Pagina 1 van 1
olielekkage TD5
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 11:56
door Karademir
Beste landroverfanaten,
Sinds kort ben ik een gelukkige eigenaar van een disco 2. Ik ben zlef niet zo auto-technisch maar ik merk dat er onder jullie mensen zijn die veel ervaringen hebben met landrovers.
De motor van mijn LR is vervangen. Het is een 2000 model LR TD5 met een 2004 motorblok.
Mijn motorblok lekt olie. Zijn er "bekende" plaatsen waar deze motor olie kan lekken?
Graag jullie visie en ervaringen.
Burhan
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 12:08
door Marc-my-Words
Burhan,
Maak het blok en versnellingsbak (incl tussenbak) eens goed schoon (koop Dasty bij de Wibra) en kijk dan goed.
Een Td5 kan op veel plekken lekken van kleppendeksel tot carterpan (en zo hier en daar daar tussen), maar een Td5 kan ook keurig droog blijven dus het loont er even aandacht aan te geven.
Marc
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 13:38
door Lucas van Lierop
Hoi ik weet niks van de TD5 maar wel van ontvetten:
Hoewel ik Dasty fan ben heb ik gemerkt dat je met een spuitbus remmenreiniger verder komt. Dasty is erg fijn als je een goed toegankelijk object wil ontvetten, remmenreiniger is erg praktisch als je allerlei onbereikbare hoekjes wilt schoonspuiten omdat het onder druk uit de bus komt.
Groet en succes.
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 15:58
door Marc-my-Words
Lucas,
Ik ben het grotendeels met je eens, maar net met het advies dat je lijkt te geven.
Uit de harde ervaring, dwz ernstig vieze fiets-onderdelen (die vreselijk aangekoekt kunnen zijn, fietskettingen vangen nu eenmaal enorm veel stof en mixen dit ook nog eens met metaalslijpsel) weet ik dat je ver komt met Dasty. Dasty vernevelen, even geduld en daarna (liefst warm) water doet al (redelijk) veel, als je er met iets als een afwas-borstel bij kan dan is het resultaat erg veel beter, vaak is het dan als gewoon schoner als nieuw.
Dat je uiteindelijk nog een keertje met de remmenreiniger eroverheen wilt kan in me voorstellen want een ingebouwd motorblok laat nu eenmaal niet toe dat je alle hoeken en gaten integraal kan bereiken. Je hebt dan wel met de Dasty-methode het meeste verwijderd. Beide: Dasty en Remmenreiniger zijn niet direct "schone" oplossingen, Dasty is echter minder ongezond (je krijgt er schrale handen van) als remmenreiniger (waar allerlei vluchtige organische middelen zitten die deels "verdacht" zijn). En tenslotte: De eerste schoonmaak met Dasty maakt een totale schoonmaak waarschijnlijk goedkoper als alles met remmenreiniger schoonspuiten.
Marc
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 16:22
door JanTD5
Of een auto was plaats zoeken waar ze een "motor reinigings" stand in het programma hebben. Kap open met beleid lekker schoon spuiten. Natuurlijk niet de volle druk op keringen ed zetten.
Groeten Jan
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 17:16
door patrick nieuwenhuis
Kijk ook even of je stuurhuis lekt die kan ook heel wat naar achteren waaien ,kleppendekselpakking,voorste ronde zwarte nokkenasafdichtingsdop,carterpanpakking,toevoerslang lagedruk van het recevoir naar het stuurhuis,misschien kan je ruiken of het atf of motor olie is
dan hebben we de automaatpakkingen,en de verdeelbak:keerringen-------> druppels aan de trommelremdrum.
mocht er hier op het forum nog andere ideeen zijn dan horen we het wel.succes
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: do 19 sep 2013, 04:05
door Andrew Colville
De Td5 kan op diverse plekken lekken, maar dat hoef helemaal niet een Td5 kan ook lek vrij zijn.
Lekkages zijn in de meeste gevallen veroorzaakt door simpelweg ouderdom, of door onkunde van monteurs die er aan hebben gewerkt.
zoals gezegd ga de motor ruim eens goed afspuiten iets van een ontvetter helpt en verwijder eerst de acoustiek kap, dan kun je al veel makkelijker reinigen.
Spuit af met lopende motor ( let op voor de draaiende koelvin en ploies ) en stop als de motor af zou slaan ( maar dat doet hij toch niet )
Ontzie de zekering kast op je rechter binnen scherm, een de ECU/Accu compartiment RV in de motor ruimte, hier zit veel electronica in en hoewel dat goed water dicht is, kun je beter het zekere voor het onzekeren nemen.
Warschijnlijk zul je zin dat je motor op een van de volgende 3 plekken lekt.
# Nokkenas keering voorzijde motor
# Kleppendeksel pakking ( je nieuwe motor van 2004 heeft het nieuwe type pakking nodig ) om dit zeker te weten kun je een datum vinden op de een na laaste nokkenaslager kap bij cillinder 5 onder de kleppendeksel hier zie je een ingegoten ronde afbeelding met daar in b.v. 04 staan dat betekend dat de nokkenas lager frame in 2004 is gegoten.
# niet onwarschijnlijk lekt de brandstof druk regelaar, die gaan soms lang mee, maar vaak niet, deze lekken diesel, de gelekte diesel loopt om het koppelings huis heen en drupt onderaan bij het carter op de grond.
zowel een lekkeden kleppendeksel pakking als lekkende regelaar wordt door veel bekende bedrijven bestempeld als achterste kruk as kering, dat is nou net een van de keeringen die zeer zelden lekt.
Veel vaker wordt de fout gemaakt een verkeerd kleppendeksel pakking te monteren type tot 2002 op een motor van na 2002 en dat past wel maar sluit niet af.
Naast deze 3, in mijn ervaring de top 3, komt het ook veel voor dat de full flow olie filter niet goed is aan gedraaid ( die zit verstopt achter de turbo ) dit zorgt voor een lekage aan de linker zijde van de motor tehoogte van de voorpijp.
Ook de lage druk leidig van de stuurbekrachtiging slijt vaak door zoals geschreven, deze loopt een beetje onhandig tussen carterpan en stuurhuis door en schuurt tegen de carterpan.
Laaste lekage punt die veel voor komt bij vrijwel elke Td5 is de lekage aan de tussen as van de tussenbak, de olie komt van boven tussen de versnellingsbak/automaat en de tussenbak naar onderen.
Omdat deze lekages zo veel voor komen heb ik de benodigde delen altijd op vooraad, ook zijn deze delen betaalbaar, en goed verkrijgbaar.
Maar begin eens met afspuiten en kijk dan eens goed of je kunt zien waar hij lekt, als je er niet aan uitkomt dan wil ik er best eens naar kijken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: do 19 sep 2013, 09:41
door Lucas van Lierop
@Marc, ben het met je eens dat het troep is, maar er zijn hoekjes die ik nooit schoonkreeg met dasty en een doekje en meteen met een ferme spuit remmenreiniger. Zoals altijd met sleutelen kom je met combineren het verst.
Verder is regelmatig afspuiten met hogedrukreiniger (idd motor aan) altijd goed. Als je echter een flink lek hebt zou ik opletten dat er geen olie In het lek komt.
Groet
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: do 19 sep 2013, 12:27
door Marc-my-Words
Precies, het is zelden zo dat er één absolute en enkelvoudige oplossing is.
Mij lijkt: redelijk-goed schoon is waarschijnlijk al schoon genoeg om de lekkage (bij benadering) te lokaliseren.
Wil je "hoogglans" of gewoon iets echt proper monteren dan is een nabehandeling met remmenreiniger onvermijdelijk.
Marc
Re: olielekkage TD5
Geplaatst: vr 20 sep 2013, 18:00
door Karademir
Beste Andrew,
Ik wil je van harte bedanken voor je tips. Ik zal van het weekend eens erna gaan kijken. Ik heb de kleppendekselpakking vervangen. Maar ik wist niet dat een motor van 2004 anders is dan die van 2000. De verkoper vertelde wel dat deze motor 15 pk meer zou zijn.
Mocht ik er niet uitkomen dan laat ik het weten.