Pagina 1 van 1
Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is gesc
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 11:49
door Lucas van Lierop
Met de winter in aantocht wil ik een standkachel gaan plaatsen in mijn Disco 123. Punt is alleen dat ik geen idee heb wat voor mij geschikt is dus wie heeft er tips?, ik wil:
- De motor voorverwarmen ivm behoud en makkelijk starten
- Het interieur bijverwarmen en dat is iets groter dan van een 110 stawag.
Het ding moet draaien op diesel (en geschikt zijn voor 12v niet 24v).
Alvast bedankt.
Groet
Lucas
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2013 10:24 door Lucas van Lierop.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 12:05
door Benno
Webasto Thermotop C.
goede ervaringen in het verleden mee gehad in mijn vorige disco.
AB erbij en gewoon vanaf binnen even aanzetten. 20 minuten voor vertrek aanzetten en zelfs in de felste kou auto ontdooid.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 12:16
door Carawagon
De thermotop c gebruikt stroom voor de aanjager en de waterpomp, de verwarming vind plaats door verbranding van een brandstof. Het is met dit type niet mogelijk om te verwarmen enkel op stroom. Brandstofverbruik valt echter mee. voor de benzine versie die ik heb is het ergens rond de 0,5-0,6 liter/uur
Wel even op letten dat je de juiste zoekt. de webasto thermotop C word geleverd in een diesel en een benzine variant.
Succes!
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('685a32978576da79f23c1ff4b75f0ee8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16819483, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 12:28
door Lucas van Lierop
Ah bedankt voor de tips, de Thermotop C ben ik nu al 3x tegengekomen als tip. Verder bedoel ik met 12v (maar dat schreef ik niet...) dat ie op 12v draait en niet op 24v.
Groet!
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel ... motorv
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 13:28
door Marc-my-Words
Lucas,
Ik weet niet of je (in ieder geval deeltijd) beschikking hebt over een 220V voeding, indien ja dan kan ik je een 220/240V Motorvärme aanbevelen.
(Ja, ja, ik heb daar een klein aandeeltje in -- zoek maar even een maand terug, kennelijk is het nog niet koud genoeg, het loopt nog niet storm.)
In Zweden worden ze veel (of althans vrij vaak) verkocht, en ze worden ook ingezet in auto's die een (daar vaak af fabriek aanwezig) standverwarming hebben. Een standkachel neemt nl nogal wat accu-stroom, en is ook niet bijster effectief qua verwarmen, dwz het rendement van de diesel/benzine die je verstookt is misschien maar 1/4. Een 220 V verwarmer werkt vlgs het dompelaar-principe en levert dus al zijn warmte direct aan de koelvloeistof, en door het kleine ingeboewde "impellertje" wordt de warmte door het blok verdeeld.
Onder NL-omstandigheden is een klein kwartiertje (of minder) gewoonlijk al genoeg (dat komt dan op ± 1/4 kWh), dus zelfs als je slechts deeltijd de 220 verwarming gebruikt heb je onder NL omstandigheden (afhankelijk van de gebruiksfrequentie natuurlijk) de kosten er in een overzienbare termijn uit. O ja, onafhankelijk van het type van voorverwarmen zegt onafhankelijk Zweeds onderzoek dat het "lonend" is om een motorverwarming te gebruiken vanaf +10ºC, bij wat koudere temperaturen is de directe winst zelfs evident nl. ± 1 liter brandstof de eerste 10 kilometer (dit onderzoek keek vooral naar de uitstoot). Mijn "gezond verstand" zegt dat een motorblok dat in 10 km 10% meerverbruik heeft ook stevig te leiden heeft van mindere smering en dus extreem belast wordt (en waarschijnlijk meer slijt, de olie meer vervuilt etc.)
Ik moet de mijne nog steeds (laten) inbouwen, maar van de actie vorig jaar heb ik als terugkoppeling o.a. dat de Motorvärme zoveel warmte in het blok krijgt dat een oud benzine-blok 's winters zonder choken startte. In het kwartiertje voorverwarmen wordt het blok tot ± 25ºC opgewarmd, dus tot zomerse temperaturen, veel warmer heeft overigens geen zin, dwz: je gaat veel warmte naar de buitenwereld verliezen.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2013 11:29 door Marc-my-Words.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 14:40
door marieholm
op de boot hebben wij zo'n webasto. Die dingen werken bizar goed. De boot is een kleine 12 meter lang en binnen een kwartier is het niet te harden zo warm binnen.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 15:45
door Marc-my-Words
Marieholm,
Ik neem aan dat jullie op de boot een Webasto hetelucht kachel hebben (en ik neem aan dat Lucas een "koelwater-kachel" zoekt).
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel ... motorv
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 16:57
door Nijhuis
Met een eerder genoemd verwarmingselementje kan Lucas alleen niet zijn volledige interieur verwarmen. Die 25 graden lijkt mij nooit genoeg om een groot interieur van -10 naar +20 graden te verwarmen binnen aanzienlijke tijd. Mijn inziens heeft het dus wel degelijk zin om je koelwater tot 75~90 graden op te warmen, daardoor kan je namelijk een groot interieur ook veel sneller op een aangename temperatuur krijgen.
Dat het rendement niet zo hoog is als bij een electrisch element maakt weinig uit. De Webasto gebruikt onder vollast ongeveer een halve liter diesel per uur. In een half uur heb je je interieur echt wel warm. Komt dus neer op ruim €0,40. Hiervoor heb je een volledig warm (heet) interieur, welke standaard op afstand aangestuurd kan worden en gewoon volledig stand-alone gebruikt kan worden (zonder 220v).
Het verwarmingselement kost ruim €0,10 voor het kwartier dat je hem gebruikt. Dan heb je echter nog geen ontdooide ramen en nog steeds een koud interieur, tevens moet je hiervoor een 220v aansluiting hebben en als je hem op afstand zou willen bedienen moet je met extra bedienbare schakelaars werken.
Bovenstaande is de reden dat ik voor mijn 130 ook voor een Thermotop C ga. Een verwarmingselement zal goedkoper zijn in aanschaf, maar geeft naar mijn mening lang niet zoveel comfort.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 17:09
door Huub
Heb nog wel een 12 volts thermotop c diesel liggen die weg mag. Uitgebouwd toen ik naar een 300 tdi blok ben omgeschakeld. Heb het ding altijd direct geschakeld gebruikt dus zonder schakelklok.
0645765952
GRT Huub
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel ... motorv
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 19:35
door Marc-my-Words
Nijhuis,
Ik vind het prima dat je een Webasto kiest. Echter je aannamen zijn niet helemaal correct.
Een Webasto heeft een verwarmingsvermogen van ± 5 kW (wat ± overeenkomt met de 0,6 liter diesel per uur die er vlgs de website van Webasto door gaat - [standkachel.webasto.nl] ), van deze 5 kW gaat evenwel een aanzienlijk deel de schoorsteen uit (want slechts een beperkte warmtewisselaar, het is geen HR-ketel). Een "dompelaar" van 1 kW geeft al zijn warmte af aan zijn omgeving, er is dus hoegenaamd geen verlies (je kan het warm worden van het verwarmingsding zelf verlies noemen). Dus, als je 220 beschikbaar hebt en het is gewoon Hollands koud dan heb je in ± een kwartier het blok op ± 25ºC en dus zodra je de aanjager aan zet "warme" lucht. Verder komt vlgs mij een kwartier 220-netstroon, dus 0,25 kWh, op ± 5-8 cent. En wil je je ruiten snel ontdooien dan heb je overigens meer aan een verwarmbare voorruit.
Anyway, alleen een motorvärme van 1 kW zal niet helemaal een Webasto evenaren maar komt heel dicht in de richting, hij kost zoveel minder (ook qua accu-belasting) dat men in Zweden er zelfs voor kiest om beide te gebruiken, en als je bij de motorvärme ook nog een schakelingetje maakt waarmee de aanjager gaat draaien (of een zuiniger computer-fannetje dat voor een luchtstroom zorgt) dan heb je in ieder geval de echte kou uit de auto.
Op verzoek zijn de motorvärme ook leverbaar met een hoger afgestelde thermostaat - standaard staat de thermostaat op ± 45 ºC. Wil je de effectieve 2 kW van de Webasto evenaren dan zal je dus twee motorvärmes nodig hebben
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 20:24
door Benno
Marc,
ik ken beiden. De motovarme heb ik nu als armeluisoplossing ook gemonteerd in de disco. Voor het opwarmen van de motor een prima ding en dat was het hoofddoel dit keer. Voor het interieur helemaal niets, het thermisch effect is gewoon te laag. De Thermotop stookte mijn Koelwater met gemak tegen de 70 graden aan binnen 10-15 minuten. Veel effectiever dus dan de 25/30 graden van de elektr. versie. Omdat een thermotop standaard een 12 v uitgang heeft kan er automatisch een schakeling gemaakt worden met de blower in de auto is ook het interieur al snel warm. Heel ander verhaal qua effect/ vermogen maar helaas ook prijs dan de elektrische variant. Als ik kon zou ik zo voor Huub zijn thermottop gaan. veel effectiever. daarnaast geen afhankelijkheid van de 220 in de buurt (kan dus overal gebruikt worden) en met een beetje creabea heb je als trigger natuurlijk zo een telefoon als schakelaar in het circuit gesleuteld. Kun je de auto effe opbellen dat hij warm moet worden. Prepaidkaartje van 10 euro in een oude nokia, handje relais en klaar is klara.
Benno
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 20:30
door jos&zescil
hoi lucas
zelf heb ik een webasco laten inbouwen in mn defender hcpu en dat werkt perfect [was toen voor een winters ritje naar finland ]
ook ik stond toen voor de keus of op diesel of 220v
de keuze was eigenkijk heel simpel want uit welke denneboom haal je 220v
in de Scandinavische landen werken ze veel met van die oplaatpaaltjes bij bv de supermarkt ed maar hier zie je dat niet
het systeem op 220v kan je wel uitbreiden met van alles zoals je olie op temp houden en je accu maar dan zit je toch wel boven de poolcirkel te sturen
als internationaal chauffeur heb ik altijd een standkachel van webasco gehad en die heeft aardig wat nachtjes moeten loeien bij -24c en dan zweet je de tent uit! [zorgen voor genoeg diesel was dan ook belangrijker dan wat dan ook!]
de kachels van webasco kunnen geleverd worden met afstandsbediening maar je kan ze ook op tijd instellen ze verwarmen je koelwater en daarna gaat je kachelventilatortje
blazen [moet ie wel op aan staan] dus ramen schoon en warm binnen oftewel perfect
groet jos&zescil
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 20:41
door jos&zescil
ps ff vergeten
kachels van eberspracher [hoop dat ik t goed schrijf] heb je ook
deze lopen ook op diesel en kwam ik ook veel tegen bij collega.s chauffeurs alleen deze blazen alleen hete lucht en je blok blijft dus koud ideaal voor campers en vrachtwagen cabines
genoeg keus dus
succes ,jos
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 21:57
door Ken
afgezien dat ik voor een Webasto ben omdat ( had er jaren 1 in de dubbelcabine bus zitten en lekker relaxt bij -15 naar buiten lopen ........tot grote ergernis van de buurman die stond te krabben en klooien ....lekker in een warme bus stappen ) ze zeer effectief zijn in verbruik , geen vaste aansluiting nodig zijn , ook overal in het buitenland en rimboe te gebruiken zijn, ook op wintersport ...........en je niet hoeft te rommelen met een verlengsnoertje .
kom je s avonds thuis , kabeltje aansluiten , niet over snoertje pleuren in t donker , s morgens voor al niet vergeten aan te zetten via schakelklok of schakelaar .....en daarna lekker instappen en wegrijden met je winterjas goed dicht achter t kouwe stuur ...en jawel, kabeng.....verlengsnoertje vergeten los te halen , stopcontact uit de paal/muur, licht uit in huis , nieuwe stoppen zoeken in t donker .................
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 22:16
door Marc-my-Words
Ken Schreef:
-------------------------------------------------------
> afgezien dat ik voor een Webasto ben omdat ........
>
> kom je s avonds thuis , kabeltje aansluiten , niet
> over snoertje pleuren in t donker , s morgens voor
> al niet vergeten aan te zetten via schakelklok of
> schakelaar .....en daarna lekker instappen en
> wegrijden met je winterjas goed dicht achter t
> kouwe stuur ...en jawel,
> kabeng.....verlengsnoertje vergeten los te halen ,
> stopcontact uit de paal/muur, licht uit in huis ,
> nieuwe stoppen zoeken in t donker
Tja, als je de slang van de pomp in de vulhals laat zitten en dan wegrijdt heb je ook een probleem (of een pomp op sleeptouw).
Ik ken uit Zweden ook het omgekeerde verhaal: Iemand die een 220 motorvärme heeft geïnstalleerd en een generatortje mee neemt.
Ik heb nog geen verwarmd stuur, wel verwarmde stoelen ... en het sowieso niet zo gauw koud, als er 15-20ºC lucht uit de ventilatie komt dan heb ik het al aardig naar mijn zin, en ruiten worden bij mij ook in een oogwenk schoon want verwarmd (is sowieso handig want in een sneeuwstorm je voorruit schoon houden gaat alleen als je de kachel op een tropische hittegolf zet, als er buiten kniediep sneeuw ligt zit ik toch niet graag in mijn bermuda achter het stuur).
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 22:27
door Carawagon
Het lijkt me dan ook geen overbodige luxe om bij de installatie van een elektrische motorwarmer een 220 volt signaallampje in je dashboard te integreren zodat je er met je slaperige hoofd in elk geval op geattendeerd word dat je de stekker er nog in hebt zitten!
Ik zelf heb dan geen elektrische maar een webasto die ik eigenlijk uitsluitend gebruik om de auto te ontdooien als ik er in de winter eens een keer mee naar mijn werk rijd of als ik met de scoutingclub uren lang op post sta in de vrieskou, maar onderweg heb ik hem nog nooit nodig gehad om bij te verwarmen. de originele series kachel werkt als de brandweer!
Waar ik wel van baal is dat de webasto control units met thermostaat niet compatibel zijn met de thermotop c. had graag de auto de hele nacht verwarmd op 16 graad als ik er in slaap, maar dat is ermee niet mogelijk.
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('b0d3f29c4405519035974f2b3f04c2f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16820442, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 22:34
door Mud Machine
Als je beide eisen goed wil invullen heb je een motorverwarmer en een hetelucht kachel nodig. Kan me echter niet voorstellen dat de kachel in je Discovery het interieur niet warm genoeg krijgt. Voor een 110 is dat een ander verhaal. Heb daar beide in en dat is heerlijk in de wintermaanden.
Dus als het alleen is om een warme motor te hebben bij de start en snel daarna warme lucht in het interieur via de reguliere kachel dan kun je voor 220V of diesel kiezen. Ik lees in je bericht dat je 12V wil dus dan blijft een standkachel op diesel over. Die zijn er zoals reeds aangegeven van Eberspächer en Webasto. Beide zijn nagenoeg identiek.
Ze zijn gebruikt te kopen maar let er dan wel goed op dat je de juiste koopt (te zien aan de letter). Er zijn namelijk varianten die bv via CAN bus aangestuurd worden en daar heb je in je Discovery niets aan (dan ga ik er vanuit dat je een Disco I of II hebt).
Zie ook [www.standkachels.com].
Voor de Webasto is over het algemeen meer te vinden aan manuals en accessoires zoals bv een Telestart. Kan heel handig zijn want dan hoef je niet eerst de kou in om hem aan te zetten. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Succes met je keuze.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2013 20:35 door Mud Machine.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: wo 23 okt 2013, 23:15
door Marc vd K
een 12v>24v omvormer is ook niet ontzettend duur...zie link
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: do 24 okt 2013, 01:08
door ken
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ken Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > afgezien dat ik voor een Webasto ben omdat
> ........
> >
> > kom je s avonds thuis , kabeltje aansluiten ,
> niet
> > over snoertje pleuren in t donker , s morgens
> voor
> > al niet vergeten aan te zetten via schakelklok
> of
> > schakelaar .....en daarna lekker instappen en
> > wegrijden met je winterjas goed dicht achter t
> > kouwe stuur ...en jawel,
> > kabeng.....verlengsnoertje vergeten los te halen
> ,
> > stopcontact uit de paal/muur, licht uit in huis
> ,
> > nieuwe stoppen zoeken in t donker
>
>
> Tja, als je de slang van de pomp in de vulhals
> laat zitten en dan wegrijdt heb je ook een
> probleem (of een pomp op sleeptouw).
>
> Ik ken uit Zweden ook het omgekeerde verhaal:
> Iemand die een 220 motorvärme heeft
> geïnstalleerd en een generatortje mee neemt.
>
> Ik heb nog geen verwarmd stuur, wel verwarmde
> stoelen ... en het sowieso niet zo gauw koud, als
> er 15-20ºC lucht uit de ventilatie komt dan heb
> ik het al aardig naar mijn zin, en ruiten worden
> bij mij ook in een oogwenk schoon want verwarmd
> (is sowieso handig want in een sneeuwstorm je
> voorruit schoon houden gaat alleen als je de
> kachel op een tropische hittegolf zet, als er
> buiten kniediep sneeuw ligt zit ik toch niet graag
> in mijn bermuda achter het stuur).
>
> Marc
Ieder zijn voorkeur , daar verander je niks aan . Ik stap s winters graag in een lekker warme disco waarvan alle ruiten droog en schoon zijn doordat de ventilator ook geregeld is samen met het koelwatersysteem ...dus ook meteen alle motorolie / motorblok / kachelunit en koelwater en of dat een kwart liter diesel kost zal mij een zorg zijn .
En dat verhaal van dat snoertje en de meterkast ........ervaring
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: do 24 okt 2013, 02:18
door Marc-my-Words
ken Schreef:
>
> Ieder zijn voorkeur , daar verander je niks aan .
> Ik stap s winters graag in een lekker warme disco
> waarvan alle ruiten droog en schoon zijn doordat
> de ventilator ook geregeld is samen met het
> koelwatersysteem ...dus ook meteen alle motorolie
> / motorblok / kachelunit en koelwater en of dat
> een kwart liter diesel kost zal mij een zorg zijn
> .
> En dat verhaal van dat snoertje en de meterkast
> ........ervaring
Precies, ieder zijn voorkeur, en ik zie ook heus de pluspunten van een standkachel, of vooral één pluspunt: nl dat ie overal werkt.
De andere zaken: auto opwarmen, ruiten droog, koelwater rondom opgewarmd, dat doet een goede motorvärme ook (als je een kleine aanpassing maakt zodat de ventilatie ook verzorgd is). Motorolie wordt overigens door zowel een standkachel als een motorvärme niet opgewarmd (is overigens niet zo erg, de warmte capaciteit van olie is een fractie van die van de koelvloeistof).
D'r is ook een nadeel: Ik heb al eens een Webasto-adept accu-hulp moeten geven (was niet eens 's winters). Juist bij winterse koude trek je erg gemakkelijk de accu te ver leeg, misschien niet in één keer, maar door herhaald te weinig opladen en wel stroom vragen ('s winters heb je meer stroomverbruikers aan, en laadt de accu minder makkelijk, net zo als de accu minder capaciteit heeft). Het zijn die accu-problemen (en de makkelijke 220 paaltjes) die ervoor zorgen dat in Zweden de belangstelling groeiende is).
En wat betreft het snoertje: Ik woon misschien bovengemiddeld, ik kan gewoon een snoertje over de stoep leggen en niemand struikelt erover en niemand haalt "leuke" grappen uit (been there done that: ik had een oude auto met een accu die soms bijgeladen moest, snoertje heeft er maanden gelegen). Ik heb overigens ook een leuke druppellader, daarvoor heb je toch al zo nu en dan een draadje nodig.
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 11:21
door Lucas van Lierop
Mmm volgens mij is mijn laatste reactie verloren gegaan bij de laatste update van het forum.
@Marc, ik weet inderdaad van je motorwarme (moet je so wie so nog ff terugmailen), maar bij is een kabel naar buiten leggen niet mogelijk. Daarnaast vind ik het wel fijn als het ding overal werkt. Kan me voorstellen dat als je in Zweden thuis en op je werk 230v hebt dat het wel handig is.
@Mud Machine, mijn Disco is een stukje groter dan een 110 dus ik vrees dat ik wel iets aan extra interieur verwarming moet gaan doen om zo'n hok warm te stoken.
Verder iedereen bedankt voor alle reacties en info, ik ga de Thermotop van Huub overnemen en eens zien hoe dat gaat.
Groet!
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 12:00
door Benno
Lucas, is volgens mij een goede gok die je neemt. Als het echt moeilijk warm te stoken wordt zou je ook nog kunnen overwegen om een tweede kachel op te nemen in het circuit en deze ergens halverwege de auto te plaatsen. Mijn ervaring met de Thermotop is echter erg goed. Binnen 20 minuten werd het interieur van een standaard Disco al goed warm zelfs met strenge vorst.
benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2013 10:01 door Benno.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 13:47
door Carawagon
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Mud Machine, mijn Disco is een stukje groter dan
> een 110 dus ik vrees dat ik wel iets aan extra
> interieur verwarming moet gaan doen om zo'n hok
> warm te stoken.
Ik weet niet of je achterbanken in je 110 hebt of enkel voorstoelen met laadruimte erachter, maar anders kun je ook overwegen om een gordijnrails in de dakrand achter de voorstoelen te hangen. stoffen gordijntje eraan en je verkleint de te verwarmen inhoud met 2/3e! Dan is zelfs de standaard kachel wel ok.
Succes!
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('a149821b8d150ee20413e76ec23c54e2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16823015, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 19:03
door Marc-my-Words
Uit de berichten die ik over de Disco hoor is de kachel daar niet echt een probleem (anders dan bij de Defender).
Mocht het toch aan de koude kant blijven dan kan je altijd nog kijken naar een "Puma" kachel: die is zo heet als de oude Defenders lauw waren, of met andere woorden: de oude kachels waren regelbaar tussen koud en lauw (en dat lauw in veel standen), de "Puma" kachel is regelbaar tussen koud en heet (dat heet in veel standen) en dan ergens net naast koud zit er nog iets van lauw.
Wellicht is de verdeling van de warmte eerder een probleem; dat is alleen op te lossen met een tweede kachel achter de voorstoelen, die tweede kachel zou eventueel ook een hete-lucht Webasto/Eberspacher kunnen zijn, dan hoeft er alleen diesel en stroom heen (en dus niet een koelvloeistof "centrale-verwarmingscircuit".
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 19:04
door Marc-my-Words
Carawagon,
Lucas heeft een Disco 123 (verlengd dus, en daarom nog groter als een 110).
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 22:53
door Mud Machine
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> @Mud Machine, mijn Disco is een stukje groter dan
> een 110 dus ik vrees dat ik wel iets aan extra
> interieur verwarming moet gaan doen om zo'n hok
> warm te stoken.
>
>
Misschien wel groter maar qua isolatie en luchtdichtheid niet te vergelijken met een 110. Bovendien is de capaciteit van een Disco kachel groter dan die van een 110. Die verwarmt voornamelijk de dashboardbak.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: za 26 okt 2013, 23:32
door Marc-my-Words
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lucas van Lierop Schreef:
> -------------------------------------------------------
> >
> > @Mud Machine, mijn Disco is een stukje groter dan
> > een 110 dus ik vrees dat ik wel iets aan extra
> > interieur verwarming moet gaan doen om zo'n hok
> > warm te stoken.
> >
>
> Misschien wel groter maar qua isolatie en
> luchtdichtheid niet te vergelijken met een 110.
> Bovendien is de capaciteit van een Disco kachel
> groter dan die van een 110. Die verwarmt
> voornamelijk de dashboardbak.
Tja, daar is dan wel weer een verbetering (na 60 jaar): De "Puma" kachel verwarmt wel, dwz is zo heet dat je bijna terugverlangt naar de oude kachel.Gelukkig zit er een regeling op, die net als de oude twee standen kent, de vernieuwing is dat de regeling een lang traject heet kent, en dan koud (met een heel gevoelig momentje van lauw).
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: zo 27 okt 2013, 01:01
door Marc vd K
Ik heb een 2e kachel op koelvloeistof bij mijn tweede stoelen rij gelegt (leger ding) Wanneer het buiten -15 is krijg ik het in de defender 110, 35 graden wanneer ik op de snelweg rij. defender komt uit 1984....
Nadeel op de midden stoel kan geen volwassen persoon meer makkelijk zitten
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: ma 28 okt 2013, 13:38
door Lucas van Lierop
Van een collega sleutelaar begreep ik dat militaire uitvoeringen van de 110 een extra (passieve) radiator hebben achterin, wellicht dat ik dat ook nog eens ga proberen.
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: ma 28 okt 2013, 13:52
door Marc-my-Words
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van een collega sleutelaar begreep ik dat
> militaire uitvoeringen van de 110 een extra
> (passieve) radiator hebben achterin, wellicht dat
> ik dat ook nog eens ga proberen.
Precies, in de arctische versies hebben ze een soort CV. Wellicht kan je ook wat hiermee: [www.budget-parts.nl] (even scrollen naar de verwarming voor de lightweight)
En je kan - maar je had geen 220 bij de hand - een "motorvärme" ook in het "CV-circuit" hangen, in Zweden wordt dat wel gedaan in caravan's.
Marc
Re: Op zoek naar een (tweedehands) diesel standkachel, welke is
Geplaatst: ma 28 okt 2013, 14:01
door Lucas van Lierop
Dank voor de tip, enneh behalve dat we geen 220 hebben hebben we ook al 2 maanden geen straat, die komt nu hopelijk snel weer terug maar we moeten toch maar eens op zoek naar een wat sleutelaar vriendelijk huis...