Ombouwen ongesynchroniseerde bak naar gesynchroniseerde bak
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 02:02
Hallo allemaal,
ik heb in mijn Ambu momenteel de originele S2A ongesynchroniseerde (alleen 3e en 4e versnelling zijn gesynchroniseerd) LT76 versnellingsbak liggen, hier beginnen echter een aantal lagers slecht van te worden (bak giert behoorlijk, vooral na een tijdje autobaan). Nu ben ik een aantal "verbeterpunten" aan het overwegen voordat ik de bak open trek voor revisie. Wat ik graag zou willen, indien mogelijk, is een volledig gesynchroniseerde bak en het koppelingsmechanisme van een volledig gesynchroniseerde/Series 3 bak. Er is echter één "maar", ik wil graag de originele bak houden i.v.m. originaliteit van de wagen (V-bak nummer).
Dit houdt dus simpel gezegd in, dat ik mijn ongesynchroniseerde bak wil ombouwen naar volledig gesynchroniseerd met behoud van het originele versnellingsbakhuis.
Waarom wil ik beide ombouwen?
1. Een volledig gesynchroniseerde bak rijdt gewoon prettiger in "stadse" omgevingen, omdat men niet hoeft te "dubbel clutchen".
2. Het koppelingsmechanisme van een Series 3 bak schakelt vele malen lichter als het koppelingsmechanisme van een Series 2/2A, vaak optrekken/afremmen of stilstaan voor verkeerslichten i.c.m. de al niet zo ideale zithouding in een Series zorgt ervoor dat ik wel eens last krijg van mijn knie door het zware koppelen. E.e.a. zou ook al een verlichting zijn tijdens het dubbel clutchen.
Nu heb ik zelf uiteraard al even in het onderdelenboek van de Series 2/2A en Series 3 zitten kijken en het is dus duidelijk (en logisch) dat er andere tandwielen en assen gebruikt worden in de volledig gesynchroniseerde bak, door de andere assen wordt er ook gebruik gemaakt van een ander V-bak huis, maar ik kan nergens terug vinden wat nu concreet de verschillen zijn tussen de beide huizen. Kan iemand mij uitleggen (liefst met foto`s) wat in de praktijk de verschillen blijken te zijn?
Mocht het nu onmogelijk zijn om de ongesynchroniseerde bak om te bouwen naar volledig gesynchroniseerd, is het dan wel nog mogelijk om het koppelingsmechanisme van de gesynchroniseerde bak op de ongesynchroniseerde bak over te zetten? Ook dit is mij niet geheel duidelijk, omdat het koppelingsmechanisme van de gesynchroniseerde bak alleen aangegeven wordt vanaf de volledig gesynchroniseerde bak van de Series 2/2A, terwijl de Series 2A met beide bakken is geleverd (late Series 2A bakken zijn wel volledig gesynchroniseerd).
Betekent dit automatisch dat het koppelingsmechanisme niet over gezet kan worden, ook niet in combinatie met een ander koppelingshuis bijvoorbeeld?
Zeer kort en concreet wil ik dus 2 dingen, ongesynchroniseerde bak ombouwen naar volledig gesynchroniseerd en tevens het "nieuwe type" koppelingsmechanisme monteren. OF, indien het niet mogelijk is om de ongesynchroniseerde bak om te bouwen naar een gesynchroniseerde, alleen het koppelingsmechanisme van de gesynchroniseerde op mijn ongesynchroniseerde bak overzetten.
Heeft iemand met beide praktijkervaringen en voorbeelden? Ik weet dat de onderdeelnummers verschillend zijn, maar niet wat daadwerkelijk de verschillen zijn.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
ik heb in mijn Ambu momenteel de originele S2A ongesynchroniseerde (alleen 3e en 4e versnelling zijn gesynchroniseerd) LT76 versnellingsbak liggen, hier beginnen echter een aantal lagers slecht van te worden (bak giert behoorlijk, vooral na een tijdje autobaan). Nu ben ik een aantal "verbeterpunten" aan het overwegen voordat ik de bak open trek voor revisie. Wat ik graag zou willen, indien mogelijk, is een volledig gesynchroniseerde bak en het koppelingsmechanisme van een volledig gesynchroniseerde/Series 3 bak. Er is echter één "maar", ik wil graag de originele bak houden i.v.m. originaliteit van de wagen (V-bak nummer).
Dit houdt dus simpel gezegd in, dat ik mijn ongesynchroniseerde bak wil ombouwen naar volledig gesynchroniseerd met behoud van het originele versnellingsbakhuis.
Waarom wil ik beide ombouwen?
1. Een volledig gesynchroniseerde bak rijdt gewoon prettiger in "stadse" omgevingen, omdat men niet hoeft te "dubbel clutchen".
2. Het koppelingsmechanisme van een Series 3 bak schakelt vele malen lichter als het koppelingsmechanisme van een Series 2/2A, vaak optrekken/afremmen of stilstaan voor verkeerslichten i.c.m. de al niet zo ideale zithouding in een Series zorgt ervoor dat ik wel eens last krijg van mijn knie door het zware koppelen. E.e.a. zou ook al een verlichting zijn tijdens het dubbel clutchen.
Nu heb ik zelf uiteraard al even in het onderdelenboek van de Series 2/2A en Series 3 zitten kijken en het is dus duidelijk (en logisch) dat er andere tandwielen en assen gebruikt worden in de volledig gesynchroniseerde bak, door de andere assen wordt er ook gebruik gemaakt van een ander V-bak huis, maar ik kan nergens terug vinden wat nu concreet de verschillen zijn tussen de beide huizen. Kan iemand mij uitleggen (liefst met foto`s) wat in de praktijk de verschillen blijken te zijn?
Mocht het nu onmogelijk zijn om de ongesynchroniseerde bak om te bouwen naar volledig gesynchroniseerd, is het dan wel nog mogelijk om het koppelingsmechanisme van de gesynchroniseerde bak op de ongesynchroniseerde bak over te zetten? Ook dit is mij niet geheel duidelijk, omdat het koppelingsmechanisme van de gesynchroniseerde bak alleen aangegeven wordt vanaf de volledig gesynchroniseerde bak van de Series 2/2A, terwijl de Series 2A met beide bakken is geleverd (late Series 2A bakken zijn wel volledig gesynchroniseerd).
Betekent dit automatisch dat het koppelingsmechanisme niet over gezet kan worden, ook niet in combinatie met een ander koppelingshuis bijvoorbeeld?
Zeer kort en concreet wil ik dus 2 dingen, ongesynchroniseerde bak ombouwen naar volledig gesynchroniseerd en tevens het "nieuwe type" koppelingsmechanisme monteren. OF, indien het niet mogelijk is om de ongesynchroniseerde bak om te bouwen naar een gesynchroniseerde, alleen het koppelingsmechanisme van de gesynchroniseerde op mijn ongesynchroniseerde bak overzetten.
Heeft iemand met beide praktijkervaringen en voorbeelden? Ik weet dat de onderdeelnummers verschillend zijn, maar niet wat daadwerkelijk de verschillen zijn.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl