Pagina 1 van 1

TD5 vraag

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 13:47
door paul be
Motor hield in bij 3000 toeren. gezocht en diverse opties gevonden.

Eerst maar de olie in kabelboom kwestie. Deze is niet lang geleden vervangen omdat er flink olie in zit. De stekker bij het blok is nu droog, maar ik vind toch nog olie in de rode stekker aan de ecu. Niet veel, ik denk dat het nog in de kabels zat bij die stekker van vorige keer dat de kabelboom olie doorliet. Er zit ook wat olie in de ecu. Ik heb hem nu rechtop gezet en dan komt er langzaam wat olie uit.
Er zitten schroefjes op die ecu, is het veilig om dat ding open te maken om te controleren?

Als het verder schoon is straks laat ik hem eerst maar uitlezen als ie nog inhoudt, de andere opties (wastegate, luchtmassameter enzo vond ik) zijn lastiger

Stekkesr schoongemaakt. prbleem blijft

Bij rijden krap tot 3000 toeren, lijkt heel anders te schakelen en in te houden...... is dit noodloop?
Stationair kan ik gas geven tot ruim 3500 toeren

Discovery TD5



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2014 12:48 door paul be.

Re: TD5 vraag

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 17:56
door Apke
De kabelboom (stukje ervan) is inderdaad een kritisch gedeelte bij de TD5, zeg maar gerust een constructie probleem waar ook andere fabrikanten last van hebben. Dat je nog steeds olie ziet bij de ECU is "normaal". Het gehele stuk tussen de stekkers zal ook vol met olie gezeten hebben. Regelmatig de stekkers los halen en schoon maken.
Het je ook de stekker bij het blok los gemaakt en schoon gemaakt?

Je kan de ECU open maken. Nadat je de schroefjes hebt verwijderd zit de deksel met een (waterdichte) kitlaag vast. Je zal de deksel open moeten wippen met een schroevendraaiertje. Doe dit voorzichtig en stukje voor stukje rondom om te voorkomen dat je deksel straks helemaal krom is. Volgens mij is de kit blijven flexibel.

De kabelboom is slechts een klein gedeelte van de dingen die de door jou beschreven problemen zou kunnen veroorzaken.
Branden er lampjes op het dashboard? (vaak een eerste indicatie).
Verder is uitlezen de manier om op een snelle en gemakkelijke manier een diagnose te stellen.

Geen idee hoe ver van Weerd je woont, maar even langs Andrew kan een optie zijn. Uitlezen is één, maar je moet ook nog weten wat er staat

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab8ad6826654dee23218ad40f9a8b97b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17223108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5

Re: TD5 vraag

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 18:10
door paul be
Er branden geen lampjes op dashboard.
nu geen tijd meer om ecu open te maken, ik ga proberen of ik hem morgen kan laten uitlezen in de buurt, Andrew is even te ver weg. Jammer, ben daar pas geweest.

Re: TD5 vraag

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 19:21
door Arthur Verhalle
Inderdaad, zeer grote kans/waarschijnlijkheid dat je ecu behuizing (nog) gevuld is met wat olie...... Gewoon voorzichtig openmaken, en goed schoonmaken. Bijna alle andere problemen geven rode en/of gele lampjes op het dashboard!

Arthur

Re: TD5 vraag

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 03:58
door Andrew Colville
Ik denk niet dat het probleem de olie is, Je oude injector harnas was echt goed verzaadigd je zult de komende tijd regelmatig nog olie vinden aan de rode ECU stekker.

Persoonlijk zou ik de ECU dicht laten, als die vol olie zou zitten dan krijg je allerhande storingen of zelfs niet willen starten.
In werkelijkheid zijn er slechts een handje vol ECU,s vol olie gelopen en hier door stuk gegaan, en dat is ook lochies als je weet dat de ECU stekker pinnen in kunststof zijn gegoten met een kartel profiel.

Er zijn er veel meer kapot gegaan door water vooral bij defenders om dat hij daar lekker laag zit onder de stoelen.

Maak je hem toch open, ben er voorzichtig mee, en doe dit op je gemak de kit is echt sterk, en zal na openen niet meer afdichten je deksel zal anders kompleet krom worden. In de ECU zitten bovendien twee gaatjes water dicht is hij niet.

Als ik zo je probleem lees heb je te maken met een "Overboost" dit komt vaak voor ( had die van apke ook de eerste paar Km's ) probleem is veelal een vastzittende waste get ( heveltje op de turbo onder de hitter schild ) flink met WD 40 inspuiten en met een tang bedienen< ik doe dat met een kniptang stang vast pakken en zet af tegen een van de M6 moertjes. de stang bedien je richting achterzijde motor .( NIET draaien aan de stang!! dan gaat het membraan kapot )

Ook veel voorkomend is een scheurtje in een van de slangetjes van de waste gate modulator ( uiteindelijk bij apke het probleem tot 2 keer toe )

In beide gevallen zal de motor inhouden en herstellen rap achter elkaar " in de UK bekend ls "Kangarooing"

Dit ventieltje gemonteerd bij de Airco pomp.
wastegate_mod2c.JPG --> mod_embed_images_loadimage('e7bcb02ddd159672e6a37009bae439fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery2.co.uk%2Ffaults%2Fwastegate%2Fwastegate_mod2c.JPG', 'http://www.discovery2.co.uk/faults/wastegate/wastegate_mod2c.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery2.co.uk%2Ffaults%2Fwastegate%2Fwastegate_mod2c.JPG', '', 17223759, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Er zitten 3 slangetjes aan dit ventieltje ( wastegate modulator ) eentje aan de onderzijde naast de stekker en deze loopt naat de stalen tussenpijp tussen de turbo en intercooler

als de onderste of de slang aan de zijkant van de modulator los is of gescheurd dan wordt de wastegate niet bediend, en loopt de turbo druk zo hoog op dat het motormanagement de motor beveiligd door de inspuiting te staken ( dit is het inhouden )

De modulator laat normaal de druk door zodat de wastegate altijd bediend wordt, het ventieltje geregeld door de ECU zorgt ervoor dat onder bepaalde omstandigheden een boven normale turbo druk toegestaan wordt. ( inhalen op hoge snelheid b.v.)

Controleer die slangetjes eerst als dat niets opleverd dan de wastegate smeeren.

Als je vragen hebt weet je me te vinden

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2014 02:05 door Andrew Colville.

Re: TD5 vraag

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 13:57
door paul be
Het heveltje gecontroleerd, die was oke.

Slangetjes moet ik nog eens goed kijken, dadelijk. Ben vanmorgen langs een garage hier geweest, zij werken aan olditmers en aan defenders, heb er eerder wat laten doen aan mijn defender.

Zij vonden wat dieselolie en ijzerschaafsel aan de oliepeilstok en zeiden dat een injector doorlaat of anders een injectorring. Vlgs hun komt het wel eens voor.
Vanmorgen liep ie ook op 4 cylinders vd 5. Dat was vlgs mij niet steeds zo (sinds eergisteren dan) maar daar twijfel ik aan.
Dus dan wordt het een nieuwe injector, of met wat geluk alleen een injectorring.

Klinkt het aannemelijk?

Re: TD5 vraag

Geplaatst: di 08 jul 2014, 04:13
door Andrew Colville
Is je olie peil hoger dan normaal? ruikt je olie naar diesel? dat is een teken van een lekkende O-ring op een van de verstuivers, net als het slecht starten ( lucht ) en evt aanslaan op 3-4 cillinders.

Gezien we net je drukregelaar hebben vernieuwd is het mogelijk dat een O-ring nu de zwakste schakel is. je brandstof druk in met de nieuwe drukregelaar optimaal.

Ijzerveilsel aan de peilstok vindt ik persoonlijk Onzin, dat ga je niet aan de peilstok vinden gezien de extreem goede filter systeem de de Td5 heeft en als er ijzerveilsel is dan is dia altijd zwarder dan olie en zal deze onder in het carter blijven liggen.

Injector O-ringen zijn goed te vervangen, Maar ENKEL door iemand die weet wat hij doet, en ook adviseer ik je Originele Landrover O-ringen en brandplaatjes te gebruiken en gelijk alle 5 de verstuivers te doen. Daarna zal de verstuiver slag moeten worden afgesteld.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: TD5 vraag

Geplaatst: di 08 jul 2014, 11:49
door Marc-my-Words
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Injector O-ringen zijn goed te vervangen, Maar
> ENKEL door iemand die weet wat hij doet, en ook
> adviseer ik je Originele Landrover O-ringen en
> brandplaatjes te gebruiken en gelijk alle 5 de
> verstuivers te doen. Daarna zal de verstuiver slag
> moeten worden afgesteld.


En ... als het een (of meer) lekkende O-ring(en) is niet lang mee doorrijden want anders stopt ie vanzelf.

Met diesel verdunde olie is geen goed smeermiddel, als die verdunning dan ook nog eens toeneemt .... (dan lijkt het een oliebron, maar dan is het uiteindelijk een te dempen put).

Marc

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 01:15
door Andrew Colville
Juist, ik heb al eens motoren vervangen omdat men te lang gereden had met lekkende O ringen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 10:39
door paul be
hij staat bij dat bedrijf, wordt vandaag aan gewerkt dus ben benieuwd. Ze zijn bekend met de TD5. Heb gevraagd om alle o-ringen te vervangen en gelijk de motorolie en filter.

IIG bedankt voor de tips.

Discovery TD5

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 10:51
door Wouter Baaijens
Heb geen oplossing voor het originele probleem, maar lees graag mee.

Heb ook ooit o-ringen en brandplaatjes vervangen van van mijn verstuivers.
Ben nu wel benieuwd wat je bedoeld met:
Daarna zal de verstuiver slag moeten worden afgesteld.

De Defender rijdt prima maar wellicht kan het dus nog beter

Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 11:57
door paul be
De garage belde net dat het de brandstofpomp in de tank is. Die wordt vervangen vandaag want hij gaf nog maar 0,5 bar.

die vraag die wouter stelt, dat vroeg ik me ook af, over de verstuivers afstellen. Gelukkig nu niet van toepassing dan maar toch.

Discovery TD5

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 12:03
door Marc-my-Words
Wel een beetje vaag dat ze eerst diesel in de motor-olie vinden en daarna de brandstof pomp als de dader aanwijzen.
Ik zou de hele brandstof-keten nalopen, misschien zijn er meer problemen tegelijk, en krijg je - als die O-ringen ook zwak zijn - straks nog meer diesel in de motorolie.
(En ... het kan zelfs zo zijn dat de O-ringen de oorzaak zijn van een versneld vermoeide brandstofpomp.)

Marc

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 13:04
door Bart van Dessel
Met 0,5 bar druk heeft de motor helemaal niet kunnen lopen volgens mij. Ik dacht dat er recent al nieuwe of andere pomp was geplaatst?

Gr, bart

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 13:07
door paul be
Bart, dat pompje dat tegen het blok aan zit is laatst vervangen.

Mac, daar zit wat in wat je zegt.... eens bekijken straks.

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 13:36
door JanTD5
Das geen pompje Maar de Fuel Pressure Regulator. Regelt de brandstof druk af op (uit het hoofd) 4,5 bar naar de brandstof galerij toe.

Groet Jan

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 14:33
door Bart van Dessel
Dacht ik ook ja....pomp in tank geeft nog meer dan 4,5, maar de pressure regulator vermindert en regelt de druk

Re: TD5 vraag

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 19:01
door paul be
De o-ringen en brandstofpomp zijn vervangen en daarmee is het in orde. Denk dat beide dingen met elkaar te maken gehad hebben na vervanging van die pressure regulator (?).

Re: TD5 vraag

Geplaatst: do 10 jul 2014, 04:04
door Andrew Colville
Fijn dat het gemaakt is Paul het komt helaas wel eens voor, druk is weer optimaal, dus dan kan het voor komen dat een of beide (pomp / Injector O-ringen ) het daarna begeven.

De juiste keuze om naast de pomp ook de O-ringen te laten vervangen, anders was dat de volgende probleem geweest.

Td5 Weetjes voor de overige topic volgers.

Pomp in de Tank levert 6 bar @ 180 liter per uur. het is een 2 fase pomp 0,5 fase 1 zuigt aan en pomt via filter terug naar pomp fase 2, dei levert 6 bar direct aan de galerij in de kop, deze wordt echter terug geregeld naar 4 bar door de drukregelaar in de retoer leiding die via het filter weer in de tank uitkomt.
Drukregelaar mits in orde houd de verstuiver galerij op 4 bar ook bij volgas.

Injector slag moet na elke reparatie aan de tuimelaar as of verstuivers opnieuw worden gesteld.

De procedure is heel eenvoudig, de tuimelaar moet de verstuiver volledig bedienen ( hoogste nokpunt ) vervolgens wordt de stelschroef in gedraaid tot deze niet meer verder wil/aan zit ( met beleid ) daarna draai je de stelschroef 360 graden terug ( 1 volledige omwenteling ) en zet je de stelschroef vast met de borgmoer. het zelfde doe je bij de overige verstuivers.

Uiteraard heb je voor demontage van de verstuivers de stel schroeven helemaal uit gedraaid zoals wordt voor geschreven in het wp handboek.

een verkeerd afgesteld injector kan schade oplopen of heel slecht inspuiten omdat de openings druk niet behaald wordt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )