Pagina 1 van 1
109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: do 22 aug 2013, 00:50
door jos&zescil
hoi mede prikkers
zescil loopt weer na veel tegenslag... koppakking en nu dus ook een waterpomp vervangen plus voorpaneel en radiator geheel gereviseerd maar.......
temp loopt op!!
na 1/2uur stationair meter in t of eigenlijk tegen t rood
ok radiateur is schoon waterpomp is nieuw slangen goed-om en thermostaat is vervangen
nou lees ik wel dat een thermostaat voor een 6cil open hoort te gaan bij 75 tot 80c en dat doet ie ook want net dat ik dacht nu word t te heet
voelde ik bubbels door de bovenste radiatorslang en damp kwam uit de radiator en werd ook HEET
ik weet ook dat de metertjes in t dashdoard niet echt joepie de poepie zijn en dat je t beste de temp kan meten in je radiateur maar....
welke thermometer gebruik je dan
ik ben wezen kijken naar thermometers die je gebruik in de keuken maar die beginnen op 120c zo dat je kan zien dat je kip klaar is [ben geen kok]
mijn vraag is hoe doen jullie dat en....
is die hoge themp normaal voor een 6cil
of is gewoon mijn themp metertje te oud
groet van jos 1971 en zescil 1979
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: do 22 aug 2013, 01:04
door jos&zescil
sorry vergeten te vermelden
voor koppakking reparatie kwam de themp meter nauwelijks uit de hoek
later bleek......
er zat geen thermostaat in!!
nu met dus die thermostaat voor 6cil 75/80c kompt de meter wel uit de hoek...en hoe!!!!! heet!!!
en ja meten is weten maar met wat?
groet jos en zescil
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: do 22 aug 2013, 01:51
door Arjan.
Je hebt digitalen meters die je op je blok of water richt dan kun je de tempratuur afmeten.
Maar haal je thermostaat er eens uit als hij dan nog warm word ligt het daar zeker niet aan.
Weet je zeker dat alle lucht uit het koel systeem was.
gr Arjan
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: do 22 aug 2013, 21:05
door paulus-109
heb jaren met een 109 rondgereden die het altijd warm had....................bleek een slechte zender voor de meter te zijn.
maakte me ook niet zo druk want bij een autobedrijf even laten meten wees uit dat de boel gewoon netjes van temp was.
iedere universele garage heeft wel een meter....
paul
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: do 22 aug 2013, 23:55
door Edgar
Hoi Jos, wij hebben ook een 109 met een 6 cylinder.
Deze werd ook eerst heet, ook van alles geprobeerd tot ik de radiator vervangen had.
Daarna geen koelingsproblemen meer, zelfs bij de 38 graden van de laatste weken.
Je zegt dat je de radiator gereviseerd hebt, maar wat heb je er aan laten doen?
groet Edgar
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 13:12
door sjaak109
waar zit je Jos?
heb zelf 2 temp meters (digitaal)aangeschaft omdat ik die problemen ook had (vroeger)
na andere radiator problemen ook weg. (alhoewel deze lek is)
kunnen als je in de noordkop noorholland zit wel meten
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 16:52
door Rob 109-6
Hallo Jos,
de zescilinder van mij staat ook altijd tegen het rood (millimetertje eronder of zo) en loopt daarmee altijd erg goed.
kan ook gewoon alleen de meter zijn natuurlijk.
groeten,
Rob
109-6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3cee459fb4bad427d6c3b9fc711408ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', 'https://blufiles.storage.live.com/y1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ/109-6.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16724977, 600, 600, 'Loading image ...', false);
109 series III - 6 cilinder 1977
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 19:16
door jos&zescil
hoi arjan
thermostaat is nieuw en gaat open wil hem nog ff laten zitten was net blij dat alles lekvrij is dus eerst meten met zo,n meter
of alle lucht eruit is is idd een goeie
ik heb eerst t blok gevuld via waterpomp daarna radiateur geplaatst en gevuld kachelkraan open en motor laten lopen
na +/- 20min bellen door bovenste slang en eindelijk heet water richting radiateur en dit ga/wil ik dus meten voordat ik alles weer uitelkaar haal
iig bedankt voor t meedenken
gr jos
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 19:20
door jos&zescil
hoi paul
ff langs een garage rijden is geen optie want zescil mist nog wat aan spatborden en deuren
maar ja dat kon jij ook niet weten
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 19:30
door jos&zescil
hoi edgar
radiateur gereviseerd is een groot woord is eruit geweest door gespoeld schoon geblazen ziet er goed uit geen roest of deukjes
tijdens proef rijden toen ik de lr kocht temp ok en radiator op alle plaatsen lekker warm dus wil voorlopig nog ff wachten met grote [lees dure] reparaties
t zal waarschijnlijk wel iets simpels zijn zendertje of zo
groet jos
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 19:34
door jos&zescil
hoi sjaak
ik woon in heiloo noord holland
groet jos
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 19:52
door jamaar
als er 12 volt meters in zitten moet je de spanningsregelaar op de achterkant van de klokken even na kijken
er hoort namelijk 10 volt op de meters te staan en geen 12 of 14 (als de motor loopt)
je tank meter heeft dan ook een grote afwijking, zit dan minder in dan dat hij aanwijst
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c5a050e14a3ccbb3aa90377875c0b39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16725208, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 19:54
door jos&zescil
hoi rob
zijn die 6pitters echt van die heet hoofden??
dat t dames zijn van stand ben ik ondertussen wel achter ze houden van mooie en vooral dure dingen!!!
ps gebruik jij nog iets van loodvervanger bij je benzine heb ik nl geen ervaring mee altijd defender gereden en de lightweight benzine 2.25 lust volgens mij alles
ik ga dit weekend eens de zender en meter vd lightweight lenen kijken wat dat word en eens kijken of ik de zender met meter kan testen in een pan met water op t gasfornuis
en een accu op t aanrecht zit alleen nog ff te verzinnen hoe ik dat aan moet sluiten met de draadjes mischien iemand al eens gedaan?
groet jos&zescil
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 20:07
door jos&zescil
hoi jamaar
je was me net ff voor zie mn reactie aan rob 109-6
wil inderdaad meters en zenders eens grondig testen en ff omwisselen met de lightweigt [deze blijft mooi op temp]
verder had ik hier op de prik gelezen dat je de zender kan testen door m uit t blok te halen en dan op de massa aansluit maar wat je meter dan doet en wat dat betekent
was me niet echt duidelijk. als jij mij dat kan en wil uitleggen ben ik je alvast heel dankbaar
groet jos
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 20:17
door Geert LW79
Is die LW ook 12V?
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa146595ab87e1da5c2c59d0f5dd84f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16725235, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 20:21
door jos&zescil
hoi geert
de lw is 12volt 2.25 benzine
groet jos
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 20:44
door jamaar
zou niet weten wat de waarden zijn van de zender dus dan heeft testen buiten de auto geen zin
je zou gewoon de draad naar de zender kunnen verlengen en de buitenkant van de zender met een draad aan massa zetten. slangklem om de zender voor de draad
en dan een pannetje met 90 gr water, dat is ongeveer wanneer de kleine bubbeltjes beginnen te stijgen
de meter moet dan niet in het rood staan
maar kijk eerst naar die 10 volt want dat is vaak het probleem
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('362b466d5b5cd7bd87e3cedfc8085d30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16725273, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 23 aug 2013, 21:31
door jos&zescil
bedankt jamaar
zoals gezegt bij t begin beginnen meten is weten dus temp met een echte meter en volt na de spanningsstabilisator = 10volt [dat wist ik dus niet!]
ik kan en ga dus lekker weer verder en aldoende leert men
prettig weekend jos
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: za 24 aug 2013, 00:06
door Rodietje nieuw
Ik heb nu een jaar of 8 een S3 6cil ongeveer dagelijks in gebruik. Gebruik wel loodvervanger, maar kan niet echt zeggen dat deze auto duurder is dan een van de andere andere land rovers in onderhoud of gebruik. Hooguit uit voorzorg iets vaker schone olie en filters, maar dat doe ik bij ze allemaal redelijk -volgens sommige mensen te- vaak.
Leuke motor, mooi geluid en iets meer trekkracht dan de 4cil.
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: vr 06 sep 2013, 22:19
door jos&zescil
hello again
hierbij wil ik ieder bedanken voor t meedenken want zescil blijft nu lekker cool men!!
na alles doorgemeten te hebben op t gebied van de electra [weet nu ook weer hoe zo,n spannigsregelaar werkt met dank aan exfietser] bleek dat alles gewoon zn werk doet
dus toen t water zelf meten met een vleesthermometer vd blokker [a 2.45 euro]
juist eerst waterpeil [lees koelvloeistof] controleren en ...... he gezakt!
er lekt niks dus.....;
de opmerking van arjan was juist; weet je zeker dat alle lucht uit je systeem is?!
na een week stil staan ivm het meetwerk ging er nog +/- een halve liter bij zescil had dr eigen ff ontlucht! zo zie je maar ; kalmte kan je redden
zescil heeft lekker buiten in t zonnetje staan draaien voor dik een half uur met de thermometer in de radiator en deze gaf 72 /75 c en de meter in t dashboard gewoon zoals t hoort net tegen de N en de radiateur lekker warm op alle plaatsen
na veel tegenslagen [of onkunde mijnerzijds] krijg ik weer wat vertrouwen in zescil en eigenlijk is ze dus best wel lief
nu is het schutboard aan de beurt een paar kleine gaatjes maar daarover later meer
dus word vervolgd en misschien spreek ik een van jullie in Zeewolde
groet jos&zescil
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: za 07 sep 2013, 00:26
door Arjan.
Toppertje.
Re: 109 6cil renovatie deel 3 watertemp!
Geplaatst: za 07 sep 2013, 11:38
door Niels
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn zescilinder, bleek ook opgelost te zijn na vervangen van het spanningsregelaartje achter het dashboard.
Gr. Niels