Pagina 1 van 1

BMW motor in 109

Geplaatst: wo 14 aug 2013, 23:31
door Wollem
Hallo,

ik zal mij even voorstellen ik ben Willem 25 jaar en woon in een mooi dorp op de drentse hondsrug ben in het bezit van een land rover 109 en enkele suzuki samurai.
waarvoor ik hier ben is: ik heb een laro 109 diesel die ik graag om wou bouwen heb gehoord dat er landrovers omgebouwd werden met een 2.8 bmw motor iemand hier ervaring mee graag wou ik hier dan een zf-hp22 met een lt 230 alle info is welkom


groeten willem

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 11:08
door jamaar
zit je ook vast aan een andere vooras want de series hebben geen permanent 4X4 en de kruisjes kunnen er niet tegen
verder zou ik dan ook zeer veel aandacht aan je remmen besteden want trommels staan niet bekend om onderhoudsvriendelijk en met de snelheden die je met die motor kan bereiken moeten ze als nieuw zijn
verder geen ervaring met die motor, ik heb een perkins 3.8 liter D in een S3 ambu

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c78ad4dc2972bd6c4306e26cb9e4ada6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16710996, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 11:37
door patrick nieuwenhuis
waar voor zijn perkins motoren gebouwd ,voor welke wagens?zijn die ook engels en wat zijn de voordelen?

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 11:52
door Sylvester
Patrick,
Perkins is eigenlijk een industrie motor, denk aan vorkheftrucks, aggregaten etc, ze zijn ook gebruikt in de oude Londense taxi.
Ze zijn Engels, en het voordeel is dat je nooit olie hoeft te verversen, alleen bijvullen, m.n. de eerste serie lekte verschrikkelijk olie. Ze zijn beestachtig sterk.

Groet Sylvester.

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 11:54
door Menno SIII 109 & 130 HCPU
Perkins motoren zijn veel gebruikt voor tractoren en voor schepen. Het is betrouwbaar en simpel. Heb zelf een 2 liter TDI van Perkins in mijn 109 en er zit een 3.8 in mijn 130.

Toch aluminium cilinder kop met bovenliggende nokkenas maar zonder poespas

Ik zou nooit wat anders willen

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 13:53
door jamaar
olie gebruik cq lekken heb ik een paar jaar geleden goed aangepakt
nu is het minder dan 1 liter op 10.000 en hij lekt niet meer
begon vorig jaar weer een beetje en dat was de opvoerpomp, nieuwe pakking en alles is weer droog
record olie gebruik op 1 reis 30 liter/ 10.000 maar dat kwam door een los zittende vacuüm pomp waardoor de olie leiding gebroken is

oliegebruik werd veroorzaakt door glasharde klepafdichtingen

wat dacht je van traktoren? en de meeste worden nog gebruikt op de meest afgelegen plaatsen dus waar je ook komt op de wereld, ik vind er onderdelen voor deze motor, niet dat ik ze nodig heb want die motor is letterlijk onverwoestbaar
uitspraak van de importeur: dit is de slechtste motor die perkins ooit gemaakt heeft, na de verkoop verdienen we er niets meer aan, hij gaat niet stuk en is goed voor een miljoen km +

in de taxi zat een ander dan de 4.236 dacht ik

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc1260d19ea25e384d5faaa4f2b2f044', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16711195, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 15:24
door Ad
Hoeveel vermogen (PK/Koppel) geeft zo'n blok?
En zijn de bak/tussenbak standaard passend? Of komt er maatwerk aan te pas om het aan te laten sluiten op de aandrijflijn.

Waar halen jullie dat soort blokken?

Groeten,
Ad

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: do 15 aug 2013, 20:02
door G-men (Gargamel)
Even zoeken op de Perkins Prima. [www.nhua.co.uk]
Schijnt het prima te doen in de series.

Tijden gebruikt in de Austin/MG Maestro en zowel met als zonder turbo.
Wordt wel vaker gebruikt in series en schijnt idd bomproof te zijn.
De austin die eromheen zat een stuk minder, dus misschien dat je er nog eentje vind voor weinig
.

Gerrit

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 00:52
door sytse 90
was het niet zo dat je ook een perkins phaser motor in een defender kon zetten?

Gr, Sytse

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 09:32
door Arjan.
Dus niemand die de vraag van willem kan beantwoorden.

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 09:52
door Robberet RRC LSE
Hallo Willem,

Ja dat is mogelijk. Echter het zal niet een drop in replacement zijn.
De BMW motor is ook ooit gebruikt in Afrika daar kom je ze nogwel eens tegen (als ombouw)
Maar als ik het me goed herinner is het koppel toeren bereik niet echt passent voor een 109.
Daarnaast zijn de assen van een 109 niet gemaakt voor permanente 4x4 gaat wel maar niet aan te raden.
Misschien is een diesel van BMW beter of had je dat al in gedacht want dat kon ik uit jouw vraag niet halen?

Verder is de BMW ook een geweldige motor ontzetten rustig in de loop en ook bere sterk.

Maar een 6cyl in bouwen zou geen probleem moeten zijn ik had zelf een 6cyl nissan blok er in liggen.

Veel suc6 met je keuze.

M.vr.g.r

Robbert

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: vr 16 aug 2013, 10:10
door JoostKenya
Ja het is natuurlijk wat merkwaardig om het over Perkins motoren te gaan hebben wanneer de vraag gaat over een BMW 2.8 op benzine. Groter kunnen de verschillen in loopcultuur niet zijn zou ik denken.

Een BMW 2.8 in een 109 is natuurlijk een vrij grote verbouwing En je zult ongetwijfelt de grille naar voren moeten halen net als bij de stage 1. Het is logischer om een 2.8i in een 110 in te bouwen aangezien die auto al een LT230 heeft. In een 110 moet het niet al te ingewikkeld zijn en kan het denk ik resulteren in een hele fijne auto. In zuid afrika zijn Defenders ook origineel met deze motor geleverd (maar ik meen alleen met een R380 handbak)

De ZF 4HP22 is gebruikt voor zowel deze BMW motor als diverse Land en Rangerovers. Dus dat is gunstig.
Zie: [en.wikipedia.org]

Je kunt waarschijnlijk van twee bakken 1 bak maken zodat de 4HP22 aan de voorkant op de 2.8i past en op de achterkant aan de LT230. Je kunt ook de bak van een P38 met BMW diesel automaat nemen en ik denk dat deze bak met bijbehorend vliegwielhuis rechtstreeks of met een kleine aanpassing op de 2.8i past.

Voor de aansturing van de automaat kan je de aansturing van de Rangerover Classic gebruiken. Die aansturing is vrij eenvoudig en gebruikt weinig sensoren. De latere types zijn ingewikkelder. Als alternatief kan je kijken naar een compushift van Ashcroft.
Zie: [www.ashcroft-transmissions.co.uk]
(dat is wel erg prijzig)

Ashcroft kan je met vragen over de 4HP22 ongetwijfelt verder helpen. Ze reageren altijd heel snel op technische vragen.

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: za 07 sep 2013, 14:23
door Wollem
kijk nuttige info het is zowieso de bedoeling om op benzine te gaan rijden imv de belasting wil ik van de diesel af. het verhaal vooras is niet zon probleem ik kan altijd nog andere assen eronder zetten. maar welk type bmw motor hebben ze daar gebruikt weet dat de E21 ook is geweest met een 2.8 ook weet ik dat ze er zijn met EFI iemand een idee waar deze motoren in gelegen hebben?

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: za 07 sep 2013, 14:40
door Arthur Verhalle
Als ik me niet vergis lagen die BMW-blokken in de Zuid-Afrikaanse defenders, dus 90/110/130/147 enzo, Misschien kun je zelf even wat google-en op landrover zuid afrika?

Ik sluit me wel aan bij de reacties dat het wellicht een wat te grote tour gaat worden om een 109 zover om te bouwen, maar aan de andere kant is de uitdaging natuurlijk ook wel wat waard!

Arthur

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: za 07 sep 2013, 14:53
door Wollem
juist het werk is het probleem niet maar iemand anders nog een ander idee om hem om te bouwen naar benzine het probleem is dat een goede 2.25 benzine niet te vinden is of het moet al aan mij liggen.
k wil eigenllijk ook wel wat meer vermogen onder de kap zeg maar

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: za 07 sep 2013, 15:08
door JoostKenya
Een goede optie is misschien toch weer een Ford V6 (net als vroeger)!
Dan kan de neus op dezelfde plek blijven.
Een Ford V6 is betrouwbaar en past beter bij de auto.

Steve Parker maakte altijd conversie kits:
[www.steveparkers.com]
of
[www.steveparkers.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2013 13:09 door JoostKenya.

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: za 07 sep 2013, 16:33
door Wollem
is ook een optie maar past deze ook achter de HP22 bak zonder al te veel moeite??

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: di 10 sep 2013, 20:12
door Wollem
iemand hier een idee over??

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: di 10 sep 2013, 20:30
door Kees
Wollem Schreef:
-------------------------------------------------------
> juist het werk is het probleem niet maar iemand
> anders nog een ander idee om hem om te bouwen naar
> benzine het probleem is dat een goede 2.25 benzine
> niet te vinden is of het moet al aan mij liggen.
> k wil eigenllijk ook wel wat meer vermogen onder
> de kap zeg maar


Kijk hier eens: Klik, derde van onder

Gr. Kees

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: di 10 sep 2013, 20:58
door Eric&Betty Boop
Kees Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wollem Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > juist het werk is het probleem niet maar iemand
> > anders nog een ander idee om hem om te bouwen
> naar
> > benzine het probleem is dat een goede 2.25
> benzine
> > niet te vinden is of het moet al aan mij liggen.
>
> > k wil eigenllijk ook wel wat meer vermogen
> onder
> > de kap zeg maar
>
>
> Kijk hier eens: Klik, derde van onder
>
> Gr. Kees

Dat is een 3 maal gelagerd blok Kees. Ik zou toch voor een 5 maal gelagerde gaan.
1 telefoontje/mailtje naar Turner en je hebt en gereviseerde 5 maal gelagerde.
Ik heb zelf een Turner blok met geflowde kop in Betty en die gaat als een kogel. Zo goed zelfs dat de serie 2a bakken er niet blij mee zijn.
Ik doe nu bakken wisselen ipv olie verversen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cfadf664b55ae08bdd76c1092ebeb374', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16755503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a023be1249686efcf231115f3589e697', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16755503, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: BMW motor in 109

Geplaatst: wo 11 sep 2013, 23:34
door Wollem
juist duidelijk eerlijk gezegd vind ik het nog een hoop geld laten we het zo zeggen ik vind het niet waard voor in mijn auto zeg maar en heb dan nog pk's te kort haha