Pagina 1 van 1

Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 01:58
door Jeroen
Ik ben bezig schijfremmen met rembekrachtiging te monteren op mijn land rover 88, maar loop tegen het volgende aan...
Remkrachtverdeler.. (zo'n blokje wat normaal op het schutbord van een Defender gemonteerd zit en de remkracht naar voor en achter juist zou moeten verdelen.) Ook wel "pressure reducing valve" genoemd. Wel of niet plaatsen??
Wordt dit nl niet al verdeeld doordat de remklauwen aan de achteras kleiner zijn tav de vooras?
Misschien is het gewoon een kwestie van proberen en testen op een remmentestbank....maar toch.
Tips zijn welkom.

groet,
Jeroen.

Re: Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 07:32
door Nijhuis
Dat is volgens mij mede afhankelijk van het soort hoofdremcilinder. Je hebt overigens ook remkrachtverdelers die handmatíg in te stellen zijn, zodat je de remdruk kan reduceren.

Re: Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 08:39
door pascal ubags
is het niet zo dat deze klep ( op het chassis bij l voetbak) moet regelen als een leiding breekt er een klep dicht gaat, zodat je nog remmen hebt.

nb dacht dat bij latere types ook nog iets zat om druk te verdelen als je in een afdaling moet remmen.

gr pascal

Re: Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 09:44
door Jeroen
Deze tekening vond ik, op het web (staat ook in 1 van de handboeken die ik heb)
Al kan ik de bovenste tekening niet 100% verklaren. Waarom zou er maar 1 leiding van de vooras door deze remkrachtverdeler gaan?


4834_BrakeSystem_1.gif --> mod_embed_images_loadimage('d86b4cfbc9a05534d2aad6a91555f8a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fforum.difflock.com%2Fuserpix%2F4834_BrakeSystem_1.gif', 'http://forum.difflock.com/userpix/4834_BrakeSystem_1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fforum.difflock.com%2Fuserpix%2F4834_BrakeSystem_1.gif', '', 17151706, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 10:07
door Hendrik "Blue-Box"
Deze klep meet de G-kracht bij een afdaling (zit een kogel in) en reduceert de remkracht dan de druk op de achteras.
De aansluiting van de vooras in enkel om het verschil tussen de twee systemen te kunnen meten.

uitleg in eerdere posting: klik

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0374f096205fa01c919f8f64ef00f1ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17151719, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 10:58
door Mud Machine
Nauwelijks bij een afdaling, vooral bij sterk remmen en bv geen belading. De krachten die dan op het kogeltje uitgeoefend worden zijn dan veel groter. De wagen zal bij sterk remmen "duiken" en het kogeltje in de klep zorgt er dan voor dat de remdruk achter begrenst wordt zodat je achterwielen niet blokkeren vóórdat ze voor blokkeren. Blokkerende wielen hebben minder wrijving met als gevolg dat je achterstevoren kunt komen te staan als de achterwielen eerder blokkeren als voor.
Daar zorgt de G-Valve dus voor.

Quote:
"Al kan ik de bovenste tekening niet 100% verklaren. Waarom zou er maar 1 leiding van de vooras door deze remkrachtverdeler gaan?"

Omdat dat voldoende is om de remdruk vóór over te brengen op de klep. De 2 remleidingen voor zitten op hetzelfde circuit van de hoofdremcilinder dus daar staat dezelfde druk. Het systeem is niet diagonaal gescheiden zoals gebruikelijk maar voor/achter.
Mocht er dus in een van de circuits een lekkage zijn en je geen druk op kunt bouwen in dat circuit dan zal de klep dat circuit afsluiten en de switch zal gesloten worden waardoor je remdrukcontrolelampje aan gaat.

Terugkomend op de vraag:
Ja: monteren dus. Zorg er wel voor dat alles op elkaar afgesteld (bv van een type auto overzetten) is anders kun je voor verrassingen komen te staan bij een noodstop.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/04/2014 20:02 door Mud Machine.

Re: Remkracht...

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 14:06
door Jeroen
Dank voor de uitleg, ik zal eens op zoek gaan naar zo'n klep