Pagina 1 van 1

Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: di 10 sep 2013, 14:38
door Rag Rover
Lotgenoten,

Ik overweeg de aanschaf van een PSI chip voor mijn Disco 2 TD5 automaat [www.paddockspares.com]

Iemand ervaringen, doen of niet?

Bij voorbaat dank, met beste groeten,
Mark.

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: di 10 sep 2013, 16:26
door sander "one10"
Moet je nou nog harder met die caravan Mark ;-)

Greets

Sander

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: di 10 sep 2013, 16:41
door Rag Rover
sander "one10" Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet je nou nog harder met die caravan Mark ;-)
>
> Greets
>
> Sander

Tuurlijk, het chassis moet er onderuit

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: di 10 sep 2013, 17:04
door sander "one10"
Dan 2 chips erin

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: wo 11 sep 2013, 03:32
door Andrew Colville
Dat is geen tunings box maar een doos vol weerstanden die de waardes van de sensoren door elkaar gooien zodat de ECU gewoon blind meer brandstof inspuit, er is het een ander over geschreven ip forums in de UK velen negatief ( over verhitting kromme spruitstukken te hoge EGT etc etc , maar ook mensen die niks anders willen.

voor 345,- ben je beter af met een "custom re-map" afgestemd op jouw auto, en benodigheden/rijstijl, bij een remap wordt niks voor de gek gehouden, de Eprom wordt herschreven het hele reken systeem in de ECU wordt aangepast en ingebouwde veiliheid systeemen worden behouden, dat is niet het geval bij de power box.

Persoonlijk zou ik een van de bekende mannen in de UK aanspreken, kost wat meer maar dan heb je ook iets dat goed is afgestemd op jouw auto, wensen en rijstijl "Chip op maat " en niet een massa geproduceerde Chip welk velen en vorral hier in NL verkopen.

Zelf heb ik van tijd tot tijd contact met Ian IRB Developents een van de mannen die de VNT voor de Td5 mogelijk heeft gemaakt.

Hij is de eenige die voor mij een chip mag schrijven. als je een beetje verdiept in de bedrijven die tuning aanbieden kom je er al snel achter wie de "godfather" is van Td5 tuning en dat sommige van de grootste namen op Td5 gebied zijn leerlingen zijn.

Ik zou de PSI links laten liggen zeker voor dat geld, gan naar een van de Prof's en rij met een gerust hartje rond in een Td5 die vervelend kan zijn voor gti rijders en mede landrover V8 rijders.

Td5 met 240 Pk en toeren begrensd ( tevel rook, maar gedaan als lolletje lees de reacties maar eens )


Er zit zat potentieel in de Td5, ook hoeft de levens duur niet sterk af te nemen mits onderhoud goed is en je zorgt voor je Td5.

Als jouw Td5 van voor 2002 is dan heb je een MSB ECU en zal de eprom moeten worden verwijdert, dat betekent dat je ECU bewerkt moet worden. Op de plek van de oude Eprom wordt meestal een eprom voet gesoldeerd, hier kun je vervolgens een nieuwe herschrijfbare eprom in klikken en eenvoudig weer verwijderen.

Heb je een Td5 van na 2002 dan is jouw ECU te re-mappen via de OBD poort en middels een nanocom, testbookof hawkeye.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 19:33
door laro ed
Ben ik niet met je eens Andrew.

Die PSI werkt prima. Wij hebben er diverse ingebouwd.
Er zijn ook andere die wel slecht zijn.

Let wel. Bij deze TD5. Met pompverstuivers. Bij een common rail geldt dit niet.

De pomp begint in te spuiten op het moment dat de nok de pomp gaat bedienen. En de computer de klep aanstuurt.
En stopt met inspuiten als de nok niet meer bediend wordt of als de computer de klep niet meer aanstuurt.

En het enige dat die PSI doet is langer de klep bedienen.

En aangezien een diesel toch werkt met lucht overmaat (dan rookt die niet) En dan zit er nog meer vermogen in.
Of een tekort aan lucht (dan rookt die wel) En dan het je max vermogen

Die PSi kan gewoon niets fout doen. Of hij rookt. Dan heb je max vermogen En dan kun je hem lager instellen als je wilt Of je geeft minder gas. Of hij rookt niet en dan heb je niet het vermogen dat beschikbaar is.


Het leuke aan de PSI is dat je er zelf mee kunt spelen. Als het koel en mistig is dan kun je heel veel vermogen geven. En als het zomers warm is dan kun je hem minder geven.

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 20:05
door Andrew Colville
Voor mij blijft het een minder goede oplossing, en voor die prijs is een Re-map een veel veiliger oplossing, als je de ervaringen gaat lezen over PSI en diverse andere powerboxen dan lees je niet heel veel goeds, zowel van gebruikers ( die later alsnog voor een echte remap gaan ) als de Profs die niets anders doen dan Re-maps.

er zijn veel storingen, neven efecten, problemen met roetmetingen, en vreemde gedragingen van het motor management.

Er zijn ook positive reacties, maar die zijn zeldzaam, zeker in de UK waar powerboxen zelden eerste keus hebben, de meeste gaan direct voor een goede Re-map, en dat zou ook mijn advise zijn.


Dan zou je ook je lucht massa meter kunnen losgooien om beter respons te krijgen onder in toeren, het blijft echter een rommelige oplossing.

Ieder makt zijn eigen keus, In NL is een gebrek aan mensen die echt verstand hebben van de Td5 en het tunen ervan. dus zijn powerboxen vaak de enige keus.

Jammer vindt ik dat er zovel geld voor een simpel doosje met wat variabele weerstanden en een printje, prijs kwalitiet verhouding vind ik niet realisties en de prestaties ook niet, tenminste vergeleken met een goed ge re-mapd Td5 ecu.

Het langer of korter bedienen van de spil port op de Td5 verstuivers is gewoon te regelen in een Re-map net als diverse andere waarden, hier door kun je veel fijner tunen en afstellen, ook het response van het gaspendaal en de maniet warop de motor zichzelf reglt onder diverse omstanidigheden is, met een Re map veel beter afgesteld dan met een doosje weerstanden.

Voor 340 pond ben je beter af met een echte remap die beginnen bij 300 pond, je hoeft zelf nergens aan te draaien, een prof steld hem af binnen veilige marges. dat gaat niet met een power box.

Probeer eens een goede Remap op maat voor een van jouw defenders, en vergelijk die met je PSI, ik weet nu al de uitkomst. prijs technies doe je jezelf te kort met een PSI power box.

Ieder zijn keus en ervaaring en buget natuurlijk.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2013 18:25 door Andrew Colville.

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: za 14 sep 2013, 02:53
door Apke
Je zou bijna denken dat je nu rond rijd met een aangepaste ecu Andrew

Als je een goede tuning laat doen, dan doe je dat op basis van je motorblok en aandrijf lijn. Een automaat vraagt een ander gedrag dan een hand geschakelde auto. Verder is het afhankelijk van het gebruik van de auto, met andere woorden: waarom tunen. Wil je zuiniger rijden, harder rijd of meer trekkracht heeft.

Een kastje wat je zelf "gemakkelijk" kan aanpassen lijkt natuurlijk mooi en leuk. In de winter meer power en in de zomer (op vakantie met een caravan de bergen in) een heet gelopen blok. Land Rover heeft de meeste motoren onder gedimensioneerd, maar je moet er voor waken dat je niet teveel gaat vragen, zeker niet op momenten dat de omstandigheden niet ideaal zijn (tja, in Oostenrijk kan je maar zo een uur berg op rijden met wisselend stijl en minder stijlen stukken).
Kortom, blijf je verstand gebruiken of laat het over aan mensen die er veel verstand van hebben is mijn mening.

Nu heb ik misschien makkelijk praten, mijn Disco heeft een aangepaste ECU, verschil wat je merkt. Het mooie is dat de auto in zijn geheel krachtiger geworden is. Dezelfde ECU gaf in een andere auto een heel ander resultaat, wel krachtiger maar niet over de gehele linie.
Het verschil: een andere motor en een handbak ipv een automaat.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2694afc9d7f79001227c8b6a50e53da0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16761222, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: za 14 sep 2013, 10:51
door JoostKenya
Ik denk dat wat Laro Ed schrijft erg waar is! De PSI doos verlengt vooral de openingstijden van de injectoren. Veel commonrail dozen manipuleren vooral de druk van de commonrail sensor. Dat geeft bepaalde nadelen weet ik uit ervaring. Maar dat is bij de TD5 niet het geval.

Hoe goed het direct tunen van de ECU is in vergelijking met de PSI box is erg relatief. Je kunt er op verschillende manieren tegen aan kijken. Uiteindelijk zal er meer diesel worden ingespoten wat potentieel hogere uitlaatgastemperaturen oplevert en de motor meer zal belasten.

Het argument dat bij direct programeren van de ECU de veiligheidssystemen overeind blijven is ook relatief. Want je kunt de ECU gewoon vertellen dat er onverantwoord veel diesel ingespoten moet worden.

Natuurlijk is de ECU gemaakt om aangepast te worden en is het direct aanpassen van de ECU de beste manier tenminste als je precies weet wat je doet en alle details van de werking van de ECU kent. Die details hebben normaal gesproken alleen de fabrikant en of toeleverancier.

Het nadeel van de power box is dat er een extra onderdeel in de kabelboom zit wat kan falen en storingen kan geven.

Je kunt tegenwoordig ook de TD5 gratis en voor niets zelf remappen wanneer je een Nanocom hebt. Kijk maar op: [luca72.xoom.it]
Ik kwam er zelf door het vergelijken van de maps achter dat de gratis Maps die daar staan in iedergeval meer sofisticated zijn dan een 5 jaar oude Map van een bepaalde Engelse tuner (ik ga geen namen noemen). De gratis maps zullen zeker niet beter zijn dan het spul wat je vandaag de dag in Engeland koopt maar het lijkt wel bruikbaar als startpunt voor de hobyist. Ik zou TD5 rijders vooral willen aanmoedigen om er wat mee te doen zodat er meer publieke info beschikbaar komt over de werking van de TD5 ECU.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2013 08:54 door JoostKenya.

Re: Ervaringen met PSI motorsport op Disco TD5

Geplaatst: za 14 sep 2013, 12:13
door laro ed
Allemaal waar.
Maar het remappen kan pas bij auto's van na 2002. Of je moet je computer laten aanpassen.
En die PSI kan altijd.
En inderdaad, Een goede persoonlijke tune zal beter zijn dan een box.
Maar ook de meeste tunes worden er alleen maar ingeschoten van 'hier issie' en als die niet goed is dan kom maar terug.
Ook daar wordt niet getuned maar alleen veranderd. Echt tunen naar de auto kost ruim meer dan die 300 euro.
Bij de PSI heb je 10 programma's die je zelf kunt uitproberen welke het best werkt. .
En de PSI box is niet alleen maar een doos vol weerstanden die sensoren nept. De PSI box laat alleen de verstuivers langer inspuiten.
Die doet niets met de sensoren van de computer.
Want die is alleen aangesloten op de 5 injectordraden en +12 en Massa. meer niet.

Remappen heb ik ook laten doen. Werkt prima. Maar soms moet dat ook 4 keer voordat het goed is.