Pagina 1 van 1
Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: do 12 sep 2013, 21:50
door Tonny LR110
[www.dumpert.nl]
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: za 14 sep 2013, 03:40
door Apke
Ik zou zeggen: neem een krantenwijk van een ochtendkrant dan kan je de belasting misschien wel betalen.
In dit filmpje wordt verteld dat ze geen geld hebben om de belasting te betalen, maar even later wordt verteld dat ze de auto hebben laten restaureren ...... kost dat geen geld? Misschien zie ik het wat zwart-wit, maar dagelijks rondrijden met een geïmporteerde oldtimer is volgens mij nu net de reden waarom de regeling is aangepast.
Oh, voordat er een bak kritiek mijn kant op komt (kom maar op ). Yep onze Series III 109 D komt ook onder het vol tarief en voor de Discovery betalen we € 190,= per maand (en dan hebben we ook nog een VW Golf die netjes in de belasting zit). Ik zie wel hoe we het gaan doen en hoe we het redden (109 zal voorlopig geschorst blijven omdat ik er nog mee aan het werk ben), maar een filmpje met een pruillipje zal je mij niet zien maken. De regering mag dan misschien groot zijn, maar dat betekend nog niet dat ze me klein krijgen
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('22a3990ec689e259592e03af01d81a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16761239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: za 14 sep 2013, 13:54
door Erik.
Hallo Apke,
Ook ik ben van mening dat de situatie waarin vele lief-hebbers verkeren te danken is aan het importeren van oldtimers voor dagelijks gebruik.
Daarnaast zit ik met de brandende vraag waarom er nooit problemen zijn ontstaan op verzekeringstechnisch gebied? Een oldtimer verzekering is niet voor dagelijks gebruik en volgens mij krijg je de vraag of dit je “eerste” auto is.
Bij schade gaat de verzekering als eerste kijken of de schade onder de dekking valt EN of je aan de polis-voorwaarden hebt voldaan, wat bij oldtimer voor dagelijks gebruik niet het geval is.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal naast zit en dat de auto uit het voorbeeld die nieuw boven de fl 100.000 heeft gelegen op een normale verzekering loopt.
Groet,
Erik
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: za 14 sep 2013, 14:02
door Michel WaZ
Dumpert.........zegt genoeg den ik.........
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 heeft weer strombergjes en 3.5 V8 in revisie
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: za 14 sep 2013, 14:42
door Marijn & Simba
Daar zit in NL het probleem ook. De verzekering controleert pas achteraf of een kenteken op de juiste manier verzekerd was... Hoe vaak gebeurt er nou juist niets? Te naam stellen kan met een NL rijbewijs. Ook weer geen controlemoment of dit een oldtimertoelating of een daily drive is.
In Duitsland krijg je een H-zulassung pas toegewezen als je auto aan bepaalde criteria voldoet. Zonder de bijbehorende toelatingspapieren én het bewijs dat het niet je enige auto is kun je geen oldtimer-verzekering afsluiten. Zonder verzekering en de juiste papieren krijg je geen kenteken toebedeeld. Jammer joh, volle mep betalen dus. Voor een Series uit 81 is dat pakweg 650 euro (2,25l diesel, Euro 2 klasse), met H-zulassung slechts 190 euro per jaar. Verzekeringskosten daargelaten. Ligt meestal rond 200 euro per jaar, maar hangt af van je schadevrije jaren.
Het hele probleem van controleerbaarheid zit em dus in de constructie van verzekeren en tenaamstellen... en daarom rekent Weekers zich rijk en dupeert hij voor het gemak de mensen die een oldtimer als hobby hebben.
Dus de argumenten om het Duitse systeem te adopteren om een basis voor gelijkheid te creëeren zijn zo vreemd nog niet...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('378e2666df559a303e2fc414b07ac1dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16761820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: za 14 sep 2013, 14:59
door gertnijhof
"Ook ik ben van mening dat de situatie waarin vele lief-hebbers verkeren te danken is aan het importeren van oldtimers voor dagelijks gebruik."
Dat idee had ik ook, maar zou niet gewoon de kreet : "Vrijstelling" , als een rode lap, op een wanhopig geldzoekende stier, gewerkt hebben ?
en dan achteraf : uit milieuoogpunt, en als dat niet werkt : oneigenlijk gebruik... totdat men toegeeft : euri's, euri's euri's
Gert
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 02:44
door Dennis Fabel
Naar mijn idee is de regeling in Duitsland prima, helaas zorgen de autos die in Duitsland geen H kenmerk krijgen hier juist voor de problemen van onze oldtimer regeling.......
We zijn toch 1 europa met 1001 verschillende regeltjes voor elk land.
Eigenlijk kan het dus heel simpel zijn.
Mvg,
Dennis
Land Rover 90 2,25 benzine/LPG bj 1984.
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 12:05
door jamaar
dacht niet dat in duitsland een 2e auto vereist is bij het verzekeren van een auto met H kenteken maar ik kan het mis hebben, zal het tzt eens navragen
in de oldtimer verzekering zit eigenlijk al een limiet door de 5000 km beperking
rij je meer dan betaal je ook meer dus verzekeringen hebben zich ingedekt, ook door een voertuig voor dagelijks gebruik als voorwaarde te stellen
je kan geen 2 voertuigen tegelijk rijden en als een ander er dagelijks in rijd is de verzekering niet geldig als je die niet opgegeven hebt.
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7ba4199d61f7756e3c39bfa7ed87cd8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16762983, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2013 10:14 door jamaar.
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 12:12
door Marijn & Simba
Bij mijn verzekeraar is die 2e auto wel nodig. Heb het toevallig vorige week nog uitgezocht.
Omdat ik bezig ben de 109 bij de TüV bekend te maken (eerst zien of de combi als H-waardig wordt geaccepteerd), wil ik ook dat uitgezocht hebben.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b4cb0bf29b0f2834df9960937a2bf2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16762994, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 12:16
door Marijn & Simba
Omdat die dus nog geen 30 jaar oud zijn... de bekende 190D's rijden hier ook nog rond. Over 2 jaar hebben de eersten de 30 jaar bereikt en zullen ook die met een H-zulassung rond kunnen rijden.
In NL is de grens nu nog 25 jaar en dus kopen Nederlanders die Mercedessen op die voor de Duitsers helemaal niet interessant zijn (rode plakete, euro 2, das al gauw 550 euro per jaar, tegenover 300 voor een moderne diesel 2.0 met een gele of groen plakete euro 3 of 4). Niet alleen Nederlanders zijn zuunig.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('69c7005963ddaaebd2065cfc5042165f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16763002, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 12:21
door jamaar
ook in duidsland zijn er veel verschillen in verzekeringen
weet niet of je wel eens naar de andere kant van de middellandse zee wilt maar dan is het de moeite waard om er op te letten of die landen mee verzekerd zijn
kom veel duitsers tegen waar marokko plotseling met een kruisje staat zonder dat ze hier over ingelicht zijn
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c03808284fe6498ec7749af618d5d6c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16763015, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 12:26
door jamaar
dus over een paar jaar dat hele zwikkie weer aan de duitsers terug verkopen voor de dubbele prijs dat is de hollandse handelsgeest
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9ca7d140e80af78787aa85e42f392a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16763024, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 12:56
door Marc-my-Words
D'r zijn hele (NL) volksstammen die graag € 550 wegenbelasting betalen voor een diesel.
Die Duitsers zijn overigens net zo kortzichtig als de Nederlanders. Als je slechts € 350 extra betaalt voor een oude vervuilende auto dan kan je beter zolang mogelijk blijven doorrijden want qua afschrijving is een nieuwe(re) pas lonend als je voor stevige onderhoudskosten komt te staan.
Alleen als je met de plakette in de knel komt heb je "echt" een andere auto nodig. (Als je slim bent koop je een luxe vouwfiets en parkeer je net buiten de milieu-zone, en/of neem je de trein -- dan kan je nog lang goedkoop rond blijven rijden.)
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 13:08
door Marc-my-Words
D'r zijn (of althans waren - 3 jaar geleden nog) ook old-timer-verzekeraars die tot 7.000 of 10.000 km gaan tegen een bescheiden meerprijs.
De verzekering die ik had had zelfs een clausule dat je nog eens de (redelijk lage) premie verschuldigd was mocht blijken dat ik over die 10.000 reed.
Dus, zoals al gezegd: er zijn meer verzekeraars en verschillende voorwaarden.
En dan nog even een zijspoor: In Zwitserland schijnen ze een systeem te hebben dat je kan betalen voor de duurste auto en dan ook met een andere - belastingtechnisch goedkopere - auto mag rijden onder deze "toelating",ook dat zou een oplossing geweest zijn.
De beste oplossing was een kilometer-beprijzing geweest, met bijv. voor de OldTimer een vrijstelling voor die eerste 5.000 km (en eventueel ook een beperking op het aantal dagen en/of het aantal dagen dat je aaneengesloten achtereen mag rijden -- dan kan je ook nog de slimmeriken afvangen die met 4-5-of nog meer auto's de regels proberen op te rekken). NB Wie nu weer komt met de privacy: Let op, rijdt maar met een glimlach rond, want je wordt nu ook met grote regelmaat op de foto gezet en met automatische kenteken-herkenners met naam en toenaam geregistreerd (en deze gegevens gaan onverkort
naar de belastingdienst).
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 13:16
door Marc-my-Words
Het komt niet echt door de werkelijke import van die "vele" auto's, want getalsmatig valt dat nog best mee (of tegen), maar het komt vooral door het imago en de onderbuik: Ohh, Ohh, je bent dom als je niet belastingvrij auto rijdt .... en daarna ..... Ohh, Ohh, Ohh, d'r komt een tsunami aan belastingvrije stinkdiesels de grens over .... en die rijden allemaal van onze belastingcenten .. (en ik ben zelf te schijterig om te kijken of het werkelijk zo "leuk" is maar ik blijf wel afgunstig want alleen al de gedachte houdt mij afgunstig).
Vanaf 01-01-1987 gekentekende auto's betaalden sowieso de diesel- of LPG-toeslag, en bovendien was er net een overgangs-regeling naar de 30-jaargrens voor vrijstelling, dus binnen een-twee jaar was de "tsunami" weer geheel ingedamt (of zelfs verdampt).
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 14:09
door Hans
Belangrijkste reden van dit "probleem":
De buitensporig hoge wegenbelasting in Nederland. In alle ons omringende landen is het niet de moeite waard om vanwege financiële redenen dagelijks in een klassieker te rijden. De belasting is daar een kwart of nog minder van ons tarief. Waar maak je je dan druk om?
Dus de oplossing is simpel: de regering moet de motorrijtuigenbelasting voor alle auto's verlagen naar het niveau van onze buurlanden. Probleem opgelost.
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 14:46
door Marc-my-Words
Tja, Hans, als men dan de mindere inkomsten in mindering brengt op aanleg en onderhoud van het hoofdwegennet .... (want dan is 't een budgettair neutrale maatregel) dan hebben we wel met z'n allen een goede reden om LandRover te rijden.
In een klein en dichtbevolkt land als het onze zijn wegen en weg-onderhoud nu eenmaal duurder als in de ons omringende landen, en minstens zo belangrijk: er zijn goede redenen om te proberen te "sturen" op aantal auto's en op het gebruik ervan. Bij onze oosterburen betaal je bijv. meer belasting naar gelang de vervuilende uitstoot, en bovendien mag je steeds meer steden niet in zonder groene plakette ...
Ofwel: We willen allemaal wel minder belasting betalen, en we willen allemaal dat de overheid goed voor ons zorgt, dwz vooral die regelingen die "ons" uitkomen behouden of zelfs uitbreiden, en die regelingen die "ons" niet uitkomen juist niet. (Dus wat mij betreft de kinderbijslag en kinderopvang etc. afschaffen, geen JSF, geen nieuwe autowegen of rijstroken, wel kilometerbeprijzing, ook meer trein en tram, een stevige verhoging van de lease-auto-bijtelling, wel behoud van AOW en pensioen, geen eigen-risico in de gezondheidszorg, voetbalclubs laten betalen voor de ordehandhaving, extra belasting op 2e en 3e auto, geen korting op kunstsubsidies, extra geld voor inburgering en tweede-taal-onderwijs, en nog zo wat controversieels ... het is niet moeilijk om nog wat zere benen te vinden en rond te schoppen.)
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 15:26
door Frans Bonnes
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja,> (Dus wat mij betreft de kinderbijslag en
> kinderopvang etc. afschaffen, geen JSF, geen
> nieuwe autowegen of rijstroken, wel
> kilometerbeprijzing, ook meer trein en tram, een
> stevige verhoging van de lease-auto-bijtelling,
> wel behoud van AOW en pensioen, geen eigen-risico
> in de gezondheidszorg, voetbalclubs laten betalen
> voor de ordehandhaving, extra belasting op 2e en
> 3e auto, geen korting op kunstsubsidies, extra
> geld voor inburgering en tweede-taal-onderwijs, en
> nog zo wat controversieels ... het is niet
> moeilijk om nog wat zere benen te vinden en rond
> te schoppen.)
>
> Marc
Niet met alles eens maar toch
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: zo 15 sep 2013, 16:11
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc-my-Words Schreef:
> --------------------------------------------------
> > en nog zo wat controversieels ... het is niet
> > moeilijk om nog wat zere benen te vinden en rond
> > te schoppen.)
> >
> > Marc
>
> Niet met alles eens maar toch
>
Hummm kennelijk nog niet genoeg rondgeschopt ...
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 00:16
door Hans
Ik heb het niet over F-35' s, kinderbijslag, btw verhoging of wat er verder voor dingen gebeuren in ons land. Ik heb het over de motorrijtuigenbelasting. Onzin dat het wegenonderhoud bij ons duurder is dan elders. In ons land worden de wegen intensief gebruikt, in landen als Polen (geen mrb), Tsjechie (geen mrb), Frankrijk (geen mrb, Spanje (zeer lage mrb) etc liggen kilometers weg waar elke dag slechts enkele auto' s over rijden. Ik kan me niet voorstellen dat in die landen het onderhoud van de wegen daarom goedkoper is. Vergeleken met een land als Duitsland of België is er vrij zeker vrijwel geen verschil. Waarom zijn in België en Duitsland de tarieven voor mrb dan wel aanzienlijk lager als bij ons? In ons land gaat de mrb grotendeels (>50%) naar de algemene middelen omdat de opbrengst het onderhoud van de wegen ver overstijgt. Dat geld zowel voor de mrb als de provinciale opcenten.
Als we het toch hebben over wegenonderhoud: waarom betalen vrachtauto' s dan een schijntje in vergelijking met particulieren? Een gemiddelde middenklasser of historische Landrover rijdt onze snelwegen niet stuk, dat doen de zware vrachtauto' s die naar verhouding een luttel bedrag mrb betalen. Terecht ook, anders verhuizen alle transporteurs naar Polen. Dat doe je als particulier niet zo makkelijk.
Onze mrb is dus gewoon een makkelijke inkomstenbron voor de overheid. Niets milieu, niets wegonderhoud; gewoon inkomsten. En waar vaak naar de EU verwezen wordt is dat bij de mrb ineens niet meer interessant...
Het mag duidelijk zijn dat ik een voorstander ben van een belasting per kilometer: je betaald voor wat je gebruikt. Meest eenvoudig: heffing op brandstof. Veel en onzuinig rijden is veel betalen, weinig en zuinig rijden is weinig betalen. What more do you want?
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 00:53
door Marc-my-Words
Hans,
Je stelt veel vragen en ... je geeft eigenlijk zelf het antwoord: Vrachtwaggels betalen relatief weinig en personenauto's relatief veel omdat we in zo'n klein vol land wonen. Zoals overals zijn belastingen naast een middel om geld binnen te krijgen ook een middel om te sturen (of met andere woorden: dat is politiek).
In een klein vol land zijn wegen duurder, dat blijft gewoon staan, al was het maar omdat de m3 prijs hier 10, 100 of meer keer zo hoog is als iets verder weg, maar ook omdat de wegen zo vol zijn dat onderhoud etc. alleen kan met een heel strakke planning. Andere poot, de sturing, ook die is duidelijk: met tegen de 500 inwoners per km2 wil je niet dat er ook 500 of meer auto's per km2 zijn -- bedenk dat met 500 inwoners per km2 er per gemiddeld gezin slechts een krap voetbalveld ruimte is, op dat voetbalveld moet je alles doen, van vuilnisbelt t/m voetballen, en van autoweg&vliegveld t/m natuur (of park of visstek of .... ). O ja, heel veel infrastructuur wordt overigens algemeen of zelfs particulier betaalt: kijk maar eens naar de "exploitatie-plaatjes" van een gemiddelde gemeente.
In andere landen betaal je overigens ook belasting, het moet uit de lengte of de breedte komen, en uiteindelijk, hoeveel we ook afgeven op het betalen van belasting: we krijgen er ook heel veel voor terug - goed beschouwd wonen we in een veilig land en hebben we een hoge bestaanszekerheid (niet voor niks staan we altijd ergens halverwege de toptien van welbevinden). Als je je eigen veiligheid en zekerheid "geprivatiseerd" zou moeten inkopen dan was je heel veel duurder uit.
Dus ... wees blij dat je belasting mag betalen. Verder ben ik het wel met je eens: ik betaal ook liever per kilometer, maar dat is voorlopig een gepasserd station en daar hebben "wij" gezamenlijk schuld aan.
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 09:49
door Michel WaZ
Idd, privatiseren is al helemaal niks,...........kijk maar naar de tunnel van de A9 onder het Noordzee kanaal ............daar betalen we nog steeds €0,50per doorgang per auto voor............er rijden gemiddeld een 100.000 auto,s per 24 uur door.
Dit geld gaat niet naar de staat hoor, maar naar de banken die dit gefinancierd hebben omdat de staat geen centjes had............daarbij komt ook het feit dat ook deze tunnel niet binnen het budget is gebleven zodat deze aflossing hiervan nog eens 10 jaar langer duurt.
Dus dit hele grapje kost de Nederlandse burger 365x50.000x10=182.500.000,- exclusief rente! Enne dit is de afgelopen 10. Jaar al betaald.
Leuke tunnel........
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 heeft weer strombergjes en 3.5 V8 in revisie
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 22:30
door Apke
Mooi he, dat één Europa. Ik krijg steeds meer de indruk dat de dingen die in ons land al duur waren duur blijven en de dingen die goedkoop waren duurder worden om de Europese prijzen gelijk te trekken.
Als je met mensen in het buitenland praat over Land Rovers, dan vinden ze vooral de nieuwprijs vrij hoog. Als je vervolgens zegt dat je voor dat bedrag in Nederland alleen een gebruikte auto kan kopen dan zie je al verdwaasde blikken. Als klap op de vuurpijl hoef ik alleen nog maar over de mrb te beginnen ...... het bedrag wat wij voor de Disco betalen per maand vinden de meeste buitenlanders al hoog per kwartaal.
Ook in Den Haag waren ze er achter gekomen dat de wegenbelasting niet aan de wegen wordt besteed dus is het houderschapsbelasting geworden. Zo kunnen ze legaal het openbaar vervoer en nog wat andere zaken sponsoren.
Het idee dat mensen van alles proberen om minder belasting te betalen is helemaal niet zo gek. Volgens mij probeert iedereen dat. Als de wet het zo regelt dat je op één of andere manier geen belasting hoeft te betalen voor je auto, dan zullen er mensen zijn die daar gebruik / misbruik van maken. Helaas is het zo dat de goede onder de kwade moeten lijden. Terecht dat de goeden daar boos over zijn, maar het huilmeneertje in dit filmpje, sorry geen medelijden mee. Hij heeft een gok genomen en dat is verkeerd uitgepakt.
Onze Series is nog niet oud genoeg om vrijgesteld te worden. De brandstof die er in moet is van het verkeerde soort ...... tja, ik ben bewust op zoek gegaan naar een Stawag diesel, de reden voor mij om er geen benzine auto van te maken.
Nu heb ik het voordeel dat we ook een Discovery hebben uit 2000 waarvoor we vol belasting betalen (op diesel). Ik kan dus heel makkelijk de ene auto schorsen om met de andere auto te rijden
De series moet alleen nog afgemaakt worden (oh en ook de Disco moet weer rijdend worden). Inderdaad, alles komt goed
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('96bafb676185e75abdacbb55822e4f6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16766381, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 23:01
door Marc-my-Words
Apke,
Even een nuancering. Als er al sprake is van MRB geld dat het OV sponsort dan is dat nog steeds goed besteed.
Het OV levert - in de spits - een vervoersprestatie van laten we zeggen 10%. Als die 10% van vandaag op morgen overstapt op de auto (maar ook als ze uitgesmeerd over 5 a 10 jaar zouden overstappen) dan staat heel Nederland van 's ochtends tot 's avonds stil (en neemt iedereen die op tijd moet komen de trein). Als je uitrekent wat je moet uitgeven om iedereen een plek te geven in de spitsuren dan is zelfs de dure MRB nog niet genoeg.
Bedenk verderj dat wegen/wegverkeer een heleboel verborgen kosten met zich meebrengt. Zo woon ik op ± een halve kilometer van een belangrijke verkeersader tussen W-Nederland en alles ten oosten van het midden. Deze verkeersader zorgt ervoor dat ik een redelijk "rustige" achtertuin houdt, dwz iets dichterbij deze Aveel liggen geluidscontouren en daar kan dus niet gebouwd worden ... tel uit je verlies (die grond was als bouwgrond honderden €uro's per m2 meer waard geweest, en dit gaat dus om minimaal één vierkante kilometer per strekkende kilometer autoweg). Dit nog afgezien van die stormachtige branding of bulderende bergbeek die ik 's ochtends door moet als ik de achterdeur uitstap, dus mijn persoonlijke leed - leed dat ik van niemand vergoed krijg.
Ofwel ... het rekensommetje mbt wat de auto ons kost en oplevert is sterk afhankelijk van welke kosten je wilt meenemen.
Blijft natuurlijk wel opvallend dat er niet ver van hier landen zijn waar de auto goedkoper is. Enige oplossing: emigreren (en dan niet mouwen over wat je dan daar in den vreemde mist ... alles heeft zijn prijs).
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 23:40
door Apke
Marc,
Ik heb de cijfers niet verzonnen, maar ik kan met niet voorstellen dat het onderhouden van de wegen ineens 1 miljard meer kost volgend jaar. Geen tijdelijke, maar een structurele verhoging.
Automobilisten betalen 1 miljard extra belasting.
Berekeningen van grondprijzen klinken aannemelijk, maar ook deze is slechts betrekkelijk. Er werd en wordt op grote schaal mee gespeculeerd. Hier zijn vele boeren en tuinders noodgedwongen vertrokken om ruimte te maken voor woningen. De gemeente kocht de grond als landbouw grond en verkocht als grond voor bebouwing. Zie hier, de vierkante meter prijs is ineens stukken hoger en het enige wat echt veranderd is, is het bestemmingsplan.
Zoals je zelf schrijft en volgens mij 100% klopt is dat het openbaar vervoer voor slechts 10% van het vervoer van personen verantwoordelijk is. Deze 10% blijkt niet zonder overheidsgeld te kunnen en als je in de spits met de trein of bus wil reizen ....... ik kies wel voor de auto.
Nu heb ik er niets op tegen als ik iets meer moet betalen om de wat minder bedeelden ook te laten reizen, maar met de trein en of bus reizen is niet echt betaalbaar meer te noemen.
Hoe zou het zijn als er 10% meer auto's op de weg kwamen en alle spoorwegen geasfalteerd waren?
Waar we in Nederland steeds meer in terecht komen is een spiraal waarbij alles duurder wordt om begrotingen kloppend te houden. Omdat er daardoor minder besteed wordt zal er meer geld naar de overheid moeten waardoor alles opnieuw duurder wordt enz. enz. Om als voorbeeld de accijns op de diesel te nemen: transport wordt duurder, openbaar vervoer wordt duurder, met andere woorden: producten worden duurder en of de prijs van het ov moet omhoog of er moet meer geld bij.
Emigreren is in mijn gezinssituatie niet echt een optie, in een andere situatie was ik misschien al lang weggeweest.
Ach, tot die tijd zal ik het in Nederland wel overleven
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e082b8b7823efb8e0e63b629ccbe6ba8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16766502, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: di 17 sep 2013, 00:31
door Marc-my-Words
Apke,
Mijn punt is vooral dat wegen heel veel meer kosten als wat gewoonlijk gemakshalve wordt becijferd. Zonder het te weten noem je er zelf ook een punt: Bij het "ontwikkelen van een bouwlocatie wordt de daarbij horende infrastructuur meest geheel betaalt uit de grond-exploitatie (dat is dus één van de redenen waarom bouwgrond zoveel duurder is als boeren grond) en dus wordt die infrastructuur betaald door de huizenkoper en niet door de daar rijdende auto's.
Dan verder: Spoorwegen asfalteren (oid, of uitruilen etc) is weinig effectief: De grondbeslag van spoorvervoer is veel kleiner per vervoersprestatie als dat van wegvervoer. Als je kijkt in landen waar de treinen misschien niet zo vaak maar wel veel sneller rijden (waar zelfs een regionale trein 3 landen en 2 regio's aandoet en daarbij deels ook nog 200 km/u rijdt -- kom daar maar eens om alhier, wij bestellen een Fyra, en die rijdt nu al 5 jaar niet), als je dus bijv. in Frankrijk kijkt en kijkt naar de vervoersprestatie en het ruimtebeslag (incl milieu-ruimte) van een TGV-lijn dan wil je helemaal geen nieuwe autowegen meer.
Als je dan kijkt naar een land als NL waar ruimte tekort is dan is het toch gek om dagelijks met minstens 1 ton auto naar je werk te rijden en daar de nodige m2 te benutten, om dan 's avonds weer naar huis te gaan. Reken maar eens uit: moderne kantoor-locaties beslaan meer m2 per werkplek als die brave man (of vrouw) thuis heeft -- en bedenk dan dat je ± 40 uur per week werkt en 3x zo lang thuis bent.
Tenslotte: Belasting moeten we betalen met z'n allen. Het verdelen van de pijn is een pijnlijk gedoe, en dit keer hebben ze dus geweldig zitten klooien (als je een beetje pech hebt wordt je overal gen@@id,dwz val je op veel meer fronten "in de prijzen". Maar elders is het allemaal niet veel beter -- behalve dan in Frankrijk als je tenminste in de buurt van een van die schaarse TGV-lijnen woont .
O ja, in Frankrijk voelen wij beiden on wellicht beter thuis: daar heb je Hollande, François. En Hollande roept niet op als onze Mark om allemaal een nieuwe auto te kopen, Hollande geeft gewoon net iets meer uit, bezuinigt net iets minder en gek genoeg (eigenlijk niet zo gek) gaat het eigenlijk opvallend goed met Frankrijk (ook al zijn ze er nog lang niet). Paradoxaal genoeg zijn wij er bijna, maar duurt het hier opvallend lang omdat we veel te rigide/ca;vinistisch alles afknijpen en overal broekriemen aanhalen.
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: di 17 sep 2013, 00:55
door Apke
Mooi gesproken Marc
Laten we de politiek bij de politiek laten en het hier houden op onze Land Rover liefde ... ziekte ... gekte ... verslaving, ach hoe je het ook wil noemen
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('974e27fdaab6b86c34bf07e9329092ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16766630, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: di 17 sep 2013, 10:29
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Tsja, wat is ruimte te kort? Als niet iedereen persé zijn kantoor in de Randstad zou willen bouwen zag het er al heel anders uit met de grondprijzen denk ik.
We wonen in zo'n klein land; wat maakt het uit waar je zit, je bent overal zo met deze afstanden. Voor zover het tegenwoordig nog nodig is ergens fysiek aanwezig te zijn. Hier vanuit Almelo doe ik er denk ik minder lang over om van Almelo naar Deventer te rijden dan van de ene locatie naar de andere in Amsterdam als het een beetje tegen zit.
Toen ik vroeger bij de AEX werkte in het centrum van Amsterdam deed ik er vaak al net zo lang over vanaf de ring tot de beurs dan over de hele rest van de afstand vanaf Almelo.
Ik zou graag naar een Land met lekker weer verhuizen. Als ik ooit een leuk idee hebt waarmee er ergens wat te verdienen is, en ook mijn vrouw haar beroep kan blijven uitoefenen vertrek ik met plezier.
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: di 17 sep 2013, 12:00
door Marc-my-Words
Ja, Ja, alles is relatief, maar in het "Verre Oosten" (dwz Almelö en omgeving - ik heb er schoon-familie) is de dichtheid per kilometer nog steeds zo dat je op ± 1 hectare per gezin uitkomt, nog steeds weinig.
En gek genoeg - of misschien alleen kortzichtig - omdat de grondprijzen relatief bescheiden zijn wordt nu in het "Verre Oosten" nog verspillender met de ruimte omgegaan als in het drukke Westen.
Ik ben dus meer van het Nederland van 10 miljoen (liever nog 5 a 6 miljoen, maar je moet een beetje realistisch blijven).
Kijk overigens maar eens naar waar we met z'n allen op vakantie gaan: eventueel gaan we naar erg drukke plekken, maar eigenlijk altijd naar streken waar de bevolkingsdichtheid een stuk lager is als hier. Zelf ga ik toch eigenlijk het liefst naar die delen van bijv. Frankrijk waar je te maken hebt met 50 - 100 inwoners per km2, en zo nu en dan naar gebieden met 10 of minder per km2. Gek genoeg is het gezelliger naar mate er minder mensen wonen.
Marc
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: di 17 sep 2013, 13:15
door Geert LW79
Hoe minder zielen hoe meer vreugd.
Geert (dorpsbewoner)
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edd5c6380c96bed1f88d5fdbc6a96b0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16767083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alles komt goed ? :-)
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 13:45
door harryv8
@Paul Stroink ha ! ik werk ook op beursplein 5.. en ik heb het opgegeven per auto , dus maar in de
overvolle trein.. De ring staat altijd vast, of er is wel weer een of andere tunnel dicht.