Pagina 1 van 1
welke aandrijfas ?
Geplaatst: zo 06 apr 2014, 12:26
door gertnijhof
Hallo allemaal,
Ik moet mijn achterste aandrijfas van de 110 vervangen . Speling op de splines en de lagers bij de kruisjes zo'n beetje verdwenen. Het gekraak is dan ook niet gering...
Nou kom ik ze tegen in prijs variërend van £60 tot bijna 500. Wat is wijsheid ? Zijn die goedkope enigszins goed ? Ik gebruik de auto niet zwaar, keer een zandpaadje en wat blubber, erger wordt het niet.
Ervaringen ?
Groet
Gert
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: zo 06 apr 2014, 14:03
door Wim Janssen
Speling op de splines is een relatief begrip. Kruisjes kun je vervangen. En vaak is de oude originele beter dan een goedkope nieuwe. Kwaliteit van een aandrijfas komt echter meer naar voren op hogere snelheden op de dan op een zandpaadje. Denk hierbij aan rechtheid en balans.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: zo 06 apr 2014, 14:31
door gertnijhof
Ik zie inderdaad dat met kruisjes ook de buitenschaal van de naaldlagers vervangen worden . Dat zou dat oplossen .
De splines zijn zover versleten dat er ongeveer een milimeter ruimte is als ik er aan draai . Zou dat een probleem zijn ?
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: ma 07 apr 2014, 00:35
door Michael
1mm speling is volgens mij geen probleem, er zijn series met meer speling. Meestal doe ik er wat aan als het afkeur is bij de APK of als er teveel trillingen en herrie van komt
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: di 08 apr 2014, 01:28
door RoLandrover
Een flinke spuit vet in het schuifstuk met de splines doet de auto vaak weer rijden als nieuw (als de kruisjes goed zijn) echter hoe meer versleten des te vaker moet de vetspuit erop.
1mm is op de rest van de speling in de aandrijflijn relatief weinig, maar telt wel op bij het geheel van de speling,
Als er haaks op de beweging van het schuifstuk/splines, beweging komt op de as, zodat beide delen van de as niet meer parallel lopen krijg je een behoorlijke onbalans in het midden. In het overdrevene kan je je voorstllen dat je de as om het midden dubbel vouwt en er dus een hoek in het midden ontstaat vanaf het uiteinde van het dikke stuk hoe klein ook.
grtn
RoLandRover
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: di 08 apr 2014, 09:18
door pascal ubags
beetje uit ervaring, merk je er zeer weinig van,
als er kracht op staat trilt hij niet, dus trekken of afremmen.
maar er is een punt er net tussen in.
goed te merken is het als je ergens berg af rijd, en je geeft dan een beetje gas bij, zodat je ( als je het goed doet, met je gas) het punt opzoekt dat hij onbelast is, dus net niet moet trekken of afremmen)
dan gaat hij zwabberen, cq een rare ronk.
gr pascal
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: di 08 apr 2014, 14:28
door gertnijhof
Dank,
Ik laat hem dan mooi zitten !
Ga wel de kruisjes vervangen natuurlijk.
Groet
Gert
Re: welke aandrijfas ?
Geplaatst: wo 09 apr 2014, 04:51
door Andrew Colville
als je toch wel wilt vervangen dan kun je beter kijken of je ergens een exemplaar kunt vinden met een spelingsvrij schuifstuk en daar nieuwe kruisjes in zetten.
Of de goedkope assen goed zijn kan ik je niet zeggen, maar weet wel dat als een as/kruisje het begeeft dat je dan veeeeel meer geld kwijt bent dan een kwaliteits aandrijfas.
img_3272.jpg --> mod_embed_images_loadimage('889ba60cce531c1c0385c63bf6fdfced', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fkeeganbrockdevelopment.files.wordpress.com%2F2013%2F02%2Fimg_3272.jpg', 'http://keeganbrockdevelopment.files.wordpress.com/2013/02/img_3272.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fkeeganbrockdevelopment.files.wordpress.com%2F2013%2F02%2Fimg_3272.jpg', '', 17135101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze persoon had naast een nieuwe aandrijfas ook een nieuwe Automaat nodig en wat schade herstel aan bodem en uitlaat en chassis.
Problemen met de assen merk je op tijdens het smeeren wat regelmatig nodig is, en minstens 2x per jaar.
daarnaast zal een droog lopend kruisje piepen bij het optrekken, en daarna ook nog gaar resoneren, vaak rond de 70- 80 Kmh, ook kan het zijn dat er een constante on balance voelbaar is.
Ik wil zeggen die as kondigt zich altijd aan of je merkt het zelf op tijdens controle van je auto na b.v. het afspuiten en opnieuw vetten van je kruisjes na een dagje terrein rijden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )