Pagina 1 van 1
2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb
Geplaatst: zo 15 dec 2013, 21:48
door Sander van Beek
Ben ivm ombouw naar een 2.25 benzine blok (met gasflowed cylinderkop en SU carb) aan het uitzoeken wat ik moet veranderen aan m'n brandstofsysteem (is 200tdi).
Heb nu nog een aanvoer en retour leiding, filter op het bulkhead en opvoerpomp op het blok zitten.
Heb het eea uitgezocht en het lijkt er op dat ik nu 2 wegen kan gaan bewandelen:
- De vroegere 2.25 (series) setup: Brandstoftank -> leiding -> filter -> opvoerpomp op het blok (zit nu een afdekplaatje) -> carb
- De latere 2.25/2.5 setup: Pomp in de brandstoftank (of pomp/filter net na de tank op chassis) -> leiding -> 'vapour separator' -> carb (en retourleiding)
Nu spreekt de eerste optie me het meest aan. Lekker simpel (mechanische pomp, net als de 200tdi) en het goedkoopst. Een brandstofpomp en vapour separator zijn toch bijna weer 100 euro samen. De retourleiding dop Ik dan af.
Ik vraag me alleen af of deze setup goed gaat werken met de SU carb (die waarschijnlijk wat meer benzine vraagt dan de standaard). Kan iemand hier iets zinnigs over te roepen?
Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb
Geplaatst: zo 15 dec 2013, 22:17
door Remko Stage1
Voor beide is wat te zeggen.
Mijn stage1 V8 heeft een electrische pomp. Deze zit net voor de tank, aan de binnenkant van de rechter chassisbalk (redelijk veilig). Tegen het schutbord zit het filter en dan direct naar de carb. (+ retourleiding).
Werkt prima in combinatie met lpg. Hoewel ik aanneem dat je niet voor lpg gaat, gezien de komende oltimerbelasting...
Succes, Remko
Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb
Geplaatst: zo 15 dec 2013, 22:24
door Eric&Betty Boop
De 32/34DMTL dubbele Weber uit een 90/110 2,25 en 2,5 gaat ook aardig wat brandstof doorheen (misschien nog wel meer als door een SU) en die doet het ook prima op een mechanische opvoerpomp.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5257bc2c9208190826da505d8b375a31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16906041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8d4a3d89d983469ceae829970e9211cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16906041, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb
Geplaatst: ma 16 dec 2013, 08:07
door Gert Jan B
Volgens mij moet je met een SU met een andere pomp en retour leiding werken, dit omdat de SU een overdruk nodig heeft om goed te werken en de Zenith /Weber niet.
Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb
Geplaatst: ma 16 dec 2013, 19:36
door Eric&Betty Boop
Gert Jan B Schreef:
-------------------------------------------------------
> dit omdat de SU een overdruk nodig heeft om goed te werken.
Waarom moet een SU met overdruk werken? Als de opvoerpomp de vlotter kamer vol kan houden bij de hoogste belasting/verbruik dan is het toch goed.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4539a1dc45e5f4486fbbed47cf3f73fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16907345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ce2eed6026378d74fb9ae8a155dbe46f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16907345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 benzine: lift pump vs elektrische pomp met SU carb
Geplaatst: ma 16 dec 2013, 22:05
door Sander van Beek
Bedankt voor de tips tot nu toe. Heb voor de zekerheid ACR even een mail gestuurd, maar nog geen reactie gehad. Op hun site vermelden ze iig niets bijzonders over het brandstofsysteem/eventuele aanpassingen..