Revisie Aandrijfas met dubbel kruisstuk

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
bcmeijer

Revisie Aandrijfas met dubbel kruisstuk

Bericht door bcmeijer »

Onder mijn Defender zit nu een aandrijfas met dubbelkruisstuk van Herrero 4X4 die in de toekomst onderhoud nodig heeft.

De rubberen mof voor het lager in het dubbele kruisstuk is al gescheurd. Uit ervaring weet ik dat de kruisjes in het dubbele kruisstuk het maar een 40 a 50 k km uithouden door de relatief grote hoek. (ik heb een Puma die 2 inch is verhoogd)

Zijn er ervaringen met het zelf reviseren van een aandrijfas met dubbele kruisstukken? Een gewone as heb ik al eens gedaan, maar ik lees overal verhalen dat een dubbel kruisstuk veel lastiger is.

Of zijn er revisie bedrijven die aan te raden zijn?

Thnxs,

Bart
Lucas van Lierop

Re: Revisie Aandrijfas met dubbel kruisstuk

Bericht door Lucas van Lierop »

Als je het niet zelf wil doen , ik heb goede ervaringen met: Terberg, die hebben mijn achterste cardan verlengd, gebalanceerd en kruisjes vernieuwd.
Edward

Bericht door Edward »

Grote hoek, twee inch verhoogd én een speciale Herrero die maar 50 K meegaat?

Dan kun je beter de standaard as terug steken want die gaat gewoon 150K mee bij twee inch verhoging.........
bcmeijer

Bericht door bcmeijer »

Gewone as is geen optie. Die maakt extreem veel herrie en trillingen.

PS. de Herrero is een koopje ik heb daar gelukkig niet het volle pond voor hoeven betalen. Ik weet dus ook niet hoe groot de historie is met smeren en kilometers.

Maar mijn vorige dubbele-kruisstuk-as was na 50 k aan nieuwe kruisstukken toe.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

grote hoek? Zijn die puma's dan zoveel anders als zijn voorganger. Ik rij onder mijn ninety van 1984 met 3 inch vehoging nog altijd met de standaard aandrijassen zonder 1 enkel probleem, geen trillingen oid. Waren de oude dan al niet meer goed (speling op kruisjes) en dat het door de verhoging eerder tot voelbaar is dat zou kunnen

bcmeijer

Bericht door bcmeijer »

Ja, Helaas.. De verhalen van failures zijn er genoeg bij verhoogde Puma's. Het lijkt wel een beetje willekeur, de een heeft er last van en de ander niet. Om te beginnen schijnt de tussenbak dichter bij de vooras te staan dan bij eerdere modellen. (geen idee waarom, kortere bak, motor meer naar voren...)
Tevens staat de motor plus bak combinatie niet recht in de auto maar naar achter gericht.

Bij het verhogen heb ik een belrondje gedaan in Engeland en de verhalen van versleten, uitgaande lagers van de tussenbak en onderweg sneuvelende aandrijfassen zijn er legio. Nu weet ik ook wel dat er over ieder model landrover en over ieder onderdeel spook verhalen te schrijven zijn....

Mijn vorige aandrijfas was, ondanks zeer frequent smeren, na 50 kkm echt aan nieuwe kruisjes toe. Deze houdt het al beter vol en lijkt ook echt steviger. (om te beginnen zijn het 30 mm kruisjes ipv 27 mm). Echter ken ik de historie niet en is de rubber beschermhoes in het tussenlager kapot waardoor ik deze frequenter moet smeren. Dus nu het moment om maar eens rustig rond te gaan kijken naar de mogelijkheden zodat ik weet wat mij te doen staat voor de volgende grote reis!
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

oke duidelijk weer wat geleerd. (nog nooit onder een puma gelegen)

Om even terug te komen op je vraag. Zelf reviseren moet gewoon kunnen. Mocht je twijfelen dan ben je altijd welkom
Plaats reactie