My Goodness, even de swivelpin etc. vervangen
Geplaatst: za 10 aug 2013, 19:55
Hoi,
Afgelopen week de APK gehad en daarbij hebben ze gelukkig niet de speling in de Swivelpin gemerkt. Je moest er ook heel hard aan wrikken en dan voelde je de speling.
De Swivelpin er even uit en het was te zien. ruim 27 jaar hadden zijn sporen achter gelaten.
Even een paar Swivel revisiekitjes besteld en vandaag aan de slag. Wiel geen probleem en toen de remklauw, een geluk dat ik een goeie Hazet 1/2" ringsleutel heb, maar ik heb met de krik er onder deze twee schroeven los gekregen.
De meenemer en de naaf, geen probleem dat ging er zo vanaf. Toen de Axle Stub, hoe dan, een buis over de ringsleutel was nodig om de bouten los te krijgen. Tot bijna de laatste winding van de schroefdraad in het Swivelhuis en met veel geweld moeten draaien. Alles stijf van de Loctite blijkbaar.
Swivelpin boven en onder geen probleem dus de swivelbol lag aan mijn voeten, d.w.z. zat nog aan de tube vast.
Even de 9/16" ringsleutel er op ennnnnn...... geen beweging. Toen maar weer de garagekrik onder de sleutel in en met een enorme kling sprong de sleutel een beetje omhoog. De voorste bouten ongeveer 3 slagen moeten losdraaien m.b.v. de krik onder de ringsleutel in. Toen de bovenste en de achterste bouten, My goodness, wat een ellende. Met een heel dikke buis over de ringsleutel kreek ik deze met een stuk hout over de buis en onder de radiusarm met heel veel kracht los. Daarna ongeveer drie hele slagen met de buis op de ringsleutel steeds 1/6 slag kunnen doen. Enfin, ruim een uur zitten klooien om de Swivelbol los te krijgen van de tube.
Ik heb uit voorzorg maar elke bout met de staalborstel ontdaan van de Loctite (wit spul, zal wel Larotite zijn) en met een rondje Loctite weer vastgezet. Alle gaten even met een paar oude tappen weer ontdaan van de Larotite.
Al met al, vooraf geschat vier uurtjes, werden er toch 5,5 uurtjes, maar ja, daar hebben we hem ook voor.
Als je dus denkt even iets aan de Swivelbol te doen, bereid je even voor en neem ruim de tijd.
Aldus deze lezing en dit gezegd hebbende,
Groeten,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12af337c2227c8e032e1a82bbb66ec63', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16703511, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('beab6a4a208785ca59572e00c8af6ce2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16703511, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Afgelopen week de APK gehad en daarbij hebben ze gelukkig niet de speling in de Swivelpin gemerkt. Je moest er ook heel hard aan wrikken en dan voelde je de speling.
De Swivelpin er even uit en het was te zien. ruim 27 jaar hadden zijn sporen achter gelaten.
Even een paar Swivel revisiekitjes besteld en vandaag aan de slag. Wiel geen probleem en toen de remklauw, een geluk dat ik een goeie Hazet 1/2" ringsleutel heb, maar ik heb met de krik er onder deze twee schroeven los gekregen.
De meenemer en de naaf, geen probleem dat ging er zo vanaf. Toen de Axle Stub, hoe dan, een buis over de ringsleutel was nodig om de bouten los te krijgen. Tot bijna de laatste winding van de schroefdraad in het Swivelhuis en met veel geweld moeten draaien. Alles stijf van de Loctite blijkbaar.
Swivelpin boven en onder geen probleem dus de swivelbol lag aan mijn voeten, d.w.z. zat nog aan de tube vast.
Even de 9/16" ringsleutel er op ennnnnn...... geen beweging. Toen maar weer de garagekrik onder de sleutel in en met een enorme kling sprong de sleutel een beetje omhoog. De voorste bouten ongeveer 3 slagen moeten losdraaien m.b.v. de krik onder de ringsleutel in. Toen de bovenste en de achterste bouten, My goodness, wat een ellende. Met een heel dikke buis over de ringsleutel kreek ik deze met een stuk hout over de buis en onder de radiusarm met heel veel kracht los. Daarna ongeveer drie hele slagen met de buis op de ringsleutel steeds 1/6 slag kunnen doen. Enfin, ruim een uur zitten klooien om de Swivelbol los te krijgen van de tube.
Ik heb uit voorzorg maar elke bout met de staalborstel ontdaan van de Loctite (wit spul, zal wel Larotite zijn) en met een rondje Loctite weer vastgezet. Alle gaten even met een paar oude tappen weer ontdaan van de Larotite.
Al met al, vooraf geschat vier uurtjes, werden er toch 5,5 uurtjes, maar ja, daar hebben we hem ook voor.
Als je dus denkt even iets aan de Swivelbol te doen, bereid je even voor en neem ruim de tijd.
Aldus deze lezing en dit gezegd hebbende,
Groeten,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12af337c2227c8e032e1a82bbb66ec63', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16703511, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('beab6a4a208785ca59572e00c8af6ce2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16703511, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.