Pagina 1 van 1
Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: di 15 apr 2014, 15:05
door Alan T
Hallo
Heb een paar weken geleden een 109 S3 stationwagen diesel gekocht {khad nog geen werk genoeg}
nu heeft deze het probleem dat de versnellingsbak in zijn 1.2.en 3 meer herrie maakten dan die diesel in het vooronder.
De bak ligt er ondertussen onderuit en met het boek erbij begonnen om de boel eens uit elkaar te halen.
maar wat ik me nu eigenlijk afvroeg
er wordt nogal eens geroepen dat de serie versnellingsbakken {te}zwak zijn met name als je er een zwaardere motor aan hangt.
maar wat/welke onderdelen zijn dan het probleem en is er dan een upgrade voor?
Alan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2014 14:47 door Alan T.
Re: Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: di 15 apr 2014, 18:30
door Thimo
De gehele bak is niet berekend op een forse vermogens/koppel toename van het motorblok.
Er bestaat geen upgrade voor deze bak behalve de upgrade van je rechter voet.
Ik ken verhalen van grotere blokken op deze bak en de bak heel blijft.
Er zijn ook genoeg verhalen over het sneuvelen na enkele honderden kilometers.
Dus de optie om beheerst te rijden of een ander type versnellingsbak ( geen permanent 4x4 indien je ook je vooras vervangt ).
Mvg Thimo.
Re: Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: di 15 apr 2014, 18:55
door Exfietser
Yep, de upgrade van de series 3 LT76 versie 4 versnellingsbak is de LT77 of de LT95 versnellingsbak geweest. Met de zwaardere motor (In Koppel en PK's) van landrover zijn deze bakken er in gekomen. Bakken die totaal anders (Van afmetingen en vorm) zijn dan de Series LT76 bak.
Omdat de afmetingen van de LT77 groter zijn, is het vervangen van een LT76 door een LT77 niet erg eenvoudig. Er moet veel in de auto worden aangepast. Met een LT76 gaat het tot zo'n 80 pk nog wel goed. Een 200tdi zonder de turbo ervoor is een mooie en betrouwbare combinatie. Veel meer moet je gewoon niet willen met de LT76 bak.
Ashcroft en turner hebben oplossingen om een LT 76 bak te vervangen door een LT77. Maar ook met deze oplossingen blijft dit een ingewikkelde en lastige ombouw.
Arnold.
Re: Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: di 15 apr 2014, 19:15
door Marc-my-Words
Thimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> ( geen permanent 4x4 indien je ook je vooras vervangt ).
>
Je bedoelt: geen permanent 4x4 tenzij je ook de vooras aanpast ?
Marc
Re: Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: wo 16 apr 2014, 01:19
door Alan T
Tja
ik lees en hoor inderdaad ook dat je de bak stuk gaat
maar wat gaat er in de bak stuk???
het roepen dat iets naar de kl*ten is hoor ik als monteur dagelijks
veelal blijkt het dan bij nader onderzoek een kleinigheidje te zijn
Ik zou graag de standaard bak er onder houden zit ook al een overdrive op,
en dat dan met een tdi en die eventueel wat terugschroeven.
Alan
Re: Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: wo 16 apr 2014, 01:33
door Henk Bossinade
Alan, oa. kunnen kapot gaan de vertandingen van de synromesh en de schakelmoffen. Verder kunnen er tanden van de tandwielen afbreken of lagers los gaan zitten/gaan meedraaien in het aluminium huis .Ook kan versnelde ''normale'' slijtage optreden aan lagers en tandwielen.Vr gr Henk B.
Re: Versnellingsbak serie 3 revisie / upgrade
Geplaatst: wo 16 apr 2014, 12:51
door Alan T
Een upgrade naar een lt77 eventueel met lt230 en daar dan een partime 4wd van maken of een andere vooras er onder
is natuurlijk ook een optie
Wat betreft lt76 tot 80pk de 6cil had eral een paar meer, begrijp ook wel dat 111pk zeker met dat koppel tog wat te veel is
De tdi terug schroeven in vermogen lijkt mij wel zo verstandig,
maar zonder turbo? loopt die niet echt efficient lijkt mij?
Zou het een mogelijk zijn om de brandstof te verminderen en dan de interkoeler weg te laten een TD dus
Alan