Pagina 1 van 1

OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 16:27
door Ruben Hummel
Hallo,

Hier is vast wel iemand die mij kan uitleggen hoe een accu met dubbele polen werkt.

Ik heb 2 accu's uit een boot, mooi zwaar voor in de land rover dacht ik.

Als ik een accu test op de hoofdpolen krijg ik een heel andere waarde dan als ik hem test op de secundaire polen. De polen zijn dus niet direct aan elkaar verbonden. Maar hoe zit het wel??? Ik heb al even gezocht op het wereldwijde web, maar heel veel wijzer ben ik er niet van geworden.


Kan iemand mij uitleggen hoe dergelijke accu werkt en hoe ik deze zou moeten / kunnen aansluiten?

Bedankt!

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05a42cf55cb1ba9e6d16db5be2b49884', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 16763481, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 16:41
door Michel WaZ
Hoe schakel je accu's (parallel, in serie of serie/parallel)?
Accu's kan je schakelen. Dit kan op verschillende manieren: Parallel schakelen, in serie schakelen of serie/parallel schakelen.
Gebruik daarbij altijd accu's van hetzelfde merk, met dezelfde capaciteit en dezelfde aankoopdatum / productiedatum.
Ook de gebruikte kabels moeten dezelfde lengte hebben. Op deze manier heb je het langst plezier van de geschakelde accu's.

Parallel schakelen:
De capaciteit van de accu's wordt bij elkaar opgeteld (het Voltage blijft hetzelfde).
Parallel schakelen betekent dat de pluspolen doorverbonden worden en de minpolen doorverbonden worden.



In Serie schakelen:
Het Voltage wordt van beide accu's bij elkaar opgeteld (de capaciteit Ah blijft hetzelfde)
In serie schakelen betekent dat de plus-pool van de ene accu verbonden wordt met de min-pool van de ander.

Voorbeeld:
Heb je twee gelijke 12 Volt 105Ah accu's dan kan je hiervan "één" accu maken van 24 Volt met 105Ah.
Op de twee vrije polen staat nu 24 Volt.


Serie / parallel schakelen:
Deze techniek is een combinatie van twee bovenstaande schakelingen.
Zowel het Voltage van het systeem wordt verhoogd (en daarmee de capaciteit verlaagt) en de capaciteit Ah wordt vergroot.
Een zeer belangrijk onderdeel in een serie / parallelschakeling is de compensatiekabel.
Deze kabel wordt tussen de seriegeschakelde batterijen geplaatst en zorgt ervoor dat er geen spanningsverschillen tussen de seriestrengen ontstaan.
In een ideale situatie is de compensatiekabel stroomloos.

Voorbeeld:
Met vier accu’s van 12 Volt 105Ah kan een systeem worden gevormd van 24 Volt met 210Ah.

Schema

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2013 14:49 door Michel WaZ.

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 16:55
door Ruben Hummel
Michel,

Dat verhaal snap ik inderdaad ook..

Deze accu's hebben dubbele polen, op één accu zitten dus 2 pluspolen en 2 minpolen.

1 paar heeft grotere polen en 1 paar heeft kleine pooltjes (draadeindjes). De beide pluspolen en de beide minpolen zijn onderling niet 100% verbonden.

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('40e86129a2176cdb83710eeb41a12c9f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 16763578, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:09
door Michel WaZ
Zijn het geen tractie accu,s?

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:12
door Ruben Hummel
Michel,

Dat weet ik niet zeker, wellicht wel. Ik weet helaas niet hoe de aansluitingen in de boot waren.

Weet jij de logica voor tractie accu's? Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet op gezocht.

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7dfd323a921653d6983edb54f3812c71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 16763616, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:16
door jamaar
simpel verhaal
dan zijn 1 of meer aansluitingen kapot
want ze horen gelijk te zijn zodat je 1 accu in verschillende auto's kan gebruiken, dat is voor de fabrikant goedkoper
heb een keer een nieuwe pool op een accu gegoten omdat hij in de accu gescheurd was
spanning klopte maar stroom kwam er niet meer doorheen

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea42ec0115a7640f90eeb982327849e2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16763625, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:29
door G-men (Gargamel)
Ik ken die accu's wel; maar voor zover mij bekend zouden de grote en kleine polen gekoppeld moeten zijn. Ze zitten er alleen op zodat het aansluiten van accesoires en de dynamo wat makkelijker is. Bij boten willen daar weleens veel draadjes op uitkomen.

Het kan heel goed een slechte interne verbinding zijn, wat gebeurd er als je er een flinke lamp op aansluit ? Werken dan alle combinaties van + en - ?? Dan kun je met zekerheid vaststellen of er een defecte pool is. Een voltmeter is dusdanig hoogohmig dat alleen de spanning niet echt een garantie is dat het ook werkt.
Als het alleen een slechte verbinding tussen de kleine en grote pool is, dan kun je de accu natuurlijk wel gewoon gebruiken. Kapje over de defecte pool en gaan met het spul.

Verschil tussen tractie en startaccu zit in de interne constructie, niet in de aansluitingen.

G



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2013 15:30 door G-men (Gargamel).

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:33
door Michel WaZ
Een tractie accu levert een lange periode stroom bv in elek. Heftrucks, in boten worden deze geplaatst voor bv de boegschroef.
Een gewone accu levert zoals de start accu kan een korte periode een hoog vermogen leveren voor je startmotor bv of die 2 samen een schakeling aankunnen lijkt me sterk.
Zoals Jamaar al zei, als je op de 4 Polen van die ene accu verschillende waardes meet is hij stuk. Kijk even op de sticker wat de amp/h zijn van de accu,s.

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:48
door Marc-my-Words
En misschien is er zelfs niks stuk, en is er alleen sprake van een wat extra solide oxide-laagje op de extra polen (bijv. omdat die lang niet gebruikt zijn).
Een Voltmeter is gewoonlijk zo gevoelig dat je dat ondanks het oxidelaagje wel wat meet. Als je dan serieus wat aansluit doet het het niet - omdat de oxide laag teveel isoleert - of het werkt gewoon wel - omdat de oxidelaag bij een serieuze aansluiting doorbroken wordt.

De test wat er gebeurt als je een lamp oid met een beetje vermogen aansluit is dan een heel goede (zeker als je dan tegelijk de voltmeter over de lamp zet).

Marc

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:49
door Ruben Hummel
Olnav de reacties even een testje gedaan.


Ongeacht de polen die ik pak draait mijn lier er prima op... Ook ' kruislings' wel vreemd, dat zou betekenen dat er toch 100% verbinding is tussen de polen.

Als ik te beide minpolen en pluspolen doorverbind geeft de accutester een fout op de klemmen.

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:51
door Ruben Hummel
Ah is niet vermeld, vind ik ook niet interessant. De startstroom wel, die is nodig voor de grote afnames.

Deze accu heeft een startstroom van 1060A... type is 108, wellicht is dat de Ah

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 17:57
door Ruben Hummel
De conclusie lijkt te simpel

De klemmen van de accutester hebben op de kleine polen geen goede verbinding... als ik de klem op de voet van de kleine polen werkt het wel goed.

Thanks

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 18:01
door Michel WaZ
Semi tractie accu.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 18:03
door Michel WaZ
Haal dan even een schuurpapiertje of staalborstel over de Polen, wel met beleid en cker geen verbinding maken tussen + en -
Daarna weer even meten.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 19:16
door Peter
En het is beter om polen met een hoofdletter niet met een staalborstel te bewerken



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2013 17:43 door Peter.

Re: OT?: werking / logica van accu met dubbele polen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 19:45
door Michel WaZ
iPhone he.......je hebt gelijk wat de staalborstel betreft bedoelde een zachte messing uitvoering. Mijn excuses .
Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie