Pagina 1 van 1
Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 14:48
door Wim Janssen
Iemand enig idee of er grenzen zijn gesteld aan het vlakken van een 4 cilinder benzinekop? Ik heb uitgerekend dat ik de compressie van een 2.5 benzine kan verhogen tot 9.13: 1 door 1,8 mm van de kop te slijpen. Ik kan zelf geen beperkingen bedenken en kan ook niets in de manual vinden. Mis ik iets?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 16:11
door Frans Bonnes
Hoogte van de zuiger t.o v de kleppen
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 16:35
door Apke
Verder krijgt alles wat meer te verduren en ik vraag me af hoeveel je er mee opschiet.
Een Land Rover sneller maken ....
* vrijloop naven kunnen een beetje schelen omdat er dan een dif minder draait.
* spoiler voor een betere stroomlijn, misschien samen met verlagen
* en zo is er nog wel meer te verzinnen natuurlijk.
Maar even zonder gekheid.
Het verhogen van de compressie zou bij een gezonde motor inderdaad wel wat uit kunnen maken. Verder kan er aan de carburateur wel wat verbeterd worden en ook aan de luchttoevoer naar de carburateur toe (een geribbelde slang is niet echt optimaal). De nokkenas zou verbeterd kunnen worden waardoor een betere timing ontstaat en ook de ontsteking kan vast nog wel verbeterd worden.
Monteer de kop eens zonder pakking en draai de motor rustig rond met de hand(kleppen stellen, enz). kijk of alles zonder pakking probleemloos blijft draaien. Mocht er een zuiger de kop raken of bijvoorbeeld een klep, dan kan je een dun stukje papier / karton er tussen leggen om op die manier er achter te komen tot hoever de kop kan zakken.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('73426c6899054d9c97cf68a44553420e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16704555, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 16:39
door cees spithoven
hoi wim
ik zou eerst even opmeten of je de klepstelling nog een 2 mm kan indraaien, anders heb je zo meteen problemen met te lange stoterstangen.
gr
Cees
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 16:49
door Apke
Zou je kunnen oplossen door de kam wat hoger te plaatsen
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da39b3c3ba65aebbac8481740def9814', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16704598, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 17:03
door Wim Janssen
Inderdaad kun je deze uitvullen met 2mm alu plaatjes met doorgaande boring.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 17:20
door Wim Janssen
Het gaat hier over een 2.5 benzinemotor waarbij de kleppen ca. 17 mm diep in de verbrandingskamer boven de zuiger liggen en de maximale lichthoogte van de nokkenas is ca. 7 mm, dus dat de kleppen de zuiger raken lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
De motor wordt op dit moment geheel gereviseerd en is dus straks in nieuwstaat. Compressie is recht evenredig met vermogen dus 14% compressieverhoging zou ook ongeveer 14% vermogen moeten opleveren. Het verhogen van de compressie is de standaard methode bij de performancekoppen van Turner en ACR. Wat de nokkenas betreft vind ik een performance nokkenas bij ACR waar geen gegevens van bekend zijn behalve de prijs van ca. 300,- Euro. Turner zweert bij de originele nokkenas en die komt er bij mij dus ook nieuw in.
Ontsteking wordt inmiddels traditioneel MegaJolt, veel beter kun je niet vinden.
En Apke, die vermogenswinst is puur voor het gevoel steeds iets achter de hand te hebben in noodsituaties. Een 109 stawag met een 2.25 blokje op de snelweg steeds tegen de limit duwen vind ik niet echt prettig. Ik rij nu met mijn 110 met V8 zelden harder dan 100 km/h terwijl er echt 140-150 km/h mogelijk is. Geeft je gewoon een heel relaxed gevoel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2013 15:24 door Wim Janssen.
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 18:15
door G-men (Gargamel)
1:9.13 zou met de huidige benzines ook geen enkel issue moeten zijn met pingelen/zelfontbranding.
En zoals je zelf al uitgerekend hebt zou het moeten kunnen qua kleppen en de rest van die blokjes is erg bomproof.
Lijkt me een interresant project en ik zie ook niet echt een probleem. Gaat je toch een 7-8 pk opleveren; en dat merk je wel.
Gerrit
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 18:27
door jamaar
nu je toch bezig bent
kijk hier fficial&client=firefox-a&gws_rd=cr" target="_blank" rel="nofollow" >Somender Singh ook eens naar
weet echt niet of het werkt maar wie weet is die man zo gek niet
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('394778fda917145037dc09830d71ccab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16704845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 18:33
door Wim Janssen
Ja, deze heb ik een paar jaar geleden al gelezen en ik zou het graag eens uitproberen. Maar de verbrandingsruimte van deze benzinekop leent zich daar qua vormgeving volgens mij niet zo goed voor. Ik had dat graag nog eens op mijn V8 willen testen, maar gezien de veranderde plannen, heeft dat even geen prioriteit meer.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 19:57
door Wim Janssen
Gerrit,
14% van 83 PK is dik 11 PK. Daar nog een MegaJolt ontsteking bij waarmee vooral in het middengebied veilige winst te halen is. Zeker met een hogere compressie en LPG. Verder de bewezen BLOS LPGmixer en ik heb een heel prettige krachtbron in mijn Series Land Rover.
In mijn eerste 109 had ik de Perkins Prima Tdi met extra intercooler. Die had naar schatting 95 PK en daar kon ik probleemloos 110 mee kruisen en had ik nog over om vrachtwagens redelijk gemakkelijk in te halen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 20:33
door Michel WaZ
Het is wel een interessant stukje, zeker als de verbrandingstijd verkort word en ook nog het mengsel volledig benut word.
Als ik het goed begrijp kan het brandstof besparen en meer pk,s.........
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Goed plan!
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 01:07
door TVR
Hoi Wim,
Dit heb ik ook gedaan bij mijn 2.25 blokje (welke ik nog steeds op moet bouwen) (naast verder kleppen opnieuw slijpen etc)
Het is echt een relatief goedkope vermogenswinst (en efficiƫntie winst) en kan het overge-enginerede blok goed hebben. Ik zal even nakijken hoeveel er bij mij af gegaan is en wat cc inhouden van de kop voor en na. (het is in ieder geval goed gegaan, en op engelse fora wordt er ook veel over gesproken) Bij de vroegere 7 op 1 koppen kan er wat minder af dan de latere koppen 8 op 1, maar bij beide zijn er mogelijkheden. Je leest dat bij vroegere koppen het thermostaat huis aan kan gaan lopen tegen distributie huis, echter kan je dat dan afslijpen. En dat je natuurlijk uit moet kijken voor je koelwater kanalen.
Verder wordt de nokkenas van een 2,5 liter ook als een upgrade tip gegeven voor de 2.25 blokken, verder heb je daar niet zo veel smaken in.
Succes met de opbouw!
Groet,
Tom
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 15:18
door Shrek
Zou deze nog maar even lezen, van defendertje 90 [landrover.startpagina.nl]
Groet Richard Dries
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 20:11
door Wim Janssen
Richard,
Ik denk dat je hier diesel en benzinekoppen door elkaar haalt. Bij een benzinekop maak je door vlakken de verbrandingskamer kleiner en daardoor verhoog je de compressieverhouding. Een diesel heeft geen verbrandingskamer. Dat is tegelijkertijd de rede voor de hoge compressie van de diesel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Goed plan!
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 20:15
door Wim Janssen
Hoi Tom,
Dat van dat thermostaathuis is inderdaad een punt, maar ook weer op te lossen. Gisteren schoot me ook nog te binnen dat de kopbouten te lang zouden kunnen zijn, maar ook dat is op te lossen. Ik kan dat nog niet controleren omdat mijn blok nu bij het revisiebedrijf ligt om uit te boren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 20:15
door G-men (Gargamel)
Zo zie je maar dat lezen loont, was uitgegaan van een 2.25 en die heeft natuurlijk stukje minder pk-tjes.
Ben ervan overtuigd dat je er een zeer rijdbare series aan overhoudt. Weer iets speciaals.
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gerrit,
>
> 14% van 83 PK is dik 11 PK. Daar nog een MegaJolt
> ontsteking bij waarmee vooral in het middengebied
> veilige winst te halen is. Zeker met een hogere
> compressie en LPG. Verder de bewezen BLOS LPGmixer
> en ik heb een heel prettige krachtbron in mijn
> Series Land Rover.
> In mijn eerste 109 had ik de Perkins Prima Tdi met
> extra intercooler. Die had naar schatting 95 PK en
> daar kon ik probleemloos 110 mee kruisen en had ik
> nog over om vrachtwagens redelijk gemakkelijk in
> te halen.
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: ma 12 aug 2013, 23:22
door Shrek
Hoi Wim,
Vanmiddag met het plaatsen dacht ik al, ik doe iets fout, maar je hebt helemaal gelijk.
Groet Richard
Groet Richard Dries
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: wo 14 aug 2013, 01:01
door sloeber
beste lr mannen met de nokkenas vaneen diesel is hij ook een stuk vlugger grtj luc
Re: Cilinderkop benzine vlakken
Geplaatst: wo 14 aug 2013, 01:42
door Wim Janssen
Laat de nokkenas van een 2.5 benzine en een 2.5 diesel nu dezelfde zijn!
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
artikel....
Geplaatst: wo 14 aug 2013, 01:48
door TVR
Kwam het toevallig tegen, interessant (en lange....!) discussie.......
http://vidinur.com/2013/05/12/everything-about-tuning-the-2-25-petrol-engine-acr-turner-others-perspective/
Groet,
Tom
Re: artikel....
Geplaatst: wo 14 aug 2013, 02:09
door Wim Janssen
Hoi Tom,
Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar het is de typische discussie tussen Turner en ACR. ACR drukt alles uit in PK's en Turner praat alleen over beter of slechter. Zoals meestal in lange discussies hebben beide een punt. Ik heb met beide gesproken en probeer uit hun verhalen en met mijn gezond verstand en minimale investeringen een levendig blok te krijgen. Bij mijn V8 is dat ook aardig gelukt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]