Pagina 1 van 1

koppeling vervangen

Geplaatst: ma 19 aug 2013, 21:22
door sytse 90
Goeden avond,
Ik ga deze week de koppeling van de 90 vervangen maar ik heb gelezen dat er een paar dingen ingevet moeten worden weet iemand wat er allemaal ingevet moet worden en wat niet?
zijn er ook nog bepaalde dingen waar ik extra op moet letten?
het gaat om een land rover 90 td uit 1986

Gr, Sytse

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: ma 19 aug 2013, 21:37
door Bart van Dessel
Invetten:
* Prise-as van bak zodat ie makkelijker in de koppelingsplaat en toplager glijdt.
* punten waar de koppelingsvork contact maakt, dus het ijzeren staafje van koppelingscylinder, knikpunt en de 2 halve maantjes die achter het druklager zitten.
* bedieningshendels van de tussenbak (tussenbak haal ik er altijd apart onderuit)

Druklager niet smeren en natuurlijk de koppelingsplaat niet

Gr Bart

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: di 20 aug 2013, 00:07
door Thimo
Het toplager is van lagerbrons en is zelfsmerend!
Als je vet op de price-as doet is de zelfsmerende werking weg en zal na verloop van tijd je as mee gaan draaien waardoor het ontkoppelen steeds moeilijker gaat.
Ik heb dit ooit gehad bij een series en sindsdien gebruik ik voor het toplager geen vet of olie, nooit meer het probleem gehad.

Mvg Thimo.

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: di 20 aug 2013, 00:17
door Michel WaZ
Ja je moet hem ook niet volproppen, gewoon een beetje kopervet op het puntje van je prise-as............ Meer niet.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: di 20 aug 2013, 00:31
door sytse 90
Dus alleen waar die de motor in gaat en niet bij de op de as zelf waar het lager op zit?
Moet de koppelings vork die ik ook ga vervangen in het vet?

Gr, Sytse

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: di 20 aug 2013, 01:30
door Michel WaZ
Als Het goed is zit er een tube vet bij je bestelling, dit gebruik je voor de vertanding van je prise-as waar je druklager overheen schuift.
Ook gebruik je dit vet voor de 2 vorkpunten, het scharnierpunt, en het bevestigingspunt van de plunjer van je hulpkoppelingscilinder hier zit ook een borgklipje.
Het uiteinde van je Prise-as,daar waar geen verstandig zit wrijf je lichtjes wat kopervet.
Vervang ook je gelijk jedruklager en drukgroep ook al is er geen slijtage op de lamellen bestel ook een nieuwe vork en de inwendige rubbertjes van je hulpkoppeling plunjer. Je hebt toch alles open liggen en ben je weer een paar jaar klaar.
In eerste instantie de drukgroep niet te strak aan draaien want je moet je koppelingsplaat nog uitlijnen zodat deze recht voor je toplager en later je prise-as zit. Welzo aandraaien dat de koppelingsplaat niet naar beneden zakt.
Enne je koppelingsplaat en druklager zelf moeten " droog " blijven.
Ook moet je je koppeling ontluchten meestal blijft er een belletje lucht inzitten als dit gebeurt geen paniek. Even de voorkant van je wagen omhoog en de hele procedure herhalen.
Ook een stok op je koppelingspedaal plaatsen en een nacht laten staan wil nog wel eens werken.

Hier even een kinkje van mijn oude druklager en vork

Oude koppeling

Koppelingsplaat
Succes

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 23:37 door Michel WaZ.

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 02:18
door sytse 90
Moet de koppeling ook ontlucht worden nadat ik de vork heb vervangen?

Re: koppeling vervangen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 02:20
door Bart van Dessel
Als je de onderste cylinder voorzichtig loshaalt en met ty-rapje ergens laat hangen dan valt de druk niet weg.

Gr, Bart