Pagina 1 van 1

Vaccuüm-vervroeging kapot? Helemaal opgelost!

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 17:31
door Boelo
Vanochtend ineens geen trekkracht meer, het gaat om een 3,5 V8 op LPG/benzine.
2 weken geleden bougies/verdelerkap, kabels en rotor vervangen en de motor liep perfect, tot vanmorgen.

Stationair loopt hij goed zowel op LPG als op benzine.
Andere bobine geprobeerd, geen verschil.
Benzinefilter gechekced, beetje vervuild dus vervangen, geen verschil.
Luchtfilter is brandschoon.
Timing is goed, 9 graden voor BDP.

Ik heb het idee dat de ontsteking op toeren niet voldoende vervroegd.
Hoe kan ik dit controleren, is er vacuüm en zo ja werkt de vervroeging? Terwijl ik dit schrijf denk ik, ja ik heb vacuüm want het Flah lube systeempje werkt gewoon.
Blijft over: hoe check ik of de vacuum-unit werkt?

Mocht vervroeging stuk zijn is dan de vacuum-unit apart te vervangen of moet ik dan denken aan een complete vervanging van de verdeler?

Alvast bedankt

LR groet,
Boelo

LR Defender 130 Td5 2003



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2013 22:34 door Boelo.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 17:46
door sjeroens
als je aan het slangetje zuigt dan moet deze geen valse lucht zuigen. je voelt dat deze dicht is. als je bobine eraf is zie je ook iets bewegen. Als je heel hard zuigt (en dat kan jij niet...) dan draait ie.
Aaan de andere kant van het slangetje voel je bij een lopende motor onderdruk.
sccs.
j.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 17:54
door Michel WaZ
Er zit op de vac. Unit een slangetje welke naar je carb gaat even loshalen en aan zuigen ook even het kapje van je ontsteking loshalen. Dan zie je onder je grondplaat een soort verbindingsstangetje zitten welke ook aan de vac unit zit deze moet kunnen bewegen als je aan het slangetje zuigt. Je vac unit is in feite gewoon een membraan welke met onderdruk werkt.

Succes Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 19:53
door Boelo
Michel en Jeroen,
Ik heb vacuüm en de vervroegingsplaat is inderdaad dmv zelf aanzuigen niet in beweging te krijgen. Blijft de vraag hoe ik nu te weten kan komen of de vacuum-vervroeging wel werkt?
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 20:09
door sjeroens
aanzuigen: geen valse lucht= membraan goed.
als de verdeelkap eraf is kun je het binnenste handmatig verdraaien, dan weet je dat deze niet vast zit.
Dit zou theoretisch betekenen dat je vacuum vervroeging ok is.

Zijn de membranen van je carburateurs niet kapot? dan heb je ook geen vermogen meer? (deskel eraf haken en de membraam tegen het licht houden)
sccs,
Jeroen

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 20:12
door Sybren
Vacuum vervroeging heeft niets te maken met trekkracht, vol gas heb je geen vacuum in je spruitstuk, dit komt er pas in als je het gas weer een beetje los laat.
Het kan wel aan je gewone vervroeging liggen.


Sybren

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 20:42
door Michel WaZ
Snap hem even niet hoor, maar hier even een linkje,


Werking

En idd, je membranen van je carb........enne de oliepotjes.......

RRC '86 V8

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 21:12
door Frans Bonnes
Heb je de ontsteking zelf ook opnieuw gecontroleerd, puntjes stellen enz. Heb je de condensator ook vervangen?
Puntjes van de V8 hebben nogal eens de neiging om snel in te branden, dan loopt hij hoog in toeren slecht ivm slechte vonk.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 21:29
door Frank 110V8
Hoi,

Er zijn hele slechte rotors, ik zou eerst je oude roter eens terug zetten

Groet Frank

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 22:23
door Boelo
De membramen zijn nieuw, van augustus 2012 (volledige revisie van de carbs) en ik rijd heel regelmatig op benzine, tevens olie in de potjes op niveau.
Thanks!
Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2013 20:26 door Boelo.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 22:59
door Boelo
Electronische ontsteking Frans en ik heb de lamp er een week of twee geleden nog op gehad, 9 graden voor BDP.
Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2013 21:41 door Boelo.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 22:59
door Boelo
Ja dat zal ik eens proberen morgen Frank.
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 23:41
door Boelo
Mooie link... ennuh potjes op niveau!
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 07:14
door Frans Bonnes
Centrifugaal vervroeging ooit nagekeken - gesmeerd?

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 10:30
door Boelo
Da's een goeie Frans, dat is idd wel een jaar geleden, ga ik doen en kijken wat het verschil is.
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 13:44
door Boelo
Ik heb het volgende gedaan:
- rotorwissel, gen effect
- centrifugaalplaat gesmeerd (was niet nodig maar toch), geen effect
- alle bougies gecheckt, mooie verbranding.

Motor heeft nog steeds te weinig trekkracht. Inmiddels merk ik ook dat de motor niet helemaal op 8 cilinders loopt, stationair wel maar zodra je wat gas geeft dan hoor ik ze niet alle 8, gek genoeg doen alle bougies netjes mee....
Ik weet het ff niet meer, is er een specialist in de buurt die me op weg kan helpen?

Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 13:57
door Geert LW79
Zit het verbindingsstangetje tussen de carburateurs nog vast?
Als dat los zit dan heb je startionair dat hij op 8 cylinders loopt en bij gasgeven valt hij terug op 4.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8fec016cc6bc9a414fa97b71a1af938', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16816511, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 14:17
door Michel WaZ
Ja, tenminste als je geen EFI uitvoering hebt. Maar boven op de carb,s zitten plastic dekseltjes deze kan je losdraaien en openen er komt dat een soort plunjertje mee omhoog.
Dan kan je het potje vullen, de olie zorgt Stromberg1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('3abeb4f901e84abedf97c364998b85c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.zonnet.nl%2Fvolvop130%2FStromberg1.JPG', 'http://home.zonnet.nl/volvop130/Stromberg1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.zonnet.nl%2Fvolvop130%2FStromberg1.JPG', '', 16816561, 600, 600, 'Loading image ...', false);

RRC '86 V8



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2013 12:21 door Michel WaZ.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 15:08
door Michel WaZ
Hmmmm, als je je ontsteking helemaal gecheckt hebt en de andere opmerkingen ook hebt nagelopen komt er een andere verdachte inbeeld.
Spreek uit ervaring,ik had ook deze verschijnselen heb eerst alles vervangen maar ik had ook een versleten nokkenas........de nokken waren heuveltjes en bij sommige kleppenstoters waren de bodempjes ovaal weg gesleten of was de hydraulische functie verdwenen.
Je kan even checken of je kleppen wel goed openen, klepdeksels demonteren dan met een soort bruggetje ( stuk hout ) als hulpmiddel de ingaande en uitgaande slag van je kleppen opmeten. Valve lift moet zijn 9,9 mm of 0,39 inch. Een paar tiende verschil is niet zo erg, maar ga je naar mm verschil dan kan je wel raden........geen opening of slechte opening van je kleppen.
Bougies eruit, met een dopsleutel op je krukaspoeli elke x een slag maken net zolang tot je de ingaande en uitgaande kleppen van alle cilinders hebt gehad.

RRC '86 V8

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 15:12
door Frans Bonnes
Komen de gewichtjes van de centrifugaal vervroeging ook naar buiten?

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 15:48
door Boelo
Yep, die carbs heb ik en de potjes zijn op niveau!
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 15:48
door Boelo
Ga ik ook nog even checken Frans!
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 15:53
door Boelo
Dat is ook nog een mogelijkheid, maar 20K, 1 jaar geleden, terug alles open gehad en toen was de nokkenas goed. Ik heb toen alleen de stoterstangen vervangen omdat er bij sommigen wat slijtage op de kopjes was. Hydraulische klepstoters waren ook goed. Maar als ik niet vel verder kom dan ga ik idd de valve lift maar eens meten!
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 15:54
door Boelo
Verbindingsstang tussen de carbs zit vast Geert.
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 00:11
door huibencarin@gmail.com
Volgens mij kun je bij sommige modelen ontsteking als
je de rotor er aftrekt zonder de ontsteking tegen te houden ,de veertjes van de vervroeger eronder scheef of er af trekken.
Ik weet niet precies hoe het zit bel anders even met Ron Wageman landrovers.
Zit in Blokzijl

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 04:15
door Andrew Colville
heb je met het los trekken van de rotor niet de centrifugaal gedeelte uit elkaar getrokken? je zou niet de eerste zijn.

Is zijn de rotor verdeler en kabels Genuine?? Lucas dus, iets ander is gewoon troep in mijn ogen ook de zeer duren kabels die we kennen.

staat de ontsteking na montage van de nieuwe delen nog goed, heb je pertoeval niet een foutje gemaakt inde volg orde?

olie dempers in de Carbs op peil met de juiste olie?

Vrrogha was ik meer thuis in die V8's een van de redenen voor de overstap naar diesel/Td5 was dit fenomeen, nieuwe delen erop en het kreng gaat slechter lopen

Als de motor daarvoor wel perfect liep dan moet er ergens een handeling fout zijn gegaan of een onderdeel niet goed zijn. ten zei door het goed werken van de ontsteking nu andere problemen aan het licht komen

Vacuem vervroeging kan lek zijn, let wel dat er diverse types zijn afhankelijk van model verdeler, middels het nummer van de verdeler kun je de juiste vacuem vervroeger bestellen, je hoeft dus niet opzoek te gaan naar een nieuwe verdeler.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 13:32
door Jurgen van Aken
Is het probleem bij zowel LPG als benzine aanwezig?

Jurgen

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 20:38
door Boelo
Ja Jurgen, op beide brandstoffen.
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 20:55
door Boelo
Hi Andrew,

Nee, ik heb niet het cenrifugaal gedeelte losgetrokken bij het verdwijderen van de rotor.
De bougiekabels zijn deze: [www.paddockspares.com]
, oude set (merk weet ik zo ff niet, 1 jaar oud) er weer op gezet geen verschil.
Bougies: Denso W16EP-U, zitten er 2 weken in, electrode-afstand iets verkleind van 0,7 naar 0,6 mm.
Volgorde ontsteking 100% goed.
Verdelerkap goed, nieuw, 2 weken oud
Rotor (ook nieuw) uitgewisseld met de vorige 2, geen verschil.
Olie op peil in de carbs, 15W40.
Bij contact aan meet ik 10,8V voor de voorschakelweerstand (half jaar oud) en 5,8V na de voorschakeweerstand en dus ook op de bobine (half jaar oud). Dat is volgens mij helemaal zoals het hoort.
Inmiddels wil de auto af en toe helemaal niet meer lopen op LPG en benzine en heb ik dan wel en dan weer geen vonk, ik verdenk inmiddels de Lumenition, omdat uitwisselen van de bobine ook geen effect heeft gehad.

Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2013 18:57 door Boelo.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 22:30
door Frans Bonnes
Dat is allebei aan de (te) lage kant. Voor de voorschakelweerstand moet toch minimaal de gewone accuspanning zijn 12 volt of meer..
Na de vsws zou het ongeveer 9 volt moeten zijn, en is de bobine wel een 9 volts.


Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hi Andrew,
>
> Bij contact aan meet ik 10,8V voor de
> voorschakelweerstand (half jaar oud) en 5,8V na de
> voorschakeweerstand en dus ook op de bobine (half
> jaar oud). Dat is volgens mij helemaal zoals het
> hoort.
>
> Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 22:46
door Boelo
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is allebei aan de (te) lage kant. Voor de
> voorschakelweerstand moet toch minimaal de gewone
> accuspanning zijn 12 volt of meer..
> Na de vsws zou het ongeveer 9 volt moeten zijn, en
> is de bobine wel een 9 volts.
>
>
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hi Andrew,
> >
> > Bij contact aan meet ik 10,8V voor de
> > voorschakelweerstand (half jaar oud) en 5,8V na
> de
> > voorschakeweerstand en dus ook op de bobine
> (half
> > jaar oud). Dat is volgens mij helemaal zoals
> het
> > hoort.
> >
> > Boelo


Ha Frans,

Het is idd een 9V bobine en ik heb het net nog eens even nagemeten. Nu meet ik 11,36V voor en na de voorschakelweerstand en ook op de plus van de bobine...... ik raak het spoor steeds meer bijster.
Stationai slaat de auto nu niet meer af op benzine, loopt iets beter met andere bougies NGK BPR6ES met 0,7 mm electrode-afstand.
Maar op LPG wil hij helemaal niet meer lopen....

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 22:51
door Frans Bonnes
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frans Bonnes Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dat is allebei aan de (te) lage kant. Voor de
> > voorschakelweerstand moet toch minimaal de
> gewone
> > accuspanning zijn 12 volt of meer..
> > Na de vsws zou het ongeveer 9 volt moeten zijn,
> en
> > is de bobine wel een 9 volts.
> >
> >
> > Boelo Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Hi Andrew,
> > >
> > > Bij contact aan meet ik 10,8V voor de
> > > voorschakelweerstand (half jaar oud) en 5,8V
> na
> > de
> > > voorschakeweerstand en dus ook op de bobine
> > (half
> > > jaar oud). Dat is volgens mij helemaal zoals
> > het
> > > hoort.
> > >
> > > Boelo
>
>
> Ha Frans,
>
> Het is idd een 9V bobine en ik heb het net nog
> eens even nagemeten. Nu meet ik 11,36V voor en na
> de voorschakelweerstand en ook op de plus van de
> bobine...... ik raak het spoor steeds meer
> bijster.
> Stationai slaat de auto nu niet meer af op
> benzine, loopt iets beter met andere bougies NGK
> BPR6ES met 0,7 mm electrode-afstand.
> Maar op LPG wil hij helemaal niet meer lopen....

Kontroleer dynamo en accu eens goed, spanning is echt te laag.
En op een te lage spanning kan het best zo zijn dat de relais van het gas dienst weigeren.
En als er voor en na de vsws dezelfde spanning staat zou ik die ook maar eens vervangen.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 22:52
door Michel WaZ
Condensator.........niet geheel onbelangrijk voor je ontsteking.

RRC '86 V8

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 23:07
door Boelo
Ga ik doen Frans maar denk dat er niets mis is met de Dynamo (2 jaar oud), RedTop start accu (1/2 jaar oud) en voorschakelweesrtand (1/2 jaar oud).
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 23:32
door Geert LW79
Op LPG heb je een krachtiger ontsteking nodig om een vonk te krijgen, LPG heeft een hogere weerstand.
Ik zou even rondlopen met de multimeter, accuspanning meten moet normaal boven de 12V zijn (bij volle accu 12.7), spanning accu naar massa voertuig, moet hetzelfde zijn, spanning accu naar de massa van de bobine,zou zo'n 9V moeten zijn, lijkt erop dat je ergens een overgangsweerstand hebt, mischien in het contactslot of anders ergens bij een kabel verbinding. Heb met mijn RRC destijds ook wat problemen gehad. heb toen de trouble shooting manual gebruikt uit het electrisch manual van de RRC die te vinden is op Landroverweb. Staan wat testjes in die je kan doen. Jij hebt wel een iets andere ontsteking maar het principe blijft het zelfde.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c554faca9dbfe85cab964c968aa70a1f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16818942, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 23:56
door bertil
hoi,

bobine kapot, ondanks dat het een nieuwe is...........komt vaker voor.

gr bertil

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 00:28
door huibencarin@gmail.com
Boelo ik woon in kalenberg, 5 km van friesland.
Ik weet niet waar je zit in friesland.
Maar als je spullen uit wilt wisselen heb ik nog een lopende range rover in de schuur staan en een losse v8 waarvan ik zeker weet dat hij lopend uit een discovery is gekomen.
Als je er echt niet uitkomt mischien een optie.
Groeten huib

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 01:33
door Boelo
huibencarin@gmail.com Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo ik woon in kalenberg, 5 km van friesland.
> Ik weet niet waar je zit in friesland.
> Maar als je spullen uit wilt wisselen heb ik nog
> een lopende range rover in de schuur staan en een
> losse v8 waarvan ik zeker weet dat hij lopend uit
> een discovery is gekomen.
> Als je er echt niet uitkomt mischien een optie.
> Groeten huib

Dank je Huib, ik hou het in gedachten.
Ik woon in Zuid West Friesland.
Boelo

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 09:11
door Frank 110V8
Boelo,

Ik zou je compressie eens gaan meten.

Groet Frank

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot?

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 09:41
door Boelo
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo,
>
> Ik zou je compressie eens gaan meten.
>
> Groet Frank


Een jaar geleden gemeten en was goed, lijkt me niet dat het daarin zit, een goed en heel erg mooi lopende motor kan niet van het een op het andere moment slechter lopen met slijtage als oorzaak. Er moet een component falen in dit verhaal.
Ik denk dat ik vanmiddag de gehele ontsteking opstuur naar BCCP voor diagnose.
Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2013 07:41 door Boelo.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 19:07
door Boelo
Ik heb het euvel, of liever gezegd meerdere euvels, gevonden. Met speciale dank aan René W. en Gerrit die me telefonisch bijstonden.

De bobine bleek kapot, deze was maar een paar maanden oud maar doordat LR deze op z'n kop monteert wil de olie er wel eens uitlopen waardoor de koelende werking ervan verminderd en de bobine snel aan zijn einde is. Nieuwe 9V bobine rechtop gemonteerd met ook een nieuwe voorschakelweerstand, er zat een barst in het porselein van de oude.
Daarnaast bleek de linker carb een gescheurd membraan te hebben en bij de rechter bleekde naald los onderin de carb te liggen.

Al met al dus 3 zaken die voor problemen zorgden.

Maarrr.
De auto loopt nog steeds niet lekker op LPG, zeg maar gerust beroerd en af en toe valt de motor plots volledig uit door hoogstwaarschijnlijk wegvallen van spanning.
Waarschijnlijk is de verdamper (2009) aan een revisie toe en is de Luminition unit ook niet heel fris/betrouwbaar meer.
Nog wat werk aan de winkel maar ik rij tenminste weer.

Bedankt voor jullie input.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2013 19:32 door Boelo.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 19:30
door Frank 110V8
Top!

En voor de ontsteking zou ik naar de 123 kijken schijnen redelijk bullet proof te zijn

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 20:18
door Michel WaZ
Misschien zit je verdamper vol met sludge, kan je verwijderen door de aftapping / moer even los te halen. Doe dit met een warme motor dan loopt het eruit. Wat de sludge is en waardoor het komt?

Succes Michel WaZ

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2013 19:20 door Michel WaZ.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 20:23
door jos&zescil
hallo boelo
ik heb dit draadje met veel interesse gevolgd al ben ik geen v8 man
dat je t euvel gevonden hebt is opzich al een kunst maar dat de oorzaken zo simpel en logisch zijn denk of kijk je daar overheen
jou feed-back over dit alles stel ik dan ook zeer op prijs en bewijst ook weer dat een land rover niet liegt en dat dit forum werkt
groet jos&zescil

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 20:25
door Eric&Betty Boop
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat de sludge is en waardoor het komt?

Die bruine sludge is residu van de LPG en dat slaat neer in de verdamper.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a4465caae2fb63fc1a385f2a6d7f6e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16827724, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c4bcfc1ee9595f6c6b40889b3946bdd7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16827724, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 20:44
door Jup haans-klunder
Waar ieder Prikker weer zijn voordeel mee kan doen. Boelo bedankt. gr. Juppe.

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:50
door G-men (Gargamel)
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb het euvel, of liever gezegd meerdere
> euvels, gevonden. Met speciale dank aan René W.
> en Gerrit die me telefonisch bijstonden.
>
> De bobine bleek kapot, deze was maar een paar
> maanden oud maar doordat LR deze op z'n kop
> monteert wil de olie er wel eens uitlopen waardoor
> de koelende werking ervan verminderd en de bobine
> snel aan zijn einde is. Nieuwe 9V bobine rechtop
> gemonteerd met ook een nieuwe
> voorschakelweerstand, er zat een barst in het
> porselein van de oude.
> Daarnaast bleek de linker carb een gescheurd
> membraan te hebben en bij de rechter bleekde naald
> los onderin de carb te liggen.
>
> Al met al dus 3 zaken die voor problemen zorgden.
>
> Maarrr.
> De auto loopt nog steeds niet lekker op LPG, zeg
> maar gerust beroerd en af en toe valt de motor
> plots volledig uit door hoogstwaarschijnlijk
> wegvallen van spanning.
> Waarschijnlijk is de verdamper (2009) aan een
> revisie toe en is de Luminition unit ook niet heel
> fris/betrouwbaar meer.
> Nog wat werk aan de winkel maar ik rij tenminste
> weer.
>
> Bedankt voor jullie input.


Hi Boelo,

Fijn te horen dat ie het weer doet. De lluminition is natuurlijk al heel wat jaartjes oud; maar daarvoor maakt LPG of benzine eigenlijk geen verschil.
Wel vind LPG het wat lekkerder als je hem iets meer voorontsteking geeft. (8-9 graden is een mooie waarde)
Ook de BPR6 bougie eigenlijk wat aan de "koude" kant voor LPG, wat een hogere verbrandingstemperatuur heeft als benzine.
Als ie op benzine goed loopt is de basis echter in order (carburatie en ontsteking).

Grootste kans zit echter idd in de verdamper en/of het mengstuk. Gezien de reparaties aan de carbs is een rondje afstellen icm schoonmaken van de LPG spullen waarschijnlijk de oplossing !!!

Succes, Gerrit !

Re: Vaccuüm-vervroeging kapot? Opgelost...tenminste, zo goed als

Geplaatst: di 05 nov 2013, 23:31
door Boelo
Ha Gerriit,

De problemen zijn opgelost. Het plotse afslaan op LPG EN benzine had te maken met een slechte zwevende zekeringhouder, deze maakte af en toe slecht contact waardoor de auto plots afsloeg om vervolgens heel gemakkelijk weer te starten.
De LPG afstelling heb ik vanochtend even laten doen in een garage met CO meter.
Alles weer helemaal in orde.

Ontsteking nog gecontroleerd en deze stond nog netjes op 9 graden voor BDP en de NGK's haal ik er weer uit en monteer de Denso's weer.

Al met al een hele zoektocht naar de oorzaak van het plotselinge vermogensverlies. Ik ben blij dat het gelukt is en wil jullie graag bedanken voor het meedenken!

LR groet,
Boelo

LR Defender 130 Td5 2003



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2013 22:33 door Boelo.