Pagina 1 van 1

Waterstof bijmengen

Geplaatst: di 05 nov 2013, 23:35
door laro
Hallo,op marktplaats worden kits aangeboden die waterstof produceren wat vervolgens bijgemengd in de brandstof met een besparing tot wel 35 procent en dat vanaf 389 euro, lijkt toch te mooi om waar te zijn ?!

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: di 05 nov 2013, 23:47
door Marc-my-Words
Precies ... te mooi om waar te zijn ...

Zoek maar eens in de afgelopen tijd, 't is vaker langs gekomen, soms hevig verdedigd, maar je hoort er daarna nooit meer van .... dus te mooi om waar te zijn (behalve voor de verkoper).
Verder is een besparing tot wel 35% gewoon sowieso onmogelijk als je bedenkt dat je stroom gebruikt die door de motor wordt opgewekt en dat de dynamo gewoonweg niet meer levert als hij kan (65 A dynamo levert dus ± 3/4 kWh, bij de waterstof productie heb je nog verliezen, 1:10 diesel komt overeen met ± 100 kWh bij 100 km/h), ofwel de bijdrage van de waterstof is nog geen 1% en die zou dan 35% moeten besparen (dit alles nog afgezien van verliezen in de motor, dynamo etc.).

Oja, je kan ook proberen de diesel door Jomanda te laten instralen.

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 00:56
door VeeTee
Is inderdaad al vaker voorbij gekomen, net als een beetje water injecteren. Ik denk echter dat dit meer succes heeft:

dangling_carrot_mule_lg_nwm.gif --> mod_embed_images_loadimage('c15651f3d456c5edcc51284041a75503', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsd71.bc.ca%2Fsd71%2Fschool%2Fcourtmid%2F_2006_student_web%2F7_9%2F2_b_kaitlyn%2FImages%2Fdangling_carrot_mule_lg_nwm.gif', 'http://sd71.bc.ca/sd71/school/courtmid/_2006_student_web/7_9/2_b_kaitlyn/Images/dangling_carrot_mule_lg_nwm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsd71.bc.ca%2Fsd71%2Fschool%2Fcourtmid%2F_2006_student_web%2F7_9%2F2_b_kaitlyn%2FImages%2Fdangling_carrot_mule_lg_nwm.gif', '', 16838677, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33eb426a41afe380681d43c514d50690', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16838677, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 10:12
door Michel WaZ
Ik heb as vrijdag een gesprek met een meneer die zegt dat hij een soort cyclonesysteem heeft wat wel rendabel is.
Er rijden met dit systeem al diverse auto,s rond, ook bij diverse gemeentes en politiekorpsen.
Ben benieuwd vrijdag vertel ik meer.........


Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 10:17
door Erwin 110TD5
Als dat een meneer uit Weert is... Dan kan ik je nu alvast vertellen dat het een broodje aap is...

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 10:28
door Justus Christus
Haha, net of wanneer gemeente- en politieautos daarmee rond rijden het empirisch bewezen is!
Ik zou eerder het omgekeerde geloven.


Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 10:51
door Marc-my-Words
Vincent,

Wat betreft water-inspuiting moet ik je bijvallen, althans als ik mag lezen dat dit meer succes zou kunnen hebben.
Er is bij water-injectie in ieder geval een beredeneerbaar effect, redelijk triviale natuurkunde.
Bij water-injectie is er dus in ieder geval een serieuze kans op een effect, en is het hoogstens de vraag of het rendabel is.

Dan even de werking:
Normaal laat je gecomprimeerde lucht gemengd met vernevelde/verdampte brandstof explosief ontbranden de hitte die de ontbranding veroorzaakt doet de gecomprimeerde gassen - aangevuld met de verbrandingsgassen - expanderen. Wanneer je een bescheiden hoeveelheid water zou kunnen inspuiten krijg je hetzelfde maar aangevuld met de expansie van dit water - ideaal zou zijn als er een water-injector zou zijn die vrijwel gelijktijdig met de diesel-inspuiting wat water vernevelt, je krijgt dan ook nog eens de vloeistof-gas-fase overgang en dus meer expansie.
Of vanuit een andere natuurkundige blik: door waterinjectie zal de uitlaatgas-temperatuur lager zijn. Aangezien je dezelfde hoeveelheid diesel verbrandt is de dus meer energie in de motor in arbeid omgezet (want de warmte in de uitlaat is puur verlies).
Winst is daarnaast gewoon een iets koeler motorblok, verlies is de complexe installatie, vervuilingsproblemen, eventuele corrosie en wat ik nog vergeet.

Iedereen die goed oplet merkt overigens al een heel klein beetje van het water-injectie-effect wanneer hij goed oplet: bij mistig weer krijg je iets meer vermogen als bij droog weer (met dezelfde buiten-temperatuur).

O ja, ipv water-injectie kan je ook kijken naar ethanol-injectie, ik heb het nog niet nagerekend maar zo vlgs een mentale ODAVIS verwacht ik ook meer expansie, en bovendien geeft ethanol-bijmenging ook een iets mooiere schonere verbranding. Lastig is dan ethanol niet uit de kraan komt en hier in onze streken eigenlijk nogal duur is.

Marc

PS De grootste verbruiks-verbetering zit gewoonlijk heel ergens anders, nl achter en onder het stuur: gebruik het gaspedaal niet als aan/uit knop, rijdt gelijkmatig, en haal veel eerder je voet van het gas als je een rood verkeerslicht ziet en anders toch moet remmen etc. Het mooie is dat deze verbetering niks kost, zelfs tijdwinst geeft (nl minder vaak bij de pomp stilstaan).

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 10:53
door Sander van Beek
Soortgelijk principe, geen onzin [www.allisport.com]

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 10:55
door Marc-my-Words
Ook als die meneer niet uit Weert komt is z'n verhaal niks waard. De enige die er wat aan verdient is de verkoper van de onzin.

Je kan beter het inlaat- en uitlaattraject stroomlijnen (een gekende maatregel), een cycloon is alleen maar een obstructie in de inlaat.


Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 11:02
door Marc-my-Words
Sander,

't Is hoe je "soortgelijk principe" definieert.
Bij LPG-injectie voeg je serieus brandstof toe (net als bij ethanol bijmenging), en net als bij ethanol-bijmenging verhoog je de H/C verhouding en dat geeft een betere verbranding/minder roet.
Dus meer vermogen want meer brandstof, en toch geen roet-toename (minsschien zelfs afname).

Als je het extra vermogen niet gebruikt heb je waarschijnlijk een beter rendement (en minder kosten want LPG is goedkoper als diesel, zelfs als je de energie-inhoud verrekent). LPG-injectie inbouwen is echter niet gratis dus niet vlug terugverdiend.

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 11:15
door Disco
wat dichterbij diesel en Lpg

Jo

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:18
door Michel WaZ
Het is niet de meneer uit Weert hoor, ik wil even het verhaal aanhoren van mijn contact en dan even delen met jullie.
Als jullie dan De meningen kunnen geven over dit systeem dan komt daar wel een conclusie uit.
Ik meld me vrijdag weer over dit item.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2013 12:19 door Michel WaZ.

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:45
door Marc-my-Words
Om even vooraf wat "tegengas" te geven:

Zo'n cycloon moet de inlaatlucht in werveling brengen, en daarmee beter stromen en zo de verbranding verbeteren (even de beschreven werking samenvattend).

Echter, of je nu een turbo hebt of niet, de inlaatlucht wervelt dat het een lieve lust heeft. Het inlaattraject is geen super glad rechtlijnig gebeuren maar bochtig etc. Het is zelfs zo dat er (gezegd wordt dat er) winst te behalen is door het inlaattraject te stroomlijnen. Voor een V8 heb je bijv. spaghetti uitlaten, juist om de doorstromong te verbeteren. ('t Is nu eenmaal een natuurkundige wetmatigheid dat een ruw oppervlak meer wervelingen geeft en daarmee een "vernauwend effect" geeft, dwz de effectieve doorstroom verminderd ... dat een ruw oppervlak afremmend werkt zie je overigens ± dagelijks: aan het grond-oppervlak waait het in het binnenland gewoonlijk veel minder hard als aan de kust, dat is 1:1 het gevolg van de ruwheid van het oppervlak -- windkracht 10 in het binnenland en 12 bij Den Helder bijv.

Nog afgezien van de ruwheid en bochten in de inlaat heb je ook nog eens de inlaatkleppen die daar staan te "klepperen" in wisselende rithmes. De "knipperlicht" luchtstroom is daardoor sowieso geen mooie gelijkmatige flow, bij bepaalde toerentallen komt alles eventueel zelfs in resonantie (haal je luchtfilter maar eens los). Er worden dan ook wel systemen toegepast in de inlaat om juist die luchtstroom te egaliseren en de vulling te vergroten door een gelijkmatiger luchtstroom.

Of te wel: Wat ook het verhaal is bij de cycloon het is dus tegen ieder gezond verstand, en ook tegen alle natuurwetten. 't Is waarschijnlijker dat je een meetbaar verschil vindt tussen het linksom en rechtsom een rotonde rond rijden.

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:50
door rvdb20
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sander,
>
> 't Is hoe je "soortgelijk principe" definieert.
> Bij LPG-injectie voeg je serieus brandstof toe
> (net als bij ethanol bijmenging),

Uuh maar waterstofgas is ook een serieuze brandstof. Het is alleen de vraag of zo'n systeem voldoende waterstof levert om echt effectief te kunnen zijn. Maar dat een motor op waterstof kan lopen is zeker.

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 13:59
door Michel WaZ
Ja dat is het probleem ook niet........ Er moet teveel elektriciteit opgewekt worden , daarom is tot op dit moment waterstof niet rendabel in de auto.


Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 14:02
door Marc-my-Words
rvdb20 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sander,
> >
> > 't Is hoe je "soortgelijk principe" definieert.
> > Bij LPG-injectie voeg je serieus brandstof toe
> > (net als bij ethanol bijmenging),
>
> Uuh maar waterstofgas is ook een serieuze
> brandstof. Het is alleen de vraag of zo'n systeem
> voldoende waterstof levert om echt effectief te
> kunnen zijn. Maar dat een motor op waterstof kan
> lopen is zeker.

't Is geen vraag ... maar een zekerheid dat minder dan 1 kW waterstof ruim te weinig is. (Dit nog afgezien van het feit dat je er ruim meer diesel in stopt als er aan energie-equivalenten aan waterstof uit komt.)
Waterstof is een mooie brandstof maar ook een lastige: In één liter waterstof zitten bij gelijke druk evenveel H2 moleculen als in één liter aardgas CH4 (en in één liter LPG zit dus nog veel meer - LPG is een mengsel van C3H8 en C4H10). Je hebt (bij gelijke druk) dus héééél veel meer liters waterstof nodig voor dezelfde verbrandingswaarde. Daarom dus rijden we nog steeds niet op waterstof, er zijn nog steeds geen opslagsystemen die een vergelijkbare (on)veiligheid en beschikbaarheid geven.

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 14:13
door Marc-my-Words
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja dat is het probleem ook niet........ Er moet
> teveel elektriciteit opgewekt worden , daarom is
> tot op dit moment waterstof niet rendabel in de
> auto.
>
>
> Groet Michel WaZ

De hoeveelheid elctriciteit is het probleem ook niet echt.
Het hoofd-probleem is de ketting van verliezen: diesel => draai-energie => electrische energie => waterstof door electrolyse
Als iedere stap slecht 20% verlies geeft (een optimistische aanname) dan heb je nog maar 50% over, en die 50% stop je dan in de motor ... je speelt dan slechts quite als je motor door deze magische mix meer energie uit de diesel+waterstof weet te halen als er inzit.

't Is dus een voorbeeld van de boot-strap-methode (jezelf uit het moeras tillen aan je schoenveters).

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 19:33
door Jos Daalmans
Voordat de lucht al aan de klep is, is deze al lang uitgecycloond en gaat gewoon recht langs de kleppen en door de uitlaat.

Mijn moeder zij altijd:

Hij die dit gelooft, doet goed, hij die dit niet gelooft, doet beter.

Groeten,

Jos

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 20:03
door Marc-my-Words
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voordat de lucht al aan de klep is, is deze al
> lang uitgecycloond en gaat gewoon recht langs de
> kleppen en door de uitlaat.
>
> Mijn moeder zij altijd:
>
> Hij die dit gelooft, doet goed, hij die dit niet gelooft, doet beter.
>
> Groeten,
>
> Jos

Jos, dat geloof ik maar zo ... maar je moet je even in de cyclonisten verplaatsen, en uitgaan van het ongelooflijke (nl dat het links of rechts draaien van de lucht sowieso enig effect zou kunnen hebben) ... zelfs dan is er genoeg om acuut ongelovig te worden en van god los te geraken.

(Ik ben zelf 2º generatie goddeloos, dus inmiddels tot het niveau beter=>best verheven.)

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 22:52
door VeeTee
't is eigenlijk heel simpel, kijk naar de 1ste hoofdwet van de natuurkunde (thermodynamica), als je door een klein beetje energie (electriciteit) er in te stoppen méér energie er uit krijgt, dan hebt je het perpetuum mobile uitgevonden (méér dan dat zelfs eigenlijk). Meteen patent op aanvragen, dat is nog nooit iemand gelukt. Er schijnt wel iemand dicht in de buurt te zijn gekomen...



Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4356af9ab50a6eb6250191384c92564d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16840700, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: wo 06 nov 2013, 23:54
door Marc-my-Words
Leuk ding, ik heb 'm niet "ontleed" maar ik neem aan dat er stiekem energie aan toegevoegd wordt, ik herinner me de uitkomst van een onderzoek naar een "werkend" perpetuum mobile: daar was het de draaiing van de aarde die op een ingenieuze wijze een uiterst klein beetje extra impuls gaf en daarmee de interne verliezen goedmaakte.

En dan terug bij de waterstof-gas bijmenging: In theorie, zuiver imaginair, zou er wel een winst in kunnen zitten. Als het bijgemengde gas de verbranding in de dieselmotor met vele tientallen 10% efficienter zou kunnen krijgen dan zou je een deel van die winst kunnen "aftappen" om de bijmenging te produceren. (Maar dit is een "Als" als in "Als de hemel valt hebben we allemaal een blauw petje".)

't Is dus enigzinds vergelijkbaar met de Turbo, die lijkt ook een beetje op de "boot-strap-methode": Je gebruikt uitlaatgas om het inlaatgas te comprimeren (hierdoor stroomt het uitlaatgas minder makkelijk weg, in ruil stop je meer in de inlaat), de winst bij de Turbo is tweeledig -- enerzijds haal je onbenut rest-vermogen uit de uitlaatgas-stroom, anderzijds zit het in de motor zelf: de motor gaat efficiënter werken met een bescheiden druk-lading.

Er is echter een groot verschil tussen de Turbo en de waterstof-gas-route. De Turbo is door-ontwikkelde techniek, en er wordt vrijwel geheel onbenut vermogen (uit de uitlaatgasstroom) gebruikt/teruggewonnen, terwijl de waterstof-gas-productie een bescheiden deel nuttig vermogen gebruikt en ten gevolge van de verlies op verlies spiraal moet de rendementswinst enorm zijn om slechts quite te spelen.

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 00:49
door VeeTee
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------

> Er is echter een groot verschil tussen de Turbo en de waterstof-gas-route. De Turbo is door-ontwikkelde techniek, en er wordt vrijwel
> geheel onbenut vermogen (uit de uitlaatgasstroom) gebruikt/teruggewonnen, terwijl de waterstof-gas-productie een bescheiden deel nuttig
> vermogen gebruikt en ten gevolge van de verlies op verlies spiraal moet de rendementswinst enorm zijn om slechts quite te spelen.
>
> Marc

Correct, je laatste zin geeft al aan dat het met toevoegingen heel moeilijk is om een effectief positief nuttig rendement te halen. Je kunt veel meer winst behalen door de effectiviteit van de conventionele motor zonder toevoegingen te vergroten (lees weerstand, wrijving, warmteproductie/verlies etc. etc. verminderen/optimaliseren)...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a9e5cab2ea89a0318f6ecfeaa7319d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16840927, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 02:06
door Frans Mien Mesjien
Zij die geloven weten het niet. Zij die het weten geloven het wel.

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 20:29
door Erik en José
[www.ecowell-energy.com]

Deze defender rijdt in Leeuwarden rond. Heeft op de achterkant staan "deze rijdt ook op waterstof" ik ken het geheel verder niet.......

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 20:59
door Jup haans-klunder
Voor al deze toevoegingen geldt ! Waarom wordt dit dan niet toegepast in de Grote scheepvaart en het vrachtverkeer. Lees de draadjes van '' Geert LW79 '', deze prikker verstookt dagelijks 30 tot 40 ton brandstof, om het bootje te laten varen. gr. Juppe.

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 21:08
door Marc-my-Words
't Zal wel meneer Ecowell zelf zijn. Als je de website bekijkt dan is die van een gelovige (of gewoon een handige verkoper).

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 21:14
door Marc-my-Words
En dan nog ... ik kan me voorstellen dat het bij grote motoren soms rendabel kan zijn om een in principe onrendabel systeem te gebruiken als dit systeem het mogelijk maakt om ook "waardeloze bagger" te verstoken. Waterstof-gas bijmenging zou (met nadruk op zou) het wel eens mogelijk kunnen maken om goedkopere, zwaardere olie te verstoken. Als de winst met de goedkopere brandstof maar leuk genoeg is kan je genoegen nemen met een energetisch verlies ... en dus is het dan niet van toepassing op onze situatie.

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 21:34
door Erik en José
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> 't Zal wel meneer Ecowell zelf zijn. Als je de
> website bekijkt dan is die van een gelovige (of
> gewoon een handige verkoper).
>
> Marc

Nee die defender is van de meneer die de website gemaakt heeft.

Ik ken hem niet, zie hem alleen wel eens rijden/staan. Heb er totaal geen verstand van maar kan je verhaal over het vraagstuk "waarom nog niet vaker toegepast is bv. de scheepvaart?" alleen maar beamen en in komen.

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 21:55
door VeeTee
Op z'n minst ook een beetje merkwaardig dat als je het genoemde "hydroxygeen gas" googled, er alleen links naar aan deze meneer gerelateerde sites uitkomen. Na 30 jaar werkzaam in chemie heb ik er ook nog nooit van gehoord.
En dan natuurlijk bij dit soort regelmatig terugkerende onderwerpen steeds de vraag: als het echt werkt, waarom kom je het dan niet op grote(re) schaal tegen?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ef1e93dc0b268e5407f46cbf55abc5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16843332, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 23:15
door Marc-my-Words
Vincent,

Da's het grote pretrochemische complot: daarom heb je ook nooit iets gezien van dit hydroxygeen gas ... ze kennen het zelfs niet op de universiteit

Het komt overigens wel eens voor dat een werkelijk revolutionaire gedachte lang door de "gevestigde" orde wordt tegengehouden, soms zelfs in combinatie met sloppy science die de traditionele gedachtengang blijft bewijzen, ook de rigide publicatie-machine (waar weer de gevestigden in de review-boards zitten) helpt dan niet mee om dergelijke onwetenschappelijkheid, nl het koste wat 't koste vasthouden aan het oude, aan de kaak te stellen.
Dit soort van dubieuze wetenschap kan ook nog eens bergen geld kosten ook.

Hier echter zie je meer het "Wereldtijdschrift": veel woorden die weinig zeggen, en dit gemixt met verwijzingen naar "officiele" testresultaten.

Marc

PS Wat soms erg leuk is is het doorlezen van echt oude advertenties, laten we zeggen uit (over)grootvaders tijd, dan zie je wat toentertijd volmaakt onwerkzame producten aan de man moest brengen. De manier van aanprijzen is gebleven alleen de producten zijn doorgeschoven.
En wat ook leuk is is even terugdenken aan bijv. Uri Geller ... ik werd indertijd bijna gelynched omdat ik durfde te betwijfelen dat hij op afstand lepeltjes kon buigen en horloges kon maken ... gelukkig zijn er nog steeds gewone horlogemakers.

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: do 07 nov 2013, 23:32
door VeeTee
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Da's het grote pretrochemische complot: daarom heb je ook nooit iets gezien van dit hydroxygeen gas
> ... ze kennen het zelfs niet op de universiteit
>


> Hier echter zie je meer het "Wereldtijdschrift": veel woorden die weinig zeggen, en dit gemixt met
> verwijzingen naar "officiele" testresultaten.


Ook wel "fringe science" genoemd...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0c8f71fc64194688f6f06814b23a26d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16843596, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: za 09 nov 2013, 10:05
door Marc vd K
Ik heb zelf LPG in mijn 200tdi liggen/toegevoegd. Het werkt, het rijd zuiniger, minder roet uitstoot. Binnen 20.000 km zeker terug verdient. Naast dat ik bijna een seriesblok aan vermogen er bij heb...

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: za 09 nov 2013, 10:24
door Michel WaZ
Kan een uitspraak van Cruijff zijn ha ha ha, nee ff alle wijze spreuken op een rijtje ik heb gisteren een gesprek gehad met Ron Bos van het bedrijf ( ..................)
Mocht deze cyclonen gaan testen, wel met de restrictie dat km standen en tankbeurten genoteerd moeten worden zodat hun ook de resultaten kunnen verifiëren .
Nette deal vond ikzelf, als ik inplaats van 1 op 4 bijv 1 op 5 ga halen bespaar ik al aardig wat....
Ik moet zeggen dat ik na een stukje gereden te hebben ik het gevoel heb dat het toch wat lekkerder loopt .


...i,ll keep you informend....

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: za 09 nov 2013, 10:59
door Marc-my-Words
Mooi zo, maar dit is géén betrouwbare test.
Als je last hebt van hoofdpijn en je gelooft dat roze pilletjes helpen dan helpen die roze pilletjes, het gaat zelfs zo ver dat dit placebo-effect optreedt bij pijnen veroorzaakt door kanker (pijn waar niemand een puntje van twijfel bij zal zetten).
Nu is benzine-verbruik geen pijn (behalve in je portemonnaie) wel is benzine-verbruik zeer sterk beïnvloedbaar door rijstijl. Ik rijd zelf al 10 tot 15 % zuiniger zonder cycloon .... zuiniger dan wat? ... zuiniger dan de officiële verbruikscijfers (en dat netjes bijgehouden over inmiddels bijna 15 jaar - en twee auto's -- maar ook voorheen met "gewone" luxe-wagens reed ik al zuiniger - en Let Op! ik rijd niet als een opa).
Dus ... als tussen je oren zit dat de auto zuiniger zal rijden dan kan het maar zo zo zijn dat je onderbewust ook zuiniger rijdt. Een eerlijke(r) test zou zijn om van twee gelijke auto's één om te bouwen en die twee dan om en om te rijden (je hebt dan direct twee testjes als de andere auto door en ander gereden wordt). Liefst wissel je de ombouw daarna om, om de test nog eens een aantal tankbeurten te doen. De ombouwer mag daarbij dan geen contact hebben met de berijders zodat de berijder in het ongewisse blijft mbt de ombouw. Alleen dan heb je een zeker resultaat, en eigenlijk wil je dat dat bij een paar auto's parallel doen om toevallige effecten uit te sluiten. (O ja, sowieso moet je dit soort verbruikstesten over een aantal tankbeurten uitsmeren, want vol of vol is ook al subjectief: ik kan als ik geduldig de auto voltank, en dus de laatste luchtbellen laat wegblurpen nog meer dan een liter in de vulhals extra kwijt.)

En ... een andere testmethode is een universtiteit of hogeschool met een automotive-speerpunt interesseren voor een laboratorium-test.
Ik kan me een dergelijke test herinneren waarbij de "premium" brandstoffen met gewone en "witte" werden vergeleken. De uitkomst was dat als er al verschil was dit verschil marginaal was en zeker de 10% extra voor de premium brandstof niet waarmaakte. (En ... je ziet hier ook het placebo-effect: er zijn mensen die zweren bij premium - zij rijden verder, zuiniger, de motor doet het "beter" etc. Je begrijpt, ik rijd op het goedkoopste in de buurt, en als ik onderweg ben idem, en ik rijd toch 10-15% zuiniger, en heb nooit vervuiling, "bacterie-algen" en alles wat je krijgt van die goedkope "zooi".)

Marc

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: za 09 nov 2013, 22:21
door laro
hoi,heb je die lpg toevoeging zelf gebouwd, werking ?

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 12:37
door Marc vd K
nee gekocht in de VS, wel zelf ingebouwd. het werkt heel simpel, hoe meer turbodruk hoe meer gas hij inspuit in het spruitstuk

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 22:37
door laro
Hoi,heb je daar documentatie van ?

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 07:20
door Marc vd K
ja meer dan genoeg en tevens kun je het vinden onder powershot2000 of zelfde product maar dan in australië ecoshot

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 12:42
door rvdb20
Waar heb je je tank gelaten?

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 14:20
door Marc vd K
hij komt straks onder de 110 nu ligt hij achter de midden bank. Een tankje van 30 liter zou al voldoende zijn in principe.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e144e4e35fe5cb7d787a400ade9ed81', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16848736, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: LPG bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 14:48
door Marc-my-Words
Marc

Wat haal je dan nu aan verbruikscijfers, aan gas en diesel ?

Marc



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2013 13:49 door Marc-my-Words.

Re: LPG bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 15:46
door Marc vd K
Mijn verstuivers/afstelling zijn niet helemaal lekker (denk ik) en ik moet eigenlijk een keer naar Bart om mijn disco 200tdi motortje optimaal af te stellen. Bij inschakelen van het gas verdwijnt mijn zwarte rook bij max gas bijna helemaal. Maar heb liever dat ik geen zwarte rook heb, wat weer beter is voor mijn brandstof verbruik los van het gas systeem.

Ik reed eerst 1/8 en haal nu 1/11 (snelweg km's)
Ik tank ongeveer 22 liter iedere keer als ik 80 liter diesel tank en dit is tegelijk op.

Ik moet er wel bij melden dat de auto z'n stuk beter rijd, ik heb 235/85/16 banden,lt77 met lt230 1:222 bak als ik een rotonde overrijd kan ik hem in z'n 4 laten zitten. Al komt hij een stuk sneller opgang als ik terug schakel naar de 3.
Ook lijkt de motor een stuk rustiger bij 5e versnelling en 110 rijden. Ik zit ook veel eerder op deze snelheid bij invoegen op de snelweg.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b076d0b261facd678b574b58588dafd6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16848869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: LPG bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 16:35
door Marc-my-Words
Marc,

Dan hoop ik dat je snel eens langs Bart gaat, beter voor iedereen, en dan daarna hoor ik graag de verbruikscijfers (liefst ook een tank zonder).
Als de verstuivers aandacht nodig hebben en de auto opvallend roet dat zou het maar zo zo kunnen zijn dat je te weinig nuttig rendement hebt zonder gas-toevoeging. De gas toevoeging zorgt dan voor een enorme winst want de diesel gnevel gaat dan ineens veeeel meer rendement geven.

1:11 diesel + 1:44 gas is niet gek, maar ook niet echt bijzonder zuinig, ik rijd 1:10 tot 1:11 diesel zonder gas (voorheen met een Td5, soms nog zuiniger, en nu deze cijfers met een Puma).

Marc

Re: LPG bijmengen

Geplaatst: ma 11 nov 2013, 17:23
door Marc vd K
Helemaal mee eens. Het probleem is alleen dat ik mijn defender niet een dag of 2 kan missen. Dus het moet goed plant worden met vakantie dagen

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: di 12 nov 2013, 02:10
door elheffe
Net als in the worlds fastest indian er een hartpil met nitroglycerine in gooien,
nooit geprobeerd, heb gelukkig nog een goed hart.

De groeten,

Michèl

Re: Waterstof bijmengen

Geplaatst: di 12 nov 2013, 02:39
door elheffe
Op scheepsdieselmotoren hebben wij in het uitlaatgassenkanaal een diffuserring, een soort stilstaand schoepenwiel op de uitlaatgassen zijde van de turbo zitten.
Deze zorgt voor een extra werveling van de uitlaatgassen voor die de turbo ingaat zodat de uitlaggen onder de juiste hoek de fan bladen van de turbo raken.
Op de inlaatzijde zit bij ons verder niks.
Maar aangezien de scheepsdieselmotoren waarmee ik vaar een rendement hebben van rond de 40 à 45 procent en de gemiddelde automotor een rendement heeft van rond de 20 à 25 procent vindt ik dit een beetje een broodje aap verhaal.
Wij verstoken aan boord 24 ton stookolie per dag en als er een schoepenwiel was dat dat omlaag kon brengen hadden wij het al lang gehad.

De groeten,

Michel