Pagina 1 van 1

V8 weer tot leven wekken, ploffen kan die

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 20:45
door Jos Daalmans
Hoi,

Gisteravond wezen sleutel bij Sebastiaan. Een tijdje geleden hebben we een MGB V8 (1:9,35) blok "omgesleuteld" in de 130 V8. We hebben er een Rover P6 3.5 liter 1:10.5 uitgehaald. Daarvan zijn de lagers en ook hoofdlagers gaar. Compressie geen probleem, maar dat gerommel en lage oliedruk is toch maar niks.

Een en ander hebben we moeten omzetten, zoals het vliegwiel, een krans voor het toplager (krukas heeft nauwelijks een uitsteeksel) de drukgroep en de ontsteking. Verder nog nieuwe oliepomp tandwielen met Vaseline gemonteerd. Olie en koelvloeistof er in.
Sebastiaan had de waterpartij weer kloppend gemaakt en gisteravond zouden we dan eens gaan starten. Eerst alle bougies er uit en zo lang gestart tot het olielampje uitging. Dat duurt toch wel lang, maar ja, als het filter niet helemaal vol is en alle oliekanalen leeg zijn, kan dit inderdaad wel wat duren.
Meteen bij het starten een ander probleem, de SU carburateurs (die met de geschroefde bodem) lekten beiden benzine aan de onderkant.
Dan maar de oude SU's er "even" opgezet. Weer dus gebruik moeten maken van mijn afgezaagde 13mm (eigenlijk moet het 1/2"zijn) en na anderhalf uur de beide carburateurs er op. Gek was dat de benzineleidingen helemaal niet kloppend waren op de carburateurs die er ooit mee gekoppeld zijn. We hebben met de aanroep van enige heiligen de boel provisorisch weten te koppelen.

Tweede poging, bougies er in, mmmmmmmm wel ronddraaien, maar niet willen lopen, totdat op een gegeven moment er toch wel een behoorlijke knal uit de uitlaat kwam. Waar deed mij dat aan denken, wel benzine, toch ontsteking, geen arbeidsslag. Nog maar eens naar de ontsteking gekeken. Krukas op TDC, stond er inderdaad 1/8 slag verkeerd op. Nog maar eens starten, niet lopen, maar veel knallen in de uitlaat. Toen maar de bougiekabels vier cilinders verder gezet (lukte maar net), lamp er op, starten en ja hoor zeker 5 van de 8 cilinders liepen wel, maar de kleppen hadden heel veel herrie (waarschijnlijk alle olie uit de klepstoters geweest).

In een keer kwam er nog een cilinder bij en toen nog een, warempel hij draaide redelijk goed rond. De herrie van de kleppen nam meer en meer af, dus ik neem aan dat de olie dan eindelijk goed door het blok ging.

De moraal van het verhaal, wel ronddraaien, niet lopen en toch knallen, draai de ontsteking eens om.

Een 1:10.5 blok is beschikbaar voor de liefhebber.

Groeten en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06439070661a5d8478d34e58ac7b7c0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16769592, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('23484c3bfa16651447ddb8ae19e9fd97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16769592, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.

Re: V8 weer tot leven wekken, ploffen kan die

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 21:42
door Jan-Wijbrand Kolman
Leuk verhaal :-)

Even uit nieuwsgierigheid: hoe "anders" gedraagt een hoog-compressie blok zich in vergelijking tot een laag-compressie blok? Hoog-toeriger? Zuiniger? Krachtiger? Hoe moet ik dat zien?

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2013 19:42 door Jan-Wijbrand Kolman.

Re: V8 weer tot leven wekken, ploffen kan die

Geplaatst: do 19 sep 2013, 00:29
door Jos Daalmans
Hoi Jan Wijbrand,

Als je aan het gas kwam, ging het toerental heel snel omhoog, meer van een sportief blok met een licht vliegwiel.
Het starten gaat wat zwaarder, omdat de startmotor het blok door de zware compressie moet trekken.
Als je gas loslaat, valt hij heel snel van toeren.

In de regel hebben deze moteren een hoger koppel in het hele toerenbereik, maar voelen zich pas lekker op hogere toerentallen. Het vermogen is met hetzelfde benzineverbruik hoger door deze hoge compressie.
Bij gewoon gebruik, gebruikt een dergelijk blok minder benzine als de lage compressie broertjes.

Oorspronkelijk was dit een motor met de serienummer reeks zoals in deze tabel:
[www.v8register.net]

en dan de Rover P6 3500S. Deze hadden halverwege de 60 jaren toch al 150 PK en geen wonder dat de Engelse politie gek was op de P6 met de V8.
Kijk eens naar: [en.wikipedia.org]

Eigenlijk moet dit blok Super Benzine 98 hebben vanwege de hoge compressie. Dit, of beter gezegd, het ontbreken daarvan heeft dit blok waarschijnlijk de lagers gekost. Deze heeft veel gedraaid als een pingelende motor, alleen hoor je dit in de herrie van een Laro niet zo goed.
Ik heb toen Sebastiaan er nog mee gereden heeft, de ontsteking een stuk later gezet, anders sloeg hij behoorlijk terug bij het starten.

Groeten,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bbb6fa86659410d199b021f3201710e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16770022, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('bd30033f1c3eaeea0cbd0df8857b2e46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16770022, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.

Re: V8 weer tot leven wekken, ploffen kan die

Geplaatst: vr 20 sep 2013, 16:51
door Sebastiaan
Chapeau Jos

Morgen nog de choke kabel aansluiten en proberen om de uitlaat aan het spruitstuk vast te krijgen.
Voor de benzine leidingen eens bij de hornbach gaan kijken...
Dan nog maar eens laten ploffen