Pagina 1 van 1

Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:03
door Michel WaZ
Heren goedemorgen,

Vraagje, welk materiaal boor kan ik het beste gebruiken om een gat in het chassis op te boren tot 14 mm?

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:12
door Nijhuis
Als het om 1 gaatje gaat zou ik daar niet teveel aandacht aan besteden. Voorboren met 3mm > 6mm > 10mm en een beetje olie gebruiken, ben je er zo doorheen.

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:23
door jamaar
waarom niet gelijk een diamant boor
alle gewone hss boren doen dat goed, wel eerst voorboren en als je geen olie hebt dan doet wd40 het ook goed
je kan tot 10 boren en dan vijlen scheelt ook weer wat geld en een boor die tot de eeuwigheid in een laatje ligt te roesten
platenboor doet het ook, die setjes zijn niet zo duur en gebruik je later misschien wel weer

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0cfb6635591bc32e99c307e4ca92654b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17156957, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:28
door Michel WaZ
Ik moet van 12 mm naar 14 mm dus dat valt allemaal mee, alleen gisteren een gewone metaalboor naar de radzemedee geholpen want die slijt aan de zijkant op de spiralen.
Dus ik zoek een " hardere " boor en wellicht hebben de prikkers hier al ervaring mee.

Bedankt voor je reactie,

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:30
door Nijhuis
Bij dergelijke diameters de boormachine niet te snel laten draaien en niet vergeten smeermiddel toe te voegen. Gister nog 12 gaten van 12mm geboord. Met een 'gewone' boor, op bovenstaande manier, zonder problemen.

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:34
door Michel WaZ
Thanks, gatenboor gaat het niet worden want ik moet de 2 gaten waar de bout door gaat links van de panhardstang uitboren.
Ik ga wel met de vijl aan de gang.

Bedankt, Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:36
door Michel WaZ
Oliespuitje erbij dan maar..........ga ook wel even met de vijl aan het werk.

Bedankt, Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 14:02
door Geert LW79
Als het alleen om opruimen van 12 naar 14 mm gaat kan je ook een freesje (lijkt een beetje op een rond draaiend vijltje) voor in de boormachine gebruiken, zijn in allerlei soorten en maten te koop.


Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77de4f6dff724209352c8a88f7bfc0e2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17157035, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2014 12:02 door Geert LW79.

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 14:09
door Michel WaZ
Hoi Geert, daar had ik ook al aan zitten denken. Helaas heb ik alleen maar freesjes die ongeveer 3 a 4 cm lang zijn en daarmee red ik het niet tot het 2e gat. Grrrrrrrr kan wel het voorste gat doen, scheelt toch weer een hoop vijlers.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 18:46
door Bart van Dessel
Ik heb een setje van Heller, Cobalt, super boren, maarrrr, zeer belangrijk is om snijolie toe te voegen, ik gebruik het in spuitbus zodat ik aan 2 handen genoeg heb. In principe kan het ook met huistuin en keuken boortjes maar zeer belangrijk is om snij-olie toe te voegen. Bij gebrek aan kun je ook gewone olie gebruiken, WD40 verbrand direct.

Gr, bart

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:03
door Michel WaZ
Ja, ik kwam de Cobalt boren van Heller ook al tegen. Zijn aan de prijzige kant zeker die ik nodig heb.......€ 29,95........
Maar bedankt voor de info en je reactie.

Groet Michel Waz

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:04
door RoLandrover
[werkplaats-oreid.blogspot.nl]

Het is een feit dat je idd snel te snel boort met grotere diameters boren.

Ik heb die neiging ook en de keren dat ik er eens echt op let ( en ik heb geen kolomboor met snaren Maar gewoon met de boor vanuit het handje),
blijkt dat je vaak verkeerd de snelheid in schat als je er al aan denkt. Wederom als ik er al op let kijk ik naar de spanen; groter is beter houd ik maar aan. En probeer een toerental te zoeken waarop 'het materiaal lekker verspaand'

Met een kolomboor word het leuker als je van rekenen houdt.

grtn

RolandRover

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:28
door lumberjack
Cobalt boort wel heel lekker gebruik ze tegen woordig ook in hardhout ;-)
met rvs wil ik ook niet anders meer

gr roel

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:33
door m@rcel110
Michel

om het dak te de en monteren hoef je toch geen gat in het chassis te boren

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:36
door Michel WaZ
Bedankt hè! Ha ha ha ! Ben alweer een ander klusje aan het doen.........

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:39
door Michel WaZ
Bedankt voor de link, super! Ja de Black&Decker is niet echt handig! Dat is gas erop en gaan! Ik heb een mooie Metabo met instelbaar toerental en de rest wat met het " losse handje "............
Ik wil het toch zo doen omdat ik anders de hele boel moet loshalen...............

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2014 18:44 door Michel WaZ.

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 20:49
door Bart van Dessel
Ja die zijn prijzig idd. Maar dan heb je ook fatsoenlijk materiaal. Ik heb ca 50 euro betaald voor een set van klein tot 10 mm. Als je er zuinig op bent dan doe je er heel lang mee en dan boor je overal doorheen met gemak.

Gr, Bart

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 21:03
door Michel WaZ
Ik denk dat je dan wel een set goede boren hebt, ik heb alleen nog niet helemaal kunnen ontdekken welke beter zijn.
De 5 % of de 8% Cobalt boren.......
Ben echt een leek in dit soort dingen..........geen metaal gedaan hè op school.........

RRC '86 V8

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 21:27
door Bart van Dessel
[www.conrad.nl] Deze heb ik. Hoeveel % weet ik niet, ze doen het prima. Ik heb 1 jaartje MTS werktuigbouw gedaan, toen moest ik er vanaf, de reden ervan vertel ik wel een keer Maar wel wat van opgestoken.....

Re: Cobalt of titaanboor?

Geplaatst: do 01 mei 2014, 21:43
door Michel WaZ
Ja dat een een mooi boorsetje, staat ook bij Boorsetje maar bestel hem ook bij Conrad zoals bijna alle technische dingen.
Geen verzendkosten scheelt weer 5 Euries ha ha ha. Bedankt voor de link

Foutje!

Toch maar bestellen bij mijn link.........ook geen verzendkosten.......scheelt weer 5 Euries ......

RRC '86 V8



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2014 19:48 door Michel WaZ.