Pagina 1 van 1

RRC slaat niet aan, geen vonk..Opgelost!

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 18:19
door Boelo
Mijn RRC 4,2 (1993) wil niet meer aanslaan van het ene op het andere moment.
Ik had geen vonk en verdacht de bobine, die heb ik vervangen, evenals de condensator. Nu heb ik nog altijd geen vonk. Wat me wel opvalt is dat er een korte vonk te zien is bij het uitzetten van het contact. Is dat een teken dat het contactslot kapot is, of dat deze een slechte massa heeft?
Wie kan me verder helpen?

Alvast reuze bedankt!

LR groet,
Boelo

LR Defender 130 Td5 2003



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2014 14:06 door Boelo.

Re: RRC slaat niet aan, alleen korte vonk bij uitzetten contact

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 18:46
door Leendert
Als je bij een bobine de stroom onderbreekt (contact puntjes open) dan geeft hij z'n vonk af.
Dit effect zie jij dus als je het contact uit zet.
Dan zou ik denken dat de magneet onderbreker (of hoe heet dat ding) niet werkt, want jij hebt denk ik geen contact puntjes.

Re: RRC slaat niet aan, alleen korte vonk bij uitzetten contact

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 19:16
door Boelo
Dank je Leendert, weer wat geleerd, ik was er net toevallig ook al googelend achter gekomen dat een bobine zijn stroom afgeeft bij uitzetten contact, wat dat aangaat werkt dat bij mijn auto dus normaal.
Nu nog op zoek naar de oorzaak van de vonkloosheid.. Wat bedoel jij met de magneetonderbreker?
Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/07/2014 17:25 door Boelo.

Re: RRC slaat niet aan, geen vonk..

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 19:36
door Leendert
Normaal werk een oud type ontsteking met contactpuntjes.
Bij jou RRC zit er al een soort elektroniche ontsteking (contactpunt lose ontsteking) hoe dat precies werkt weet ik ook niet, maar ongeveer werkt het met een magneet en een soort van 8 bladig propellertje in plaats van contactpunten.
Wat je nu moet doen als dat niet werkt weet ik niet, maar het zal wel vervangen worden van enkele onderdelen denk ik.

Re: RRC slaat niet aan, geen vonk..

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 21:07
door G-men (Gargamel)
Hi Boelo,

Volgens mij is de 4.2 de laatste V8 die met een conventionele stroomverdeler is geleverd. Het is een beetje een exoot; omdat hij maar een paar jaar gemaakt is. Ik gok erop (maar ben er redelijk zeker van dat het klopt) dat er een 35DLM8 inzit. (Lucas)
Hierbij zit de opnemer (Hall sensor, halfgeleider) in de verdeler en de versterker is op de zijkant van de verdeler gemonteerd. Dit is een klein kastje dat aan de zijkant zit met hierop de +12 en de draad naar de bobine.
Begin even met checken of er ook echt 12v binnenkomt op de module.

Heb je 12v; tja.... het is een echt Lucas ontwerp en de koeling van de eindtrap is niet optimaal.
Komt dan ook regelmatig voor dat ze op oudere leeftijd spontaan kapot gaan; de kans dat de opnemer in de verdeler zelf defect is gering.
Kapot gaan gebeurd spontaan (meestal slechte soldeerverbinding = leeftijd+warmte); maar wordt soms ook veroorzaakt doordat een (high power) bobine met te lage weerstand gemonteerd wordt; waardoor het eindtransistor te warm wordt en gaat hemelen.
De versterker is op de verdeler geschroefd en los te koop; iets van 30 pond oid. Zie ook het plaatje hieronder; hij zit aan de rechterzijde.
Dissy%20DM8%20side%20veiw.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a4077c36305a57511f2d4e7bd85d00dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2FGallery-2%2FDissy%2520DM8%2520side%2520veiw.jpg', 'http://www.v8engines.com/Gallery-2/Dissy%20DM8%20side%20veiw.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.v8engines.com%2FGallery-2%2FDissy%2520DM8%2520side%2520veiw.jpg', '', 17230406, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik denk alleen dat de aansluitingen wat anders zijn; maar dat is op te lossen.
M11_module.jpg --> mod_embed_images_loadimage('14a686b866f437271958d72e38b36866', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.simonbbc.com%2Fimages%2FM11_module.jpg', 'http://www.simonbbc.com/images/M11_module.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.simonbbc.com%2Fimages%2FM11_module.jpg', '', 17230406, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit zou mijn eerste gok zijn in jouw situatie.
Groetjes, Gerrit



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/07/2014 19:14 door G-men (Gargamel).

Re: RRC slaat niet aan, geen vonk..

Geplaatst: vr 11 jul 2014, 22:31
door Boelo
Ha Gerrit, redder in nood, dank je wel!
Tja, heb ik net na jaren de simpele ontsteking van de 3,5 onder de knie, heb ik die auto niet meer

De 4,2 is voor mij een stuk ingewikkelder maar ik probeer het allemaal te begrijpen om ook dit systeem geheel zelf te kunnen onderhouden. Jouw/jullie info helpt daar zeker bij!

Morgen ga ik er mee verder.

Groeten Boelo

Re: RRC slaat niet aan, geen vonk..

Geplaatst: za 12 jul 2014, 09:14
door Frank 110V8
En boelo,

Die versterkers zijn inderdaad de eerste verdachte.

Groet Frank

Re: RRC slaat niet aan, geen vonk.. Opgelost!

Geplaatst: za 12 jul 2014, 16:06
door Boelo
Yes Gerrit en anderen, het was inderdaad de ignition modulator. Toevallig had ik nog een gebruikt exemplaar (2 pin) liggen, deze gemonteerd -> starten -> lopen!
Thanks!
Groeten Boelo