Pagina 1 van 1
Vuldop kardan vraagje
Geplaatst: za 21 sep 2013, 20:11
door 90_V8_CSW
Hallo allemaal,
Vandaag de olie van de achter dif vervangen, was nodig want lichtbruine schuimige smurrie ...
Maarr bij het indraaien van de vuldop, draaide deze gewoon net zo lang door totdat deze in de diff viel! Wat een ellende, gelukkig is het er een met een plaat, dus kon ik de dop redelijk eenvoudig weer terug vinden. Zo half onder de auto in het donker blijft het een shit job (daarom ook niet in de gaten dat die dop der helemaal in ging).
Maar lijkt mij toch dat dat niet hoort? Zo een dop moet je toch vast kunnen zetten?
Is een stage one van 1982, die heeft een salisbury achteras.
Re: Vuldop kardan vraagje
Geplaatst: za 21 sep 2013, 20:38
door fenix2
hi
Wat ik er van heb ervaren (had vorig jaar zelf een nieuwe vuldop voor mijn 109 achteras gehaald - ook een salisbury-) is de dop iets conisch en zet daardoor zichzelf klem met vastdraaien. Zag het later ook bij de tussenbak vuldop.
groetjes, Fenna
Re: Vuldop kardan vraagje
Geplaatst: za 21 sep 2013, 20:55
door Eric&Betty Boop
Het is inderdaad conische draad. Het probleem is dat het deksel op het diff relatief dun is en als de plug steeds te vast wordt gedraaid wordt het gat na jaren vanzelf te groot en draai je de plug naar binnen. De oplossing is een nieuw deksel op je salibury en de plug altijd met 28Nm vastzetten en niet uit het losse handje.
Edit: Als tijdelijke oplossing kan je ff wat hylomar(dus geen vloeibare pakking) op de draad van de plug smeren en hem er dan indraaien zodat hij iig vloeistofdicht is en je kan rijden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61dca096f8ab12c18d7d3ea4e5559606', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16773982, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4bf3b5640edc02a8148cc7c4438c5797', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16773982, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2013 18:58 door Eric&Betty Boop.
Re: Vuldop kardan vraagje
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 14:31
door 90_V8_CSW
Ok bedankt voor de tips. Zit er nu even met een tijdelijke oplossing in, bij volgende onderdelen bestelling een deksel en pakking bestellen.
Mvg , Maurice
Re: Vuldop kardan vraagje
Geplaatst: zo 22 sep 2013, 18:55
door Bakker
Er zijn ook messing doppen en verloopringen verkrijgbaar bij de betere ijzerwarenboer en jacht of scheepswinkels.
Deze hebben een flens zodat je ze stevig kunt aandraaien in het cardandeksel.
Zelf een messing verloopring , met buiten en binnenschroefdraad dus , in het cardandeksel geplaatst met afdichtring
en daarin een messing dop , met ook een afdichtring , gedraaid die als vuldop dienst doet. Oude dop meenemen voor de schroefdraad.
Bakker 130 1997 defender HCPU Crew Cab wit ( eindelijk klaar na 15 maanden sleutelen en prutsen. Gisteren eerste honderden kms
gereden naar Appelscha Oldtimerdag . Geen problemen , apk ook niet )