Pagina 1 van 1

warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:13
door Lennert
Van mijn defender is mijn 200tdi nog niet zolang geleden gereviseerd. Heb er nog niet zoveel km's mee gereden.
Als ik er kleine stukjes mee rijdt is er geen probleem maar bij langere stukken merk ik dat de motor wel heel erg warm wordt!
Van mijn andere defender weet ik dat de motor temperatuur meestal erg laag blijft.
Heb er al nieuwe koelvloeistof in gedaan, nieuwe radiator, waterpomp werkt goed. Heb zojuist de thermostaat eruit gehaald en merk weinig verschil. (op het feit na dan dat het wat langer duurt voordat ie warm loopt.
Heeft iemand nog suggesties?

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:21
door Erik One-ten+LW op 't werk
Heb je de temperatuur werkelijk gemeten of ga je van een dashbordmetertje uit? Is het een standaard opstelling of is de motor later ingebouwd als vervanging van een ouder type?

Grtz. Erik


Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:24
door Lennert
motor is kapot gegaan, uit defender gehaald, gereviseerd, en er weer terug ingezet. Dus niets veranderd in de opstelling!

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:36
door Erik One-ten+LW op 't werk
Oke, meter en sensor horen dus bij elkaar. Al gemeten met (bijv) een digitale thermometer?

Grtz. Erik


Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:39
door Lennert
heb geen digitale thermometer? wie heeft er eentje?

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:47
door redfox
Hoi, je schrijft "thermostaat eruit gehaald, geen verschil" houdt dit in dat je even zonder thermostaat hebt gereden en dat de motor toen toch nog heet werd? Ik had een gelijk probleem en dit heeft men mij toen geadviseerd. De thermostaat er helemaal uit en dan rijden. Blijft de motor koud werkt je radiator etc. wel, wordt hij toch heet is je radiator misschien geblokkeerd of zo. Ik ben geen expert, misschien dat andere deze stelling kunnen ondersteunen. Groet, barend

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:49
door redfox
Niet goed gelezen, je hebt gereden, duurde alleen langer voordat hij warm werd (sorry). Ligt het toch aan de circulatie denk ik. Succes

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:06
door sjorsboomschors/aka/PP
expansievat van plastic of een koperen?
mijne van koper naar plastic & was opgelost....

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:15
door Wim Janssen
Van welk jaar is die Defender?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:27
door Lennert
de defender is van 1992 en heeft een plastic expansievat.

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:52
door jos&zescil
hoi lennert
de blokker heeft thermometers om te kijken of je kip al gaar is kosten 2,95 altijd makkelijk en dan weet je t zeker
had zelf ook hete laro maar bleek lucht in t systeem te zijn [kachel slangen zitten net ff hoger als t niveau in je radiateur]
groet jos&zescil

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 13:00
door sjorsboomschors/aka/PP
hmm,aarde meters ok ?

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 17:40
door Bart van Dessel
Lennert,

jij komt toch uit Neerkant?

Gr, Bart

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 18:30
door ErikH110
Inderdaad aarde controleren. Ik had met mijn defender ook een aarde probleem. Zodra de verlichting aanging, steeg de temperatuur tot in het rode.

Het beste kan je de temperatuur meten, voordat je de conclusie trekt dat hij te warm wordt. Als hij echt heet zou worden, moet je elektrische fan ook veel aanslaan.

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 18:59
door Wim Janssen
Het circuit van de watertemperatuurmeting gaat van +(ergens) naar meter, naar sensor, naar massa (en dus weer - van de accu). Hier komt geen aarde/massa van meters aan te pas.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 20:24
door sjorsboomschors/aka/PP
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het circuit van de watertemperatuurmeting gaat van
> +(ergens) naar meter, naar sensor, naar massa (en
> dus weer - van de accu). Hier komt geen
> aarde/massa van meters aan te pas.


jajajaja, ik ben een kneus op electragebied( en de rest ) maar ik bedoel de min ACHTER je klok-meter....dat wil nogwel eens de oorzaak zijn

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 22:39
door Lennert
klopt!

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 22:45
door Lennert
Heb een thermometer bij de Blokker gekocht voor €3. (best een kapitaal hoor)
Een eindje gereden waarbij de meter ver uitsloeg richting rood, toen laro aan de kant gezet en temperatuur gemeten in het reservoir. Deze bleef onder de 60 graden.
En inderdaad bij het aanzetten van de verlichting, of de rem intrappen, of de kachel aanzetten verloopt de meter richting het rood.
Ga morgen het massaprobleem aanpakken!
Iemand daar een goede methode voor?

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 23:20
door Bart van Dessel
Ik heb zo'n infrarood thermometer liggen, als je wilt kun je 'm lenen.

Gr, Bart

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 23:23
door Lennert
Als je tijd hebt kom ik morgen ochtend wel ff aan om goed te meten!?

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: za 02 nov 2013, 08:26
door Bart van Dessel
Ik ben er zelf niet maar ik kan de meter ergens voor je klaar leggen. "s middags rond 13 uur ben ik d'r wel dan kun je langs komen,

Gr, Bart

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: za 02 nov 2013, 08:30
door Lennert
Kom vanmiddag rond 13.15u wel ff langs...

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: za 02 nov 2013, 11:05
door Michel WaZ
Mogguh Lennert, je reservoir is niet echt een goed meetpunt.. Ik weet niet of er een bijvul dop op de radiator zit maar als die er wel op zit losdraaien en daar even je thermometer in. Kan je meteen zien of er een goeie flow in je koelvloeistof zit. Los draaien met de motor uit en koude motor, daarna starten en warm draaien en meten. Er zal wat door uitzetting wat koelvloeistof uit gaan lopen.
Heb je het koelsysteem wel goed ontlucht? Neus iets omhoog en kachel open?

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: warmlopen 200tdi

Geplaatst: za 02 nov 2013, 13:01
door Bart van Dessel
Hoi Lennert,

bel me even vóórdat je komt, situatie thuis is aan het veranderen, 06- 5366 driedrie 77

Groetjes, Bart