Pagina 1 van 1
elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: do 29 aug 2013, 23:28
door sytse 90
nadat ik een 2.5td motor heb ingebouwd in mijn land rover 90 wou ik vandaag de accu aansluiten, ik had de accu op geladen en toen er in gezet toen heb ik niet geheel volgens de volgorde de accu aangesloten namelijk eerst de plus pool aangesloten daarna de minpool maar deze begon metteen te vonken en werd zo heet dat de kabel begon te roken.
komt dit alleen omdat ik de polen niet in de juiste volgorde heb aangesloten of is er iets anders aan de hand?
Gr , Sytse
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: do 29 aug 2013, 23:56
door Henk Bossinade
Sytse, als je een accu inbouwt,dan sluit je altijd eerst de + klem aan.Daarna pas de _ klem. .Dus dat heb je goed gedaan.Je zult dus waarschijnlijk iets in de bekabeling van de startmotor verkeerd hebben aan gesloten.PAS OP MET VONKEN BIJ DE ACCU,DEZE KAN ONTPLOFFEN !! Vr Gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2013 22:06 door Henk Bossinade.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:07
door sytse 90
Mijn verhaal was niet helemaal helder ik sloot eerst de plus pool aan en toen de min pool en toen begon de boel te vonken en te roken.
Gr, Sytse
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:12
door Henk Bossinade
Heb je de kabels op de dynamo goed aangesloten?Heb je niemand in de buurt die er wel verstand van heeft en die er even naar kan kijken? Je hebt ergens iets verkeerd aangesloten, maar wat kan ik van hieruit ook niet zien . Succes en wees voorzichtig! Vr gr Henk B.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:26
door sytse 90
de massa kabel van het chassis zit aan het blok vlakbij de de dynamo en de massa van de start motor zit aan het blok en verder ben ik niet aan de draadboom gekomen ik heb het idee dat er bij de start motor iets verkeerd is gegaan. heeft u misschien een foto van een aangesloten startmotor op een 19j motor?
Gr, Sytse
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:33
door Henk Bossinade
Sytse, waar heb je dan de pluskabel van de accu op aangesloten? Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2013 22:33 door Henk Bossinade.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:38
door sytse 90
Op het bovenste boutje. ERR5009-200-300-TDi-STARTER-MOTOR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3110c593ef1de60fb467f1052da64745', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fe0fc22ac39e67a3c99008e77872a8dda9256102d%2FERR5009-200-300-TDi-STARTER-MOTOR.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/e0fc22ac39e67a3c99008e77872a8dda9256102d/ERR5009-200-300-TDi-STARTER-MOTOR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fe0fc22ac39e67a3c99008e77872a8dda9256102d%2FERR5009-200-300-TDi-STARTER-MOTOR.jpg', '', 16735376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gr ,Sytse
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:58
door Henk Bossinade
De plus van de accu komt inderdaad op de startmotor aansluiting zoals jij die beschrijft(bovenste bout op het startmotorrelais).De massa van de accu heb je op de massa motorblok/chassis. Er zit ook een plus op je dynamo.Heb je deze goed aangesloten? Deze staat in verbinding met de plus startmotor/ accu.Als je de plusaansluiting op de dynamo losmaakt (zorg ervoor dat de aansluiting geen metaal=massa raakt) , vonkt de minklem op de accu dan nog steeds?Vr gr Henk B.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 00:58
door Bakker
Er loopt ook nog een dikke bruine ongezekerde draad naar de dynamo vanaf de startmotor.
Als je een ander blok hebt ingebouwd , dan heb je of die draad of de dynamo los gehad.
De volgorde van aansluiten is volgens mij niet belangrijk.
Bakker Harlingen
!997 Defender 130
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 01:02
door Henk Bossinade
De aansluitvolgorde van de accuklemmen+/_ is wel degelijk belangrijk.Dit ivm de veiligheid!! Vr Gr Henk B.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 09:19
door sytse 90
Er zit bij mij aleen een soort stekker aan de dynamo met 3 draden dacht ik en dat zijn 2 bruine en 1 dunne bruin witte.
Gr,Sytse
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 11:12
door jamaar
ik ben even de weg kwijt
welke massa van de startmotor?
want het huis is massa en hij heeft geen aansluiting waar je massa op aansluit
dus waar heb jij massa op gezet
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64ce392a7ce73e0ae21f1b99dbd0699b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16735800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: vr 30 aug 2013, 23:47
door sytse 90
Het probleem is gevonden, de pomp van de rem bekrachtiger had 2 draadjes bekneld waardoor de kortsluiting er was.
Hartelijk dank voor de hulp.
Gr, Sytse
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: za 31 aug 2013, 00:18
door Henk Bossinade
Sytse,je hebt de storing gevonden, goed zo! Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2013 22:21 door Henk Bossinade.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: za 31 aug 2013, 15:23
door Bakker
Als Sytse nu eerst de min had aangesloten en daarna de plus , wat had er dan volgens Henk gebeurt.
Ik heb de afgelopen 40 jaar vele malen accu s aangesloten , maar nog nooit in een bepaalde volgorde ,
maar ik leer graag nieuwe dingen.
Bakker
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: za 31 aug 2013, 15:35
door defendertje90
Elke startmotor heeft bij land rover standaard een massakabel naar het blok. Zit geen mantel omheen maar gewoon een gevlochte massadraad.
Haal die maar is weg en kijk dan nog maar is of je auto zo goed start.
Startmotor ligt inderdaad aan de massa maar dat is in de meeste gevallen te weinig zeker omdat een startmotor nogal wat Ampère wil hebben
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: za 31 aug 2013, 16:36
door Henk Bossinade
Eerst de min aansluiten en daarna de plus hoeft geen probleem te zijn.Bij jou gaat het tenslotte al 40 jaar goed.Maar wat gebeurt er als je eerst de min aansluit en bij het vastzetten van de plus raak je met je sleutel per ongeluk een metalen deel van de auto.In het minst erge geval een paar vonken en een brandplek op je sleutel 13.Je sleutel kan echter ook blijven kleven, bijvoorbeeld aan een aluminium relaishuis.Met als gevolg volle sluiting over je accu die daarna ontploft.Heb ik zien gebeuren bij ons in de werkplaats.De vonken die je kunt veroorzaken als je de plus als laatste aansluit,kunnen een accu dmv. knalgas laten ontploffen.Heb ik zien gebeuren.Ook als je aan het slijpen of lassen ben in de buurt van een accu kan deze ontploffen.Heb ik zien gebeuren.Gereedschap op een accu leggen ,daarna volle sluiting,accu ontploft.Heb ik zien gebeuren.Een collega die bijna zijn hand kwijt was omdat hij met zijn metalen horlogeband een scheepsaccu liet kortsluiten.Heb ik niet zien gebeuren,wel het litteken om zijn pols.Iemand sluit bij een motorinbouw de min en de pluskabel bij elkaar aan.Na inschakelen van de hoofdschakelaar ontploft de accu.Heb ik zien gebeuren. Zo kan ik er nog meer opnoemen.Bij jou gaat het gelukkig altijd goed Bakker .Maar er zijn hier op het prikbord ook mensen die niet zoveel verstand hebben van accu's en daardoor ongelukken kunnen veroorzaken.Vandaar dus mijn waarschuwing

Deze waarschuwing vind je trouwens ook in iedere autohandleiding en iedere accuhandleiding. Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2013 15:34 door Henk Bossinade.
Re: elektrisch probleem na motor ombouw
Geplaatst: zo 01 sep 2013, 23:32
door Bakker
Henk je hebt gelijk, met een sleutel ook wel eens een vonkje gemaakt in de loop der jaren , maar daar blijf je alert bij en je weet dan dat je weer beter moet opletten.
Een ontplofte accu heb ik wel eens meegemaakt tijdens het rijden op mijn motor . Het slangetje hing te dicht bij uitlaatbocht/uitlaat verbinding.
Slijpen en lassen en een sleutel op de accu leggen en metalen horlogebandjes dragen hebben dan wel niets te maken met de aansluitvolgorde ,
maar zijn belangrijk genoeg om onder de aandacht te brengen. Een accu is een gevaarlijk ding , vanwege de stroom en het inwendige accuzuur en het ontploffingsgevaar.
Ik draag dan wel weer altijd een veiligheidsbril in de buurt van een accu en was mijn handen met water en zeep nadien , als ik al geen handschoenen aan had.
Aansluitvolgorde eerst de plus en dan de min is dus inderdaad veiliger.
Bakker