Pagina 1 van 1
Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: vr 01 nov 2013, 21:12
door Franseslag
Hallo,
Ik ben bezig met een poging mijn 2.25 Diesel van 84 om te bouwen naar benzine.
Nu heb ik een cilinderkop etc en dat lijkt ook allemaal wel te passen, maar als ik de dieselpomp (CAV) eruit haal, wordt deze met een los tandwieltje asje aangedreven, wat je maar op een manier kunt monteren. Echter een ontsteking wordt aangedreven door middel van een soort van plat staafje wat door hat asje van de ontsteking zit.
Heeft iemand een idee hoe je een ontsteking passend krijgt in het gat van de dieselpomp. Ik weet dat ze vroeger in het leger die dingen ook wel eens ombouwden, mis ik iets? Op deze link staat in Google+ een foto van de dieselpomp en de ontsteking naast elkaar
https--lh4.googleusercontent.com--KQrh_aemRnE-UnP8CQD5XrI-AAAAAAAAA2E-ziH_OMsKNsI-w197-h330-IMAG0089.jpg
IMAG0089.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0e0864ccf5031e38bfc849661eae934', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-KQrh_aemRnE%2FUnP8CQD5XrI%2FAAAAAAAAA2E%2FziH_OMsKNsI%2Fw197-h330%2FIMAG0089.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-KQrh_aemRnE/UnP8CQD5XrI/AAAAAAAAA2E/ziH_OMsKNsI/w197-h330/IMAG0089.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-KQrh_aemRnE%2FUnP8CQD5XrI%2FAAAAAAAAA2E%2FziH_OMsKNsI%2Fw197-h330%2FIMAG0089.jpg', '', 16832317, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heeft iemand een idee hoe dit te realiseren is?
Groetjes
Henk van Dongen, Santana 109 Diesel (omgekeurd naar Benzine

Especial 1984 en Peugeot 504 V6 Cabriolet 1975
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 20:17 door Franseslag.
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: vr 01 nov 2013, 21:16
door Franseslag
Nog eens proberen, de foto
IMAG0089.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef8a58eb36487ddd64b4b8a7763fa8eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-KQrh_aemRnE%2FUnP8CQD5XrI%2FAAAAAAAAA2E%2FziH_OMsKNsI%2Fw197-h330%2FIMAG0089.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-KQrh_aemRnE/UnP8CQD5XrI/AAAAAAAAA2E/ziH_OMsKNsI/w197-h330/IMAG0089.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-KQrh_aemRnE%2FUnP8CQD5XrI%2FAAAAAAAAA2E%2FziH_OMsKNsI%2Fw197-h330%2FIMAG0089.jpg', '', 16832323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu is het in het originele bericht ook gelukt

Nu de ontsteking nog in de motor krijgen en het gaat helemaal goed
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2013 20:19 door Franseslag.
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: vr 01 nov 2013, 22:23
door richard78
Volgends het partsmanual zijn de nokassen van de diesel en de benzine verschillend. Lijkt me dat de assembly die van de nokas naar de oliepomp en ontsteking ook anders zijn.
Ik zou even goed in het partsmanual kijken.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3c696b593157ac493f4c68ff4d7a8cab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16832405, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: vr 01 nov 2013, 23:04
door jos&zescil
hallo henk
lees ik t goed onderaan je berichie
een Santana 109 diesel
nu weet ik dus niet of land rover motoren uit solihull het zelfde zijn als die van Santana uit spanje maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan
dus t idee dat t nederlandse leger alles van benzine blokken heeft [laten] ombouwen naar diesel kan waar zijn maar of een Santana blok dat toelaat?
maar ja jij ga dus van diesel naar benzine en als die diesel een Santana is kan je volgens mij de vergelijking met een diesel uit solihull vergeten iets om uit te pluizen dus
er waren/zijn ook 6 cilinder diesels van Santana en deze hebben niks gemeen met mijn zescil benzine uit solihull
als t gaat over een 2.25 diesel uit solihull dan heb ik niets gezegt en kan ik je niet verder helpen
groet jos
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 01:41
door Exfietser
Zuigers en drijfstangen zijn ook anders. Eigenlijk is alleen het kale onderblok hetzelfde. En hrt verhaal dat de diesels omgebouwde benzinemotoren zijn is een onuitroeibaar klets verhaal. Het onderblok is zo ontworpen dat het bruikbaar is voor zowel een diesel uitvoering als een benzine uitvoering. Daarom is de benzine uitvoering ook zo sterk. Bijna onverwoestbaar. Het blok is gemaakt om ook de compressie van een diesel te weerstaan.
De nederlandse legerdiesels zijn gewoon als diesels uit de fabriek gekomen. Het nederlandse leger heeft bij de eerste levering van de wagens wat rare eisen gesteld wat andere uit krenterigheid geboren dingen gedaan waardoor er veel technische problemen ontstonden en de laro een slechte reputatie kreeg. Dat lag echter aan de hollandse krenterigheid niet aan de wagens. Ombouwen hebben ze echter niet gedaan.
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 02:26
door Gromit
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zuigers en drijfstangen zijn ook anders. Eigenlijk
> is alleen het kale onderblok hetzelfde. En hrt
> verhaal dat de diesels omgebouwde benzinemotoren
> zijn is een onuitroeibaar klets verhaal...
Voor de prijs van al die onderdelen koop je in Engeland een complete gereviseerde 2.25 benzine motor.
Dieseltje eruit en benzineblok erin... is een weekendje werk.
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3560255f0b2cc4c90a1ef92853efb32c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16832583, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 12:38
door Crazy-G
Bij een 2,25 Petrol of Diesel van de 110 is de "Vertical Driveshaft Assembly" (in wplhb Skew Gear Assembly genoemd) exact hetzelfde onderdeel nummer en zou de verdeler zo geplaatst moeten kunnen worden.
Pomp valt in de Vertical Driveshaft Assembly en de Verdeler er boven op in de sleuf.
Volgens het werkplaatshandboek is dat allemaal hetzelfde en heb je voor de verdeler alleen een adaptor plate nodig om te monteren.
Gert-Jan.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2013 11:46 door Crazy-G.
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 14:36
door WillemJ
Beste Henk,
Ik heb bewondering voor je hobbydrift, wat betreft het ombouwen van je dieselblok. Echt waar hoor! Ik hou wel van mensen die een dergelijk project oppakken, maar weet je het wel zeker? Een maatje van me heeft een 'lopend' 2.25 benzineblok op de kop getikt voor in z'n LW. Voor de schappelijke prijs van 250 euri's. Verspijker nog een 300 euro aan dat ding (keerringen, koppeling, slangen, etc), en hij is het mannetje.....
Succes!
Willem
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 19:22
door Franseslag
Hoi Gert-Jan,
Die adaptor plaat ben ik aan het zoeken, want die is men er vergeten af te halen bij de motor waar mijn ontsteking vanaf komt. Hij is te zien in de beschrijving van Ivar van Leeuwen, in zijn ombouwproject. Beter nog op een van zijn andere foto's.
Draadje Ivar van Leeuwen
ik zoek een dergelijke plaat en denk (hoop) daarmee de ontsteking te kunnen inbouwen op de plaats van de dieselpomp.
De kop zit erop, compressie is goed, stoterstangen van een benzinemotor, maar nokkenas gewoon van de diesel (Met Zeus distributie)
BTW: Wie heeft er als eens een motor gekocht in Engeland en laat je die dan versturen of zo? (Mocht het allemaal niet lukken )
Henk van Dongen, Santana 109 Diesel (omgekeurd naar Benzine

Especial 1984 en Peugeot 504 V6 Cabriolet 1975
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 19:27
door Franseslag
Hallo Willem,
Ik kijk ook wel met een scheef oog naar een andere motor, maar ik vond het wel een erg leuk idee om de originele motor (die zit er nog in) met motornummer erop te handhaven en dan toch van diesel naar benzine te gaan. Los van de adapterplaat die onder de ontsteking moet (en die ik dus nog mis) gaat het tot op heden nog goed, zoals gezegd ik heb nu een motor met normaal functionerende kleppen (lijkt het) , compressie van een benzinemotor en mijn eigen motor was gewoon goed, dus ook een reden om die te behouden.
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die een motor uit Engeland hebben laten komen.
Henk van Dongen, Santana 109 Diesel (omgekeurd naar Benzine

Especial 1984 en Peugeot 504 V6 Cabriolet 1975
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2013 18:29 door Franseslag.
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 02 nov 2013, 20:55
door Eric&Betty Boop
Om de verdeler in je blok te monteren heb je de driehoekige adapter plate (549610 (of RTC4466)) nodig maar die is nieuw niet meer leverbaar.
Daarnaast heb je nog de koppeling 549611 nodig om de rotoras aan de oliepomp aandrijving te koppelen.
En die ziet er zo uit.
Foto550-HPKAMG4O.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e5fd1bb271a30a4dd6628d8b2d87e22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-HPKAMG4O.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HPKAMG4O.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-HPKAMG4O.jpg', '', 16833341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder wens ik je veel succes met de ombouw,maar met alleen een benzine cilinderkop en verdeler gaat het niet werken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7cf0ebc43f5d9baf81f3867a0ad64667', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16833341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6de8d2b9f78e77376bf1dd64d7dc3a6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16833341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 01:32
door jos&zescil
hallo franseslag
ten eerste waar begin je aan
ok diesel vs benziene mbt mrb
je heb nu een Santana diesel als ik t goed begrijp [zo niet einde discussie]
ik zou die Santana eruit gooien en een solihull 2.25 benziene erin zetten
klaar en terug to basic
ook voor onderdelen wel zo makkelijk
groet jos
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: ma 04 nov 2013, 23:13
door vandeven
halo ,ik dacht dat de nokken van een dieselnokkenas langer waren om dat een diesel meer lucht nodig heeft maar mischien loopt hij wel beter?
Re: Ombouw Diesel naar benzine
Geplaatst: za 23 nov 2013, 22:08
door Franseslag
Hallo,
Weer veel te weinig tijd gehad, maar toch weer wat verder gekomen, het stukje wat onder de ontsteking moet ziet er iets anders uit dan op de foto van Eric. Hier zie je het stukje, naast het originele, wat onder de dieselpomp zat.
IMAG0132.jpg --> mod_embed_images_loadimage('305b55c979101f6971070f2d0dce3f83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-pMtv5j5YEHE%2FUpCqLCf83AI%2FAAAAAAAABG4%2FE2bnAub96VU%2Fw344-h206-p-no%2FIMAG0132.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-pMtv5j5YEHE/UpCqLCf83AI/AAAAAAAABG4/E2bnAub96VU/w344-h206-p-no/IMAG0132.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-pMtv5j5YEHE%2FUpCqLCf83AI%2FAAAAAAAABG4%2FE2bnAub96VU%2Fw344-h206-p-no%2FIMAG0132.jpg', '', 16869415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb inmiddels een "donor-motor" langs de mijne liggen, zodat ik kleinigheidjes kan overnemen, is ook een Santana motor, maar dan op benzine. Ik moet nu eerst een vriesdop vervangen, die waren slecht en nu de motor ervoor ligt is dat heel wat gemakkelijker.
IMAG0128.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95af0911330240853d7325cedc00f2ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-il1lDkHpHm4%2FUovXa0XgslI%2FAAAAAAAABGk%2Fx5XX2rPiEBQ%2Fw310-h518-no%2FIMAG0128.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-il1lDkHpHm4/UovXa0XgslI/AAAAAAAABGk/x5XX2rPiEBQ/w310-h518-no/IMAG0128.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-il1lDkHpHm4%2FUovXa0XgslI%2FAAAAAAAABGk%2Fx5XX2rPiEBQ%2Fw310-h518-no%2FIMAG0128.jpg', '', 16869415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Opmerklingen, ervaringen, tips, ik houd me aanbevolen.....
Henk van Dongen, Santana 109 Diesel (omgekeurd naar Benzine

Especial 1984 en Peugeot 504 V6 Cabriolet 1975