel staat dan ongeveer 100 graden verder.
Had net bij een andere prikker gelezen dat E.P. zo'n 109 graden voor B.D.P. is.

Klopt wat je zegt defendertje90 deze pomp kun je blokkeren met een pennentje
in het schijfje dat op de as van de pomp zit.
Heb dit allemaal precies afgesteld zoals het werkplaats handboek.
Volgens het boek moet de pomp ook met het puntje op het pijltje staan maar dan loopt hij niet goed.
1 tand er naast staat een F als ik deze bij het pijltje zet loopt hij redelijk alleen op toeren merk je dat deze
overslaat.
Er gaat met het afstellen iets fout maar kan het zo snel nog niet vinden wat er mis gaat.
Weet ook niet of ze de gereviseerde pompen testen die uit engeland komen.
De eerste was al lek dus dat zat ook al tegen wie weet zit er iets in die pomp niet goed dat deze daarom niet
goed af te stellen is.

Had trouwens ook nog compressie gemeten deze zaten allemaal tussen de 25 en de 28 bar dus daar is ook niets mis mee
Klepspeling is ook al gecontrolleerd daar was ook niks mis mee.

Gaan nog maar eens even verder puzzelen
Mocht ik het gevonden hebben horen jullie het

gegr Peter

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 15:27
door defendertje90
als je er echt 100% van overtuigd bent dat alls goed staat (markering bij markering) en de pomp dan is geblokkeerd en je het tandwiel van de pomp hebt verdraaid naar het markeringspunt (is niet belangrijk voor het lopen maar wel makkelijker met het afstellen om alles visueel te controleren)

Je zeker weet dat de lucht uit het brandstofsysteem is en hij dus ook nergens valse lucht aanzuigt, dan kun je inderdaad gaan twijfelen aan de pomp.

Wat is de rede dat de oude eraf is gegaan. Ik neem aan dat je bekent bent met Frans van Poppel in Duizel? Deze kan je pomp ook reviseren voor een nette prijs

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: di 10 dec 2013, 00:07
door peterelst@hotmail.com
De oude pomp rookte nogal heel erg veel terwijl deze op druk stond.
Drukplunjers die tussen de pomp en de verstuiver waren ook slecht waardoor er geen
restdruk in de leidingen blijft.
Testen van de hogedrukpomp en de plunjers vervangen waren al even duur als een nieuwe pomp.
Daarnaast moest ook het probleem waarom de motor zo rookt nog opgelost worden.

Wat ik bij de nieuwe pomp zo vreemd vind is dat als ik de pomp bij het merkteken afstel zoals het werkplaats handboek
aangeeft staat de pomp niet op tijd.
Zet ik de pomp op merkteken F dan loopt deze redelijk maar nog wel op 3 cilinders
Ben bang dat ze in de pomp iets niet helemaal goed hebben zitten.
Zal morgen eens naar de leverancier bellen of ze die pompen ook testen voor ze van England naar Nederland komen

Frans van Poppel ken ik iedergeval niet. Had er nog nooit van gehoord.
Maar die reviseert ze dus ook.
Zal eerst morgen eens bellen wat de leverancier zegt

Alvast bedankt gegr Peter

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: di 10 dec 2013, 00:08
door peterelst@hotmail.com
hogedruk pomp op tijd stond bedoel ik

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 14:01
door peterelst@hotmail.com
hier het vervolg van het slecht lopen na vervangen van de hogedrukpomp.
Toch beetje eigenwijs geweest en toch maar de verstuivers laten testen
(hoewel ze toch nieuw waren)
2 verstuivers waren niet goed en vernevelden zomaar wat de ene had 6 stralen.
Nu blijkt dat de leidingen heel erg geroest waren maar schijnbaar dringt zich
dat door tot binnen in de leiding.
Bij het demonteren komt er spanning op de leiding met het los wringen van de moeren
en springen er roest schilfers los in de leiding.
Na het vervangen van de pomp is dus de roest in de verstuivers gekomen en daardoor slecht gaan lopen.
De 2 verstuivers vervangen + alle leidingen en motor loopt nu netjes.
Alleen met gas los laten loopt deze nog niet helemaal lekker.
Mischien dat dit kan zijn omdat de pomp nog op merktegen F staat afgesteld.
Terwijl het werkplaats handboek zegt dat deze op het puntje afgesteld moet staan. (met de defecte verstuiver
bleef hij daar niet op lopen en ging slecht aan de gang)
Als ik binnenkort tijd heb zal ik de pomp eens afstellen op het originele merkteken mischien dat hij
met de nieuwe verstuivers en dan wel op blijft lopen.

Jullie horen het vervolg ervan

Gegr Peter

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 14:20
door defendertje90
Dat had ik ook niet kunnen verzinnen. Maar goed om te weten dat dit ook voor kan komen.

Hopelijk gaat hij weer mooi lopen als je de merktekens goed hebt staan.

Hoor graag of het dan opgelost is

Re: B.D.P. 2.5 td

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 18:34
door peterelst@hotmail.com
Laat het jullie zeker weten wat er nog aan mankeert omdat hij niet zo lekker loopt.
Zal wel even duren van de week eerst even setje zuigerveren zetten bij een auto.
Daarna is de landrover weer aan de beurt