V8 weer tot leven wekken, ploffen kan die
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 20:45
Hoi,
Gisteravond wezen sleutel bij Sebastiaan. Een tijdje geleden hebben we een MGB V8 (1:9,35) blok "omgesleuteld" in de 130 V8. We hebben er een Rover P6 3.5 liter 1:10.5 uitgehaald. Daarvan zijn de lagers en ook hoofdlagers gaar. Compressie geen probleem, maar dat gerommel en lage oliedruk is toch maar niks.
Een en ander hebben we moeten omzetten, zoals het vliegwiel, een krans voor het toplager (krukas heeft nauwelijks een uitsteeksel) de drukgroep en de ontsteking. Verder nog nieuwe oliepomp tandwielen met Vaseline gemonteerd. Olie en koelvloeistof er in.
Sebastiaan had de waterpartij weer kloppend gemaakt en gisteravond zouden we dan eens gaan starten. Eerst alle bougies er uit en zo lang gestart tot het olielampje uitging. Dat duurt toch wel lang, maar ja, als het filter niet helemaal vol is en alle oliekanalen leeg zijn, kan dit inderdaad wel wat duren.
Meteen bij het starten een ander probleem, de SU carburateurs (die met de geschroefde bodem) lekten beiden benzine aan de onderkant.
Dan maar de oude SU's er "even" opgezet. Weer dus gebruik moeten maken van mijn afgezaagde 13mm (eigenlijk moet het 1/2"zijn) en na anderhalf uur de beide carburateurs er op. Gek was dat de benzineleidingen helemaal niet kloppend waren op de carburateurs die er ooit mee gekoppeld zijn. We hebben met de aanroep van enige heiligen de boel provisorisch weten te koppelen.
Tweede poging, bougies er in, mmmmmmmm wel ronddraaien, maar niet willen lopen, totdat op een gegeven moment er toch wel een behoorlijke knal uit de uitlaat kwam. Waar deed mij dat aan denken, wel benzine, toch ontsteking, geen arbeidsslag. Nog maar eens naar de ontsteking gekeken. Krukas op TDC, stond er inderdaad 1/8 slag verkeerd op. Nog maar eens starten, niet lopen, maar veel knallen in de uitlaat. Toen maar de bougiekabels vier cilinders verder gezet (lukte maar net), lamp er op, starten en ja hoor zeker 5 van de 8 cilinders liepen wel, maar de kleppen hadden heel veel herrie (waarschijnlijk alle olie uit de klepstoters geweest).
In een keer kwam er nog een cilinder bij en toen nog een, warempel hij draaide redelijk goed rond. De herrie van de kleppen nam meer en meer af, dus ik neem aan dat de olie dan eindelijk goed door het blok ging.
De moraal van het verhaal, wel ronddraaien, niet lopen en toch knallen, draai de ontsteking eens om.
Een 1:10.5 blok is beschikbaar voor de liefhebber.
Groeten en sleutel ze,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06439070661a5d8478d34e58ac7b7c0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16769592, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('23484c3bfa16651447ddb8ae19e9fd97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16769592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Gisteravond wezen sleutel bij Sebastiaan. Een tijdje geleden hebben we een MGB V8 (1:9,35) blok "omgesleuteld" in de 130 V8. We hebben er een Rover P6 3.5 liter 1:10.5 uitgehaald. Daarvan zijn de lagers en ook hoofdlagers gaar. Compressie geen probleem, maar dat gerommel en lage oliedruk is toch maar niks.
Een en ander hebben we moeten omzetten, zoals het vliegwiel, een krans voor het toplager (krukas heeft nauwelijks een uitsteeksel) de drukgroep en de ontsteking. Verder nog nieuwe oliepomp tandwielen met Vaseline gemonteerd. Olie en koelvloeistof er in.
Sebastiaan had de waterpartij weer kloppend gemaakt en gisteravond zouden we dan eens gaan starten. Eerst alle bougies er uit en zo lang gestart tot het olielampje uitging. Dat duurt toch wel lang, maar ja, als het filter niet helemaal vol is en alle oliekanalen leeg zijn, kan dit inderdaad wel wat duren.
Meteen bij het starten een ander probleem, de SU carburateurs (die met de geschroefde bodem) lekten beiden benzine aan de onderkant.
Dan maar de oude SU's er "even" opgezet. Weer dus gebruik moeten maken van mijn afgezaagde 13mm (eigenlijk moet het 1/2"zijn) en na anderhalf uur de beide carburateurs er op. Gek was dat de benzineleidingen helemaal niet kloppend waren op de carburateurs die er ooit mee gekoppeld zijn. We hebben met de aanroep van enige heiligen de boel provisorisch weten te koppelen.
Tweede poging, bougies er in, mmmmmmmm wel ronddraaien, maar niet willen lopen, totdat op een gegeven moment er toch wel een behoorlijke knal uit de uitlaat kwam. Waar deed mij dat aan denken, wel benzine, toch ontsteking, geen arbeidsslag. Nog maar eens naar de ontsteking gekeken. Krukas op TDC, stond er inderdaad 1/8 slag verkeerd op. Nog maar eens starten, niet lopen, maar veel knallen in de uitlaat. Toen maar de bougiekabels vier cilinders verder gezet (lukte maar net), lamp er op, starten en ja hoor zeker 5 van de 8 cilinders liepen wel, maar de kleppen hadden heel veel herrie (waarschijnlijk alle olie uit de klepstoters geweest).
In een keer kwam er nog een cilinder bij en toen nog een, warempel hij draaide redelijk goed rond. De herrie van de kleppen nam meer en meer af, dus ik neem aan dat de olie dan eindelijk goed door het blok ging.
De moraal van het verhaal, wel ronddraaien, niet lopen en toch knallen, draai de ontsteking eens om.
Een 1:10.5 blok is beschikbaar voor de liefhebber.
Groeten en sleutel ze,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06439070661a5d8478d34e58ac7b7c0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16769592, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('23484c3bfa16651447ddb8ae19e9fd97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16769592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.