Pagina 1 van 1

verstuivers 300tdi checklist/ update

Geplaatst: vr 07 feb 2014, 09:50
door sjeroens
Omdat bij mij de verstuivers van het edc sytseem er nog in zitten en dat ik het idee heb dat de verstuiving niet optimaal is wil ik nieuwe verstuivers in mijn 300tdi zetten. Volgens mij is de openingsdruk in de 2e trap lager (280bar ipv 300bar)
Ik heb een mechanische non-edc pomp erin (die ik in het voorjaar wil laten nakijken)
Klopt het dat ik:
• Injectoren: 4x err3339 (bosch) nodig heb en
• Injectoren pijpen: stc1697-stc1696-stc1695-1694 (de bocht van de edc pomp is iets anders, heb ik verbogen)
En ziftten er standaard de ringen erbij (ERR4621) ?
Nog andere dingen waar ik op moet letten?
Groet,
jeroen



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2014 07:33 door sjeroens.

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: za 08 feb 2014, 08:30
door sjeroens
Wie kan mij vertellen of bovenstaand lijstje klopt?
Dan kan ik gaan bestellen. Ik weet bijna zeker dat ik het goed heb maar het is toch een kostbare bestelling...
Alvast bedankt,
Jeroen

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: za 08 feb 2014, 12:16
door Benno
ik weet het niet zeker maar als ik twijfelde belde of mailde ik de leverancier om zekerheid te krijgen.

benno

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 11:52
door pascal ubags
hallo
met egr verstuiver err3339 200-280bar
met edc verstuivers 1x err3337(is deze met kabeltje) 3x err3348 alle 4 druk 200-300 bar

dus de vraag is als de edc verstuivers ingelopen zijn dus 290bar hebben kun je ze dan niet laten zitten, of even de openingsdruk laten testen bij een motorreviesie bedr, gewoon 1 trap ouderwets testen, ervaring leert is 1e trap goed 88% is de ander ook goed.

pijpen moet je vernieuwen, allemaal, niet 1 doen, want, dikte en lengte geeft een ander inspuit timing.

ook hier is de vraag, inhoeverre een gewone 300tdi onderdoet tov een edc, ( laatste heeft meer vermogen)
zou zeggen probeeren.

de ringen err4621 zitten er niet bij, aangezien de prijs(1 euro) zou ik er 8 pakken als je ze nog eens eruit haalt heb je ze, ps elke x vernieuwen zijn dan ingedrukt, alternatief is koperen ring uitgloeien dus zacht maken, voor hergebruik, maar ze kosten niks dus vernieuwen.

na kijken van de pomp alleen op een goede testbank met de juiste test gegevens erg duur

mvg pascal

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 12:28
door sjeroens
Pascal,
thanks.
Ik heb de gok genomen en alles besteld. Uiteindelijk zijn die dingen toch op.
Dat de lengte/ diameter van de pijpen anders is wist ik nog niet. Wel heb ik gelezen dat het inspuitpatroon van de non-edc anders is als de edc injectoren. (los van de druk 2e trap). Ik geloof dat de nozzle opening bij de non-edc groter is.
Dat zou verklaren dat hij (mogelijk) minder zuiniger gaat lopen.
Tot zover bedankt, ik hou je op de hoogte!
J.

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: di 11 feb 2014, 16:09
door De Defender
Hall Jeroen,

ook ik ben van electronisch gestuurde pomp naar mechanisch gegaan.
Het is een 300tdi uit een discovery automaat van 1997, maar nu met een 200tdi pomp.
Verstuivers heb ik laten zitten en de leidingen na een beetje buigen ook.
De motor loopt mooi en de auto gaat als de spreekwoordelijke brandweer.

Jij gaat deze wisseling doen i.v.m. een lager brandstof verbruik / optimaler laten lopen van de motor?
Zou je je ervaringen, als alles gelukt is, hier eens willen plaatsen?
Ik ben benieuwd of het bij mij nog een beetje beter kan.

Succes.

Groeten,
Sybolt

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: di 11 feb 2014, 18:57
door sjeroens
Sybolt,
Ik heb het idee dat er meer vermogen in de 300tdi zit. Nou weet ik dat de 101ambu een luchtweerstand van een zeecontainer heeft (bij snelheden boven de 80km/u gaat ie vermogen vragen, wind tegen merk ik) en dat dat de 3200+Kg ook niet helpt
Omdat ik de uitlaat naar de zijkant hebt verlegt zag ik dat ie behoorlijk rookte (zwart) bij vragen vermogen.
Ik heb er een nieuwe luchtfilter erin gedaan. (en er nog niet mee gereden) Ook kan mijn turbodruk iets omhoog (warm nu 1.1Bar)
Omdat ik vermoed dat het de inspuitpomp is en dat in het voorjaar na kijk (is een behoorlijk werk, ik wacht op lekker weer) heb ik de gok genomen om de verstuivers te vernieuwen (hoop op een beter inspuit patroon en zo een betere verbranding)
Ik hou je op de hoogte.
Jeroen

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: di 11 feb 2014, 23:09
door De Defender
Jeroen,
de setjes die tegenwoordig veel worden aangeboden om de motor op tijd te zetten hebben ook (vaak) een adaptor plaat om de pomp te kunnen demonteren zonder de distributie los te halen.
Dan is het veel minder werk en gaat goed.
Succes.

Sybolt

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: di 11 feb 2014, 23:19
door landroverboer
hallo jeroen
vervang de brandstof opvoerpomp maar kan zijn dat de hogedrukpomp het zelf moet aanzuigen,heb ik ook gehad daarna minder roken en meer trekkracht
opvoerpomp deed helemaal niets meer.
gr landroverboer.

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: wo 12 feb 2014, 07:52
door sjeroens
Landroverboer,
Opvoerpomp is al vervangen. nok zag er nog goed uit.
J.

Re: verstuivers 300tdi checklist

Geplaatst: wo 12 feb 2014, 10:38
door Benno
Afstellingen met het membraan en stand van de plunjer heb je al gedaan of heb je aan de mechanische pomp niets veranderd ? de mechanische pompen zijn redelijk gemakkelijk aan te passen als je weet wat je doet. de turbodruk 1.1 zou je wat kunnen opvoeren, de rookschroef bovenop je pompdeksel iets indraaien. Onder het deksel de nokstand nakijken en evt. iets verdraaien (membraan verdraaien). Sterwiel verdraaien zodat je de tegendruk aanpast waarop de motor meer brandstof gaat krijgen en als laatste natuurlijk achterkant van de pomp je mengselafstelling. genoeg punten om zonder veel kosten te maken behoorlijke winsten te boeken in het gedrag van je TDI.

Ik heb met mij oude disco bijna 425000 km gereden met dezelfde injectoren, af en toe wat goede injectorreiniger gebruikt en die bleven het goed doen. Bij controle waren ze idd gebruikt maar nog acceptabel. Mijn huidige EDC staat op 274000 met de originele verstuivers en ook die voldoen nog steeds. Zo snel zijn de injectoren vaak niet versleten. Ik hoop dat je effecten bereikt met het vervangen. Ik zou de oude injectoren in ieder geval bewaren. Misschien kun je er nog iemand blij mee maken.

groet,

benno

update/ ervaringen

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 09:32
door sjeroens
hier even een update/ ervaring:
ik heb nou 300km gereden met de nieuwe verstuivers.
* geen zwarte rook meer bij kruissnelheid
* er lijkt iets meer koppel/power bovenin te zitten, met de edc verstuivers zat ik als kruissnelheid op 82/ 89 gps km/u, nu 90/ 96 km/u
* topsnelheid lijkt hetzelfde.
Alles kan natuurlijk illusie zijn want je meet niet met gelijke omstandigheden zoals wegdek, wind, temperatuur en luchtvochtigheid.
De echte test komt als ik wind tegen heb/ heuvel op ga. Vooral met wind tegen want dan neemt de weerstand van die zeecontainer van mij erg toe.
De bevindingen bevestigen eigenlijk dat de inspuitpomp in een wat magere conditie is en dat het wenselijk is om te reviseren. Ik heb inmiddels een adres van Bart.
Ik had gehoopt dat het koelwatertemperatuur ook wat omlaag ging, maar helaas.... Die blijft met kachel dicht net onder de 100' hangen ( wat ik voor vlak wegdek 95km/h iets teveel vind) met kachel open iets boven de 90'. vicofan is vervangen door een elektrische, die ik ook handmatig kan aanzetten.
Ik hou jullie op de hoogte mbt het brandstof verbruik
Jeroen

Re: verstuivers 300tdi checklist/ update

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 21:38
door Bart van Dessel
Betreft koelwatertemperatuur: heb je de radiateur al eens vervangen? Die willen wel eens dicht slippen terwijl ze er aan de buitenkant nog prima uitzien. Scheelt erg veel, ik kan met mijn Disco zelfs rijden zonder viscofan tot 20 graden buitentemperatuur.

Gr, Bart

Re: verstuivers 300tdi checklist/ update

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 19:44
door sjeroens
Bart,
de radiator is nieuw van paddocks. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de disco extra koeling krijgt omdat hij altijd door de verwarming heen stroomt. Bij de 101 sluit je de kachelwarmte af door de kraan dicht te draaien. heb daar wel een bypas gemaakt ivm doorstroming. Een alternatief is en kleine radiator erbij. maar daar is niet al teveel ruimte voor.
Groet,
Jeroen

Re: verstuivers 300tdi checklist/ update

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 23:35
door Benno
genoeg koeling door je radiator ? Al eens geprobeerd om er een dikke electr. fan achter te hangen.

benno

Re: verstuivers 300tdi checklist/ update

Geplaatst: di 08 apr 2014, 08:49
door sjeroens
Benno,
Als ik mijn kenlowe fan aanzet zie ik meteen mijn temperatuur dalen. Maar ik denk dat onder normale omstandigheden (vlakke weg, 20graden, 95km/h, weinig wind) mijn koelwater zonder geforceerde koeling rond de 90 graden moet liggen. Het enige wat voor mijn radiator staat is mijn koeling autobak
Ik geloof wel dat mijn 300tdi hard moet werken om ruim 3000kilo door de wind heen moet douwen. Daarom denk ik aan een grotere koeler.
J.

Re: verstuivers 300tdi checklist/ update

Geplaatst: di 08 apr 2014, 09:08
door pascal ubags
hoi
zou eerst eens het gebruik meten, 1-10 of in de buurt, is dit bijv 1-7 weetje dat er iets niet goed is. dit heeft ook te maken met jou koeling, nl hij moet harder werken vandaar ook meer gebruik.

ik rij met mijn 110, 1-10 met een lier voor de radiator en een rubber ervoor die de radiator half afdekt van onderen. en mijn kanlow gaat alleen maar aan als ik .bij deze temp.
- lang stilsta 15min of meer
- met aanhanger 4000kg hier in limburg, na een flinke klim.
gr pascal