Pagina 1 van 1

Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 23:33
door Thomas Lensvelt
Hallo,

Nu het weer wat kouder te worden begint mijn Defender td5 uit 2002 onregelmatig te lopen bij een koude motor.
In eerste instantie dacht ik dat er olie in de kabelboom zou zitten. Ik heb de stekker los genomen maar kon geen olie in de connector traceren. Toch preventief de kabelboom vervangen maar geen verschil. Het onregelmatig lopen doet zich alleen voor bij het stationair draaien. Op toeren loopt ze nog steeds super.
Welke oorzaken kunnen dit verschijnsel veroorzaken? Zijn deze uit te lezen met een computer
Alvast bedankt.

Land rover defender td5
range rover 1995 3.9 v8i 3 door
land rover series 3 '88 diesel 'restoration project'
land rover '109 series 3 td5 'in progress'

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 23:41
door Larosaurus
Leiding naar dieselinjectoren, zit als je kleppendeksel verwijderd met stekkertjes verbonden.

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: di 19 nov 2013, 01:15
door Andrew Colville
De meeste Td5 lopen wat rauwer na de eerste koude start, het motor management zorgt voor een verhoogd toerental ( stationair ) om de motor te helpen opwarmen en te zorgen dat deze snel goed op alle 5 cillinders goed loopt ( cillinder 5 heeft geen gloei stift )

meestal komt de 5de cillinder net wat lastiger mee welk bij somige Td5 volbaar is als een trilling.

Zolang dit enkel bij koude motor en aleen stationair is dan hof je je geen zorgen te maken.

Het is mogelijk de injectroen te bekijken bij het uitlezen, aan de hand van de realtime waardes kun je een idee schetsen over de staat van de injectoren en welke evt er een beetje naast loopt.

De Td5 motoren zijn direct ingespoten motoren en hebben pas bij extrame lage temperaturen de neiging eerst op 4 cillinders aan te slaan ( de hele auto schudt dan heveig ) daarna zal de 5 ook mee gaan doen. als je motor dat nu al doet dan is er warschijnlijk een compressie probleem of een ander probleem.

Misschien een voor verwarmer monteren ( zie postings van Marc my words ) dat helpt de motor iets met deze aankomende koude dagen, een warme motor slijt veel minder dan een koude.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: di 19 nov 2013, 01:17
door JanTD5
Sensor in het inlaat spruitstuk al eens schoon gemaakt cq bekeken? Ook al eens de lucht massa meter stekker los gegooid? Em ja misschien is wel iets uit te lezen altijd de moeite waard denk ik.

Groeten Jan

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 11:14
door sven fremeijer (110 td5)
Hi Jan,

Ik heb het zelfde 'euvel' als wat Thomas beschrijft. Wat zou ik moeten zien aan de sensor van het inlaat spruitstuk? En de luchtmassa meter?
Dank je

Sven

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 11:57
door Marc-my-Words
Ik heb nog beperkt "Motorvärme" voorradig. De meeste zijn naar Zweden (daar hebben ze ze meer nodig).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2013 10:57 door Marc-my-Words.

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: do 21 nov 2013, 00:41
door Andrew Colville
In de lucht massa meter "LMM of MAF genoemd "( die bij de luchtfilter bak ) heeht twee ultra dunne elementjes er in zitten die in de lucht stroom hangen, een wordt verwarmd voor een basis waar de de ander niet , een van beide kan stuk/weg zijn. en dan werkt deze niet goed meer.

Berte is het om deze sensor te bekijken met een Nanocom of ander uitlees aperaat, dan kun je de gemeeten lucht stroom beoordelen, het komt voor dat de sensor het opzicht doet, maar door vervuiling of een ander mankament toch foutief meet.

De andere sensor "Inlaatspruitstuk druk" of wel "MAP"sensor zit midden op het inlaatspruitstuk, onder de acoustiek kap op je motor.

Deze wil wel eens vervuild raken, naast inlaat durk meet deze ook inlaat temperatuur.

LMM"s gaan vaak kapot, de MAP sensor op het spruitstuk niet snel, beide hebben ook niet echt invloed op de koud start.

dan zou je eerder naar de kolewater temperatuur sensor moeten kijken Links op de motor ( uitlaat zijde ) hier loopt de dikke koelslang ook heen. een nadere sensor is de absolute druk sensor deze meet de lucht druk buiten maar ook inkomende temperatuur.

Hoewel de Td5 zijn gloeisipralen niet met deze temperaturen nodig heeft om aan te slaan, ze worden wel gebruikt door het motor manage ment, bij echt koud weer kinnen ze zelfs lang na het starten en na dat het lampje uit is als nog worden ingezet om de motor en verbranding te helpen, Deze zou je kunnnen testen, en evt vervangen. ze zitten verstopt aan de inlaat zijde en zijn wat lastig te verwijderen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: do 21 nov 2013, 09:01
door JanTD5
Goedemorgen,
Lees net Andrews antwoord, is stukken beter en uitgebreider dan ik gedaan zou hebben

Groeten Jan

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: do 21 nov 2013, 15:18
door sven fremeijer (110 td5)
Andrew,

bedankt voor deze (wederom) wijze toelichting.
Sven

Re: Onregelmatig lopen Defender td5

Geplaatst: do 28 nov 2013, 23:25
door patrick nieuwenhuis
De meeste wijzen komen uit t oosten maar Dat er toch nog een wijze man uit t westen komt