Pagina 1 van 1
Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 19:18
door mvd1968
Afgelopen week merkte ik plotseling dat mijn kachel niet meer warm werd. Na een uurtje ging hij vanzelf weer doen.
Echter sinds vandaag doet hij het helemaal niet meer.
Hij blaast wel lucht maar dat is koud. De motortemperatuur blijft netjes in het midden staan.
De beide slangen die van en naar de kachelradiator lopen zijn koud. Vlak bij het blok zijn ze handwarm.
Ik vermoed een thermostaat maar wilde het eerste even hier vragen.
betreft een LR 90 2.5NA uit 1986.
Morgen maar even naar budgetparts rijden?
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 19:24
door Frans Bonnes
Vul eerst eens koelvloeistof bij.
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 19:24
door Pike
Gaat de kraan wel goed open?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('820d3b7b4a4ccffd1719662a9dc24f1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16836120, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 19:48
door Marc-my-Words
Precies, dit lijkt heel erg veel op een luchtbel in de kachel.
De kachel zit erg hoog, dus liefst de auto met de neus de dijk op rijden motor laten draaien en bijvullen.
Marc
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 20:42
door plaetje
Of de bovenste slang losmaken en vullen met vloeistof dan snel er weer opzetten.
9 van de 10 gevallen is de lucht er uit.
althans zo doe ik het.
wel moet de ander slangen vol zijn
limburgrover
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 20:49
door RobSLaro
Thermostaat kan ik me niet voorstellen. Volgens mij staat de verwarming "parallel" aan je radiator. Dat weet ik niet zeker maar ze zitten samen boven op je behuizing van je thermostaat en je koel water wordt niet te heet.
En volgens mij hebben de 90's geen kraan in de "warm water" leiding?!!?
In het verwarminghuis zitten 2 mechanische kleppen,
1) Veel lucht weinig lucht
2) Sluit het radiatortje af waardoor de luchtstroom de "omweg" moet nemen en "koel" blijft. Na-ja...
Lucht in je leiding zal wel de reden zijn, knijp een paar keer in de slang als je aan het bijvullen bent.
Wat trouwens ook wel eens een goede actie zou kunnen zijn is de behuizing uit elkaar halen, er zit zo veel stof en troep in dat "verwarmingsradiatortje" dat zal echt een jas schelen.
Die van mij had vol met water gestaan ca 1/3 hoog, dit was vol met roest en troep nadien het nooit meer koud gehad.
Sterkte.
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 21:12
door Erik One-ten+LW op 't werk
Volgens mij hebben de modellen na de series geen kraan meer in het kachel circuit. De vloeistof gaat altijd door de warmtewisselaar.
Je kunt enkel kiezen of je de lucht erdoor wilt hebben of er langs wil laten gaan.
Lucht in het systeem denk ik ook.
Grtz. Erik
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: di 05 nov 2013, 03:03
door mvd1968
bedankt allemaal voor de tips.
Zal eerst eens proberen de lucht te verwijderen morgen
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: di 05 nov 2013, 23:20
door Jos Daalmans
Hoi,
Begin eerst met de lucht uit de radiator te persen. Ga als volgend te werk:
1 Draai de vuldop van het expansievat los als de motor is afgekoeld
2 Vul het expansievat tot ongeveer 3/4 vol (gebruik een lampje, de binnenzijde is zwart van kleur)
3 Knijp in de dikke slang van het thermostaathuis naar de radiator. Doe dit met twee handen. Als het goed is, hoor je het borrelen in het expansievat.
4 Laat de ingeknepen slang langzaam los. In het expansievat mag geen "slurpend" geluid komen, anders even bijvullen.
5 Weer in de slang knijpen met twee handen, controleer of je het hoort borrelen,
zo ja, blijf (met tussentijds bijvullen van het expansievat) knijpen in de slang.
6 Als het niet meer borrelt, is de radiator en de slang vol.
7 Start de motor, laat hem maar een beetje op temperatuur komen en geef een paar keer gas.
8 Zet de motor uit. Als het goed is, is er al wat van de lucht uit de verwarming gekomen, maar doordat de verwarming op het hoogste punt zit, blijft er lucht achter in het radiatorblok van de kachel.
9 Draai de vuldop niet los, laat deze zitten want je hebt nu de druk van het koelsysteem nodig..
10 Draai de slangklem van de voorste slang op werwarming iets los, zodat je de slang wat kunt bewegen.
11 steek voorzichtig een dunne platte schroevendraaier tussen de slang en het pijpje en kijk of er koelvloeistof uit komt. Als er een straaltje uitkomt, is de radiator voorlopig maximaal gevuld.
Probleem bij de radiatormatrix met de aansluitingen naar beneden gericht, is dat je deze nooit meteen helemaal ontlucht krijgt. Alleen met rijden en even het koelvloeistofniveau bij te houden zul je de lucht er uit krijgen.
Succes en verwarm ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7451a5cf48f6afa5b65b235bdaeed21a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16838545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Kachel LR 90 niet warm
Geplaatst: wo 06 nov 2013, 01:12
door VeeTee
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> De kachel zit erg hoog, dus liefst de auto met de neus de dijk op rijden motor laten draaien en bijvullen.
>
De "Bomb Hole", in de Strata Florida, is anders ook een prima plek hiervoor
(ik had op dat moment echter wel wat anders aan mijn hoofd - dat was al warm genoeg )
bombhole.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62cb5a135c09a2df8870b09a0754bb0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.titunet.nl%2Fdump%2Fbombhole.jpg', 'http://www.titunet.nl/dump/bombhole.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.titunet.nl%2Fdump%2Fbombhole.jpg', '', 16838692, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7c544275629687c44828e8414704f3e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16838692, 600, 600, 'Loading image ...', false);