Pagina 1 van 1
Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: ma 18 nov 2013, 09:39
door Ivo Cox
Beste prikkers,
Voor mijn RRC project ben ik de hoofdremcilinder (3.5 EFI uit 1986, daar komt de hoofdremcillinder vanaf) een beurtje aan het geven. Bij de demontage loop ik echter tegen het volgende probleem op:
De "primary" en de "secondary" piston krijg ik er op de door de manual beschreven methode uit, so far so good. De "shuttle valve" echter niet. Iemand hier ervaring mee? Met lucht op de "primary outlet" als in de manual beschreven, lukt het me vooralsnog niet.
Groet,
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: ma 18 nov 2013, 20:19
door Jos Daalmans
Hoi Ivo,
Ik ben eens even door de Manual heen gegaan en ze zeggen inderdaad dat de Shuttle Valve er met luchtdruk uit moet worden geperst (met de nodig veiligheidswaarschuwingen).
Ik neem aan dat je de PDWA switch hebt verwijderd uit de remcilinder!
Als je druk op de aangegeven aansluiting van het Primaire circuit geeft, zou het achterste deel van de Shuttle dit moeten meekrijgen, echter kan ik niet zien of de uiterste rubber O-ring op de Shuttle (dus die bij de Primaire zijde) wel links van de leiding aansluiting zit (dus daar waar de primaire leiding naar buiten gaat).
Als dit niet het geval is, kun je persen wat je wilt, dan gaat de boel er niet uit. Op een of andere manier, vermoedelijk door de cilinder te kloppen op een houten blok, zou je de Shuttle een beetje kunnen opschuiven.
Als de cilinder uit elkaar ligt, kan het ook zijn dat je niet echt druk op de Shuttle krijgt, omdat er natuurlijk andere plaatsen zijn waar de lucht kan ontwijken.
Kun je dat op een of andere manier controleren?
Als je er luchtdruk op zet, pak het uiteinde van de remcilinder in een poetslap in, zodat de Shuttle niet kan wegvliegen.
Als laatste, als de PDWA switch er uit is, kun je dan niet met een stift o.i.d. de Shuttle naar links verplaatsen, pas dan wel op met de schroefdraad waar de PDWA switch in zit.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('528aa38072cd8deccc1c647a2d0c7042', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16860747, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: wo 20 nov 2013, 12:57
door Ivo Cox
Dank Jos voor je snelle reactie.
Ik heb vanmorgen remmenreiniger in het geheel gespoten in de hoop dat ik straks de shuttle valve er wel uit krijg.
Wordt vervolgd.
Groet,
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: wo 20 nov 2013, 19:49
door Henk Bossinade
Ivo, je bedoeld de hoofdremcilinder toch? Vr gr Henk B.
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: wo 20 nov 2013, 20:18
door Ivo Cox
Hoi Henk,
Ja, die bedoel ik. Net nog van alles geprobeerd, maar krijg hem er niet uit. Bij een andere hoofdremcilinder die ik hier heb liggen lukt het me ook niet. Doe ik iets fout of is er een truc voor?
Groet
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: wo 20 nov 2013, 21:01
door defendertje90
remreiniger smeert niet maar ontvet alleen. je wilt iets hebben dat het los weekt dus een kruipolie
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: wo 20 nov 2013, 21:29
door Ivo Cox
WD40 heb ik ook al geprobeerd. Zonder resultaat tot nog toe. Laat het er maar eens een nachtje in staan. Het borgringetje en het veertje heb ik er inmiddels wel al uit.
Groet,
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:45
door Henk Bossinade
Ivo,nadat je de WD40 (of nog beter echte kruipolie,zoals Roy al aangeeft)zijn werk hebt laten doen,kun je met een hamer lichte tikjes op het uiteinde van de cilinder geven.Je houdt dan de opening naar beneden. In de meeste gevallen komt hij er dan wel uit.Vr gr Henk B.
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: do 21 nov 2013, 08:57
door Frans Bonnes
Ivo,
Als het zoveel moeite kost om de boel uit elkaar te halen zal er ook wel wat anders aan de hand zijn.
persoonlijk zou ik in zo'n geval gaan voor een nieuwe hrc.
Re: Hoofdremcilinder "revisie"
Geplaatst: do 21 nov 2013, 10:17
door Ivo Cox
Hoi Frans,
Op dat punt sta ik momenteel. Komende week ga ik (als het goed is) nog even bij Bart langs, misschien heeft hij nog iets liggen.
Groet en bedankt voor de reacties.
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]