Pagina 1 van 1
voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder project.
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 01:39
door robbert
Goeie dag aan allen,
Allereerst de belangrijkste vraag.
Ik wil een v8 kopen voor een project, en hij moet zwaar opgevoerd worden en zowiezo met carburateur.
Mijn opties zijn een 3.5 en een 3,9/4,0.
Welke motor is nou een betere keus voor dit doel. Gezien de verhalen dat de 4l snel scheurt etc, is dat nou echt reden tot zorg of valt het wel mee?
Welk pk verschil zit er tussen de 3.5 en de 4l? opgevoerd met carburateur.
En zou het verschil in pk's groot zijn tussen efi en carb?
Dit alles is voor een best ambitieus project.
Het moet een volvo 740 v8 worden. Voor de mensen die zulke gekke dingen welk vaker gedaan hebben:
Ik ben er ook nog niet helemaal uit wat voor versnellingsbak ik er achter moet zetten (het liefst automaat).
Alle nuttige tips zijn welkom
Mvg
Robbert Kuipers
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 02:23
door Henk Bossinade
Je zou eens kunnen kijken op ; www.v8forum.co.uk . Je vind hier heel veel info over de Rover V8 en ombouw in andere voertuigen . Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 00:27 door Henk Bossinade.
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 03:09
door TVR
Hier even opsommingsgewijs wat antwoorden:
'' zwaar'' opvoeren is vrij prijzig bij de rover v8 blokken, er zijn echter wel een aantal dingen die relatief makkelijk te doen zijn en redelijk betaalbaar
- compressie verhogen door koppen te vlakken of koppen van latere 4.6 v8 te gebruiken. (of andere zuigers) Op lpg loont dit zeker.
- andere nokkenas, in een 3.5 kan je er 1 van een 3.9 doen, en er zijn nog veel meer performance nokkenassen te krijgen, voor een zwaar voertuig moet je kijken naar een koppel nokkenas en niet een pk ding.
- spagetti spruitstuk (alhoewel ik niet weet of dat echt veel extra vermogen oplevert?)
De pk's uit een blok hangen af van de compressie verhouding en welke carburateur of injectie en cilinderinhoud. Is te vinden op internet. Af fabriek hebben de 3,5 liter V8 blokken ongeveer tussen de 120 en 150 pk.
3,9 en 4 liter blokken scheuren ietsje sneller dan de 3.5
Wat betreft transmissie; je hebt een chrysler 3 traps automaat torqueflite, oersterk, ouderwets, maar ook maar 3 versnellingen. Verder heb je de ZF HP22 4 traps automaat die best wat kan hebben, en daarvoor zijn allerlei versterkte binnenwerken te koop mocht je dat nodig hebben.
Succes met het project,
Groet, Tom
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 08:21
door Arjan.
Heb je ook al gekeken naar een Amerikaanse optie?
heel betrouwbare en veel aftermarket spul voor te koop
Gr arjan
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 11:02
door Michel WaZ
Hoi,
Ben geen V8 specialist hoor. Ervaring door de praktijk.
De 3.5 is toch de beste motor, de zwaardere uitvoeringen zijn opgeboorde 3.5 motoren en hebben een grotere kans op scheurtjes met alle gevolgen van dien.
De 3.9nokkenas is en goede optie, kijk even op de site van RPI in GB, die van Kent stat ook goed aangeschreven.
Een JWR/Offenhauser 7001 manifold met een Holly of Edelbrock carb. verschaffen ook een hoop PK,s. Wel minimaal een 500 cfm of een 4 barrel carb.
Er zijn ook nog turbo,s te verkrijgen voor de 3.5 V8 deze zijn er maar weinig. Voordat je de V8 inbouwd check de motor, haal de kleppendeksels los en meestal zie meteen de staat vande motor.
Zorg ervoor dat de sludge alle andere troep die erin zit verwijdert is. Haal ook je carterpan los en maak de bodem schoon.
Kijk even op de prikker smerige 3.5 V8, daar staan foto,s van mijn 3.5 dan heb je meteen een indruk dat ze er slecht aan toe kunnen zijn.
Google op de V8 en er gaat een wereld voor je open.
Succes met je V8 keuze, Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 12:15
door Wim Janssen
Wat versta je onder zwaar opvoeren? Ik denk dat voor een 3.5 200 PK zo'n beetje de max is, dus misschien maakt dat je keuze gemakkelijker.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 12:15
door robbert
Alvast bedankt voor de reacties.
En idd een amerikaanse v8 is ook een goede optie, maar aangezien ik van de rover v8 al weet hoe ze inelkaar zitten leek het me een betere keuze om dicht bij huis te blijven.
Een 3.9 nokkenas er in die zal ik onthouden.
En het plan is om een 2e hands te kopen en zelf/laten opvoeren dus dan gaat die toch helemaal uitelkaar dan zien we idd vanzelf hoe die er uit ziet.
Qua kosten om op te voeren ten opzichte van bijvoorbeeld een chevy small block denk ik dat het verschil niet zo heel groot is.
En hoe zwaar die opgevoerd moet worden, een kennis van mij heeft een rrc 3,5 (wel efi) en hij beweerd 320pk zonder turbo te hebben! En die auto is echt bizar snel (al wel 5e versnellingsbak erin)
Tvr: die zf automaat is toch de automaat bak van een p38? Zou een landrover bak, waar normaal tussenbak aanhangt makkelijk aan te passen zijn voor achterwiel aangedreven? Wat ik er van weet zou er nog een zogeheten puntstuk aan de bak gemonteerd moeten worden, en daar komt je aandrijfas op.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 10:17 door robbert.
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 12:42
door Rangie110 'Last Dime'
Volvo en BMW hebben deze zf bakken zelf ook gebruikt, het makkelijkste is om een BMW bak te nemen.
320 PK is wél mogelijk, met bijv een twin turbo, of mechanische compressor. maar wanneer je een beetje betrouwbaarheid wenst, is 200pk al hééééél veel voor een 3.5
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 13:29
door G-men (Gargamel)
Als je veel vermogen wilt hebben, kun je beter gaan voor een 4.6 als een 3.5 extreem opvoeren.
De 4.6 is in zijn geheel meer uitgelijnd om wat hogere vermogens te kunnen verwerken. bij de 3.5 moet je best veel investeren om een hoog vermogen te krijgen en de betrouwbaarheid wordt dan wel een issue.
De 4.6 heeft een aantal componenten die toch een stuk steviger zijn als de 3.5; en dat koop je dan als standaard. (interne ipv externe oliepomp (bekend zwak punt van de 3.5), andere krukas,drijfstangen en lagers etc.etc.)
Een weber 500 is prima in staat om een 4.6 van brandstof te voorzien en als je er dan een goede digitale ontsteking (bv megajolt) op zet dan kun je erg spelen.
Zorg wel als eerste dat de koeling 100% in orde is en aangepoast aan het vermogen.. Zolang dat in orde is, zullen scheuren niet zo heel snel optreden. Zeker niet als je gaat voor de wat recentere blokken.
Ik denk ook dat het makkelijker is een 4.6 te vinden die in redelijke staat is als een 3.5 Alle 3.5's die je koopt zijn al minimaal 20 jaar oud en hebben een flinke geschiedenis....
Het blok dat Michel heeft vond ik er eigenlijk nog niet zo heel slecht uitzien,,,,, ze zijn er veel slechter en dan lopen ze nog netjes stationair....
Blijf weg van de 4.2; die is lastig aan het worden qua onderdelen....
Gerrit
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 15:48
door Bart van Dessel
Ik zou inderdaad ook voor de 4.6 gaan, problemen met scheuren kom je alleen tegen bij de RR P38 en de veroorzaker is het motormanagement. Auto is in de jaren '90 bedacht en moest met z'n antieke Buick V8 redelijk zuinig zijn, daarom het mengsel maar een beetje armer maken, resultaat: hogere verbrandingstemperatuur, grote temperatuurwisselingen, daardoor gaan de cylinderwanden scheuren. Een RRC 3.9i met katalisators had ook af en toe deze problemen, die liep ook op een armer mengsel, eentje zonder katalisators dus met een lekker rijk mengsel gingen nooit kapot. Als je een 4.6 blok met een Edelbrock carburateur gaat voorzien dan heb je nergens last van (mist het blok afgeperst en oké is). Tunen duur? Welnee, een hetere nokkenas kost de wereld niet en de koppen een beetje extra vlakken kan ieder revisiebedrijf. Een 4.6 met iets snellere nokkenas, Edelbrock,iets hogere compressie zal iets van 250 veilige pk's hebben, genoeg voor een 740. Een Volvo met V8 is trouwens wel erg cool! Ik zou voor een aluminium blok gaan ivm het gewicht op de vooras, geen lompzwaar USA geval.
Gr, Bart
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 15:55
door Bart van Dessel
Dit gaat me wat te ver: [www.youtube.com] wel leuk.
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 16:47
door Dieseldriver
Is een standaard rover sd1 3.5 efi vitesse blok niet afdoende? Vanaf fabriek standaard verzwaard en 193 pk. Deze blokken lopen als een welgenoemde trein en mits goed onderhoud niet kapot te krijgen. Mijn blok heeft de kroatie ralley overleefd en loopt nog als een kanon:-) zonder verbruik van olie of koelvloeistof. Grtn Leo
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 19:18
door robbert
Het is toch wel een soort van vereiste om de 200pk goed te passeren anders kan de originele motor voorzien van een turbo het ook.
Bart. Ik zat zelf ook eerst aan een 4,6 te denken, maar daar weet ik de maten niet van zijn die niet een behoorlijk stuk hoger dan dan de 3.5/4l? Volvo 740 is natuurlijk wel ietsjes krapper dan een range rover.
Ik heb toch zeker weer wat zinvolle dingen bijgeleerd, dus allen weer bedankt.
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 19:41
door RoLandrover
[www.blocket.se]
voor niet te veel kan je een kant en klaar gebouwde wagen zo ophalen uit Sweden. Ze zijn er daar gek op!
mocht de link niet werken :
blocket.se
dan Bilar selecteren (auto's)
en Hela Sverige (heel Sweden)
dan zoeken op bv Volvo V8
gtn
RoLandRover
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 19:46
door laro
Hoi,waarom leg je er geen volvo t5 motor in,heeft al 225 pk en is gemakkelijk op te voeren;
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 19:53
door robbert
Vanwege de v8 magie het heeft wel wat om er een v8 in te hebben en ook een beetje de onmogelijkheids factor.
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 20:24
door RoLandrover
3.5 3.9 4.0 4.2 4.6 allemaal even groot aan de buitenkant
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 20:28
door Frank 110V8
Als je dus een BMW zf22hp koopt en een lr zf22hp dan kan je van de bmw het staartstuk pakken en dat tegen die van de lr aanbouten of van de lr de bellhouse en die tegen de bmw bak aanbouten, ietsje meer werk maar goed te doen. Dus dat is het makkelijkste deel. Als je vermogen wil zou ik idd voor een 4.6 gaan dat s volgens mij de makelijkste optie.
Succes
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 20:56
door robbert
Weer allemaal geweldig advies. En de koppelomvormer van landrover pakken of juist bmw?
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 21:05
door Frank 110V8
Geen idee, die van de lr past zeker.
Re: voor de v8 experts: een grote vraag voor een bijzonder proje
Geplaatst: di 20 aug 2013, 01:24
door RoLandrover
De koppelomvormer zal als ik er zo over nadenk afgestemd moeten zijn op het gewicht van de auto.
maw niet de Land Rover versie. Maar misschien dat een expert daar anders over denkt.
grtn
RoLandRover