Alternatief stuurhuis RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ramon

Alternatief stuurhuis RRC

Bericht door Ramon »

Ik heb een vraag over een alternatief stuurhuis voor een RRC.

Ik heb een links gestuurde RRC met speling op/in het stuurhuis en nu vroeg ik me af of er buiten hetl (laten) reviceren van het stuurhuis alternatieven zijn.

Zijn er wel eens mensen bezig geweest met het monteren van een ander type/merk stuurhuis bijvoorbeeld van een Nissan Micra (grapje).

Alle stuurhuizen die je gebruikt koopt moet je een hoop geld voor betalen en maar afwachten of ze beter zijn als die je heb maar als je op de sloop een Ford, opel of wat dan ook kan vinden met een stuurhuis dat past zou dat mooi zijn natuurlijk.

Laat ervaringen maar horen.

Groeten Ramon
Bart van Dessel

Re: Alternatief stuurhuis RRC

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Ramon, volgens mij passen er geen andere stuurhuizen op, je moet natuurlijk ook de veiligheid in de gaten houden, gewoon origineel houden dus. Ik heb (persoonlijk) geen slechte ervaringen met stuurhuizen, maar ze willen wel eens wat lekken. Ligt ook vaak aan het rijgedrag, probeer pas te sturen als de auto al een beetje rolt en probeer er niet als een gek aan te trekken alsof je in een Golf gti zit. Ik ben trucker en het rijden in een Land Rover moet je bijna op dezelfde manier doen. Heel vaak zitten lekkages in de rubber leidingen die kort worden en gaan lekken. Revisie stuurhuizen zijn overal te koop en dan kun je er weer een hele poos tegenaan.

Gr, Bart
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Daar sluit ik me bij aan, stuur en remmen alleen modificeren als je echt weet wat je doet.
Daarnaast lijkt me de kans dat een ander merk 1 op 1 past zeer klein
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Ramon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een links gestuurde RRC met speling op/in
> het stuurhuis en nu vroeg ik me af of er buiten
> hetl (laten) reviceren van het stuurhuis
> alternatieven zijn.

Ik vind ze best degelijk die stuurhuizen. Beter dan Toyota Landcruiser stuurhuizen.
Ik heb zelf afgezien van lekkage nog nooit problemen gehad met het mechanisch gedeelte van het stuurhuis.
En lekkage heb ik al een paar keer succesvol verholpen met een nieuw seal kitje van een paar Euro.

Speling op het stuurhuis valt ook nog af te stellen. (In rechtuitstand stellen totdat je een fractie speling overhoudt, zeker niet te strak)
Daarnaast heeft speling in de besturing vaak een andere oorzaak. Stuurkogels, pitmanarm, kruiskoppelingen in stuurkolom.
Soms is het lastig de oorzaak te achterhalen. Laatst had ik bijvoorbeeld een 300tdi, en die bleef maar een speling hebben. Bleek uiteindelijk de de bovenste kruiskoppeling richting stuur niet goed te klemmen op de as richting het stuurhuis. Het was slechts een fractie speling maar het voelde vrij dramatisch.

Probeer met je hand onder de motorkap de ingaande as naar het stuuras te bewegen (kleine beweginkjes) Door naar de pitmanarm en de wielen te kijken kan je achterhalen waar de speling vandaan komt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2013 09:03 door JoostKenya.
Ramon

Bericht door Ramon »

Bedankt voor de reacties.

De veiligheid staat natuurlijk voorop ook bij mij maar ik was benieuwd naar eventuele ervaringen op dit gebied.

Dat het niet 1 op 1 zou passen dat had ik ook niet verwacht, het is tenslotte hobby en daar mag best wat tijd aan worden besteed.

Groeten Ramon
wilberth

Bericht door wilberth »

ff afstellen zoals joost al suggereert, is heel eenvoudig en maakt van een absolute dweil weer een strak autootje. Mocht dat echt niet meer lukken dan ben ik met Bart, revisie unit erop. Kost niets meer dan een goede unit van andere merken, dus waarom niet...

Groet, Wilberth
Plaats reactie