Pagina 1 van 1

Een sisss

Geplaatst: do 05 sep 2013, 23:06
door Karademir
Hallo mensen,

Ik ben sinds een week een trotse eigenaar van een discovery 2 uit 2000 (TD5).
Ik ben echt gek op de wagen geworden en voel me verbonden met hem.
Ik ben blij dat er een forum is en lees in mijn vrije tijd al wat geschreven is en wil jullie vooral stimuleren om hiermee door te gaan.
Ik heb twee vragen aan de kenners en ervaringsdeskundigen onder jullie.
Als ik de auto start dan voel ik op het rempedaal een soort duw of tik, het gevoel dat de ABS werkt. Is dit normaal? Zou dit iets met de ABS kunnen zijn?
Daarnaast als ik iets gas geef sist de auto iets. Alsof er lucht ontsnapt. De turbo is nagekeken. Ziet er goed uit. De slangen zijn droog. De luchtbalgen zien er nieuw uit en de auto zakt niet. Enig idee?

Graag jullie reactie.

Burhan

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 11:50
door sjorsboomschors/aka/PP
rijd ze verder goed??
het is en blijft een LR.... met elk een eigen wil & karakter... helaas
maar zoals bekend: If' it's not broken... don't fix it!

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 12:25
door Lucas van Lierop
daar ben ik het niet mee eens, sommige dingen wil je liever wel preventief fixen ipv op het moment dat het kapot gaat (ergens midden in de sahara...)

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 13:48
door Arthur Verhalle
Hoi Burhan,

Het rempedaal doet bij mij (disco II, 2004 TD5) hetzelfde. Alles nagekeken, niets gevonden.

Het sissende geluid kan, als het van achteren komt, ook je brandstofpomp zijn (ik hoop van niet, dat ding kost een paar honderd euro). Als de luchtbalgen zijn vervangen, zou het ook nog een los clipje van een luchtslang kunnen zijn (die dingen zijn kwetsbaar). Heb je het gesis ook als je even hebt gereden?

Arthur

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 17:16
door Karademir
Beste Arthur,

Het gesis komt van voren. Lijkt van de intercooler te komen maar de slangen zijn schoon en droog. Het lijkt ook bij een bepaalde toeren voor te komen. Als het de intercooler of turbo zou zijn vermoed ik dat hoe meer toeren hoe meer gesis? En soms lijkt het ook te komen als ik op een hobbelige weg rijd als de auto van li naar re of andersom schudt.De luchtbalgen zijn opgepompt. Ook als de auto al een tijd niet rijdt. Hij zakt niet door zijn as.

Bedankt voor de geruststelling mbt het rempedaal.

Burhan.

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 17:31
door Michel WaZ
Kijk goed bij de aansluitpunten, dit gesis is onder druk ontsnappende lucht het plekje waar dit gebeurt is waarschijnlijk helemaal schoon geblazen. ik heb dit gehad met de turbo van mijn schoonpa, siste ook kwam uit de slang op de aansluiting..........................Was een mooi stukje schoon geblazen nergens vet, olie, stof of zand.................................

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 17:35
door Lucas van Lierop
Vergeten te zeggen maar mijn Disco 1 met ABS doet het ook nooit aangedacht dat het de ABS was maar die zal wel een klep opzetten oid waardoor de remdruk verandert.

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 17:45
door karademir
Ik zal morgen nog eens goed kijken. Op de turboslang zit volgens mij een soort sensor of zo. De ronde dop-achtige ding in de onderste foto (niet waar de pijl naar wijst!) was erg vuil bij aankoop. Die zal ik eens goed controleren

17092009057.jpg --> mod_embed_images_loadimage('555a4a04199789e8021aa3d4e4ceb667', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi410.photobucket.com%2Falbums%2Fpp187%2Ffesuvious%2F17092009057.jpg', 'http://i410.photobucket.com/albums/pp187/fesuvious/17092009057.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi410.photobucket.com%2Falbums%2Fpp187%2Ffesuvious%2F17092009057.jpg', '', 16748399, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Een sisss

Geplaatst: vr 06 sep 2013, 18:05
door disco ronl
als ik het goed zie is die ronde 'dop' de turbo washed-gate acturator (bedient the klep in het uitlaat spruitstuk bij teveel turbo druk)
de acturator wordt aangestuurd met een klein slangetje vanaf de turbo, deze kunnen lek gaan door ouderdom. kontroleer deze even.

Als je de rem intrapt voor het starten, dan moet de pendaal iets zakken na het starten. dat is GOED. je rembekrachtiger werkt dan goed, de klik of tegendruk die je voelt is inderdaad de abs pomp die opengaat (is goed).

veel plezier met je Disco

Re: Een sisss

Geplaatst: za 07 sep 2013, 01:58
door Andrew Colville
Een Discovery 2 hoort niet in zijn rempedaal te slaan, dat mag je enkel voelen als je in de "ankers" gaat en daarmee ook de ABS gebruikt om te stoppen, dan zal de abs pomp en eclectronica een trillend gevoel geven in het pendaal.

Gesis hoor je ook niet te horen, je geeft aan dat je dit hoort als je wat gas geeft, dit kan een reeks dingen zijn.

# turboslangen 3 x en slangklemmen controleren op vast heid en gaatjen doorschuur plekken.
# Lekke intercooler zoeken naar vette plekken op het koel element. dit is lastig omdat je er eigenlijk niet goed naar kan kijken zonder deze te demonteren.
# Lekke uitlaatspruitstuk pakking, een veel voorkomend probleem bij de Td5 omdat de uitlaat spruitstuk vaak kromtrekt.
# Lekke EGR leiding of klep ( dat ronde deel in je foto ) die heet "Exhuast Gas Recirculation Valve" het is niet meer dan een vacuem klep.
# Lekke inlaatspruitstuk pakking of pakking tussen spruitstuk en EGR klep.

Ik wil best even voor je kijken , maar zit in midden limburg. De Td5's hebben voor mij weinig geheimen en ook heb ik het juiste materiaal en kennis om snel diagnose te stellen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Een sisss

Geplaatst: za 07 sep 2013, 02:34
door Karademir
Beste Andrew,

Ik zal in het weekend kijken naar de punten die hebt genoemd.
Mbt het inslaan van de gaspedaal. Betekent dit dan dat de ABS niet meer goed is en binnenkort kapot zal gaan?
Als ik je naam Google zit je volgens mij in Weert. Mocht ik er niet uitkomen zou ik graag je willen bezoeken.

De anatomie van de auto vergelijk ik als die van de mens. Ik heb een leerboek anatomie (=werkplaatshandboek) van de auto bestelt. Zodra de diagnose juist is kan is het beter maken

Re: Een sisss

Geplaatst: ma 09 sep 2013, 04:26
door Andrew Colville
Ik zit Idd in Weert, en een bezoekje is altijd wel af te spreeken.

dat de ABS in het pedaal slaat wil niet zeggen dat je straks ineens zonder remmen staat.

Als er iets niet goed is en het systeem zou uitvallen dan gaan ABS TC en Hilldecent lampjes branden ( google 3 amigos )en zelfs dan werkt het remsysteem nog, enkel een lekage kan deze gevaarlijk onbruikbaar maken, en dat heb je ook met een auto zonder ABS.

Wel zou het fijn zijn als er eens naar gekeken wordt, zoals ik al schreef hoort hij niet te slaan in het pedaal.

EEn goed boek over de Discovery is een goede investering, zonder deze kun je eigenlijk weinig repararen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )