Pagina 1 van 1
achterwissermotor doorsmeren?
Geplaatst: di 12 nov 2013, 18:30
door Bart van Dessel
Ik heb een andere achterwissermotor gemonteerd in m'n RRC, de andere zat vast. Maar deze (uiteraard ook een gebruikte) doet het netjes, maar is het misschien raadzaam om 'm gedeeltelijk te openen en er vet in te doen? Of contactspray in de motor? Gewoon preventief.... of monteren en niks meer aan doen?
Gr, bart
Re: achterwissermotor doorsmeren?
Geplaatst: di 12 nov 2013, 21:48
door Jos Daalmans
Hoi Bart,
Even schrikken, Bart vraagt om raad.
Ik zou de motor uit elkaar halen en de tandwielen met de heugel even er uit halen, schoonmaken en rijkelijk met lagervet (gewoon dat van de wiellagers) weer in elkaar zetten.
Let op met eventueel een palletje wat de ruststand schakelaar bedient. Dat kan tot in de donkerste hoeken van je werkplaats springen.
De motor zelf is natuurlijk iets anders, sommige types kun je gedeeltelijk uit elkaar halen, maar pas op, het zou zo maar kunnen dat je hem niet meer in elkaar krijgt, omdat de koolborsteltjes door de veren tegen elkaar worden gedrukt.
Smeer de as van de motor die in de tandwielkast uitkomt door wat vet in die hoek te proppen.
Ik heb hetzelfde gedaan met de wissermotor van onze Ninety, die al drie jaar gereed ligt voor mijn nieuwe deur, die op zijn beurt al twee jaar gereed ligt, maar nog gespoten moet worden
Succes, moet jou wel lukken, het heeft in ieder geval geen lagerschalen etc.
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc5db656d5a89bf753b4d96b07f5095d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16851086, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: achterwissermotor doorsmeren?
Geplaatst: di 12 nov 2013, 23:23
door MischaHeel
Ja Jos.....dat is idd schrikken, maar.............wel geinig dat we Bart nu ook eens raad kunnen geven ipv alleen maar vragen
Bart, volgens mij moet je het huis waar het draaiende gedeelte in zit netjes schoonmaken ( remmenreiniger ) en volduwen met vet. Ik heb dit wel vaker gedaan met motortjes van elektrische ramen en dat werkte perfect.
Succes, Mischa
Re: achterwissermotor doorsmeren?
Geplaatst: di 12 nov 2013, 23:39
door Hans 109
Daar waar't draait invetten met Alvania Grease. Dat is specifiek vet voor (snellopende) elektromotoren.
De lamellen van je collector schoonmaken met spiritus, oppoetsen met Brasso en wederom reinigen met spiritus.
Zitten er koolborstels in, kijken of deze nog lang genoeg zijn. En cleanen natuurlijk.
En dan natuurlijk de uitwendige revisie. mooi opborstelen, eventueel een glad laklaagje erover
mvg Hans
Re: achterwissermotor doorsmeren?
Geplaatst: wo 13 nov 2013, 10:10
door sjorsboomschors/aka/PP
massa wel ok?
zat bij m'n V70 nogal vaag ( snoeren & klepscharnieren) en maakte niet goed contact...
idee?
Re: achterwissermotor doorsmeren?
Geplaatst: wo 13 nov 2013, 19:28
door Jos Daalmans
Hoi,
Ik weet niet of de RRC de RW achter zo een stekkerbrug heeft op de bodem van de klep, of dat deze via een kabelboom met zo een rubber mof er omheen, tussen de raamstijl bovenaan het dak en de klep wordt gevoed.
In het laatste geval, trek de rubber mof eens voorzichtig los, grote kans dat daar een draadbreuk zit. Heb ik al eens gerepareerd bij een Opel Vectra een een MB 280 Combi. Beide voertuigen met respectabele leeftijd c.q. heel veel kilometers.
De kabelbomen zijn met allemaal die elektrische toeters en bellen (hoewel, de toeter zit toch gewoon voor hoop ik) te dik geworden en worden steeds weer gebogen, waarbij het wachten is op een breuk.
De draden op zich zijn wel soepel, maar niet om 1.000 keer onder een hoek van 90 graden te buigen.
Als een draad gebroken is, dan vervang de rest ook maar 10 vanaf de rubber aan beide zijden (dus onder het dak en in de klep). Wel netjes solderen en met krimpkous afwerken uiteraard.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('00eefb6f7ca2eca173a5639a36c64b9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16852411, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".