Pagina 1 van 1

relais????

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 01:34
door Tonny LR110
Een maat van me heeft een Defender 300TDI .
Sinds hij zijn dashboard open heeft gehad om wat veranderingen aan te brengen, worden iedere keer als hij zijn dimlicht inschakelt ook zijn ruitenwissers inwerking gesteld????
Ook als hij zijn licht niet aan heeft staan maar hij seint met zijn groot licht gaan zijn ruitenwissers op en neer.
Herkent iemand dit probleem??? storing of een defecte relais of zo????

B.V.D. wei weten het ff niet meer...

Groetjes Tonny

Re: relais????

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 10:50
door Michael
Wat is er precies allemaal veranderd achter dat dashboard ? Zo mijn eerste gedachte is dat jullie per ongelijk iets hebben door verbonden met elkaar, waardoor je ruitenwisser onbedoeld ook aangestuurd wordt. Stroom/spanning kan soms raar lopen. En als je ergens een draadje doorverbind of bij plugt kan het al misgaan.
Verder heb ik weinig verstand van elektra. Loop zelf ook vaak te klooien als hier iets mis gaat
Hoe ouder de Laro hoe beter.....minder elektra!

Succes!

Re: relais????

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 15:42
door Jos Daalmans
Hoi Tonny,

Een veel voorkomend probleem is dat je denkt dat je een massa "te pakken" hebt, maar is dit een geschakelde draad die normaal aan massa hangt (b.v. de lampen hebben maar een paar Ohm weerstand en trekken de boel naar Massa), maar als een of ander verbruiker (Ruitenwisser, Licht, kachel, ruitverwarming etc) wordt ingeschakeld, zomaar naar 12 volt gaat.
Andersom kan dit natuurlijk ook, 12 volt "gemeten" en bij inschakelen van een verbruiker, gaat deze naar "0" Volt ofwel, "Massa".
Omdat ruitenwissers inmiddels via een timer (interval) relais werken, kan het zomaar zijn dat er een draad van de verlichting (in dit geval dimlicht) verbonden is met de signaaldraad van de ruitenwisser.

Kijk eens of soms niet een paar draden "in de knel" zitten en dan met name in de stuurkolom waar die hele draadbundels bij elkaar lopen.
Kijk naar de veranderingen in het dashboard, welke draden zijn er bij gelegd, of per ongeluk doorverbonden
Is er soms geen schroef ergens doorheen gedraaid en in een kabelboom geprikt?.

Als iets aan massa moet liggen, zoek de zwarte draden, bedien alle schakelaars (met ontsteking ingeschakeld) en kijk of de spanning "0 Volt" blijft. Landrover heeft hiervoor z.g. Spare Pick-Off point's
Als iets aan 12 Volt moet hangen, zoek de Bruine draden (ongeschakeld), altijd 12 Volt.
Als iets via het contactslot aan 12 Volt moet hangen, zoek een witte draad. Landrover heeft ook hiervoor z.g. Spare Pick-Off point's.
Ruitenwissers hebben groene draden, bruin-lichtgroen, blauw-lichtgroen, rood-lichtgroen.
Verlichting, blauw-rood
Uiteraard, maak altijd gebruik van een zekering als er iets bij wordt gehangen.

Bedenk: 12 volt "bijt niet" maar de stroom van een accu kan iets ruïneren, vandaar altijd een (kabel) zekering.

Succes en sleutel ze.

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0849398038b3ecafc5c54a544ae151c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17132088, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".