Pagina 1 van 1
Kwaal TD5
Geplaatst: do 03 apr 2014, 23:15
door fields logging
Ik lees ergens dat de TD5 motoren een :probleem hebben met de cylinderkop:
Weet iemand hier misschien wat meer van, of is dit een fabbeltje?
Groet.
Ad van der Velden
Re: Kwaal TD5
Geplaatst: do 03 apr 2014, 23:28
door Rangie90 'joepie'
alle auto's (en mensen) hebben wel een kwaal(tje)
De paspennen voor de cylinderkop schijnen wel eens problemen te geven. Vooral bij gechiptunde motoren.
ook wil dan wel eens het uitlaatspruitstuk scheuren.
Wanneer je nu een TD5 koopt lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat je daar nog last van krijgt. De thermische werking zal er na 100.000km en meer toch wel uit zijn.
Er zijn vast ervaring deskundigen die hier meer over weten.
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: Kwaal TD5
Geplaatst: vr 04 apr 2014, 01:23
door Andrew Colville
De Td5 heeft wel meer dan een kwaal.
Maar zoals aangegeven heeft een of ander cad tekenaar besloten kunstof paspennen te gebruiken bij de opbouw van de motor , dit kan betekenen dat de kop kan gaan zweven, als gevolg olie in water of water in olie water verbruik, koelsysteem opdruk, Lekke koppakking dus.
Bij sommige Td5 schurt de kop, hier door komt er diesel in de olie terecht, soms schuren de verstuiver boring, ook dan komt diesel in de olie terecht.
Het is een beetje een loterij, maar met net zoveel kans dat je je Td5 een probleem krijgt.
als ijdens een proefrit de motor netjes op temperatuur komt en blijft, en de slangen niet keihard worden ( na de proefrit kijken / voelen ), en de oile niet boven peil staat of naar diesel stinkt dan is er eigenlijk niks aan de hand, en dit zul je bij de Meeste Td5 wel zo vinden.
de meeste andere Td5 problemen zijn lekages door verouderde pakkingen en keeringen, deze zijn makkelijk en betaalbaar te vervangen, en lekkende brandstof druk regelaars.
Het spruitstuk wil wel eens kromtrekken, maar die kun je weer vlakken en hergebruiken, daarna zul je dat niet meer me maken waarschijnlijk.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Kwaal TD5
Geplaatst: vr 04 apr 2014, 09:38
door Andtee
heb net ook een nieuwe koppakking gezet; nadat de radiateur lek was gegaan onderweg ( net effe warm geweest)
ook nieuwe kettingspanner geest ( was gebroken)
even groot onderhoud maar nu loopt hij ook als nieuw !
als je een auto koopt met ruim 3 ton op de klok kom je wel wat tegen ! (als je mazzel hebt heeft de vorige eigenaar net alles gedaan

))))
heb jaren de range rover p38 gereden waar iedereen bang voor is; bij normaal gebruik ( niet gebruiken om te planken) en regelmatig TLC een prima auto
geld ook voor de TD5
volgens velen een van de beste landrovers ooit gemaakt
Re: Kwaal TD5
Geplaatst: za 05 apr 2014, 04:32
door Andrew Colville
helemaal goed, TLC is belangrijk en goede onderdelen wanneer nodig.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Kwaal TD5
Geplaatst: za 05 apr 2014, 12:45
door Marc-my-Words
Zelfs zonder een overmaat aan TLC, maar wel met een goed oog en oor voor afwijkende geluiden etc. is een Td5 tamelijk bomb-proof.
Als je de Td5 niet steeds tot zijn grenzen belast is ie erg vergevingsgezind en geeft ie schier eindeloos zijn mooie Td5 sound.
De Td5 is LandRovers laatste en tegelijk mooiste motor.
Marc