Pagina 1 van 1
Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: za 21 sep 2013, 15:10
door Peter
Mijn RRC is van 1972, ik vraag me af, of het een optie is om er een diesel in te leggen, nu is het een 3.9 met carbs en een automaat (ZF)
Ik zou dan eventueel een TD5 kunnen pakken met automaat, maar met alle electronica is dat misschien niet de beste oplossing. Of een 300 TDi
met automaat.
Ik hoor het wel of er iemand goede tips heeft.
Peter
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: za 21 sep 2013, 15:16
door Lucas van Lierop
Andrew Colville kom er maar in
Even zonder dollen, Andrew is Td5 en kenner en is zelf bezig een deurs classic om te bouwen, hij reageert zo vast even. Leuk plan iig!
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: za 21 sep 2013, 18:51
door patrick nieuwenhuis
Ik heb de oude Range gezien met de TD5 erin,hij zal wel reageren binnenkort
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: za 21 sep 2013, 19:00
door Bart van Dessel
Ik persoonlijk zou zeker voor de 300 tdi gaan, heel makkelijk in te bouwen, geen electronica, geen carrosserie ombouw nodig etc etc. Andrew moet een bodylift toepassen om z'n motorkap te kunnen sluiten. Als ik dan persé een TD5 zou willen rijden dan kocht ik een Discovery TD5 en gewoon belasting betalen, zoals Andrew ook heeft gedaan
Gr Bart
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: za 21 sep 2013, 23:20
door Oudijzer
Even googlen in Frankrijk rijd er een 4 deurs rond met een td5 2cm body lift, 285 banden er onder dan vult deze de wielkasten weer mooi, ik zat zelf meer te denken om de hele neus van de td5 disco en motor te nemen inclusief dashboord en hier de 2 deurskoets weer aan te lassen. Als je de td5 standaard houd dan zou ik ook voor een 300tdi gaan wil je iets meer power kan je uit de td5 meer power halen.
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 03:39
door Andrew Colville
Ja het kan, zoals gezegd heeft een fransman het jaren geleden al gedaan, en ook een Man uit Finland? meen ik.
Maar het is zeker geen standaard klusje zoals de 300tdi.
Eigenlijk past de Td5 gewoon niet in een standaard Rangerover classic, naast een geringe body lift + - 10-15mm zul je ook het voor front in de motor ruim iets moeten veranderen.
Ook het schutbord kan problemen geven bij de Vroege classic's omdat deze niet voldoende ruimte biedt, dit geeft ook problemen bij de 300tdi zoals menig hebben ervaren, je motor ( 300tdi ) past maar je krijgt de kleppendelsel er niet meer af zonder het schutbordt te bewerken, of hier vooaf rekening mee te houden.
Dan zit je nog met de Tank en zijn brandstof leidingen, en de electra.
De Td5 kan aleen draaien samen met een startonderbreker, of BCU of een emulator. het motor management is geen "stand alone" systeem. de simpelste weg is de bedrading van de zwarte stekker uit pluizen en een emulator in de ecu bouwen, dan kun je met wat relais en eenvoudige bedrading de boel draaiend krijgen.
Ook zal de pedalen bak moeten worden verbouwd voor het gaspedaal., en de standaard Kachel aansluitingen zoals bij de V8 Classics zitten eigenlijk is de weg je krijgt de slangen er niet fatsoenlijk meer op.
Als je een automaat wilt dan kun je de electronisch geregelde verzie van de Td5 vergeten tenzei je met compushift gaat werken, een verbouwde mechanise verzie is wel mogelijk, maar warschijnlijk niet sterk genoeg voor de Td5.
Het kan wel, maar is niet even een simpele klus.
Ik pak het heel anders aan Mijn 81 er 2 deurs heeft inmiddels een Td5 + R380 op het rollend onderstel staan, de tank zit op zijn plek ( al ga ik dat nog veranderen zit niet helemaal lekker ) Ik heb een compleet nieuw voor front (binnen schermen ) en een 300tdi schutbord aangepast voor classic plaatwerk.
Door dit schutbordt te gebruiken past de motor wat makkelijker, en kan er een Td5 dash of softdash ingebouwd worden, hierdoor is het weer relatief eenvoudig om de gehele bedrading van een Td5 te gebruiken, aansturing van de motor is dan geen probleem, en de modificaties voor het softdash zijn minimaal.
Ik heb daarnaast 300Tdi assen met ABS, dus de TC/ABS van een Td5 komt ook mijn classic, samen met de electronica Klima kachelregeling.
Kort gezegd wil ik de luxe, electra, en techniek van een Discovery 2 in het jasje van mijn 2 deurs classic voor mij is dat de ultime Landrover.
Als je simpelweg met een Td5 wilt rijden dan kun je beter gewoon een Defender Td5 of Discovery 2 kopen en de belasting ervan even ophoesten.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 13:46
door Peter
Andrew,
Bedankt voor de info, ik moet dus wel het eea goed overwegen, eigenlijk moet ik op zoek naar een schade
disco 2, en dan nog zal het een redelijk dure operatie worden denk ik.
Nog een beetje sparen.
mvgr Peter.
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 18:21
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb nog wel een mooie schadevrije disco 2 td5 automaat uit 2001 staan voor weinig. Helemaal compleet.
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 22:33
door Oudijzer
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 22:44
door Bart van Dessel
Prachtig ding, echt super, maar je bent natuurlijk niet goed wijs als je zo iets gaat maken, of je moet zoveel geld hebben dat dit gewoon een hebbedingetje is naast je nieuwe RR 2013, Disco 4 voor de vrouw, een Donkervoort voor het weekend en deze RRC voor de heb omdat je 30 jaar geleden met een oude 2 drs RRC bent begonnen.
Gr, Bart
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 23:06
door Oudijzer
Hoi Bart bijna goed na 22 jaar in het bezit te zijn van mijn trouwe 3 deurs RR uit '75 haald zij de 40 jaar niet zonder een 2de restauratie een goede disco td5 is goed te vinden en leverd een hoop goede onderdelen in mijn gedachte was ik al aardig op weg en de wereld hoeft dit niet te kosten tijd is de key tijdens deze werkzaamheden al is deze verbouwing wel heel bijzonder.
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 23:15
door Lucas van Lierop
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prachtig ding, echt super, maar je bent natuurlijk
> niet goed wijs als je zo iets gaat maken
>
> Gr, Bart
Hoewel de looks niet mijn stijl zijn een 10 voor de uitvoering en verder ben ik dol op mensen die niet goed wijs zijn (op deze manier dan iig)
Groet!
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: ma 23 sep 2013, 23:17
door Bart van Dessel
Tja, ik heb 2 zoontjes van 8 en 9, prachtige leeftijd, dan zou ik persoonlijk niet aan zo'n project beginnen. Als ik nu kinderloos ben of ze zijn het huis uit dan is het wat anders, dan zou ik graag zo'n project gaan doen. Maar geloof me, het valt altijd tegen! En het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Dat geldt voor mij tenminste. Maar ik keur het zeker niet af hoor. Maar als je het doet om ook belastingvrij te willen rijden dan zie ik het persoonlijk niet zitten, misschien veranderen de regeltjes volgend jaar weer omdat de zgn. shoarmataxi's 40 jaar en ouder worden. Of de auto's moeten zoals in België helemaal origineel zijn. Dat hebben ze mij verteld tenminste.
Gr, Bart
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: di 24 sep 2013, 04:13
door Andrew Colville
Kijk, mijn idee exact, maar dan met een diesel de V8 is te simpel past er zo in . en off road looks ipv road race.
Nog iets wat me opvalt, als dat de originele achterbank van de Discovery is dan staat het heel mooi, maar een volwasene van normale lengte kan er niet op zitten. ( althans daar kwam ik achter met het inpassen van een D2 Gant achterbank een jaar of 7 geleden.
Is de ACE en luchtvering ook over gezet?
Ik vindt het wel heel mooi gedaan, maar alles kan mooi worden als je kennis goed genoeg is of de spaarrekening geplunderd mag worden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: di 24 sep 2013, 11:55
door Peter
Paul,
Bedankt voor het aanbod, ik moet alles nog eens goed overwegen, wat te doen met de ecu bijvoorbeeld.
Het moet niet zo zijn dat ik voor elke foutmelding naar een LR-dealer moet om te resetten, het wordt dan wel
kostelijk en mij ervaring is dat ze je toch niet geloven, laat staan helpen als je het zelf gedaan hebt.
Ik ga er vanuit dat ik in het begin best wel wat gekke storingen zal hebben of krijgen.
Peter
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: di 24 sep 2013, 17:55
door Arthur Verhalle
Peter,
Als een uitlees/reset-apparaatje al niet in je budget past, weet je zeker dat je dan aan zo'n verbowuing wil gaan beginnen?
Met alle respect, maar LandRover gekte zorgt ook voor (stevige) investeringen in gereedschappen! Ik heb een 110 met een 300tdi, een disco 2 met een TD5, en een nieuw model RangeRover met, hiephiephoera, een BMW 4.4L V8 erin. Alleen al voor het bedrag aan speciaalgereedschappen voor deze 3 totnutoe, kan je een aardige auto kopen......
Arthur
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: di 24 sep 2013, 19:11
door Peter
Arthur,
Wie zegt dat dit niet in mijn budget past, ik ben alleen maar aan het informeren, en als ik het zo hier en daar lees (hoor) is het met zo'n apparaat
ook niet mogelijk om alles te resetten en blijft een LR dealer onmisbaar, kan het ook mis hebben, of verkeerd geinformeerd zijn.
Ik dacht dat daarom dit forum was, om vragen te stellen. Nu heb ik een 3.9 met carbs dus heb een nanocom of OBD2 nog nooit nodig gehad, weet ook niet wat ze
kosten en wat je er allemaal mee kan doen.
Peter
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: di 24 sep 2013, 19:20
door Bart van Dessel
Met een nanocom of hawkeye kun je heel veel, geen dealer nodig. Arthur heeft qua uitleesapparatuur het neusje vd zalm maar hij hoort ook bij de wat meer gefortuneerde prikkers.
Gr bart
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: di 24 sep 2013, 22:05
door oudijzer
Hi Andrew ik zou persoonlijk alle snufjes overzetten inclusief assen en aanverwanten liertje er op extra dieseltank voor de lange afstanden.
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: wo 25 sep 2013, 02:14
door Andrew Colville
De storingen is het laaste wat problemen gaat geven, de Td5 is zo simpel qua electronica, en zoals gezegd kun je alles met een hawkey of Nanocom, Ik kan met de nanocom de ECU vertellen dat hij nieuw is en zo alle KM standen en chassis nr gegevens verwijderen.
zolang je de ECU voorziet van een emulator zul je nooit een dealer nodig hebben en mocht er toch een storing optreden dan kan gezond verstand ook de fout vinden aleen duurt het soms iets langer.
Je grooste probleem blijft het onder de kap proppen van die Td5 en zijn toebehoren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Wie heeft TD5 in zijn Range Rover Classic
Geplaatst: wo 25 sep 2013, 12:35
door Arthur Verhalle
Peter,
No hard feelings hoor! Het viel me gewoon op dat je je zorgen maakte over de elektronika terwijl dat wellicht het kleinste probleem is van je beschreven uitdaging.
Arthur