Pagina 1 van 1

Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 10:42
door harryv8
In het Financieel Dagblad van vandaag een stukje over de wegenbelasting ..

Met als kop " Oldtimerbranche vecht omstreden plan voor motorrijtuigenbelasting aan "
En dan vooral gericht op de schade die ondernemers in deze branche ondervinden. Geen
"major" nieuws maar wel goed dat deze serieuze krant dit ook overneemt.

Re: Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 12:46
door Marc-my-Words
Waarschijnlijk rijden één of meer FD journalisten in 25+ auto's.
't Hemd is nader dan de rok.

Ik ken er eentje (min of meer) dus als ik z'n e-adres weer vind kan ik eens vragen.

Marc

Re: Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 20:43
door Michael
Ik hoop dat uiteindelijk door al deze positieve aandacht die dikke betonneplaat voor de koppen van de ministers breekt. En ze het licht gaan zien. En de regeling voor ons gunstig aanpassen. Dus gewoon weer vanaf 30 jaar belasting vrij voor iedereen diesel, lpg en benzine. De prijs van lpg en diesel gaan al een paar centper liter omhoog dus dat compenseerd ook. De veel rijder is meer kwijt en de weinig rijder ook iets meer.

Re: Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 22:18
door harryv8
En het goede aan het FD stuk is dat er ook aan de
Ondernemers wordt gedacht die van deze auto's leven.
Dat komt hierdoor te verdwijnen waardoor de zg opbrengst een stuk lager uitvalt.

Re: Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: di 24 sep 2013, 19:25
door marcel 2
Hoi,

Kan iemand dit stukje hier publiceren? Ik heb namelijk geen FD.

Groeten Marcel 2

Re: Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: di 24 sep 2013, 20:43
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dank voor uw interesse in de journalistieke producties van het FD. Wij wijzen u er op dat kwaliteitsjournalistiek veel investeringen vergt. Daarom verzoeken wij u de tekst niet te kopiëren maar gebruik te maken van deze link naar de tekst: [fd.nl].

Meer informatie over auteursrechten of intellectuele eigendom vindt u in ons 'Copyright Statement' (http://fd.nl/copyright).

© 2013 Het Financieele Dagblad

---
Een groep van meer dan 110 bedrijven die handelen in klassieke auto’s, bereidt een rechtszaak voor tegen de Staat. Meer over dit onderwerp Grote stijging uitvoer oldtimers 70% oldtimers verliest vrijstellingTrefwoorden: ondernemen Aanleiding is het voorstel van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën om de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor een grote groep oldtimers per 1 januari 2014 af te schaffen. Het gaat om auto’s die tussen de 25 en 40 jaar oud zijn. Eigenaren moeten daarvoor 25% van het normale mrb-tarief gaan betalen met een maximum van €120 per jaar. Voorwaarde is wel dat deze auto’s op benzine rijden en drie maanden per jaar niet worden gebruikt. Oldtimers die op diesel of gas moeten de volledige mrb betalen tenzij ze ouder zijn dan 40 jaar. Banen De Stichting Oldtimerbranche Nederland stelt dat haar leden ‘disproportioneel’ veel schade lijden door de belastingmaatregelen. Volgens voorzitter Wim van Giersbergen zijn er sinds een meerderheid van de Tweede Kamer dit voorjaar akkoord ging met het pakket, 20.000 banen in de branche en bij toeleveringsbedrijven verloren gegaan. De geschatte schade zou €0,5 mrd bedragen. De grootste boosdoener is volgens de onlangs opgerichte Stichting de maatregel om eigenaren te verplichten hun oldtimer, die minder dan 40 jaar oud is, drie maanden per jaar te stallen. In de maanden december tot maart mag met deze groep auto’s niet op de openbare weg worden gereden. Weekers raamt de opbrengst van het totale mrb-pakket voor oldtimers op €123 mln. Van Giersbergen meent dat Weekers zich rijk rekent. Veel eigenaren die door maatregel worden getroffen, zullen hun auto verkopen of naar de sloop brengen. ‘Die besparing zal nooit worden gehaald. Integendeel, het pakket gaat de schatkist alleen maar geld kosten.’ Export Naar schatting rijden er in Nederland 260.000 oldtimers ouder dan 25 jaar rond. Een kwart hiervan, bijna 63.000 auto’s, is jonger dan 40 jaar en rijdt op diesel of gas. Het meest populair is hier Mercedes-Benz, gevolgd door Volkswagen en Volvo. De afgelopen jaren is het aantal ‘jongere’ oldtimers flink gestegen. Sinds de aankondiging eind vorig jaar dat de mrb-vrijstelling op de helling ging, is er echter sprake van een forse export naar buurlanden. In Duitsland en België geldt een ruimer vrijstellingsregime.

Re: Wegenbelasting nu ook in FD

Geplaatst: vr 27 sep 2013, 11:03
door harryv8
En vandaag weer in het FD , lijkt alsof het de goede kant op gaat?

Weekers beschuldigd van ‘onvolledig en onjuist’ inlichten van Kamer over oldtimers
Geschreven door: Taco Mulder
MOTORRIJTUIGENBELASTING

Amsterdam

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft de Tweede Kamer onjuist en onvolledig ingelicht in het overleg afgelopen voorjaar over het afschaffen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers. Dat stelt ondernemer Wouter van Embden van de lobbygroep vrijstelling Oldtimer na een uitgebreid onderzoek naar de gang van zaken rond deze kwestie. Weekers weerspreekt de beschuldiging.

Pvv-Kamerlid Roland van vliet deelt de conclusies van het onderzoek.

Hij vindt het ‘schokkend’ dat Kamerleden op basis van verkeerde gegevens akkoord zijn gegaan met een nieuw, omstreden voorstel van Weekers om de bestaande mrb-vrijstelling voor oldtimers te veranderen met ingang van 1 januari 2014. Ook Pieter Omtzigt (CDA) is het eens met de bevindingen van van Embden. Beide Kamerleden willen vragen stellen aan Weekers.

In een brief van 15 april dit jaar aan de Tweede Kamer zou Weekers onvolledige gegevens hebben gebruikt over de import van oldtimers. ‘Hij wilde daarmee de partijen overtuigen dat er maatregelen moesten worden genomen tegen oldtimers die jonger waren dan veertig jaar en vooral jonge diesels’, aldus van Embden.

Weekers zegt in de brief dat het aantal oldtimers, waaronder vooral relatief jonge diesels uit bouwjaar 1986, de afgelopen jaren sterk is gestegen.

Hij illustreert dit met een grafiek van het Planbureau voor de Leefomgeving. Die laat een stijging zien van het aantal ingevoerde oldtimers van 12.000 in 2009 naar 19.500 in 2011. Circa de helft daarvan waren dieselauto’s.

‘Wat Weekers niet vermeldt, is dat de import van oldtimers in 2012 en het eerste kwartaal van 2013 spectaculair is gedaald en is Per 1 januari wordt de vrijstellingsgrens voor oldtimers verhoogd van 30 naar 40 jaar.

Eigenaren van auto’s tussen 26 en 40 jaar moeten daardoor 25% van het normale mrb-tarief gaan betalen met een maximum van € 120 per jaar. Voorwaarde is wel dat deze auto’s op benzine rijden en in de wintermaanden niet worden gebruikt. Oldtimers op diesel of gas moeten de volledige mrb gaan betalen.

omgeslagen in een forse uitvoer.

Daardoor is het totale aantal klassieke auto’s vorig jaar marginaal gestegen en als percentage van alle personenauto’s zelfs een fractie gedaald’, zo stelt van Embden.

De oorzaak van deze daling was een wetswijziging die op 1 januari 2012 van kracht werd. Het betrof hier een amendement van van vliet, waardoor het rijden van jongere oldtimers werd ontmoedigd. ‘Het is dus onjuist dat het aantal oldtimers de afgelopen jaren substantieel is toegenomen en Weekers informeert onvolledig, omdat hij de daling van de import van klassiekers vanaf januari 2012 niet heeft gemeld.’

Weekers ontkent dat hij de Kamer onjuist heeft geïnformeerd.

De mrb-maatregel is volgens zijn woordvoerder gebaseerd op de totale kosten van de vrijstelling. ‘Een afname van de import betekent niet automatisch een afname van het budgettaire beslag. De daling van de import van oldtimers is het bedoelde gevolg van de in het regeerakkoord aangekondigde beëindiging van de mrb-vrijstelling voor oldtimers’, aldus de woordvoerder.

Behalve van vliet voelen ook de KNAC en de Fehac, de federatie van historische automobielclubs, zich op het verkeerde been gezet door Weekers. De automobielorganisaties verzetten zich aanvankelijk fel tegen een nieuwe wijziging van de oldtimerregeling, de derde in vier jaar. De alternatieven van Weekers waren echter ingrijpender dan de omstreden regeling waarmee de lobbyclubs en een meerderheid in de Tweede Kamer in april schoorvoetend akkoord zijn gegaan. van Embden heeft ook voorgerekend dat de raming van Weekers van € 137 mln aan extra mrb-inkomsten, niet klopt. ‘Per saldo gaat het plan de schatkist misschien wel geld kosten.’