Pagina 1 van 1
Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 19 okt 2013, 12:54
door Tata-D2
Beste mensen, Larogenoten,
Tata heeft op dit moment 315.000km gereden, met eerste ongereviseerde voorste aandrijfas. Jullie weten wel, die aandrijfas met de dubbele kruiskoppelingen.
Nu wil ik de boel laten reviseren, én direct smeerbare kruisjes op de dubbele kruiskoppeling laten zetten (af fabriek zijn ze voor het leven gesmeerd; onsmeerbaar)
Wie heeft hiermee ervaring en bij welke garage/specialist kan ik dit het beste laten doen? Of is toch een nieuwe originele aandrijfas een beter idee?
Graag jullie altijd gewaardeerde advies.
Groet, Willem
Tata-D2
Discovery 2003 Td5
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 19 okt 2013, 13:06
door Remco109
Twee maand geleden heb ik dit ook gehad en gewoon via PS gesmeerde kruisjes besteld.
Even de oude er uit gehaald en vervolgen bij mijn vaste garage gevraagd of ik hun pers mocht gebruiken. Zonder pers gaat het je niet lukken.
Je kunt de as er ook zelf onderuit halen en alleen even het er inpersen door een garage laten doen. Is minder als 30 min. werk.
Let wel. Voor de balans in je as de smeer nippels tegenover elkaar er in zetten. Daarna om de 10 dkm even de verspuit er op en lekker blijven rijden.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 19 okt 2013, 13:49
door theo bouwman
Remco,
Praat je wel over een aandrijf as met dubble kruisje aan een zijde? ik denk het niet.
Deze zijn namelijk niet eenvoudig te vervangen, zeker niet het glijstuk lagertje (naald lager) in de dubbele kruis is bijna niet los bestellen.
Ik heb voorheen bij mijn discovery Td5 wel de kruisjes zelf vervangen, door smeerbare, maar het naaldlager niet.
Groeten Theo
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 19 okt 2013, 15:17
door Henk Bossinade
Willem ,een nieuwe as is nogal duur.Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het reviseren van aandrijfassen en daar kun je de as het beste naar toe brengen.Je krijgt hem dan als nieuw terug, gebalanceerd en al. Dat is voor jou het goedkoopst.Dus niet bij de'' garage op de hoek''. Waar woon je ? Vr gr Henk B.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 19 okt 2013, 18:51
door G-men (Gargamel)
Als die as 315k gedraaid heeft zonder smeernippels zou ik het advies van henk opvolgen en de as idd laten reviseren, zodat ie weer 300k meekan zonder smeer(boel).
Zo blij werd ik nou eerlijk gezegd nooit va het "kruijessmeren." om de 5k bij de one-ten.
Hoort er wel een beetje bij, maar een Disco is toch wat meer een luxe bak.... en daar moet je je dan maar een beetje bij aanpassen.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 19 okt 2013, 19:22
door Peter
Kijk hier even naar.
[www.discovery2.co.uk]
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: zo 20 okt 2013, 10:37
door Lucas van Lierop
Ik heb goede ervaringen met: Terberg
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: zo 20 okt 2013, 13:47
door Tata-D2
Beste mensen,
Dank voor al jullie tips.
Inmiddels prijsopgaaf gevraagd bij Terberg. Ook de benodigde onderdelenset inmiddels gevonden zie [www.ebay.co.uk]
Gaat helemaal goedkomen op deze manier.
Groet, Willem.
Tata-D2.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: zo 20 okt 2013, 15:01
door theo bouwman
He die set zie ik voor het eerst, met het bollager. Daar ben ik lang naar op zoek geweest een aantal jaar geleden, en niet kunnen vinden. Toen was hij los niet te leveren, alleen de kruisjes. Ik heb toen rechtstreeks met GKN contact gehad.
Blij dat hij er nu wel is.
Groeten Theo
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: ma 21 okt 2013, 04:43
door Andrew Colville
als jouw as na 300.000 nog de originele is dan zou ik hem inlijsten, de meeste Discoverys met die KM stand zijn al bezig aan hun tweede en soms zelf 3de as.
Ik heb net mijn eigen as gereviseerd en ben van plan het vaker te doen op ruilbasis.( eerst de setjes goed koop vinden )
Het is geen klus van 30 minuten, en het is helemaal niet simpel en ook niet te vergelijken met een andere landroveras.
Met een hoop tegenslagen ben ik met mijn as 4 uur bezig geweest, ( normaal een 30 min tot 1 uur bij een normale nette as ) uit eindelijk nog een aantal naalden van de midden kogel/lager verloren en dus een tweede kapotte as open getrokken om diens lager te stelen ( ik had het midden lager niet wel de kruisjes )
Terberg is idd de specialist op aandrijf as gebied, het zal niet goed koop zijn maar wel top kwaliteit.
Zelf doen is mogelijk, met dezelfde gereedschappen als de andere types aandrijf as, het verschil is dat je de twee kruisjes van het dubbele stuk gelijk tijdig moet uitpersen naar eenkant en dan naar de andere kant, doe je dit niet dan zul je de "center pin" ( waar het naald lager in de kogel om draait ) die vast zit aan het lange deel van de aandrijfas gegarandeerd beschadigen ( vraag niet hoe ik dat weet )
als je de orientatie van de 5 delen van de aandrijf as voor af merkt en weer monteert in een lijn dan heb je geen last van onbalance en is ballanceren niet noodzakelijk ( mits de as verder in goede staat is )
de kruisjes hoeven ook niet telkens 180 graden verdraait te zitten, op een lijn is het makkelijkste met smeren, het gewicht van de smeer nippel is nagenog gelijk aan het materiaal welk verwijderd is om het gat van de nippel te booren in het kruisje
Mijn as begoen ovrigens te piepen, na een week en 450 km verder te zijn romelde deze dus danig dat ik hem heb gereviseerd, hier bleek eenkruisje zijn lager kup voledeig weg te hebben geslagen. zoals op deze foto
--> mod_embed_images_loadimage('c5e8408f58fd891fec434d5b759a1547', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcTAKyNm-bHCoYvf6cRH2IWyIOUe9slMkpqFOnT-sxk5vqmYYmDz1Q', 'https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTAKyNm-bHCoYvf6cRH2IWyIOUe9slMkpqFOnT-sxk5vqmYYmDz1Q', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcTAKyNm-bHCoYvf6cRH2IWyIOUe9slMkpqFOnT-sxk5vqmYYmDz1Q', '', 16816124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dat had niet lang geduurd of de as had een zooitje gemaakt van mijn chassis vloer en versnellingsbak, Rijdt Niet of niet te lang door met een versleten kruisje bij deze assen.
Dit kan het resultaat zijn als je echt niet oplet.
img_3272.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e70f9036ba223ee65f79d460d2c626b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fkeeganbrockdevelopment.files.wordpress.com%2F2013%2F02%2Fimg_3272.jpg', 'http://keeganbrockdevelopment.files.wordpress.com/2013/02/img_3272.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fkeeganbrockdevelopment.files.wordpress.com%2F2013%2F02%2Fimg_3272.jpg', '', 16816124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
uitlaat/voorpijp met katalisatoren en automaat moesten vervangen bij deze Discovery 2 4.0 V8 en natuurlijk ook de aandrijf as.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: ma 21 okt 2013, 10:19
door Lucas van Lierop
Knap hoor Andrew!
Over de prijzen van Terberg, mijn klus was een Disco 1 cardan as verlengen:
- extra dikke pijp inwalsen zodat ie over origineel past
- origineel op maat zagen
- lassen
- balanceren
- kruisje wisselen
- spuiten
Kosten iets rond de 300,-
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: ma 21 okt 2013, 19:59
door Tata-D2
Hallo Andrew,
Dank voor je interessante verhaal en tips!
Afhankelijk van de prijs van Terberg en wat een nieuwe originele as kost, beslis ik wat te doen, hoewel revisie zeer aantrekkelijk is want dan ben ik van die niet-smeerbare kruisjes af.
Ondanks de 315.000km is de auto in topconditie (Land Rover hé) . Waarschijnlijk ergens in 2014 een nieuwe koppeling (+ vliegwiel) en de (eerste) turbo krijg ik ook steeds minder vertrouwen in.
2014 wordt qua onderhoud misschien een 'spannend jaar' , maar ik blijf toch gewoon met een big smile stug doorrije.30.000km/jaar.
Groet, Willem
Tata-D2.
Disco Td5 2003 handgeschakeld.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: ma 21 okt 2013, 21:17
door Henk Bossinade
Terberg is een hele goeie en toch goedkoop. Ik weet niet waar Tata-D2 woont, maar in Oosterhout NB zit Rietveld, deze is vergelijkbaar met Terberg.Vr gr Henk B.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: di 22 okt 2013, 03:23
door Andrew Colville
Lucas die prijs is niet slecht als je de uren gaat tellen, bovendien weet je nu dat je as de juiste maat heetf en betroubaar zal zijn, terberg maakt enkel gebruik van kwaliteitd delen, Ik meen dat ze Tuv gecertificeerd zijn ( dat zal haast wel moeten tegenwoordig )
een originele GKN aandrijf as voor de D2 kost snel 450 euro en die kun je nogsteeds niet smeren.
er zijn goedkopere imitatie varianten te krijgen 250 euro maar daar stappen de meeste betrouwbare leveranciers alweer van af.
zo'n as kost geld, maar hij moet wel betrouwbaar zijn en veilig, die dingen gaan hradt rond als je 100 rijdt en heeft een behoorlijke massa.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: di 22 okt 2013, 03:37
door Andrew Colville
Juist het maken van die KM's zorgt ervoor dat de auto goed blijft functioneren die is nu ongeveer net ingelopen.
Een klant van mij heeft eenzelfde D2 nieuw gekocht deze heeft nu slechts 150.000 kM gereden, afgelopenjaar is er een nieuw vliegwiel onder gegaan ( trilling en bijgeluiden ) ook de voorste aandrijf as afgelopen week, rotoflex rubber op de achter cardan as staat op de planning. diverse keeringen epakkingen vervangen vanwege lekage en al twe x nieuwe lucht balgen.
de auto heeft nog nooit een zandpad gezien, en ziet er rond om als nieuw uit, wordt als boodschappen auto gebruikt en voor lange reizen/vakanties, heel af en toe mag deze even werken met een gewicht van 4..... ehuu 3500KG erachter in de vorm van een boot maar ook dat is zeer zelden.
Mijn ervaaring is dat de D2's met hogere KM standen vaak beter zijn dan de D2's met lage km standen ( niet gebaseerd op 1 ervaaring ovrigens )
Je vliegwiel meld zich vanzelf, of de koppelings plaat, als het nog de eerste is.
als zowel je koppeling als turbo volgend jaar aan de beurt zijn dan ben je +- 1100 euro kwijt ( bij mij dan ) voor vliegwiel koppelings kit en montage.
als de turbo het ook begeeft dan wordt het tijd om te kijken naar de twee opties.
1 +- 650 - 700 voor een nieuwe turbo met pakkingen en een uurtje of twee werk, ook de olie en filters wisselen.
2 Misschien toch een VNT die is aleen een stukje duurder +- 900 euro, en om deze optimaal te benutten eigenlijk een Re-map +- 350 euro al kan die re-map evt ook op een later tijdstip, de Vnt past verder 1 op 1. En de re-map is eenvoudig te doen bij jouw auto met zijn latere ECU.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: di 22 okt 2013, 10:23
door Lucas van Lierop
Klopt, wat begreft die massa, ik merkte dat mijn verlengde as niet eens zo heel zwaar was, grootste gewicht zit 'm in de kruisjes, flenzen en schuifstukken niet zozeee in de holle pijp. Een kennis van me heeft overigens ooit een nieuwe (!) HD propshaft onder zijn D2 zien klappen op de snelweg. Van de bakken was weinig meer over kan ik je vertellen dus neem idd kwaliteit
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: di 22 okt 2013, 19:32
door Tata-D2
Hallo Andrew,
Heb ik jouw woorden goed begrepen? Is de origineel door Land Rover geleverde aandrijfas van GKN?
In dat geval zou revisie met GKN onderdelen dan toch prima moeten zijn. Ik zit zelf te denken aan de Heavy Duty versie, zie [www.ebay.co.uk]
Er ook in een 'normale' versie zie [www.ebay.co.uk]
Is de HD ook jouw keus?
Nog niets van Terberg gehoord. Ik bel ze anders vrijdag. Zijn vast druk bezig met allerlei aandrijfasklusjes.
Groet, Willem.
Tata-D2
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: di 22 okt 2013, 20:34
door Andrew Colville
Als ik iets dat zo krities is moet reviseren dag gebruik ik enkel de OE specificatie materiaalen Of beter indien dat bestaat , in dit geval dus GKN, en Gkn is al jaren de producent van componenten voor de aandrijflijn voor Landrover.
De voor en achter cardan assen zijn gemaakt door GKN, de kruisjes zijn dezelfde over een hele reeks landrover aandrijf assen,
De set op Ebay is dan idd wat ik zou monteren, de prijs valt best mee, en het hebben van de tussenlager en 3 kruisjes betekent dat alle bewegende delen kunnen worden vervangen, na revisie met smeerbare kruisjes zou de as langer mee moeten gaan dan de auto ( mits je smeert )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: vr 24 okt 2014, 23:27
door Tata-D2
Hoi Andrew en anderen,
Vandaag, ja inderdaad 1 jaar na start van dit draadje, is de voorste aandrijfas gereviseerd.
Andrew bedankt voor alle hulp!
As draait weer als een zonnetje.
Groet, Willem
Tata-D2
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 25 okt 2014, 15:17
door Bart van Dessel
Hoi Willem,
kun je uitleggen hoe de revisie uitgevoerd is? Ik rij ook een D2 en die as komt uiteraard ook een keer aan de beurt.
Groetjes, Bart van Dessel
[diensten-vakmensen.marktplaats.nl]
Foto550-KWVN6KNV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3d75f01c466d27ba3a7319cbe9fef24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-KWVN6KNV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KWVN6KNV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-KWVN6KNV.jpg', '', 17308155, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: za 25 okt 2014, 15:37
door Tata-D2
Hoi Bart,
De dubbele kruisjes tegelijkertijd naar 1 kant eruit drukken.
De rest volgt vanzelf.
Zie ook www.discovery2.co.uk
Is geen klus van 30 min.
Groet, Willem
Tata-D2.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: zo 26 okt 2014, 13:59
door lumberjack
na 240.000 van de week net nieuwe kruisjes er in.
auto stond toch al voor onderhoud bij elephant off road,
is geen klusje wat je ff in een verloren uurtje doet.
en een paar extra handjes zijn wel handig.
Re: Advies gevraagd: Revisie voorste aandrijfas D2
Geplaatst: di 28 okt 2014, 02:44
door Andrew Colville
Leuk je in levende lijve eens te kunnen ontmoeten.
Het is idd niet even een simpele klus, zoals bij een enkele kruisje (15-30 minuten werk )
De beide kruisjes van het dubbele kruis stuk moeten gelijktijdig worden behandeld, je moet dus twee kupjes vrijwel gelijktijdig uit persen aan de zelfde kant.
Doe je dat niet dan loop je kans het midden lager te beschadigen en daarmee je aandrijf as onbruikbaar te maken.
Het er uit krijgen van het midden lager is wat lastig gezien zijn kompakte vorm, ik heb hem door gefreesd met een dreemel en met een schroevendraaier eruit gewipt.
Met het terug in elkaar zetten moeten eerst beide ruisjes zonder cupje/naaldlager in het kruis stuk geplaatst worden samen met het midden lager, daarna kun je pas de kupjes terugplaatsen.
Maar als de klus eenmaal geklaard is kun je als het goed is jaren vooruit als je de kruisjes regelmatig smeert.
Willem Had alle benodigde delen als set gekocht ( Originel GKN ), ook smeert hij zijn kruisjes bijzonder goed dus zal hij warschijnlijk heel wat KM's kunnen rijden voor een kruisje weer aan vervanging toe zal zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )